Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 346
Offentligt
2907351_0001.png
Motorvej Klode Mølle-
Viborg-Løvel
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
 | Rapport nr. 625
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0002.png
MOTORVEJ KLODE MØLLE-
VIBORG-LØVEL
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
September 2024
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-132-1
ISBN
(digital version)
978-87-7595-133-8
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2024
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal give tilstrækkelig
viden til, at politikere og borgere kan vurdere projek-
tets virkninger på miljøet samt sammenligne forskellige
løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at
vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne,
og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
Visualisering af motorvej og faunabro
ved Karlsbakke. Set mod syd
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0003.png
Motorvej Klode Mølle-
Viborg-Løvel
Vejdirektoratet har nu afsluttet en miljøkonsekvensvurdering (MKV) af mulige
linjeføringer øst og vest om Viborg samt en såkaldt 0+ løsning.
I juni 2021 indgik en række partier i Folketinget et
bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”. I
aftalen blev det besluttet, at der skal anlægges en
motorvej fra Løvel ved rute 13 nord for Viborg til
rute 13 ved Klode Mølle nord for Bording.
Der er i Infrastrukturplanen reserveret ca. 4,9 mia. kr.
(2024-prisniveau) på finansloven til anlæg af motor-
vej mellem Klode Mølle og Løvel og det forventes, at
anlægsprojektet vil forløbe fra 2026 til 2032.
Kommissoriet kan læses på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
I
denne rapport kan du læse et kort resumé af under-
søgelsen. Hele miljøkonsekvensvurderingen læses på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle.
På hjemmesiden er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret. Her findes
også baggrundsrapporter for projektet.
På hjemmesiden er det bl.a. muligt at finde detalje-
rede zoombare kort med forventet støjudbredelse,
arealbehov samt kort om miljøforhold. Det er også
muligt at læse nærmere om de trafikale konsekven-
ser af projektet.
Du har mulighed for at indsende bemærkninger til
miljøkonsekvensvurderingen i høringsperioden, som
løber frem til 15. november 2024.
Indsend høringssvar (LINK)
Tilpasning til anlægsbevilling
Miljøkonsekvensvurderingen af de tre alterna-
tive linjeføringer er gennemført på baggrund
af det oprindelige projekt og omfatter derfor
et lidt større projekt end det, der kan gennem-
føres inden for den økonomiske ramme.
Det har vist sig nødvendig at finde besparelser
i de to motorvejsløsninger ”Vest om Viborg”
og ”Øst om Viborg”, da de indledende anlægs-
overslag viste, at ingen af disse løsninger kun-
ne gennemføres indenfor den afsatte økono-
miske ramme, som var afsat i Infrastrukturplan
2025. På den baggrund er projektforslagene
for motorvejsløsninger bearbejdet for at finde
besparelser.
Det er særligt de lange dalbroer på stræk-
ningerne, som belaster projekternes anlægs-
økonomi. Læs mere om tilpasningen af de to
motorvejsløsninger i kapitlet Om projektet og
på projektets hjemmeside under menupunktet
”Om vejprojektet” (LINK).
På side 29 findes en oversigt over de ændrin-
ger, der er indarbejdet i de to motorvejsløs-
ninger. I kapitlet om Natur og miljø findes en
oversigt over de projektændringer, der har be-
tydning for projektets påvirkning af omgivel-
serne. En mere detaljeret miljøkonsekvensvur-
dering af de indarbejdede ændringer findes
på projektets hjemmeside under menupunktet
”Natur og miljø” [LINK]
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0004.png
OM PROjEKtEt
Om projektet
Formålet med projektet er at forbedre vejforbindel-
ser i Midtjylland og aflaste E45 og rute 13 for trafik.
Desuden forventes en ny midtjysk motorvej at for-
bedre forholdene for erhvervslivet i området.
Etablering af en ny motorvej på strækningen fra
Klode Mølle til Løvel kan ses som en etape af en
sammenhængende ny motorvejsforbindelse mellem
Haderslev i syd og Hobro i nord.
Alle tre undersøgte linjeføringer tager udgangspunkt
i den eksisterende rute 13 ved Klode Mølle i syd og
slutter ligeledes i eksisterende rute 13 umiddelbart
syd for Løvel i nord.
Linjeføringerne passerer igennem Ikast-Brande, Silke-
borg og Viborg kommuner og har følgende længder:
• Vest om Viborg: ca. 43,6 km.
• Øst om Viborg: ca. 42,9 km.
• Udbygning af rute 13 (0+ løsning): ca. 41,5 km.
Undersøgelsen beskriver og vurderer de trafikale,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser af en ny
motorvej enten vest om Viborg, øst om Viborg eller
udbygning af rute 13 mellem Klode Mølle og Løvel.
Undersøgelsen tager afsæt i forundersøgelsen af en
ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro fra 2020.
Her blev en række forskellige forslag til placering af
en ny motorvej øst eller vest om Viborg er skitseret.
Ny motorvej
vest om Viborg
Eksisterende
rute 13
Haugevej
Visualisering af motorvejen
vest om Viborg nær Grathe
hede. Set mod nordvest
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0005.png
OM PROjEKtEt
E45
13
E45
13
E45
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0006.png
MOtORVEj VESt OM VIBORG
Motorvej vest om Viborg
Linjeføringen vest om Viborg er en ca. 43,6 km lang
4-sporet motorvej. Motorvejen passerer forbi Kom-
pedal Plantage og herfra vest om byerne Sønder
og Nørre Knudstrup samt thorning, og øst om byen
Skræ. Efter Havredal Plantage forbi Fallesgårde og
videre vest om Finderup og øst om Ravnstrup inden
den passerer øst om Romlund og Rogenstrup og
sidst slutter i nord ved den eksisterende rute 13
ca. 2,5 km syd for Løvel.
På strækningen bygges fem tilslutningsanlæg og ét
forbindelsesanlæg, der leder trafikken til og fra de
lokale veje.
