Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 346
Offentligt
2907352_0001.png
Ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse
for ny midtjysk motorvej Løvel
Viborg
Klode
Mølle
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Indhold
Introduktion ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 1
1. Resumé ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 2
1.1 Vurderinger .............................................................................................................................................................. 2
1.2 Konklusion: Ingen vægtige forhold ........................................................................................................................... 4
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse ......................................................................................................................................................................................................................................................5
2.1 Generelt om niveau og afklaringsstade .................................................................................................................... 5
2.2 Vurdering af det trafikale grundlag .......................................................................................................................... 5
2.3 Vurdering af kapacitetsforhold ................................................................................................................................ 5
2.4 Opsamling ................................................................................................................................................................. 5
3. Vurdering af tekniske løsninger.....................................................................................................................................................................................................................................................................................6
3.1 Niveau og afklaringsstadie ....................................................................................................................................... 6
3.2 Teknisk vurdering af forslagene ............................................................................................................................... 6
3.3 Opsamling ................................................................................................................................................................. 7
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold ..................................................................................................................................................................................................................................................................... 7
4.2 Vurdering af miljøforhold ......................................................................................................................................... 8
4.3 Opsamling ................................................................................................................................................................. 9
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger .......................................................................................................................................................................................................................................................9
5.1 Vurdering af budgetoverslag .................................................................................................................................. 10
5.2 Stikprøvegennemgang ............................................................................................................................................ 13
5.3 Gennemgang af usikkerhedsvurderinger og håndtering af risici og tidsplan ......................................................... 15
5.4 Vurdering af de tekniske forudsætninger .............................................................................................................. 17
5.5 Opsamling ............................................................................................................................................................... 17
6. Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse .................................................................................................................................................................................................................................. 18
6.1 Vurdering af den samfundsøkonomiske analyse.................................................................................................... 18
6.2 Økonomiske forudsætninger .................................................................................................................................. 18
6.2 Cost-benefit-forholdet ........................................................................................................................................... 19
6.3 Opsamling ............................................................................................................................................................... 21
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet............................................................................................................................................................................................................................... 21
7.1 Udbudsstrategi og organisering ............................................................................................................................. 21
7.2 OPP-egnethedsvurdering ....................................................................................................................................... 21
7.3 Opsamling ............................................................................................................................................................... 22
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser ............................................................................................................................................................................................................................ 22
9. Bilag ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 23
9.1 Fremgangsmåde: .................................................................................................................................................... 23
9.2 Datamateriale: ........................................................................................................................................................ 24
9.3 Udvikling i omkostningsindeks for anlæg af veje: .................................................................................................. 26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0003.png
Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store anlægs-
projekter på Transportministeriets område, skal der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres
en ekstern kvalitetssikring af projekter med en forventet totaludgift på over 350 mio. kr., jf. Hoved-
notat for Ny anlægsbudgettering af 2024. Indeværende eksterne kvalitetssikring gennemføres på
niveau 2 (MKV-undersøgelser).
Den eksterne kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens
projektgrundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag, den
trafikale og tekniske løsningsmodel samt analysen af den samfundsøkonomiske rentabilitet har en
tilfredsstillende kvalitet og danner et solidt grundlag for efterfølgende faser.
Indeværende rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af MKV-undersøgel-
sen for tre forskellige løsningsforslag til en ny midtjysk motorvejsforbindelse fremsat af Vejdirektora-
tet. De tre løsningsforslag fremgår af figur 1.
Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 31. maj til 19. august 2024. Vurderingerne i kvalitetssik-
ringen er foretaget på baggrund af det materiale, Vejdirektoratet har stillet til rådighed i løbet af denne
periode. Læsning af rapporten forudsætter forudgående kendskab til MKV-undersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2011 om
"Ekstern Kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2".
Figur 1: Kort over de tre løsningsforslag
Hovedformålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget. Der-
med skabes der bedre forudsætninger for den udgiftspolitiske styring, og der dannes bedre grundlag
for en prioritering af større anlægsprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af KPMG og WSP.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0004.png
1. Resumé
Etablering af en ny nord-sydgående motorvej i det centrale Jylland har været til debat de seneste
50-60 år. Vejdirektoratet er nu i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering (MKV) for
en ny motorvejsforbindelse, der skal skabe forbedrede vejforbindelser i Jylland og samtidig aflaste
rute 13 og E45. Undersøgelsen omfatter løsninger øst og vest om Viborg, og som et alternativ til en
ny motorvej undersøges der en udbygningsløsning for den nuværende rute 13 (se Figur 1):
Vestlig og østlig løsning:
Løsningerne vest om og øst om Viborg består af firesporede
motorveje med nødspor på hele strækningen fra rute 13 i syd ved Klode Mølle til rute 13 i
nord ved Løvel. Ud over tilslutningsanlæggene ved den nuværende rute 13 i begge ender af
motorvejsstrækningen, vil der blive tre tilslutningsanlæg på den østlige linjeføring og fire på
den vestlige linje. Løsningen øst om Viborg er 42,9 km lang og dermed ca. 3 km kortere end
løsningen vest om Viborg.
0+ løsningen:
0+ løsningen dækker over en udbygning af den nuværende rute 13, der vil
udvide den nuværende vej til en firesporet motortrafikvej med midterautoværn. Som en del
af udbygningsløsningen vil der blive etableret et omfattende net af lokalveje til betjening af
boligerne langs rute 13 og den langsomtkørende trafik, der ikke kan benytte motortrafikvejen.
Løsningen er i alt 41,2 km lang og dermed den mest direkte linjeføring af de tre undersøgte
løsninger.
Arbejdet med MKV’en, skitseprojektering og udarbejdelse af et beslutningsgrundlag for projektet
forløber fra foråret 2022 og frem til efteråret 2024, hvor der vil være en ny offentlig høring af de
udarbejdede projektforslag. Den økonomiske ramme reserveret i IP 35 udgør i 2024-prisniveau
4,944 mia. kr. Vejdirektoratet har fremlagt følgende FFL-regulerede anlægsbudget fra MKV-under-
søgelsen for de tre forslag til en ny midtjysk motorvej:
Mio. kr
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB
Anlægsoverslag i alt, inkl. EKB & PTA
Ankerbudget/projektbevilling, inkl. K2-A
(10%)
Samlet bevilling, inkl. K2-A (10%) og K2-
B (5%)
Tabel 1.1: Anlægsbudget for de tre løsningsforslag
Vestlig linje
3.634
4.299
4.729
4.944
Østlig linje
4.497
5.330
5.863
6.130
0+
2.586
3.052
3.358
3.510
KPMG og WSP har gennemført ekstern kvalitetssikring af projektgrundlaget for de tre forslag til nye
vejforbindelser. Kvalitetssikringen har haft fokus på at vurdere trafikberegninger, tekniske forhold
omkring anlæggelsen, miljø- og naturforhold, anlægsbudget, samfundsøkonomi, risici samt mulige
besparelser og forenklinger. Kvalitetssikringen er gennemført med det formål at skabe de bedste
forudsætninger for projektets gennemførsel og komme med anbefalinger til potentielle tilpasninger,
optimeringer, besparelser og lignende, inden materialet sendes til forligskredsen.
1.1 Vurderinger
Dette afsnit sammenfatter kvalitetssikringens vurderinger fra hvert af de gennemgåede områder i
kvalitetssikringen. Det bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring ikke har haft adgang til den ende-
lige miljøkonsekvensvurderingsrapport, hvorfor der kan opstå nye forhold, som nærværende notat
ikke belyser og/eller har taget stilling til.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Trafikanalysen
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring vurderes det, at trafikanalysen er udarbejdet tilfreds-
stillende. De anvendte beregningsværktøjer er velkendte og anvendes typisk i analyser som denne.
Den tekniske analyse
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring vurderes det, at den tekniske analyse af vejtracéerne
samt de dertilhørende geometriske udformninger af vejanlæggene er udarbejdet tilfredsstillende.
Miljøanalysen
Overordnet forholder miljøkonsekvensrapporten sig til meget konkrete løsningsforslag i projektet,
der ikke umiddelbart kan genfindes i projektbeskrivelsen. Årsagen hertil kan muligvis findes i, at den
endelige version af rapporten ikke har været klar ved gennemførsel af den eksterne kvalitetssikring.
Det anbefales, at det sikres, at projektbeskrivelsen afspejler samme detaljeringsgrad som miljøkon-
sekvensrapporten.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at støjberegningerne og de geotekniske analyser er udarbej-
det tilfredsstillende.
Afslutningsvist vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beskrivelserne af overfladevand er udarbej-
det på et fyldestgørende niveau.
Anlægsoverslag
Kvalitetssikringen af anlægsoverslaget tager udgangspunkt i stikprøver, der er udvalgt på baggrund
af en væsentlighedsbetragtning. Samlet set vurderes det, at det metodiske udgangspunkt for et fuld-
stændigt anlægsoverslag er til stede, og at der er fulgt en systematisk metode til udarbejdelse af
budgettet. Der er i forbindelse med gennemgangen af anlægsoverslaget gjort en række observatio-
ner, herunder er der identificeret en række uoverensstemmelser i beregningen af sumposter. Disse
er drøftet med Vejdirektoratet med henblik på at konsolidere budgetgrundlaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektet har identificeret og kvantificeret de mest sand-
synlige risici og indarbejdet disse i risikovurderingerne for de tre løsningsforslag. Dog bemærkes
det, at risikovurderingen ikke er opdateret på baggrund af det reducerede anlægsoverslag, der med-
regner en række centrale besparelser. Ligeledes bemærkes det, at de såkaldte symmetriske risici
som f.eks. ”usikkerhed for entreprenørmarkedet” kan estimeres og beskrives yderligere for at give
et mere fuldstændigt billede af konsekvenserne ved disse risici. Yderligere vurderes det, at der med
fordel kan udarbejdes planer for mitigering af prisusikkerhed, herunder for tidsperioden fra bevilling
til licitation med entreprenører.
Samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger følger retnings-
linjer fra Transportministeriet og Finansministeriet. Beregningerne er foretaget i Transportministeriet
samfundsøkonomiske værktøj TERESA, og Vejdirektoratet har anvendt de seneste opdatere en-
hedspriser og forudsætninger for beregningerne.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de tre løsningsforslag ikke er samfundsøkonomiske ren-
table, hvorfor der bør foreligge argumenter uden for den samfundsøkonomiske analyseramme for
gennemførsel af disse.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Mulige reduktioner, forenklinger og besparelser
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at der er identificeret hensigtsmæssige løsninger
i projektet og at der er et tilfredsstillende fokus på at kontrollere omkostninger. Dog er der identificeret
et enkelt områder med potentiale for forenklinger og besparelser:
Etablering af en 2+1 vej for den østlige/vestlige løsning fremfor en fyldudbygget 4-spors mo-
torvej: Trafikmængden på projektstrækningen beskrives at være ca. 13.000-16.000 for den
østlige og 10.000-12.000 for den vestlige løsning. Antages en spidstime på 15% og et ret-
ningssplit på 50%, kan der forventes en trafikmængde på maksimal 1.200 køretøjer pr. time.
En 2+1 vej har en teoretisk kapacitet på 1.850 pe/time/retning og kan derfor håndtere den
fremtidige trafikmængde – og er nogenlunde fremtidssikret iht. trafikstigninger. På trods af at
dette repræsenterer en mulig besparelse, kan der argumenteres for, at det ikke er hensigts-
mæssigt at ekspropriere så mange km. vej i åbent land for at etablere en motortrafikvej. Hvis
det vurderes, at en motortrafikvej er tilstrækkeligt, kan det være mere hensigtsmæssigt at
etablere 0+ løsningen i stedet.
1.2 Konklusion: Ingen vægtige forhold
KPMG har sammen med WSP gennemført en ekstern kvalitetssikring af ”Miljøkonsekvensvurdering
af ny midtjysk motorvej Klode Mølle – Viborg – Løvel” for Transportministeriet.
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring af det materiale, der er blevet forelagt af Vejdirektoratet,
er KPMG og WSP ikke blevet bekendt med vægtige forhold, der indikerer, at der ikke bør træffes
beslutning om at gå videre med projektet. Den eksterne kvalitetssikring har taget udgangspunkt i de
oplistede fokusområder fra akt 16 af 24. oktober 2006 om Ny anlægsbudgettering og Hovednotat for
Ny Anlægsbudgettering af januar 2024.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyndighedens projekt i over-
ensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslut-
ningsgrundlag på niveau 2 (MKV). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget egne
undersøgelser. I forhold til processen frem mod godkendelse af projektet bemærker den eksterne
kvalitetssikring følgende forhold, der bør være særligt fokus på:
Gennemførsel af robusthedsanalyse af kapacitetsberegningerne for vejanlæggene.
Beregningerne for konvertering af lastbiler til personbilenheder.
Jordbalance og kalkstabilisering.
Bygværker og deres samspil iht. naturhensyn.
Tilretning af uoverensstemmelser i anlægsoverslag for at sikre et konsolideret budgetgrund-
lag.
Yderligere vurdering og beskrivelse af symmetriske risici, herunder særligt vedrørende ”usik-
kerhed på entreprenørmarkedet”. Dette forhold er af mere generel natur og kan med fordel
tages med som opmærksomhedspunkt til fremtidige projekter.
Beskrivelse af hvordan det planlægges at mitigere prisusikkerhed, herunder for tidsperioden
fra bevilling til licitation med entreprenører. Dette forhold er af mere generel natur og kan
med fordel tages med som opmærksomhedspunkt til fremtidige projekter.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
Formålet med indeværende kapitel er at foretage en teknisk vurdering af trafikberegninger og kapa-
citetsforhold på strækningen.
Vurdering af trafikmodelberegninger og kapacitetsberegninger er gennemført med fokus på kritisk
stillingtagen og vurdering af, hvorvidt:
de bagvedliggende forudsætninger for modelberegningerne er robuste og valide i forhold til
formålet (f.eks. datagrundlag og influensvejnettets udstrækning)
trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske
det trafikale grundlag for kapacitetsberegningerne og tolkningen heraf vurderes at være rati-
onelle og realistiske.
2.1 Generelt om niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effekter og indbyrdes sammen-
hænge.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at den trafikale analyse er gennemført i overensstemmelse
med sædvanlig praksis og at afklaringsstadiet er tilfredsstillende.
2.2 Vurdering af det trafikale grundlag
De trafikale effekter er vurderet på baggrund af beregninger udført via trafikmodellen
Grøn Mobilitets
Model (GMM)
version 2.3. Trafikmodellen tager højde for de overordnede trafikstrømme, rute valg,
områder m.m. Ydermere tager modellen højde for andre infrastrukturprojekter som på beregnings-
tidspunktet er anlagt og ibrugtaget. Samlet set vurderes det, at det trafikale grundlag er tilfredsstil-
lende.
2.3 Vurdering af kapacitetsforhold
Overordnet set vurderes kapacitetsforholdene som værende fyldestgørende. Dog bemærkes det, at
nogle af vejgrenene i de forskellige vejkryds har et serviceniveau på E, altså niveauet før krydset
kollapser. Vejdirektoratet har oplyst, at alle trafikmængder er konverteret til personbilenheder, hvilket
er normal procedure.
Kvalitetssikringen bemærker yderligere, at trafikmodellen, og derved trafiktallene, har en fejlmargin
på 10% hvilket betyder, at der i værste tilfælde, kan komme mere trafik i vejkrydsene. Af kapacitets-
beregningerne fremgår der ikke en robusthedsanalyse som belyser, hvorvidt vejkrydsene kan bære
en øget trafikmængde på 10%. Såfremt sådan en analyse ikke udarbejdes, er der en risiko for, at
vejanlæggene underdimensioneres og derved bryder sammen i 2040. Vejdirektoratet har dog oplyst,
at man planlægger at gennemføre sådan en analyse, når den endelige løsning er blevet valgt.
2.4 Opsamling
På baggrund af overstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderes det overordnet, at
den trafikale analyse er fyldestgørende og gennemarbejdet. Dog er der nogle få forhold, som frem-
hævet i afsnit 2.3, som det anbefales at afklare nærmere.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0008.png
3. Vurdering af tekniske løsninger
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de foreslåede linjeføringsforslag.
Vurderingen er gennemført, ved at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt
sig til, hvorvidt
de foreslåede løsninger er realistiske
de foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende stadie
de valgte løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
3.1 Niveau og afklaringsstadie
Kvalitetssikringen er foretaget på baggrund af det udleverede materiale. Den fulde liste ses i bilag 9.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet er udarbejdet i overensstemmelse med
sædvanlig praksis og at afklaringsstadiet er tilfredsstillende.
3.2 Teknisk vurdering af forslagene
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede forudsætningsnotater, tekniske rapporter,
tegninger mv. Kvalitetssikringen har haft fokus på at validere forslagenes tekniske karakter. I føl-
gende afsnit er de væsentligste bemærkninger angivet.
3.2.1 Vejtekniske løsninger
De vejtekniske anlæg vurderes som værende realistiske og i henhold til vejreglernes anbefalinger.
Endvidere er der foretaget TSR på projektforslagene, hvilket har givet anledning til nogle optimerin-
ger iht. trafiksikkerheden.
Det bemærkes desuden, at der er et større fokus på at minimere jordoverskud end hvad tendensen
har været i nogle tidligere VD-projekter. Et større fokus på at minimere jordoverskud vil stille større
krav til genindbygning af egnet jord for eksempel ved hjælp af kalkstabilisering og derved minimere
klimabelastningen af projektet. Der er en risiko for at det ikke kan realiseres til fulde ved projektgen-
nemførelsen. Kvalitetssikringen bemærker i denne sammenhæng, at emnet synes fornuftigt adres-
seret i risikovurderingen, men fortsat bør være et fokuspunkt.
3.2.2 Brotekniske løsninger og geotekniske foranstaltninger
Brotekniske løsninger: Bygværkerne for over- og underførte veje, samt almindelige faunapassager
er i skitseprojektet udformet som traditionelle bygværker. Det vurderes, at dette emne er fornuftigt
belyst ift. projektstadiet.
Der er dog en række større bygværker, som qua deres størrelse ”fylder” mere i anlægsbudgettet og
qua deres udformning og samspil med naturhensyn kan have en anden risikoprofil. Det drejer sig
om dal- og landskabsbroer (6 stk. vestlige og 8 stk. østlige) samt faunabroer (3 stk. 0+, 6 stk. vestlige,
3 stk. østlige).
