Udbygning af E20 syd om Odense:
Høringsnotat
Indledning
I den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 er det besluttet, at E20 syd om Odense skal
udbygges, og at der fra 2025 afsættes en bevilling til anlægsarbejdet.
Vejdirektoratet har opdateret det gamle motorvejsprojekt fra 2011 og udarbejdet en ny
miljøkonsekvensvurdering af det opdaterede projekt.
Der er undervejs i arbejdet med opdatering af motorvejsprojektet sket nogle ændringer af projektet for at
tilpasse projektet til Natura 2000-området ved Odense Å, og for at tilpasse projektet til den afsatte
økonomiske ramme for projektet.
Projektet var i offentlig høring i perioden fra 15. april – 15 juni 2024. Der blev som en del af den offentlige
høring afholdt et borgermøde d. 15. april på SDU, Odense. Efterfølgende er der indkommet 23 høringssvar
med bemærkninger og forslag til projektet.
I det følgende er de indkomne høringssvar sammenfattet under en række temaer, og efterfølgende findes
Vejdirektoratets bemærkninger på baggrund af høringssvarene.
Baggrund
Motorvejen syd om Odense er en del af Europavej 20 (E20). Motorvejen indgår i det transeuropæiske vejnet,
der skaber forbindelse mellem Sverige og kontinentet via Øresunds- og Storebæltsforbindelserne. I national
sammenhæng benævnes motorvejen Fynske Motorvej. Strækningen var den sidste del af den 78 km lange
motorvej over Fyn, som blev færdiggjort i 1985.
Strækningen indgår i ”Det store motorvejs-H”. Desuden betjener strækningen en del regional og lokal
pendlertrafik. Ifølge trafiktællinger fra 2022 har strækningen en hverdagsdøgntrafik på mellem 60.000 og
70.000 køretøjer og kapaciteten er dermed tæt ved at være opbrugt.
Mod øst afsluttes projektet umiddelbart vest for det nye tilslutningsanlæg 50 Odense SØ, som er forberedt til
udvidelsen til 6 spor. Mod vest sluttes til den 6-sporede strækning, Middelfart - Odense. Når udbygningen af
E20 syd om Odense er gennemført, vil der være 6 spor på motorvejen på hele strækningen fra
motorvejskryds Fredericia til motorvejskryds Odense.
For at tilpasse udbygningsprojektet til en skærpet tolkning af reglerne for beskyttelse af natur i Natura 2000-
området omkring Odense Å, og for at tilpasse projektet til den økonomiske ramme besluttet i aftalen om
Infrastrukturplan 2035, er udbygningsprojektet ændret, således, at broerne over Odense Å ikke udbygges og
der ikke etableres støjafskærmning på strækningen umiddelbart omkring Odense Å. Desuden udbygges
motorvejsbroen over jernbanen vest for Odense ikke, og den planlagte udbygning af fordelerringen ved
tilslutningsanlæg 51 bliver mindre omfattende end oprindeligt planlagt.
1