Nye tilslutningsanlæg:
• Ny vej mellem Skyggevej/ Christianshøjvej.
• Ulvedalsvej (rute 186).
• Herningvej (rute 12).
• Holstebrovej (rute 16).
• Skivevej (rute 26).
Nyt
forbindelsesanlæg:
• Aalborgvej (rute 13).
Ved hvert tilslutningsanlæg vil der være en samkør-
selsplads.
Ca. 20 lokale veje og stier, som går på tværs, føres
enten under eller over motorvejen. Nogle mindre
veje vil blive afbrudt hvor de krydser motorvejen.
Oversigt over hvilke kommuneveje der afbrydes fin-
des i Vejteknisk notat [LINK].
Den vestlige linjeføring projekteres som en 4-sporet
motorvej med en hastighed på 130 km/t bortset fra
de sydligste 3 km og de nordligste 3-4 km, hvor far-
ten nedsættes til henholdsvis 110 km/t og endelig til
80 km/t, som er den eksisterende skiltede hastighed
på rute 13 ved Klode Mølle og ved Løvel. Som en
del af skitseprojekteringen er der fastlagt broer for
krydsende veje, tilslutningsanlæg og faunapassager,
regnvandsbassiner, rasteanlæg, samkørselspladser
og støjafskærmning.
Figur 1. Motorvejen har to spor og et nødspor i hver kørselsretning.
Visualisering af motorvejen
vest om Viborg ved Finderup
Plantage. Set mod syd
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0007.png
MOtORVEj VESt OM VIBORG
Figur 2. Motorvej vest om Viborg.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0008.png
MOtORVEj ØSt OM VIBORG
Motorvej øst om Viborg
Linjeføringen øst om Viborg er en ca. 42,9 km lang
4-sporet motorvej, som starter i syd ved Klode Mølle
med tilslutning til rute 13 og passerer forbi Kompe-
dal Plantage. Herfra mellem thorning og Kjellerup,
krydsning af rute 26 hvorfra den forløber øst om by-
erne Sønder Rind, Vinkel og tapdrup, hvorefter den
krydser Nørre Å og går vest om Rødding og tilsluttes
eksisterende rute 13 ved Løvel.
På strækningen bygges fem tilslutningsanlæg der
leder trafikken til og fra de lokale veje.
Nye tilslutningsanlæg:
• Ny vej mellem Skyggevej/ Christianshøjvej.
• Ulvedalsvej (rute 186).
• Rødkærsbro Omfartsvej (rute 26).
• Nordre Ringvej (rute 16).
• Aalborgvej (rute 13).
Ved hvert tilslutningsanlæg vil der være en samkør-
selsplads.
Ca. 20 lokale veje og stier, som går på tværs, føres
enten under eller over motorvejen. Nogle mindre
veje vil blive afbrudt hvor de krydser motorvejen.
Oversigt over hvilke kommuneveje der afbrydes fin-
des i Vejteknisk notat [LINK].
Den østlige linjeføring projekteres til en hastighed på
130 km/t bortset fra de sydligste 3 km og de nord-
ligste 3-4 km, hvor farten nedsættes til henholdsvis
110 km/t og endelig til 80 km/t, som er den eksiste-
rende skiltede hastighed på rute 13 ved Klode Mølle
og ved Løvel. Som en del af skitseprojekteringen er
der fastlagt broer for krydsende veje, tilslutnings-
anlæg og faunapassager, regnvandsbassiner, raste-
anlæg, samkørselspladser og støjafskærmning.
Figur 3. Motorvejen har to spor og et nødspor i hver kørselsretning.
Visualisering af motorvejen på
landskabsbro over Nørre Å.
Set mod vest
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0009.png
MOtORVEj ØSt OM VIBORG
Figur 4. Motorvej øst om Viborg.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0010.png
UDByGNING AF RUtE 13 (0+ LØSNING)
Udbygning af rute 13
(0+ løsning)
0+ løsningen er en ca. 40 km lang strækning på den
eksisterende rute 13, som udbygges til en 4-sporet
vej, der starter i syd ved Klode Mølle og slutter ved
Løvel. På to delstrækninger (nord for Grundvad og
gennem Neckelmanns Plantage) forløber vejen lidt
væk fra rute 13. Eksisterende kryds gennem Viborg
ombygges, hvor det er hensigtsmæssigt.
På strækningen bygges fem nye tilslutningsanlæg, to
eksisterende tilslutningsanlæg og syv kryds ombygges.
Nye tilslutningsanlæg:
• Ny vej mellem Skyggevej/Christianshøjvej.
• Haugevej.
• Ulvedalsvej (rute 186).
• Kongemosevej.
• Nordre Ringvej (rute 26/16).
Ombygning af eksisterende tilslutningsanlæg:
• Plantagevej.
• Koldingvej.
Ombygning af eksisterende kryds:
• Klosterlundsvej.
• tostrupvej.
• Herningvej (rute 12).
• Århusvej (rute 26).
• Holstebrovej (rute 16).
• Vestermarksvej/Lundsvej.
• Søndergade.
Nyt kryds:
• Aalborgvej.
Ca. 20 lokale veje og stier, som i dag enten er tilslut-
tet rute 13 eller ført over/under vejen opretholdes
eller ombygges, så man stadig kan krydse vejen.
Strækningerne fra Klode Mølle til Birgittelyst og fra
Viborg Nord til Løvel er motortrafikvej med en ha-
stighedsgrænse på 100 km/t, mens strækningen fra
Birgittelyst til Viborg Nord er en 4-sporet landevej
med en hastighedsgrænse på 80 km/t.
0+ løsningen bygges til en hastighed på 100 km/t,
bortset fra den sydligste strækning omkring Viborg
og den nordligste strækning. Den sydligste stræk-
ning på ca. 2 km og den nordligste strækning på ca.