Det beskrives i projektgrundlaget, at udformningen af dalbroerne muligvis først fastlægges i en se-
nere fase. Særlige hensyn til naturaspekter kan medføre restriktioner i forbindelse med udførelsen
af broen. Det overvejes at udføre flere af broerne ved taktvis fremskubning.
I risikovurderingen er bygværker er behandlet som en samlet post. Det kan overvejes, at der ved
fremtidige risikovurderinger foretages en opdeling i:
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0009.png
Traditionelle ”mindre” bygværker som qua deres størrelse og en lavere følsomhed overfor
naturhensyn kan have en lavere risikoprofil. De tekniske udfordringer er også mindre for
denne bygværkstyper.
Dalbroer og faunabroer som qua størrelse og følsomhed overfor naturhensyn kan have en
højere risikoprofil. Der kan være tekniske udfordringer i forbindelse med disse bygværksty-
per.
Det kan eventuelt overvejes i fremtidige projekter at udvælge en enkelt dalbro og en enkelt faunabro,
der skønnes at være repræsentative, og på baggrund af dette føre skitseprojekteringen og anlægs-
estimatet et trin længere frem for disse. Dette kan gøres med henblik på at at øge risikoafdækningen.
Geotekniske foranstaltninger: Projektet har fokus på at opnå jordbalance for at fremme bæredygtig-
hed ved at minimere jordarbejdet hvilket er positivt. Dette kan muligvis kræve indbygning af kalksta-
biliseret jord, hvor jorden ikke normalt ikke er indbygningsegnet. Mulighed for kalkstabilisering er
beskrevet i rapporten.
Forekomst af blødbund og udstrækning af denne (typisk i forbindelse med dødishuller) er angivet ud
fra 1:25.000/1:200.000 karteringskort, hvilket er i tråd med praksis for denne projektfase. Bygværker
der krydser blødbundsområder forventes overvejende pælefunderet hvorfor disse områder ikke er
medtaget i den samlede blødbundsopgørelse.
Der er indhentet oplysninger om gamle boringer og der er udført supplerende boringer som en del
af denne fase. Fire af de supplerende boringer udgik af boreprogrammet idet de, grundet adgangs-
forhold, ikke kunne udføres ved de ønskede undersøgelsespunkter. Antallet og fordelingen af gamle
og nye supplerende boringer forekommer rimeligt for denne projektfase.
3.2.3 Afvandingstekniske løsninger
Der er udarbejdet et overordnet afvandingsteknisk med beregning af de nødvendige bassiner og
deres placering.
Beskrivelsen af de afvandingstekniske løsninger er meget generelle og henviser til vejreglerne.
3.3 Opsamling
Overordnet vurderer den eksterne kvalitetssikring, at løsningerne er metodisk gyldige og repræsen-
terer en detaljeringsgrad, der som minimum forventes af en miljøkonsekvensvurdering på dette sta-
die.
Der er fortsat nogle enkelte usikkerheder, som i en senere fase kan give anledning til, at budgettet
udfordres, eksempelvis ekspropriation af det fornødne areal til de tekniske vejanlæg eller nye forhold
i en trafiksikkerhedsrevision på trin 3.
Det eksterne kvalitetsteam har ikke haft adgang til den endelige udgave af miljøkonsekvensrappor-
ten, hvorfor der kan være flere af disse forhold, der er taget højde for i den endelige rapport.
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold
Det er i infoboks ”lovgivning” på side 36 i ”rapport nr. 9” angivet, at ”Miljøkonsekvensvurderingen
for
en Ny motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel gennemføres i overensstemmelse med EU´s VVM-direk-
tiv. I Danmark er EU´s VVM-direktiv for så vidt angår statslige veje implementeret i Vejloven via Lov
om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love (Lov nr. 658 af
8.juni 2016). Loven omfatter regler om miljøkonsekvensvurdering af statslige vejprojekter.”
Miljøkonsekvensvurderingen af projektet er således undtaget fra miljøvurderingsloven, jf. denne lovs
§ 4, stk. 3, hvorefter miljøvurderingsloven ikke finder ”anvendelse
på projekter eller dele af projekter
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0010.png
omfattet af bilag 1 eller 2, såfremt projekterne miljøvurderes efter anden lovgivning, som udtrykkeligt
undtager disse projekter fra denne lov.”
Kvalitetssikringen af miljøkonsekvensrapporten sker derfor efter Vejlovens implementering af VVM-
direktivet.
4.1 Niveau og afklaringsstadie
Kvalitetssikringen af miljøkonsekvensvurderingen er sket som stikprøvekontrol af en række miljø-
emner. Fokus har derfor især været på natur (bilag IV arter) og landskab. Det bemærkes at en
række kapitler ikke var skrevet færdige ved gennemførsel af den eksterne kvalitetssikring og derfor
ikke kunne granskes, herunder Natura 2000.
4.2 Vurdering af miljøforhold
Indeværende vurdering har fokus på emner, der erfaringsmæssigt kan give udfordringer. Dette om-
fatter bl.a. Natura 2000, vandforhold og landskab som gennemgås i nedenfor
Natura 2000-væsentlighedsvurdering
Padder:
Der er anvendt en 800 meter undersøgelsesbuffer for bilag IV arter. Man anbefaler normalt
en undersøgelsesbuffer baseret på en konkret vurdering af de berørte arters migrationsra-
dius. Vejdirektoratet har oplyst, at undersøgelsesbufferen er fastlagt ud fra en ”gennemsnits-
betragtning” ift. migrationsradius. Den eksterne kvalitetssikring er ikke enig i denne metode,
og anbefaler at man i stedet fastlægger undersøgelsesbufferen for de berørte arter ud fra en
konkret vurderet migrationsradius for den enkelte art, så man ikke risikerer at en art ikke er
tilstrækkeligt kortlagt i forhold til en mulig påvirkning.
Som afværgeforanstaltning omtales etablering af erstatningsnatur for bilag IV arter i et fast
forhold på 1:2. Vejdirektoratet har oplyst, at kravet efterfølgende er differentieret alt efter na-
turtype og tilstand og således er konkret vurderet.
Tidspunktet for etablering af erstatningsnatur fremgår ikke, herunder at det forudsættes at
erstatningsnaturen skal være etableret og i fuld funktionalitet inden anlægsarbejdet påbe-
gyndes, men Vejdirektoratet har oplyst at det efterfølgende er oplyst og præciseret.
Flagermus:
Der er ikke foretaget registrering af egnede yngle- eller rastelokaliteter for flagermus i læ-
hegn, mindre bevoksninger, haver eller bebyggelse som skal nedrives. I stedet antages det,
at hver af disse lokaliteter indeholder gennemsnitligt én egnet yngle- eller rastelokalitet for
flagermus, som skal erstattes i forholdet 1:2. Vejdirektoratet har efterfølgende oplyst, at der
er tale om et foreløbigt groft worst case gennemsnitsestimat til brug for vurderingen, og at
når den endelige linjeføring er valgt og politisk godkendt, vil alle potentielle yngle- og raste-
steder i påvirkede bevoksninger og bygninger blive undersøgt, før anlægsarbejdet påbegyn-
des.
Overfladevand
I den foreløbige rapport, der har været tilgængelig for den eksterne kvalitetssikring, er det oplistet,
hvilke recipienter der skal modtage overfladevandet. Dog er det ikke gengivet, hvorvidt målsætnin-
gen er opfyldt for disse recipienter, og hvorvidt udledningen overhovedet er en mulighed.
Det anføres i generelle vendinger, at de steder hvor bortledning ikke er en mulighed, vil der blive
etableret nedsivning.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Vejdirektoratet har oplyst, at der er gennemført udførlige recipientvurderinger for de 3 traceer, men
resultaterne heraf er ikke gengivet i den foreløbige version af rapporten, der har været tilgængelig
for den eksterne kvalitetssikring. Det anbefales, at man i den endelige version af rapporten fremhæ-
ver de recipienter, hvor der skal udvises særlige hensyn.
Landskab
Der savnes signaturforklaringer på kortene, så det er muligt at orientere sig ift. bl.a. delstrækninger
(nummerering) samt udpegninger. Vejdirektoratet har dog oplyst, at kapitlet ikke var færdigt ved
gennemgang af den eksterne kvalitetssikring, og at kortene siden da er blevet opdateret. Det be-
mærkes desuden, at kortene vil være dynamiske i den digitale udgave.
I vurdering af anlægsfasen fremgår påvirkningen af de enkelte delstrækninger, og det angives kort
(undtagen for delstrækning 1), om delstrækningen er omfattet af udpegninger, men der tages ikke
selvstændigt stilling til påvirkningen af selve udpegningerne. Vejdirektoratet har efterfølgende oplyst,
at påvirkningen af de kommunale landskabsudpegninger vil blive vurderet på senere tidspunkt.
Visualiseringsrapporten har ikke været tilgængelig til for den eksterne kvalitetssikring, og bemærk-
ninger til visualiseringer er derfor foretaget med udgangspunkt i de visualiseringer, som er vist i den
foreløbige rapport.
Ved vurdering af påvirkningsgraden savnes i nogen grad, at der henvises til beskrivelsen af land-
skabskarakteren for de enkelte delstrækninger, herunder om denne blot forstyrres eller direkte æn-
dres, opsplittes, etc. Ligeledes foretages der ingen selvstændig vurdering af de landskabelige ud-
pegninger, herunder med vurdering af sårbarheden og beskyttelsesinteresserne i de enkelte land-
skabsudpegninger.
4.3 Opsamling
Kvalitetssikringen af Miljøkonsekvensrapporten bærer i væsentlig grad præg af, at der kun har været
en PDF-udgave tilgængelig, som ikke var skrevet færdigt på tidspunktet for kvalitetssikringen. I den
efterfølgende dialog har Vejdirektoratet således kunnet redegøre tilfredsstillende for flere emner. Det
umiddelbart største opmærksomhedspunkt som efterlades er derfor metoden til valg af undersøgel-
sesbuffer for bilag IV arter, som ifølge Vejdirektoratet er fastlagt som en gennemsnitsafstand. Den
eksterne kvalitetssikring vurderer, at det medfører en risiko for, at der for bestemte arter kan være
berørte bestande, der ikke vil være kortlagt og vurderet.
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Indeværende kapital præsenterer den eksterne kvalitetssikrings vurdering af Vejdirektoratets an-
lægsoverslag. Kvalitetssikringen tager udgangspunkt i både det samlede anlægsoverslag, etapeop-
delte anlægsoverslag samt bagvedliggende mængde- og prisberegninger og forudsætningsnotater.
Vurderingen er gennemført ved:
Uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne kvalitetssik-
rings vurdering er særlig risikobetonede grundet omkostningsstørrelse og/eller mangel på
dokumentation.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede budgetpo-
ster.
Teknisk vurdering af foreslåede løsninger og vurdering af, om løsningerne er tilstrækkeligt
afdækket og realistiske i forhold til projektstadiet.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0012.png
5.1 Vurdering af budgetoverslag
Indeværende afsnit præsenterer en samlet vurdering af anlægsoverslaget, herunder om budgettet
opfylder krav og retningslinjer i Ny Anlægsbudgettering. Det skal i denne sammenhæng bemærkes,
at vurderingen tager udgangspunkt i de ”reducerede anlægsoverslag”, der blev sammensat i maj
2024, efter det blev konstateret, at den østlige og vestlige linje oversteg den reserverede ramme.
Besparelser i de reducerede overslag for den østlige og vestlige linje indebærer bl.a. at rasteanlæg
udgår, en afkortning af vejprojekt på vestlig linje, reduktion af landskabsbroer og antal faunapassa-
ger, reduktion af koblingshøjde etc.
For hvert løsningsforslag er der udarbejdet et anlægsoverslag med udgangspunkt i Vejdirektoratets
pris- og mængdebibliotek. Priser fra prisbiblioteket er i nogle tilfælde blevet erstattet med mere re-
præsentative, specifikke enhedspriser. Disse afgivelser fra prisbiblioteket er blevet drøftet mellem
kvalitetssikringsteamet og Vejdirektoratet under granskningsmøder.
Mio. kr
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder i alt
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration (17%)
Efterkalkulationsbidrag
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K2A (10%)
Ankerbudget/projektbevilling
Korrektionstillæg K2B (5%)
Samlet bevilling inkl. K2A og K2B bidrag
Tabel 5.1: Anlægsoverslag
Vestlig linje
1.502
954
48
168
2.673
583
3.249
665
388
4.299
430
4.729
215
4.944
Østlig linje
1.392
1.804
53
135
3.385
686
4.089
834
426
5.330
533
5.863
267
6.130
0+
1.267
493
55
135
1.950
330
2.423
467
306
3.052
305
3.358
153
3.510
Ifølge Ny Anlægsbudgettering skal der, så vidt muligt, anvendes erfaringsbaserede enhedspriser og
mængdeestimater, der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige entrepriser.
Enhedspriser for jord og belægningsarbejder er estimeret på baggrund af tidligere gennemførte en-
trepriser, der anses som sammenlignelige med den nye midtjyske motorvej fra Klode Mølle til Løvel.
Priser for bygværker kommer fra Vejdirektoratets prisbibliotek mens at øvrige priser til f.eks. tavler,
belysning og signalanlæg baseres på ekspertskøn eller erfaringspriser fra Vejdirektoratets prisbibli-
otek. Vejdirektoratet har således i videst muligt omfang anvendt et erfaringsbaseret grundlag til at
sammensætte anlægsoverslaget.
Vejdirektoratet prissætter i udgangspunktet projekter ud fra en gennemsnitsbetragtning af projekt-
type, kompleksitet, lokalitet, funderingsforhold mv. – dvs. med udgangspunkt i prisbiblioteket med
udvalg af sammenlignelige projekter. Prissætningen beror på historiske tilbudspriser fra tidligere
gennemførte projekter og for indeværende projekt er seks sammenlignelige entrepriser fra perioden
2010-2016 benyttet for den vestlige og østlige løsning, mens to projekter fra hhv. 2012 og 2019 er
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
anvendt for 0+ løsningen. Herved er det bl.a. muligt at tage højde for evt. konjunkturforskelle over
tid.
Opdatering af anlægsoverslaget
Den eksterne kvalitetssikring har i den indledende gennemgang fundet mindre uregelmæssigheder
i anlægsoverslaget. Der er ikke modtaget nye og tilrettede anlægsoverslag undervejs i kvalitetssik-
ringen, men det er anbefalingen, at Vejdirektoratet tilretter relevante dokumenter på baggrund af
kvalitetssikringens observationer. Uregelmæssighederne har været af begrænset karakter og vur-
deres ikke at have signifikant betydning for det samlede anlægsoverslag.
Prisbibliotek
Priser for jord-og belægningsarbejder tager udgangspunkt i en række realiserede jyske entrepriser,
som er valgt på baggrund af deres sammenlignelighed med indeværende anlægsprojekt på f.eks.
parametre som lokalitet og kompleksitet. De enkelte enhedspriser og sumpriser som anvendes i
overslaget, fremkommer ved at tage gennemsnit af de 3 billigste entreprenører for hver post i de
valgte entrepriser. Vejdirektoratet oplyser, at dette er gjort for at skabe et så repræsentativt et billede
af de tilbud, de kan forvente at få ved licitering af den nye midtjyske motorvej. Enhedspriser og
sumpriser er reguleret til prisniveau i september 2023 (indeks 137,58) ved brug af Danmark Statistiks
omkostningsindeks for anlæg af veje. Da priserne har udviklet sig siden september 2023 og forventer
at udvikle sig yderligere, har Vejdirektoratet tilpasset overslaget yderligere på baggrund af Finans-
ministeriets indeksprognose for 2024 priser (indeks 143,35).
Enhedspriserne er desuden blevet gennemgået på et internt granskningsmøde i Vejdirektoratet,
hvor deres relevans for det aktuelle vejprojekt er blevet drøftet. Dette har ført til, at man for nogle
poster har valgt mere repræsentative, specifikke enhedspriser. Kvalitetssikringen har i denne sam-
menhæng påpeget over for Vejdirektoratet, at det ikke er alle afvigende priser, der er angivet direkte
i prisbiblioteket med relevante argumenter. Vejdirektoratet har dog sendt relevant dokumentation og
afgivet forklaringer på disse afvigelser.
Prisbiblioteket for løsningen øst og vest om Viborg er baseret på følgende entrepriser:
6625.200 Hårby – Linå (Silkeborg)
6625.201 Linå – Låsby (Silkeborg)
6620.201 Funder - Hårby
6620.203 Funder - Hårby
6714.201 Holstebro N-Aulum (Holstebro)
6717.200 Aulum-Sinding
For udvidelsesstrækninger i 0+ løsningen, er der udvalgt to andre entrepriser som prisgrundlag, da
de anses for at være mere repræsentative for de arbejder, der skal udføres i 0+ løsningen:
42950.200 Haderup omfartsvej
6751.200 Brande omfartsvej
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til licita-
tionspriser fra allerede gennemførte projekter. Dette opfylder retningslinjerne i Hovednotat for Ny
Anlægsbudgettering af januar 2024, hvor det står skrevet, at kalkulation af anlægsudgifter så vidt
muligt skal baseres på erfaringsbaserede priser.
De valgte entrepriser er alle jyske, da der kan være betydelig forskel på licitationspriser på tværs af
landsdele. Ved at udvælge projekter fra samme geografiske område tages der højde for lokale en-
treprenører og andre relevante lokale forhold, der kan påvirke priser og dermed det endelige an-
lægsbudget.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Referencepriserne for løsningerne øst og vest om Viborg er baseret på Silkeborgmotorvejen og Hol-
stebromotorvejen. Vejdirektoratet modtog tilbud for Silkeborg entrepriserne fra april til juni 2013
mens at tilbuddene fra Holstebromotorvejen blev modtaget i 2015 og 2016. Vejdirektoratet vurderer,
at hele perioden fra 2010 til 2016 var meget stabil på anlægsområdet og hverken kan betragtes som
høj- eller lavkonjunkturperioder.
Referencepriserne for 0+ løsningen kommer fra Haderup omfartsvej fra januar 2019 og Brande om-
fartsvej fra 2012. Vejdirektoratet vurderer, at priserne i 2012 var stabile, men at priserne i 2019 var
nedadgående efter en kortvarig prisstigning i oliepriser i 2018. Vejdirektoratet vurderer, at det ikke
vil have indflydelse på prisniveauet ud over det som bliver kompenseret for med den almindelige
prisregulering på baggrund af vejindekset.