1 km projekteres til 80 km/t, som er den eksisteren-
de skiltede hastighed på rute 13 ved Klode Mølle
og ved Løvel. Strækningen omkring Viborg forløber
overvejende igennem byzone med flere vejkryds og
projekteres derfor til hastigheder på henholdsvis 70,
80 eller 90 km/t tilpasset de trafikale forhold.
Visualisering af udbygget rute 13
(ved Christianshøjvej) og faunabro ved
Karlsbakke. Set mod syd
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0011.png
UDByGNING AF RUtE 13 (0+ LØSNING)
Figur 5. Udbygning af rute 13 (0+ løsning).
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0012.png
tRAFIK
Trafik
Trafikken på rute 13 i dag
Rute 13 er hovedsagelig en 2-sporet landevej og
den kørte hastighed ligger generelt tæt på den skil-
tede hastighed på 80 km/t på hele strækningen.
Selv omkring Viborg, hvor trafikken er størst, er
gennemsnitshastigheden omkring 80 km/t. Fra kl. 6
morgen til kl. 17 om eftermiddagen ligger den fakti-
ske hastighed 1-2 km/t under den skiltede. Ved ud-
fletningen mellem Søndre Ringvej og Indre Ringvej er
trafikken på de mest trafikerede tidspunkter tæt på
kapacitetsgrænsen.
Der kører i dag en del lastbiler på rute 13, som be-
sværliggør overhalinger. Andelen af lastbiler er væ-
sentligt højere her end for landeveje generelt.
økonomiske vækst eller befolkningsvæksten. Der
må forventes en usikkerhed på en beregning for
biltrafikken på en vilkårlig vejstrækning. Dog er usik-
kerheden for biltrafikken mindre på større veje typisk
omkring 10 %.
Motorvej vest om Viborg
På selve projektstrækningen vil trafikken i 2040 typisk
være 10.000 - 12.000 køretøjer i døgnet.
Motorvej øst om Viborg
På selve projektstrækningen vil trafikken i 2040 typisk
være 13.000 - 16.000 køretøjer i døgnet.
Udbygning af rute 13 (0+ løsningen)
På den del af rute 13 der udbygges, vil ændringen i
trafikken i 2040 være omkring 2.500 køretøjer nord
for Viborg, 1.000 - 4.000 rundt om Viborg og 2.000 -
5.000 i den sydlige del.
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
vises en tabel med trafikmængder med og uden en
udbygning samt ændringen for andre veje i områ-
det, hvor ændringen i trafikken er mere end +/- 500
køretøjer.
Trafikken i fremtiden
Beregning af trafikken i fremtiden er gennemført ved
brug af Grøn Mobilitets Model (GMM). GMM er en
trafikmodel, der bidrager til at belyse de overordne-
de trafikstrømme i Danmark.
Prognoser er altid behæftet med nogen usikkerhed,
da ændringer i samfundet kan rykke ved f.eks. den
Læs mere om trafikmængder med
og uden udbygning
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0013.png
tRAFIK
Visualisering af udbygget rute 13 på
bystrækningen i Viborg - set mod syd
Brombærvej ses i højre side.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0014.png
NAtUR OG MILjØ
Natur og miljø
Alle tre linjeføringer vil medføre påvirkninger på mil-
jøet, men kan gennemføres med afværgeforanstalt-
ninger, så økologisk funktionalitet for bilag IV-arter
opretholdes, og der ikke sker skade på udpegnings-
grundlag for Natura 2000-områder. Alle tre linjefø-
ringer kan gennemføres, så målsatte områder ikke
forringes, og at målopfyldelse efter vandrammedi-
rektivet ikke forhindres. Ingen af linjeføringerne kan
gennemføres uden omfattende påvirkninger, bl.a. af
beskyttet natur.
Læs den samlede miljøkonsekvensvurdering, hvor
alle tre linjeføringer vurderet
(LINK
INDSÆttES)
Motorvej vest om Viborg
Beskyttede naturtyper
Vejen vil berøre § 3-beskyttede naturområder, som
omfatter søer, moser, enge, heder og overdrev. Dis-
se naturtyper er beskyttede efter naturbeskyttel-
sesloven mod ændring af tilstanden. De beskyttede
naturtyper kan blive påvirket på følgende måder:
• Midlertidig arealinddragelse til arbejdsareal.
• Midlertidig ændring af hydrologi
(grundvandssænkning).
• Permanent arealinddragelse til vejanlæg og
regnvandsbassiner.
• Kvælstofudledning fra udstødningsgasser.
• Saltning af vejene i vinterhalvåret.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0015.png
NAtUR OG MILjØ
I alt inddrages ca. 15 ha beskyttede naturtyper her-
af ca. 8 ha overdrev, 3 ha mose, 2 ha hede, 1 ha sø
og 1 ha eng. Der etableres 38,6 ha erstatningsnatur
(overdrev, mose, hede og eng) samt 37 nye søer.
Samlet set vurderes projektet at have moderat til
omfattende påvirkning på de beskyttede naturtyper
afhængigt af påvirkningens omfang, naturtilstanden
og den forventede periode for erstatningsnaturens
udvikling.
Natura 2000
Vestlig linjeføring krydser ingen Natura 2000-områ-
der. Udledning af vejvand til vandløb kan potentielt
påvirke følgende Natura 2000-områder:
• Natura 2000-område nr. 40 Karup Å, Kongenshus
og Hessellund Heder.
Udledning af vejvand vurderes ikke at medføre en
væsentlig påvirkning på habitatnaturtypen vandløb
med vandplanter eller arterne grøn kølleguldsmed,
og odder.
• Natura 2000-område nr. 30 Lovns Bredning,
Hjarbæk Fjord og Skals Ådal.
• Natura 2000-område nr. 38 Bredsgård Sø.
Det vurderes derfor, at det udledte vejvand heller
ikke vil medføre væsentlig påvirkning på habitat-
vandløbet og de habitatarter, der lever her.
På baggrund af væsentlighedsvurdering vurderes
det, at en vestlig linjeføring ikke vil påvirke arter el-
ler naturtyper på udpegningsgrundlaget væsentligt.
Samlet vurderes det, at projektet ikke er i strid med
bevaringsmålsætninger i Natura 2000-områderne.
Overfladevand
I anlægsfasen kan udledning af regnvand og oppum-
pet grundvand påvirke de nærliggende vandløb, søer
og kystvande. Efter åbning kan udledning af vejvand
påvirke recipienterne.
For alle vandområder er det vurderet, at udlednin-
gerne ikke vil forringe den økologiske tilstand eller
forhindre målopfyldelse om god økologisk tilstand.
Erstatningsnatur
For at kompensere for de permanente påvirkninger på de beskyttede natur-
typer vil der blive udlagt erstatningsnatur beregnet ud fra naturtilstanden for
hvert enkelt område.
• Områder med en god eller høj naturtilstand erstattes i forholdet 1:4
• Områder med moderat eller ringe naturtilstand erstattes i forholdet 1:2
• Områder med en dårlig naturtilstand erstattes i forholdet 1:1,5.
Desuden vil erstatningsnaturen blive forøget med en faktor 1,5 for områder,
der ligger i et hotspot eller er udpeget til Grønt Danmarkskort.
Erstatningsnaturen vil blive udlagt så tæt på de påvirkede områder som muligt
og med hensyn til de arter og naturtyper, der skal erstattes.
Grusgrav ved Herningvej
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0016.png
NAtUR OG MILjØ
Luft og klima
I anlægsfasen vil arbejdet medføre udledning af
luftforurenende stoffer, som f.eks. støv, kvælstoffor-
bindelser og partikler fra transport af materialer. Det
vurderes, at påvirkningen af luftkvaliteten vil være
ubetydelig, fordi udledningen er kortvarig, sprednin-
gen god, og der er få naboer tæt på projektområdet.
Når motorvejen er bygget, vil trafikken give anled-
ning til øgede udledninger af luftforurenende stoffer.
I anlægsfasen vil arbejdet medføre udledning af CO
2
.
Beregninger viser, at den samlede CO2e-udledning
fra anlægsfasen er mellem 260.300 og 288.140 ton.
Det svarer til den årlige udledning fra ca. 65.000 -
72.000 parcelhuse, og vil derfor have en væsentlig
klimatisk påvirkning.
Ved anlæg af en motorvej i den vestlige linjeføring
vil der kun ske en minimal merudledning på 0,2 % i
udledningen af CO2 i forhold til referencesituationen
i 2040 (hvis motorvejen ikke blev bygget). Stignin-
gen skyldes, at der flyttes trafik fra det øvrige vejnet
over på den nye motorvej.
Sammenlignet med den samlede udledning af CO₂
fra vejtransport i jylland og Fyn vil etablering af den
vestlige linjeføring give anledning til en minimal mer-
udledning af CO2.
Ændringer vest om Viborg
• Længden på fire landskabsbroer reduceres.
• Antallet af små faunapassager reduceres.
• to faunapassager udgår ved Kistrup Hede og
Skygge Å.
• En faunapassage (Karlsbakke) får et kortere
spænd over motorvejen.
• En landskabsbro udgår ved Ulvedalsvej og
erstattes af to paddepassager.
• 18 faunapassager til mellemstore pattedyr
udgår.
• 26 paddepassager udgår og erstattes af
flere søer
Læs en mere detaljeret beskrivelse på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
Gårsdal Bæk
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0017.png
NAtUR OG MILjØ
Visualisering motorvej vest om Viborg
ved Gårsdal Bæk øst for Ravnstrup.
Set mod syd
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0018.png
NAtUR OG MILjØ
Motorvej øst om Viborg
Beskyttede naturtyper
Vejen vil berøre § 3-beskyttede naturområder, som
omfatter søer, moser, enge, heder og overdrev. Dis-
se naturtyper er beskyttede efter naturbeskyttel-
sesloven mod ændring af tilstanden. De beskyttede
naturtyper kan blive påvirket på følgende måder:
• Midlertidig arealinddragelse til arbejdsareal.
• Midlertidig ændring af hydrologi
(grundvandssænkning).
• Permanent arealinddragelse til vejanlæg og
regnvandsbassiner.
• Kvælstofudledning fra udstødningsgasser.
• Saltning af vejene i vinterhalvåret.
På baggrund af besigtigelser er der udpeget en ræk-
ke hotspots, som omfatter områder, der huser den
største koncentration af lokaliteter med god og/eller
høj naturtilstand.
I alt inddrages ca. 30 ha beskyttede naturtyper heraf
ca. 8,5 ha eng, 8,5 ha overdrev, 6 ha hede, 5 ha mose
og 2 ha sø. Der etableres 91,3 ha erstatningsnatur
(overdrev, mose, hede og eng) samt 27 nye søer.
Samlet set vurderes projektet at have moderat til
omfattende påvirkning på de beskyttede naturty-
per, afhængigt af påvirkningens omfang, naturtil-
standen og den forventede periode for erstatnings-
naturens udvikling.
Natura 2000
Østlig linjeføring kan potentielt påvirke følgende
Natura 2000-områder:
• Natura 2000-område nr. 30 Lovns Bredning.
Hjarbæk Fjord og Skals Ådal.
• Natura 2000-område nr. 33 tjele Langsø og Vinge
Møllebæk.
• Natura 2000-område nr. 40 Karup Å, Kongenshus
og Hessellund Heder.
Potentielle påvirkninger på Natura 2000-områder vil
være anlægsarbejdet i Nørreådal (Natura 2000-om-
råde nr. 30). Når vejen er åbnet, vil potentielle på-
virkninger på de tre Natura 2000-områder være
udledning af vejvand til vandløb. Derudover kan den
nye landskabsbro over Nørreådal kaste skygger på
habitatnatur og udgøre en potentiel sprednings-
barriere for damflagermus.