Kvalitetssikringen har yderligere spurgt ind til, hvorvidt der er planer om at indeksregulere budgettet
frem mod den endelige licitation og desuden mod den forventede idriftsættelsesdato i 2035. Vejdi-
rektoratet oplyser i denne sammenhæng, at de årlige bevillinger til projektet vil blive tilpasset indeks
for at tage højde for prisudviklingen.
Baseret på tilsendt materiale og drøftelser under granskningsmøder, vurderer den eksterne kvali-
tetssikring, at Vejdirektoratet har anlagt en metodisk gyldig fremgangsmåde.
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
Det fysiske anlægsoverslag tillægges et erfaringsbaserest efterkalkulationsbidrag, der skal dække
såkaldte projekteringsgab. Vejdirektoratet fremhæver selv følgende eksempler, som EKB’en bl.a.
kan komme til at dække:
Endelig fastsættelse af trace
Kompleksitet og grænseflader til omgivelserne
Detaljeret udmøntning af myndighedskrav samt geotekniske forhold
Risici tilknyttet vejrlig under udførelsen
I anlægsprojektet er der valgt følgende EKB-satser for de forskellige entreprisearbejder:
Veje: 17%
Bygværker og broer: 6%
Øvrige entrepriser: 9%
Øvrige anlægsudgifter: 3%
I forbindelse med et granskningsmøde har Vejdirektoratet oplyst, at EKB satserne er baseret på
erfaringer fra tidligere projekter og fastsat i aftale med Transportministeriet. Vejdirektoratet vurderer,
at de anvendte satser er det mest fornuftige bud for projekter af denne karakter men det anerkendes
ligeledes, at EKB-satser er svære at forudsige, og at der er en risiko for, at det endelige beløb til
EKB afviger fra det afsatte beløb i anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at fremgangsmåden er metodisk gyldig og at EKB-
satsen på 17% er realistisk. Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Projektering, tilsyn og administration (PTA)
I anlægsoverslaget fremgår det, at PTA er opgjort som 3% til løn, 6,8% til anlægsrelateret drift og
7,2% til fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at PTA’en er fastsat med udgangspunkt i efterkalkulationer af tidligere
projekter, og at satsen på 17% er valgt ud fra en vurdering af, at projektet anses som værende af
forholdsvis lav kompleksitet i forholdsvis åbent land, på størstedel af strækningen.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring finder fremgangsmåden metodisk gyldig og vurderer, at satsen på 17%
udgør et realistisk grundlag for at dække udgifter til projektering, tilsyn og administration. Den eks-
terne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Korrektionstillæg (K2-A og K2-B)
K2-A er sat til 10% af basisoverslaget og er en del af projektbevillingen. K2-B er fastsat til 5% af
basisoverslaget og fungerer som en central reserve, der kun tages i brug i ekstraordinære tilfælde.
Fastsættelse af korrektionstillæg følger retningslinjerne i Hovednotat for Ny Anlægsbudgettering af
januar 2024. Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Arealerhvervelse
Der er udarbejdet et arealerhvervelsesbudget, som estimerer erstatningsgrundlag for alle etaper i
de tre løsningsforslag. Arealerhvervelsesposterne er opgjort på baggrund af beregninger af ekspro-
priation, ulempeerstatning, landbrugsomlægninger, erstatningsskov og erstatningsnatur samt evt.
særlige ulemper. Budgettet for arealerhvervelse er indsat som sumpost for hvert forslag i anlægs-
overslaget.
Det bemærkes, at omkostningerne til arealerhvervelse er væsentligt højere for den østlige og vest-
lige linje sammenlignet med 0+ løsningen. Dette skyldes særligt, at udgifterne til totalekspropriatio-
ner og delekspropriationer for den vestlige og østlige linje er væsentligt højere end for 0+ løsningen.
Ydermere bemærkes det, at der i arealerhvervelsesbudgettet er identificeret flere ejendomme, hvor
der muligvis skal falde erstatning. Disse ejendomme er ikke regnet med i budgettet for arealerhver-
velse, hvilket betyder, at der er en risiko for, at det endelige budget til arealerhvervelse bliver højere
end det beløb, der er beregnet for anlægsoverslaget. Dog har Vejdirektoratet oplyst, at udgiften til
erstatninger erfaringsmæssigt kun udgør en meget lille andel af de samlede arealudgifter.
Den eksterne kvalitetssikring er desuden blevet opmærksomme på en række uoverensstemmelser
ved sammenligning af beregningerne i arealerhvervelsesbudgettet og det samlede anlægsoverslag.
Vejdirektoratet er blevet gjort opmærksomme på dette og undersøger det nærmere.
Den eksterne kvalitetssikring finder samlet set fremgangsmåden metodisk gyldig og har ikke yderli-
gere bemærkninger.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring finder, at anlægsoverslagene for de tre løsningsforslag er gennemar-
bejdede og fremstår metodisk korrekte. Anlægsoverslagene har et niveau af detaljering og præci-
sion, som man må forvente i forhold til projektets stadie.
Der er fremhævet enkelte uoverensstemmelser, men samlet set vurderer den eksterne kvalitetssik-
ring, at beregningerne og fremgangsmåden, der ligger til grund for anlægsoverslaget, er valide og
metodisk korrekte.
5.2 Stikprøvegennemgang
Som minimum er der foretaget en stikprøvegennemgang af én budgetpost inden for hver hovedpost
i basisoverslaget. Udvælgelse af budgetposterne er foretaget ud fra en prioriteret tilgang ved at fo-
kusere på de budgetposter, der udgør hovedparten af anlægsbudgettet.
Stikprøvegennemgang for Vestlig linje
Stikprøven er udvalgt for hver af de fire hovedposter i budgettet, og de væsentligste poster er heref-
ter udvalgt til gennemgang, som det fremgår i kolonnen "budgetpost". Procentsatserne er beregnet
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0016.png
ud fra FFL-24 budgettet, da kvalitetssikringsteamet er blevet oplyst om, at dette bliver lagt til forligs-
kredsen.
Hovedpost
Veje
Bygningsværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder i alt
Tabel 5.2: Stikprøve for hovedposter
Budgetpost
Projektvej
Vejbroer
Tavler, beplantning, hegn mv.
Arkæologiske undersøgelser og
udgravninger
Vestlig linje
82%
37%
93%
77%
65%
Østlig linje
82%
22%
97%
65%
50%
0+
76%
63%
89%
48%
71%
Kvalitetssikringen har nedenfor fremhævet væsentlige observationer fra stikprøvegennemgangen.
Der gennemgås observationer for følgende budgetposter: 1) Projektvej, 2) Vejbroer, 3) Tavler, be-
plantning, hegn mv og 4) Arkæologiske undersøgelser og udgravninger.
Projektvej
Den eksterne kvalitetssikring har påpeget, at der ikke er komplet overensstemmelse mellem det
samlede fysikoverslag for projektvej i 0+ løsningen og de etapeopdelte budgetter for 0+. Dette bør
som udgangspunkt stemme overens for at sikre konsistens i anlægsoverslagene. Vejdirektoratet er
blevet informeret om dette og undersøger det nærmere.
Herudover har den eksterne kvalitetssikring fremhævet eksempler på enhedspriser, der afviger på
tværs af delstrækningerne. Vejdirektoratet har oplyst, at dette skyldes specifikke faglige vurderinger
og anvendelse af fordelingsnøgler for de enkelte strækninger. Den eksterne kvalitetssikring har mod-
taget dokumentation for disse beregninger, men det anbefales, at dette beskrives mere eksplicit,
f.eks. direkte i prisbiblioteket eller forudsætningsnotatet.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Vejbroer
Den eksterne kvalitetssikring har ingen bemærkninger.
Tavler, beplantning, hegn mv.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med gennemgangen af budgettet påpeget, at det
samlede fysikoverslag for posten ”Tavler, beplantning, hegn mv.” for delstrækning c1 ikke stemmer
overens med mængde- og prisberegningerne i det etapeopdelte anlægsoverslag for c1. Disse tal
bør som udgangspunkt stemme overens, og alternativt bør det angives med relevante argumenter,
hvorfor tallene ikke stemmer overens. Vejdirektoratet er blevet informeret om dette og undersøger
det nærmere.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Arkæologiske undersøgelser og udgravninger
Den eksterne kvalitetssikring har modtaget et separat budget for arkæologiske undersøgelser og
udgravninger, der skal danne grund for sumposten i anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring har påpeget en uoverensstemmelse mellem arkæologibudgettet for
den østlige linjeføring og sumposten for arkæologi angivet i det samlede anlægsoverslag. Hertil har
Vejdirektoratet oplyst, at det er besluttet af direktionen af reducere arkæologibudgettet med 24,7
mio. kr. for den østlige løsning. Reduktionen er lavet ud fra det præmis, at det er ukendt hvor stor
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0017.png
en mængde udgravninger, der bliver behov for, hvorfor det vurderes forsvarligt at reducere på denne
post.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Yderligere observationer
I forbindelse med stikprøvegennemgangen har den eksterne kvalitetssikring gjort sig en række yder-
ligere observationer, som fremhæves nedenfor.