På baggrund af væsentlighedsvurdering og efter-
følgende konsekvensvurdering vurderes det, at en
østlig linjeføring ikke vil skade arter eller naturtyper
på udpegningsgrundlaget. Samlet vurderes det, at
projektet ikke er i strid med bevaringsmålsætninger i
Natura 2000-områderne.
Overfladevand
Den østlige linjeføring krydser flere vandløb og ud-
ledning af regnvand og oppumpet grundvand kan
påvirke de nærliggende vandløb, søer og kystvande.
Nørreådal
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0019.png
NAtUR OG MILjØ
For en række stoffer er der gennemført beregninger
af udledte koncentrationer til recipienter/vandområ-
der. For vandløbene Geddebæk, Kjellerup og Dybdal
Bæk i Viborg overskrides koncentrationen af kobber.
Som afværgetiltag udtages 23 ha landbrugsjord i
oplandet til Geddebæk Kjellerup vandområdet. I op-
landet til Dybdal Bæk i Viborg vil der blive udtaget
6,2 ha landbrugsjord i oplandet til vandområdet. Med
den valgte løsning vurderes det, at projektet ikke vil
forringe tilstanden eller hindre målopfyldelsen af den
økologiske tilstand for de to vandområder.
For øvrige vandområder, hvor der sker en direkte
udledning af vejvand, er det vurderet, at udlednin-
gen ikke forringer den økologiske eller den kemiske
tilstand eller forhindrer målopfyldelsen.
Luft og klima
I anlægsfasen vil arbejdet medføre udledning af
luftforurenende stoffer, som f.eks. støv, kvælstoffor-
bindelser og partikler fra transport af materialer. Det
vurderes, at påvirkningen af luftkvaliteten vil være
ubetydelig, fordi udledningen er kortvarig, sprednin-
gen god, og der er få naboer tæt på projektområdet.
Når motorvejen er bygget, vil trafikken give anled-
ning til øgede udledninger af luftforurenende stoffer.
I anlægsfasen vil arbejdet medføre udledning af CO2.
Beregningen viser, at den samlede CO2e-udledning
fra anlægsfasen er mellem 267.040 og 294.750 ton.
Det svarer til den årlige udledning fra ca. 67.000 -
74.000 parcelhuse, og derfor vil have en væsentlig
klimatisk påvirkning.
Ved anlæg af en motorvej i den østlige linjeføring
vil der kun ske en minimal merudledning på 0,2 % i
udledningen af CO2 i forhold til referencesituationen
i 2040 (hvis motorvejen ikke blev bygget). Stignin-
gen skyldes, at der flyttes trafik fra det øvrige vejnet
over på den nye motorvej.
Sammenlignet med den samlede udledning af CO₂
fra vejtransport på jylland og Fyn vil etablering af
den østlige linjeføring give anledning til en minimal
merudledning af CO2.
Ådalen ved Rind Bæk
Ændringer øst om Viborg
• Længden på seks landskabsbroer reduceres.
• En faunapassage udgår ved Skygge Å.
• En faunapassage ved Karlsbakke får et kor-
tere spænd over vejen da hastigheden sæt-
tes ned over en strækning.
• En faunabro ved Brokshusvej reduceres fra
50 til 20 m bredde.
• Ni faunapassager til mellemstore dyr udgår.
• 10 paddepassager udgår og erstattes af
flere søer.
Læs en mere detaljeret beskrivelse på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
NAtUR OG MILjØ
Udbygning af rute 13 (0+ løsning)
Beskyttede naturtyper
Vejen vil berøre § 3-beskyttede naturområder, som
omfatter søer, moser, enge, heder og overdrev. Dis-
se naturtyper er beskyttede efter naturbeskyttel-
sesloven mod ændring af tilstanden. De beskyttede
naturtyper kan blive påvirket på følgende måder:
• Midlertidig arealinddragelse til arbejdsareal.
• Midlertidig ændring af hydrologi.
(grundvandssænkning).
• Permanent arealinddragelse til vejanlæg og
regnvandsbassiner.
• Kvælstofudledning fra udstødningsgasser.
• Saltning af vejene i vinterhalvåret.
I alt inddrages ca. 15 ha beskyttede naturtyper heraf
ca. 10 ha overdrev, 2 ha mose, 1 ha hede, 1 ha eng
og 1 ha sø. Der skal etableres 35 ha erstatningsnatur
(overdrev, mose, hede og eng) samt 30 nye søer.
Samlet set vurderes projektet at have en moderat
til omfattende påvirkning på de beskyttede natur-
typer, afhængigt af påvirkningens omfang, naturtil-
standen og den forventede periode for erstatnings-
naturens udvikling.
Natura 2000
0+ løsningen kan potentielt påvirke følgende Natura
2000-områder:
• Natura 2000-område nr. 40 Karup Å, Kongenshus
og Hessellund Heder.
• Natura 2000-område nr. 30 Lovns Bredning,
Hjarbæk Fjord og Skals Ådal.
• Natura 2000-område nr. 35 Hald Ege, Stanghede
og Dollerup Bakker.
Potentielle påvirkninger på Natura 2000-områder vil
være anlægsarbejdet i H35 (Hald Ege, Stanghede
og Dollerup Bakker). Når vejen er åbnet udledes der
vejvand til vandløb opstrøms Natura 2000-områder
nr. 40 og 30.
På baggrund af væsentlighedsvurdering og efter-
følgende konsekvensvurdering vurderes det, at 0+
løsningen ikke vil skade arter eller naturtyper på
udpegningsgrundlaget. Samlet vurderes det, at pro-
jektet ikke er i strid med bevaringsmålsætninger i
Natura 2000-områderne.
Overfladevand
Udbygningen af rute 13 krydser flere vandløb og
udledning af regnvand og oppumpet grundvand kan
påvirke de nærliggende vandløb, søer og kystvande.
For en række stoffer er der gennemført beregninger
af udledte koncentrationer til recipienter/vandom-
råder. Det er vurderet, at det udledte vejvand ingen
påvirkning vil have på de nedstrøms ferske og mari-
ne vandområder.
Luft og klima
I anlægsfasen vil arbejdet medføre udledning af
luftforurenende stoffer, som f.eks. støv, kvælstoffor-
bindelser og partikler fra transport af materialer. Det
vurderes, at påvirkningen af luftkvaliteten vil være
ubetydelig, fordi udledningen er kortvarig, sprednin-
gen god, og der er få naboer tæt på projektområdet.
Når vejen er udbygget, vil trafikken give øgede ud-
ledninger af luftforurenende stoffer afhængig af tra-
fikkens størrelse.
Beregningen viser, at den samlede CO2e-udledning
fra anlægsfasen er mellem 128.130 og 141.120 ton.
Det svarer til den årlige udledning fra ca. 32.000 -
35.000 parcelhuse, og vil derfor vil have en væsent-
lig klimatisk påvirkning.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0021.png
NAtUR OG MILjØ
Visualisering af projektet
På vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle fin-
des en række visualiseringer af projektet.
Desuden findes en visualisering, hvor det er
muligt at bevæge sig rundt i hele projektet og
selv vælge, hvorfra man vil se, hvordan pro-
jektet påvirker omgivelserne og udsigten fra
lige præcis den lokalitet man ønsker.
Web-visualisering: Gå på opdagelse i projektet
[LINK til visualiseringsmodellen]
Visualisering af udbygget rute 13 ved
Gråmose - set mod syd. Kompedal
Plantage ses i baggrunden
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0022.png
StØj
Støj
Ved linjeføringerne vest og øst om Viborg er det så
vidt muligt forsøgt at undgå, at mindre bysamfund
og beboelsesområder påføres støj over den vejle-
dende støjgrænse på 58 dB.
Der er foretaget vurderinger af effekten af støj-
skærme i forskellige højder og placeringer, der hvor
støjen med en fremskrevet trafik frem til 2040 vil
overstige 58 dB. Udvælgelse af støjskærme indgår i
de enkelte linjeføringsforslag.
Boliger der belastes med støj fra det nye vejanlæg,
vil kunne blive tilbudt tilskud til støjisolering.
langs de tre linjeføringer samt for referencesituatio-
nen, hvor trafikken fremskrives til 2040-niveau, men
hvor der ikke bygges nye veje. Optællingerne viser,
at den vestlige linjeføring og udbygningen af rute
13 (0+ løsningen) begge medfører en lille reduktion
i antal støjbelastede boliger over 58 dB, mens mo-
torvej øst om Viborg medfører en lille stigning i antal
støjbelastede boliger.
Sammenlignes støjbelastningstallet (SBt), som er
et udtryk for den samlede støjbelastning af boliger,
sker det største fald med motorvej vest om Viborg
(fra 196 til 174), mens motorvej øst om Viborg sta-
dig giver et lille fald i den samlede støjbelastning,
på trods af lidt flere boliger bliver belastet med støj
over 58 dB. Omvendt vil den samlede vægtede støj-
belastning ved 0+ løsningen stige lidt, selvom antal-
let af boliger belastet med mere end 58 dB samlet
falder en smule.
Sammenligning af de tre
projektforslag
For at kunne sammenligne projektforslagene er der
lavet en samlet opgørelse af støjbelastede boliger
Scenarie
Vest om Viborg i 2040
Reference
Projektforslag
Øst om Viborg i 2040
Reference
Projektforslag
Udbygning af Rute 13 i 2040
Reference
Projektforslag
58-63 dB
63-68 dB
Over 68 dB
I alt
Støjbelastningstal
(SBT)
409
417
109
104
55
34
573
555
196
174
411
434
109
114
49
44
569
592
194
185
404
382
101
101
47
48
552
531
190
195
tabel 1. Antal støjbelastede boliger med et støjniveau over 58 dB. Støjen er beregnet på boligens mest støjbelastede facade.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0023.png
StØj
Figur 6. Beregnet støjudbredelse i 2040 for de tre undersøgte forslag ved Kompedal Plantage
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0024.png
StØj
Alle tre løsninger medfører, at et stort antal boliger
enten får reduceret eller øget støjen i større eller
mindre grad. tabel 2 viser hvor mange boliger der vil
få enten et lavere eller højere støjniveau sammen-
lignet med referencesituationen (hvis projektet ikke
gennemføres).
Motorvej vest om Viborg
F.eks. medfører det, at 159 boliger langs linjefø-
ringen vest om Viborg får øget støjen markant til
ekstremt (mere end 6 dB). De største stigninger ses
ved boliger, der i dag ikke er udsat for vejstøj i næv-
neværdig grad, men som vil blive udsat for støj på
58 dB eller derover som følge af den nye motorvej.
Det vurderes, at ca. 30 boliger langs den vestlige
linjeføring vil opleve en ekstrem stigning fra et støjni-
veau under 42 dB, som er kriterieværdien for, om et
område kan betragtes som upåvirket af vejstøj, til at
være støjbelastet med støjniveauer over 58 dB.
Boliger langs den eksisterende rute 13 trafikaflastes
og får reduceret støjen på grund af en ny motorvej.
Motorvej øst om Viborg
254 boliger langs linjeføringen øst om Viborg får
øget støjen markant til ekstremt (mere end 6 dB). De
største stigninger ses ved boliger, der i dag ikke er
udsat for vejstøj i nævneværdig grad, men som vil
blive udsat for støj på 58 dB eller derover som følge
af den nye motorvej. Det vurderes, at ca. 90 boliger
langs den østlige linjeføring vil opleve en ekstrem
stigning fra et støjniveau under 42 dB, som er kri-
terieværdien for, om et område kan betragtes som
upåvirket af vejstøj, til at være støjbelastet med støj-
niveauer over 58 dB.
Boliger langs den eksisterende rute 13 trafikaflastes
og får reduceret støjen på grund af en ny motorvej.