Deponeringsafgifter: Ved gennemgang af anlægsoverslagene, er den eksterne kvalitetssikring ble-
vet opmærksom på en uoverensstemmelse i sumtallene mellem de etapeopdelte anlægsoverslag
og det samlede anlægsoverslag for 0+ løsningen. Vejdirektoratet er blevet gjort opmærksomme på
dette og undersøger det nærmere.
Antal enheder: Den eksterne kvalitetssikring er blevet opmærksom på, at der er afvigelser mellem
de etapeopdelte anlægsoverslag og det samlede anlægsoverslag ift. antal enheder angivet. Afvigel-
serne har ikke betydning for det endelige anlægsbudget men bør stemme overens for at sikre kon-
sistens. Vejdirektoratet er blevet gjort opmærksomme på dette.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring har over for Vejdirektoratet påpeget en række uoverensstemmelser i
anlægsoverslagene for de tre løsninger. Disse er af begrænset karakter og vurderes ikke at have en
signifikant indflydelse på anlægsbudgettet, men det anbefales, at Vejdirektoratet undersøger det
nærmere for at sikre konsistens, transparens og fuldstændighed i budgettet.
Samlet set vurderes det, at Vejdirektoratet har benyttet en metodisk gyldig fremgangsmåde for sam-
mensætning af anlægsoverslaget.
5.3 Gennemgang af usikkerhedsvurderinger og håndtering af risici og
tidsplan
Kvalitetssikringen har gransket risikovurderingerne for alle tre løsningsforslag, inkl. risikobeskrivelse
og angivelse af sandsynlighed og konsekvens for hver risiko. I denne forbindelse har kvalitetssikrin-
gen haft fokus på at vurdere, hvorvidt alle relevante risici er identificeret. Hertil er relevante risici og
observationer fra kvalitetssikringen blevet drøftet med Vejdirektoratet i et granskningsmøde.
Kvalitetssikringen er blevet oplyst, at risikovurderingerne følger Vejdirektoratets interne kvalitetsle-
delsessystem, risikopolitik og instruktion for risikostyring. Yderligere har Vejdirektoratet oplyst, at
risici er identificeret og estimeret i forbindelse med en workshop, hvor medarbejdere deltager for at
identificere relevante risici inden for deres fagområder. Deltagerkredsen dækker bl.a. over speciali-
ster inden for miljø, vejteknik, anlægsprojektledelse, entreprisestyring, geoteknik og anlægsanalyse.
På baggrund af risikoworkshoppen er sandsynlighed og konsekvens blevet vurderet for relevante
risici.
Risikostyringen foretages i værktøjet RamRisk, der danner grundlag for projektets risikorapporter. I
risikorapporten oplistes identificerede risici med tilhørende risikoværdi, og der udregnes et risikotil-
læg med udgangspunkt i fysikoverslaget og de identificerede risikoværdier. Det totale risikotillæg
udregnes på baggrund af en S-kurve, der bruges som en skønsmæssig indikator for, om projektets
reserver er tilstrækkelige. Metoden til beregning af risikoværdier for de enkelte risici og det samlede
risikotillæg er en anerkendt og velafprøvet metode, der vurderes som gyldig ift. beregning af projek-
tets risici.
Tabel 5.3 viser reserver i anlægsoverslagene og de estimerede risikotillæg. Der gøres opmærksom
på, at risikovurderingerne ikke er opdateret på baggrund af det reducerede anlægsoverslag, hvorfor
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0018.png
tallene i nedenstående tabel ikke stemmer overens med det tidligere præsenterede anlægsoverslag.
Den eksterne kvalitetssikring har drøftet dette med Vejdirektoratet, og det er anbefalingen at risiko-
vurderingerne opdateres, så de stemmer overens med budgetterne fra de reducerede overslag.
Tabellen viser, at ankerbudgettet for de tre løsningsforslag rummer mellem 582 og 1.059 mio. kr. i
EKB og korrektionstillæg (K2-A). Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at reserverne i alle tre
tilfælde er væsentligt højere end de beregnede risikotillæg.
Mio kr.
Fysikoverslag, ekskl. EKB
Reserve i alt
- EKB
- K2-A
Risikotillæg
Budgetsikkerhed
Vestlig linje
4.784
979
455
574
542
71%
Østlig linje
5.364
1.059
475
584
598
69%
0+
2.609
582
292
290
339
72%
Tabel 5.3: Reserver, Risikotillæg og budgetsikkerhed
Budgetsikkerheden, der måles som fraktil af det samlede budget inkl. risikotillæg, varierer fra 69%-
72%. Ifølge Vejdirektoratet er projekter med en budgetsikkerhed på omkring 60-70% typisk for en
MKV-undersøgelse, hvorfor de estimerede budgetsikkerheder anses som værende fornuftige.
Den eksterne kvalitetssikring gør opmærksom på følgende forhold i risikovurderingen:
Symmetriske risici: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er identificeret en række symme-
triske risici, der vurderes både at kunne have en effekt i positiv og negativ retning og derfor har fået
tildelt risikoværdier på 0. Et eksempel på dette er risikoen ”Usikkerhed på entreprenørmarkedet”, der
ifølge risikovurderingen kan medføre prisudsving på op til 30% i enten positiv eller negativ retning.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker i denne sammenhæng, at det med fordel kan beskrives,
hvilken sandsynlighed der er forudsat for, at der forekommer prisudsving på helt op til 30%. Desto
større sandsynligheden for prisudsving på op til 30% forudsættes, desto lavere er budgetsikkerhe-
den. Taget de seneste års prisudvikling på anlægsmarkedet i betragtning, kan det ligeledes overve-
jes, om denne risici rent faktisk vurderes at være symmetrisk, særligt på kort sigt (se bilag 9.3 for
oversigt over udviklingen i omkostningsindekset for anlæg af veje). Samtidig kunne en mere dybde-
gående beskrivelse af risikoen have fokus på, hvilke konsekvenser det vil have for anlægsoversla-
get, hvis der faktisk forekommer prisudsving på op til 30%. Disse elemeter ville være med til at
kvalificere risikovurderingen og budgetsikkerheden yderligere.
I relation til den prisusikkerhed der er set på entreprenørmarkedet de seneste år, bør det ligeledes
overvejs hvordan man planlægger at mitigere prisusikkerhed for tidsperioden fra bevilling til licitation
med entreprenører.
Kendte og ukendte risici: Det bemærkes, at risikovurderingerne tager udgangspunkt i en række
”kendte risici”, som erfaringsmæssigt kan opstå i forbindelse med gennemførelse af denne type an-
lægsprojekter. Dette bruges til at fastsætte et risikotillæg, der kan bruges til at trykprøve projektets
reserver. Det bemærkes dog, at dette risikotillæg ikke tager højde for såkaldte ”ukendte risici”, der
potentielt også kan have en indvirkning på gennemførsel af anlægsprojektet.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0019.png
Vejdirektoratet bør være opmærksomme på, at der potentiel kan forekomme ”ukendte risici”, som
ikke er dækket af det estimerede risikotillæg. Dog vurderes det samtidig, at der er gode forudsæt-
ninger for, at potentielle ”ukendte risici” kan håndteres inden for de afsatte reserver, da de for alle
tre løsningforslag er væsentlig højere end de estimerede risikotillæg.
Tidsmæssige risici: Vejdirektoratet har identificeret risici, der kan have tidsmæssige konsekvenser,
men hvor den potentielle tidsmæssige konsekvens for projektets gennemførsel ikke er kvantificeret.
Kvalitetssikringen har i denne sammenhæng bemærket, at Vejdirektoratet med fordel kan lave mere
dybdegående beskrivelser af, hvilken betydning det vil have for projekternes tidsplan, hvis disse risici
indtræffer.
Vejdirektoratet oplyser, at de identificerede tidsmæssige risici bruges aktivt i planlægningen og ud-
førelsen af projektets faser. Vejdirektoratet oplyser ligeledes at man har fastsat et handlingsplanmål
om at skærpe fokus på de tidsmæssige risici, og at den samlede tidsplan for projektet er fastsat på
baggrund af erfaringer fra tidligere projekter.
Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring har fremhævet en række forhold ved risikovurderingerne, som Vejdi-
rektoratet med fordel kan arbejde videre med for at kvalificere deres risikostyring yderligere.
Samlet set vurderes det dog, at der er anvendt en systematisk og fyldestgørende tilgang til identifi-
cering og vurdering af risici for anlægsprojektet. Det er vurderingen, at Vejdirektoratet har identifice-
ret relevante risici, hvilke danner grundlag for fyldestgørende risikostyring og ligeledes gør det muligt
at trykprøve de afsatte reserver i anlægsoverslagene for de tre projektforslag.
5.4 Vurdering af de tekniske forudsætninger
De tekniske forudsætninger er gennemgået ved brug af systematisk gennemgang og stikprøver af
anlægsoverslag og dokumentation for den tekniske løsning.
Det fremsendte tekniske materiale og forudsætningsnotatet inkluderer veldefinerede forudsætnin-
ger, som vurderes metodisk gyldige for udarbejdelsen af anlægsoverslagene. Den bagvedliggende
dokumentation inkluderer også en væsentlig sporbarhed og vurderes som værende gyldig for pro-
jektets nuværende stadie.
5.5 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring vurderes det, at beregningerne og prisgrundlaget for
de tre anlægsoverslag er metodisk gyldige. I gennemgangen af anlægsoverslaget er der fremhævet
en række uoverensstemmelser, som Vejdirektoratet anbefales at undersøge nærmere med henblik
på at konsolidere budgetgrundlaget.
Herudover vurderes det, at risikovurderingerne skaber et solidt fundament for projektets risikostyring
og at projektet er forberedt på de mest sandsynlige risici. Det anbefales dog, at Vejdirektoratet ud-
arbejder mere dybdegående beskrivelser og vurderinger af symmetriske risici og forholder sig til
mitigering af prisusikkerhed i perioden fra bevilling til licitation.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
6. Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
Formålet med indeværende kapitel er at vurdere den samfundsøkonomiske analyse for de tre op-
stillede forslag. Hovedformålet for den eksterne kvalitetssikring er at vurdere, hvorvidt omkostninger
og gevinster er håndteret i overensstemmelse med Transportministeriets og Finansministeriets ret-
ningslinjer for gennemførelse af samfundsøkonomiske beregninger.
6.1 Vurdering af den samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den samfundsøkonomiske analyse med henblik på at
vurdere, hvorvidt den lever op til gældende retningslinjer. Den eksterne kvalitetssikring kan konsta-
tere, at analysen er gennemført med udgangspunkt i Transportministeriet samfundsøkonomiske
værktøj TERESA version 6.0, og at Vejdirektoratet følger den samfundsøkonomiske manual for
transportområdet. Ligeledes følges retningslinjer fra Finansministeriet, herunder til fastsættelse af
skatteforvridningstabet. Den eksterne kvalitetssikring har ikke konstateret forhold i den anvendte
metode, der giver anledning til bemærkninger.
6.2 Økonomiske forudsætninger
Anvendelse af enhedspriser
DTU’s seneste version af Transportøkonomiske Enhedspriser, der fastlægges i samarbejde med
Transportministeriet og Finansministeriet, skal være afspejlet i vurderingen af de økonomiske forud-
sætninger, herunder kalkulationsrente, nettoafgiftsfaktor og kalkulationsperiode.
De anvendte enhedspriser fremgår ikke direkte af det samfundsøkonomiske notat, men på baggrund
af granskningsmøder, kan det konstateres, at Vejdirektoratet har anvendt de seneste versioner af
Transportøkonomiske Enhedspriser i 2024-priser. Vejdirektoratet har dermed anvendt den nyest til-
gængelige version af transportøkonomiske enhedspriser på tidspunktet for gennemførelse af analy-
sen.
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Kalkulationsrenten er sat til 3,5 procent for kalkulationsperioden 0-35 år og derefter 2,5%. Det be-
mærkes, at der i standarderne for Transportøkonomiske Enhedspriser anvendes en kalkulations-
rente på 1,5% for år 71 og frem. Indeværende samfundsøkonomiske analyse er dog begrænset til
50 år, hvorved det kan konstateres, at Vejdirektoratet har anvendt de korrekte rater for kalkulations-
renterne og foretaget beregningerne korrekt.
Det er ikke dokumenteret i den samfundsøkonomiske analyse, hvad skatteforvridningstabet (ar-
bejdsudbudsforvridningen) og nettoafgiftsfaktoren er fastsat til. Vejdirektoratet har dog oplyst, at
skatteforvridningstabet er sat til 0% og at nettoafgiftsfaktoren er sat til 1,280. Ved at sætte skattefor-
vridningstabet til 0% følger Vejdirektoratet de seneste retningslinjer fra Finansministeriets ”Vejled-
ning for samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger”. Nettoafgiftsfaktoren på 1,280 er i overens-
stemmelse med standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Samlet set er den anvendte metode i overensstemmelse med standarderne fra Transportøkonomi-
ske Enhedspriser, TERESA 6.0 samt Finansministeriets retningslinjer.
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med standarderne fra Trans-
portøkonomiske Enhedspriser.
Vejdirektoratet oplyser, at byggeperioden strækker sig over en periode på fem år fra 2030-2034 med
ibrugtagelse i 2035. Anlægsomkostningerne under byggeperioden antages at være den samme for
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0021.png
alle tre projektforslag og er beregningsmæssigt fordelt som følger: 33%. 20%, 20%, 17%, 10%. For-
delingen af anlægsomkostningerne er illustreret i figur 6.1 nedenfor.
Figur 6.1: Fordeling af anlægsomkostninger
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette vurderes at være realistisk.
Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger er beregnet ud fra kilometer mere vej og antal over- og
underføringer. Restværdien er for alle tre løsninger sat lig med den oprindelige anlægsomkostning,
da det antages, at anlægget vedligeholdes fuldt ud gennem dets levetid. Dette følger den samfunds-
økonomiske manual på transportområdet og standarderne i TERESA.
6.2 Cost-benefit-forholdet
Den samfundsøkonomiske analyse har til formål at give en systematisk vurdering af samfundets
fordele og ulemper ved forslagene til en ny midtjysk motorvej fra Klode Mølle til Løvel. Dette skal
understøtte politisk prioritering mellem de forskellige investeringsforslag.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit analysen har til formål at belyse fordele og ulemper i form af gevinster og omkostninger.
I TERESA-modellen opgøres det som nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig in-
vesteret krone for forslaget
Resultaterne for den samfundsøkonomiske analyse viser, at alle tre løsningsforslag har en negativ
nettonutidsværdi og at den interne rente er lavere end diskonteringsrenten. Grundet den negative
nettonutidsværdi, kan nettogevinsten pr. offentlig investeret krone ikke beregnes. I tabel 8 fremgår
den
samfundsøkonomiske
rentabilitet
for
alle
tre
forslag.
Mio kr.
Nettonutidsværdi
Intern rente
Nettogevinst
Skyggepris-/gevinst
Vestlig linje reduceret
-2.117
1.6%
N/A
N/A
Østlig linje reduceret
-973
2.6%
N/A
N/A
0+
-181
3.0%
N/A
N/A
Tabel 6.2: Hovedresultater for samfundsøkonomisk analyse
For alle tre projekter er nettonutidsværdien negativ, hvilket betyder at projekterne ikke vurderes som
værende samfundsøkonomisk rentable. Dette betyder grundlæggende set, at summen af alle frem-
tidige omkostninger, herunder anlæg, drift, omkostninger til støj, miljø mv. overstiger de positive
gevinster ved at gennemføre projektet. På baggrund af beregningerne kan det derfor konstateres,
at forslagene som helhed ikke er samfundsøkonomisk rentable.
Følsomhedsanalyse
Vejdirektoratet har udarbejdet en række følsomhedsanalyser, hvor anlægsoverslagene er varieret
med +/- 20% og tidsværdier er varieret med +/- 25%. Beregningerne viser, at hvis anlægsoverslag
reduceres med 20% vil 0+ løsningen være rentabel mens den østlige løsning vil være meget tæt på
at være rentabel. Hvis tidsværdier opjusteres med 25% vil både 0+ løsningen og øst være rentable.
Den eksterne kvalitetssikring kan konstatere at den vestlige løsning stadig er relativt langt fra at være
rentabel ved justeringer på hhv. anlægsoverslag og tidsværdier.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0022.png
Gener under anlægsfasen
For den vestlige og østlige linje forventes det, at trafikantgener i anlægsfasen vil være minimale.
For 0+ løsningen vil der dog være perioder, hvor der foretages indsnævringer og hastighedsreduk-
tion til 50 km/t på dele af strækningen.
Til beregning af generne er der taget udgangspunkt i generne opgjort ifm. udvidelsen af rute 11
mellem Korskro og Varde. Der er i opgørelsen af den aktuelle strækning justeret for mængden af
trafik og strækningens længde. Det vurderes, at generne i byområde er 1,5 gang større end i land-
område, hvilket der også er taget højde for. Tab i persontimer under anlægsfasen er opgjort for 0+ i
tabel 6.3.
Persontimer
Bolig/arb
Erhverv
Andet
Varebil
Last
2030
67.998
12.919
135.552
29.017
5.618
2031
41.211
7.830
82.153
17.586
3.405
2032
41.211
7.830
82.153
17.586
3.405
2033
35.029
6.655
69.830
14.948
2.894
2034
20.605
3.915
41.076
8.793
1.703
Tabel 6.3: Gener under anlægsfasen for 0+
Det samlede antal af tabte persontimer estimeres således at være 760.992 for 0+ løsningen. Disse
brugeromkostninger er indregnet i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske analyse og dermed med-
taget i den samfundsøkonomiske rentabilitet.
Eksterne effekter
De eksterne effekter udgør de konsekvenser for samfundet, som den enkelte trafikant eller passager
ikke tager hensyn til i valget af transport. I den samfundsøkonomiske analyse er der beregnet eks-
terne effekter fra støj, uheld, luftforurening og klimapåvirkning.
For alle tre løsninger er der beregnet eksterne effekter. Disse effekter er beregnet med TERESA og
Vejdirektoratets Envi-model. Tabel 6.4 oplister de beregnede eksterne effekter og den samfunds-
økonomiske betydning af disse.
Effekt
Reduceret vestlig linje
Uheld (personskader)
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Reduceret østlig linje
Uheld (personskader)
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
0+ løsning
Uheld (personskader)
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
2,38 ulykke pr. år
101 SBT
N/A
-31.873 ton
307
106
-1
-20
0,09 ulykke pr. år
102 SBT
N/A
-153.420 ton
-191
110
-8
-99
0,09 ulykke pr. år
64 støjbelastningstal (SBT)
N/A
-115.763 ton
-279
69
-6
-74
Omkostning (mio. kr.)