0+ løsning
For 0+ løsningen vil opsætning af nye støjskærme
ved 11 boligområder langs strækningen reducere
støjen i større eller mindre grad i forhold til en frem-
tidig situation, hvor vejen ikke udbygges. Udbyg-
ningen af rute 13 vil generelt medføre mere støj på
grund af mere trafik og højere hastighed. Det med-
fører, at boliger, hvor der ikke opsættes støjskærme,
generelt vil få øget støjpåvirkning i mindre eller stør-
re grad i forhold til referencesituationen.
Digitale støjkort
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
findes et
digitalt kort, som viser støjudbredelsen omkring de
tre linjeføringer. Her fremgår det, hvilke områder som
påvirkes af støj i intervaller fra 53 dB til +73 dB.
Scenarie
> 6 dB
Vest om Viborg i 2040
Øst om Viborg i 2040
0+ løsning i 2040
43
86
33
Fald i støjniveau
3-6 dB
78
160
319
1-3 dB
970
631
614
Uændret
Under 1 dB
1.377
1.700
930
1-3 dB
220
84
1.022
Stigning i støjniveau
3-6 dB
104
31
267
> 6 dB
159
254
31
tabel 2. Antal boliger med faldende/stigningende eller uændrede støjniveauer som følge af projektet i forhold til 0+ løsningen.
Opgørelsen omfatter kun boliger, som er påvirket af støjniveauer på 53 dB eller derover i enten projektsituation eller
referencesituation.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0025.png
StØj
Støj og vibrationer i anlægsfasen
Der vil være støj i forbindelse med anlægsarbejderne
og støj fra trafikken efter vejen er åbnet.
I anlægsfasen er støj og vibrationer vurderet for de
anlægsaktiviteter, som kan medføre væsentlige på-
virkninger i omgivelserne, dog inden for normal ar-
bejdstid på hverdage kl. 7-18 og lørdage kl. 7-14.
Generelt for alle linjeføringsforslag er det vurderet,
at boliger, som ligger nærmere end 45 m fra det
strækningsrelaterede anlægsarbejde eller 80 m fra
et bygværk, risikerer at blive påvirket over krite-
rieværdien på 70 dB(A). Hvis der skal nedrammes
spuns eller pæle, kan arbejdet medføre støjbelast-
ning af boliger, som ligger inden for en afstand af
200 m fra arbejdsstedet.
Ændringer i støjniveau
Hvordan en ændring i støj opleves
• Under 1 dB:
Ubetydelig ændring i støjen som i praksis
ikke er hørbar.
• 1-3 dB:
Fra ubetydelig til hørbar ændring. Støjen
ændres ikke væsentligt.
• 3-6 dB:
Fra hørbar til meget tydelig og markant æn-
dring. Støjen ændres i væsentlig grad.
• Over 6 dB:
Fra meget tydelig og markant ændring
for områder som i forvejen er upåvirket af
vejstøj, kan støjen ændres i ekstrem grad.
Se kort med støjudbredelsen
for de tre udbygningsforslag
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0026.png
AREALBEHOV
Arealbehov
Der skal erhverves arealer til anlæg af ny motorvej,
faunapassager, regnvandsbassiner og støjafskærm-
ning. Derudover skal der nogle steder bruges arealer
til nye under- eller overføringer af krydsende veje.
til anlægsarbejdet er der behov for at erhverve are-
aler midlertidigt. Arbejdsarealet er normalt et 10 m
bredt bælte langs med strækningen. Desuden er der
behov for arbejdsarealer til lager af materialer, skur-
by og lignende.
De permanente arealerhvervelser samt placering og
omfang af arbejdsarealer fastlægges i forbindelse
med detailprojekteringen. Efterfølgende besluttes
det endeligt ved besigtigelses- og ekspropriations-
forretninger, som gennemføres af Ekspropriations-
kommissionen.
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
findes et
arealkort der viser, hvordan anlægget af en ny midt-
jysk motorvej vil påvirke de omkringliggende arealer.
Adgangsforhold
Projektet vil betyde en ændring af nogle af de nuvæ-
rende kommuneveje, private veje og vejadgange for
flere ejendomme. Der vil være behov for at etablere
nye lokale veje og nye adgangsveje til private ejen-
domme efter anlæg af en ny motorvej eller udvidelse
af rute 13.
Ekspropriation
Der er udarbejdet et skitseprojekt for hvert af de tre
forslag. Det betyder, at det ikke kan siges præcist på
nuværende tidspunkt, hvor stort et areal den enkelte
ejendom eventuelt skal af med. Opgørelsen er om-
trentlig og der kan komme ændringer, når den de-
taljerede projektering skal udføres i en senere fase,
ligesom Ekspropriationskommissionen har mulighed
for at ændre på omfanget af ekspropriationerne.
Læs mere om Ekspropriation på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle.
Forslag
Permanent arealbehov
til vejanlægget
Midlertidige
arbejdsarealer til
anlægsarbejder
Ca. 190 ha
Ca. 200 ha
Ca. 120 ha
Antal ejendomme, der
berøres af permanent
eller midlertidig
arealerhvervelse
Ca. 285
Ca. 300
Ca. 455
Antal ejendomme,
der forventes total
eksproprieret
Ca. 55-65
Ca. 110-120
Ca. 50-60
Motorvej vest om Viborg
Motorvej øst om Viborg
Udbygning af rute 13
(0+ løsning)
Ca. 435 ha
Ca. 365 ha
Ca. 185 ha
tabel 3. Vurderet arealbehov til projektet.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0027.png
AREALBEHOV
Se kort med arealhov for de
forskellige forslag på
vejdirektoratet.dk/loevel-klode-moelle
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0028.png
ØKONOMI
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger
i henhold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægs-
budgettering”.
Som beskrevet i indledningen har motorvejsløs-
ningerne øst og vest om Viborg været igennem en
proces, hvor der er indarbejdet en række projekt-
ændringer, med henblik på at reducere anlægs-
omkostningerne.