Tabel 6.4: Eksterne effekter (negativt tal er lig med en omkostning)
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
Beregninger af trafiksikkerhedseffekter beregnes med Vejdirektoratets Envi-model. For 0+ løsningen
er det beregnet, at antallet af personskader reduceres med 2,38 pr. år. Den samlede effekt på an-
tallet af materialeskadeulykker estimeres til gengæld til at stige, hvorfor den samlede reduktion i
antal ulykker (både person- og materielskadeulykker) er på 0,18 pr. år.
For de to reducerede løsninger vurderes det, at antal ulykker med personskade vil øges med 0,09
pr. år, pga. løsningernes reducerede tværsnit.
Støjberegningerne er gennemført med Vejdirektoratets Envi-model, suppleret med mere detaljerede
støjberegninger langs de respektive projektstrækninger. Herudover er der lavet en række mere de-
taljerede støjberegninger i SoundPLAN version 9.0. Samlet estimeres en besparelse på 101 SBT
for 0+ løsningen, en besparelse på 102 SBT for den østlige linjeføring og en besparelse på 64 SBT
for den vestlige linjeføring.
Det vurderes, at Vejdirektoratet har taget højde for de mest væsentlige gener og eksterne effekter.
6.3 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de samfundsøkonomiske beregninger for en ny motorvejs-
forbindelse fra Klode Mølle til Løvel er metodisk gyldig og udført i overensstemmelse med gældende
retningslinjer fra Transportministeriet og Finansministeriet.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at løsningerne ikke er samfundsøkonomiske rentable, hvor-
for der bør foreligge argumenter udenfor den samfundsøkonomiske analyseramme for gennemførsel
af projekterne.
Yderligere bemærkes det, at der med fordel kan inkluderes bilag med oversigt over bl.a. bagvedlig-
gende antagelser, beregninger og enhedspriser som danner grundlag for beregningerne i TERESA.
Dette vil give et mere transparent indblik i samfundsøkonomien og forudsætningerne for de gen-
nemførte beregninger.
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til projektets stadie,
størrelse og karakter har gjort relevante overvejelser om projektets organisering og finansiering,
herunder selskabsform, kompetencebehov samt brug af eksterne rådgivere mv., herunder om risi-
koanalysen er inddraget i overvejelserne omkring projektets organisering.
7.1 Udbudsstrategi og organisering
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om
organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets
stadie og karakter.
7.2 OPP-egnethedsvurdering
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informationer om, at der er gen-
nemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at afvige fra fast
praksis for Vejdirektoratets MKV-undersøgelser, hvor der normalt ikke udarbejdes en egentlig OPP-
egnethedsvurdering.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
7.3 Opsamling
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet planer for
organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets
stadie og karakter.
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser
Den eksterne kvalitetssikring er i forbindelse med gennemgangen af det tilsendte materiale stødt på
enkelte områder af de udarbejdede forslag, hvor der er mulighed for reduktioner, forenklinger eller
besparelser. Disse gennemgås nedenfor
Etablering af en 2+1 vej for den østlige/vestlige løsning fremfor en fyldudbygget 4-spors mo-
torvej. Trafikmængden på projektstrækningen beskrives at være ca. 13.000-16.000 for den
østlige, og 10.000-12.000 for den vestlige. Antages en spidstime på 15% og et retningssplit
på 50%, kan der forventes en trafikmængde på maksimal 1.200 køretøjer pr. time. En 2+1
vej har en teoretisk kapacitet på 1.850 pe/time/retning og kan derfor godt håndtere den frem-
tidige trafikmængde – og er nogenlunde fremtidssikret iht. trafikstigninger.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0025.png
9. Bilag
9.1 Fremgangsmåde:
Den eksterne kvalitetssikring benytter sig af velafprøvede metoder, der både i bredde og dybde
sikrer en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks nedenstående temaer:
1 Analyse og vurdering af tekniske forhold, herunder vejteknik, broer og bygværker samt geoteknik
2 Analyse og vurdering af miljømæssige forhold
3 Analyse og vurdering af anlægsøkonomiske forhold, herunder usikkerhedsvurderinger og planer
for håndtering af risici
4 Analyse og vurdering af trafikberegningerne, herunder modelforudsætninger og kapacitet
5 Analyse og vurdering af samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i Transport- og Bolig-
ministeriets fremgangsmåde for samfundsøkonomiske beregninger
6 Vurdering af projektets indledende organisering og finansiering med henblik på robusthed og
evne til at gennemføre projektet.
For at sikre en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks temaer i både dybde og
bredde er kvalitetssikringen baseret på en velafprøvet kvalitetssikringsmetode, hvor projektgrundla-
get vurderes med afsæt i seks kvalitetssikringskriterier, der er præsenteret i figuren nedenfor.
Figur 9.1: Kvalitetssikringskriterier
Overordnet set drejer kriterierne sig om, hvorvidt
vejprojektet faktuelt og forudsætningsmæssigt hviler på et robust grundlag, hvor der er taget
højde for alle relevante forhold
argumenter og beregninger er logisk sammenhængende og følger en systematisk metode
projektet fremstår som muligt at gennemføre henset til projektets tilrettelæggelse og tidsplan.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0026.png
9.2 Datamateriale:
Dokumentation
MKV Rapport
Kommissorium
Klode Mølle - Løvel, Miljøkonsekvensrapport
Anlægsoverslag og risikovurdering
Anlægsoverslag – Det reducerede projekt - UDKAST
Jordmængder bassiner
Mængder afvanding østlig linje
Mængder afvanding vestlig linje
Bygværksliste 0+
Bygværksliste vestlig linje
Bygværksliste østlig linje
Bygværkslister eksisterende bygværker
Mængder blødbund
Jordmængder 0+ alternativet
Jordmængder østlig linje
Jordmængder vestlig linje
Afværgeforanstaltninger miljø
Anlægsoverslag etapeopdelt
Arealbudget
Arkæologibudget
Forudsætningsnotat – Anlægsoverslag
Granskningsmøde
Ledningsbudget
Prisbibliotek
Tegning – etapeopdelt
C2.1 mængder
C2.1 prisbibliotek
C2.1 overslag
C2.2 mængder
C2.2 prisbibliotek
C2.2 overslag
C2.3 mængder
C2.3 prisbibliotek
C2.3 overslag
C2.4 mængder
C2.4 prisbibliotek
C2.4 overslag
Anlægsoverslag banesænkning
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
MKV
MKV
Beskrivelse/ Fagområde
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0027.png
Samleside spareløsning
D1.1 mængder
D1.1 prisbibliotek
D1.1 overslag
D1.2 mængder
D1.2 prisbibliotek
D1.2 overslag
D1.3 mængder
D1.3 prisbibliotek
D1.3 overslag
D1.4 mængder
D1.4 prisbibliotek
D1.4 overslag
0+.1 mængder
0+.1 prisbibliotek
0+.1 overslag
0+.2 mængder
0+.2 prisbibliotek
0+.2 overslag
0+.3 mængder
0+.3 prisbibliotek
0+.3 overslag
0+.4 mængder
0+.4 prisbibliotek
0+.4 overslag
0+.5 mængder
0+.5 prisbibliotek
0+.5 overslag
Risikovurdering
Natur og Miljø
Klode Mølle - Løvel, Miljø - og naturkortlægning
Natura2000 vurdering
Recipientvurderinger
Teknisk design
Længdeprofiler primærvej
Normaltværsnit
Oversigtsplaner
Planer
Tegningsliste
Afvanding
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Risikostyring
Natur og miljø
Natur og miljø
Natur og miljø
Tegningsmateriale
Tegningsmateriale
Tegningsmateriale
Tegningsmateriale
Tegningsmateriale
Tekniske notater
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907352_0028.png
Anlægslogistik og trafikafvikling
Arbejdsmiljøkortlægning
Beskrivelse af besparelser
Bygværker
Geoteknik
Trafiksikkerhedsrevisioner
Vej
Trafik, klima og samfundsøkonomi
Klimanotat
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Tabel 9.1: Datamateriale
Tekniske notater
Tekniske notater
Tekniske notater
Tekniske notater
Tekniske notater
Tekniske notater
Tekniske notater
Klima
Trafik og samfundsøkonomi
Møder
Opstartsmøde
Granskningsmøde 1
Granskningsmøde 2
Midtvejsmøde
Afslutningsmøde
Tabel 9.2: Møder
Dato
31.05.2024
17.06.2024
20.06.2024
25.06.2024
19.08.2024
9.3 Udvikling i omkostningsindeks for anlæg af veje:
Grafen viser udviklingen for Danmark Statistiks omkostningsindeks for anlæg af veje. Her fremgår
det, at der siden 2017 har været en forholdsvis kontinuerlig stigning i indekset, med undtagelse af
perioden fra 2019 til 2020 hvor indekset faldt fra 111,49 til 107,69. Samlet set er indekset steget fra
99,35 til 138,76 fra 1. kvartal 2017 til 1. kvartal 2024.
Figur 9.2: Omkostningsindeks for anlæg af veje (Data fra d. 28.06.2024)
26