I aftalen om Infrastrukturplan 2035 er der
reserveret 4,944 mia. kr. til projektet for
strækningen Klode Mølle - Viborg - Løvel.
Med de indarbejdede besparelser ligger to
af de tre undersøgte løsninger indenfor den
afsatte økonomiske ramme.
Løsning
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Udbygning af rute 13
(0+ løsning)
3.510
Motorvej vest om Viborg
(Reduceret løsning)
4.944
Motorvej øst om Viborg
(reduceret løsning)
6.130
tabel 4. Anlægsoverslag i mio. kr. (Prisniveau PL-2024).
Samfundsøkonomi
Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske ana-
lyse viser, at ingen af løsningerne er samfundsøkono-
misk rentable, da nettonutidsværdien er negativ og
den interne rente er lavere end diskonteringsrenten.
En følsomhedsberegning viser, at hvis anlægsover-
slaget bliver 20 % mindre end forventet, så vil 0+
løsningen være rentabel og den reducerede løsning
øst om Viborg vil være tæt på rentabel. De øvrige
løsninger er ikke rentable.
Den ret lave samfundsøkonomiske forrentning af de
forskellige løsninger skal ses i sammenhæng med,
at strækningen fra Klode Mølle til Løvel kun er en
del af en samlet transportkorridor langs den jyske
højderyg. tidligere undersøgelser har vist, at etab-
lering af en sammenhængende motorvej mellem
Hobro og Haderslev vil have en væsentlig højere
samfundsøkonomisk forrentning og en positiv netto-
nutidsværdi.
Udbygning af rute 13
(0+ løsning)
Nettonutidsværdi,
år 2024
Intern rente
- 310
2,9 %
Motorvej
Øst om Viborg
- 1.861
2,2 %
Motorvej
Vest om Viborg
- 3.108
1,3 %
Øst om Viborg
reduceret løsning
- 1.025
2,6 %
Vest om Viborg
reduceret løsning
- 2.145
1,5 %
tabel 5. Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske analyse i mio. kr. (2024 Prisniveau).
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0029.png
ØKONOMI
Ændringer vest om Viborg
tilpasningerne gør, at en motorvej vest om Viborg kan anlægges inden for den afsatte økonomiske
ramme afsat i Infrastrukturplan 2035.
Strækningen afkortes og slutter ved skæring med rute 13 ca. 2,5 km syd for Løvel.
Et planlagt rasteanlæg udgår.
Vejen bygges smallere.
Antallet af små faunapassager reduceres.
Længden på fire landskabsbroer reduceres.
to faunapassager udgår ved Kistrup Hede og Skygge Å.
En faunapassage ved Karlsbakke får et kortere spænd over motorvejen.
En landskabsbro udgår ved Ulvedalsvej og erstattes af to paddepassager.
18 faunapassager til mellemstore pattedyr udgår.
26 paddepassager udgår og erstattes af flere søer
Ændringer øst om Viborg
Med tilpasningerne er anlægsoverslaget for motorvej øst om Viborg ca. 1,2 mia. kroner over beløbet,
som er afsat i Infrastrukturplan 2035.
Motorvejen øst om Viborg kan ikke afkortes i nord ved Løvel, men er tilpasset på samme måde som
projektet vest om Viborg med en smallere vej.
Alle dalbroer bevares i det tilpassede projekt, men på grund af naturinteresser og store terrænforskelle
er det kun muligt at reducere den samlede længde af broerne fra ca. 3,4 km til 2,3 km.
Det planlagte rasteanlæg udgår.
Vejen bygges smallere.
Længden på seks landskabsbroer reduceres.
En faunapassage udgår ved Skygge Å.
En faunapassage ved Karlsbakke får et kortere spænd over motorvejen.
En faunabro ved Brokshusvej reduceres fra 50 til 20 m bredde.
Ni faunapassager til mellemstore pattedyr udgår.
10 paddepassager udgår og erstattes af flere søer.
I afsnittet Natur og miljø beskrives kort hvilken betydning tilpasningen af de to motorvejsløsninger har
på projektets påvirkning af natur og miljø.
Udbygning af rute 13 (0+ løsning)
Udbygningsprojektet for rute 13 til en 4-sporet vej holder sig inden for den afsatte økonomiske ramme.
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0030.png
DEN VIDERE PROCES
Den videre proces
Høring
Den offentlige høring af projektet gennemføres i pe-
rioden fra
medio september til
15. november 2024,
og der afholdes tre borgermøder om projektet i løbet
af uge 41. Møderne forventes afholdt i thorning og
Viborg. Nærmere detaljer om tid og sted oplyses på
hjemmesiden samt annoncer i de lokale aviser.
På møderne orienterer Vejdirektoratet om miljøkon-
sekvensvurderingen af de tre undersøgte vejprojek-
ter og svarer på spørgsmål om projektet.
Bemærkninger til eller synspunkter om projektet, kan
indsendes med et
høringssvar
[LINK].
Efterår 2024
Offentligørelse af
undersøgelsens resultat
Afsluttende høringsperiode:
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Ultimo 2024
Vejdirektoratets høringsnotat
og indstilling (anbefaling)
fremsendes til transport-
ministeren
Høringsnotat og politisk
beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler
Vejdirektoratet alle høringssvarene. Herefter udar-
bejdes et høringsnotat som sendes til transport-
ministeren med henblik på en politisk drøftelse og
stillingtagen. Den politiske beslutning træffes på
baggrund den gennemførte miljøkonsekvensvurde-
ring samt høringssvarene.
Primo 2025
Politisk beslutning om projektet
Oktober 2025
Fremsættelse af forslag til
anlægslov
2026-2032
Anlægsbevilling på Finansloven
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0031.png
DEN VIDERE PROCES
Visualisering af udbygget rute 13
syd for Løvel
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 346: Orientering om offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering af ny midtjysk motorvej Klode Mølle-Viborg-Løvel, fra transportministeren
2907351_0032.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet