Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2905759_0001.png
BILAG A
30. august 2024
Ydelsesspecifikation vedrørende varetagelse
af postbefordring af blindeforsendelser fra
den 1. september 2024 til og med den 31. ok-
tober 2024
Opgavevaretagelsen omfatter postbefordring af gratis blindefor-
sendelser på op til 7 kg.
I punkt 2 er omtalt behandling af klager og erstatningsbestemmel-
ser. I pkt. 3 omtales forretningsbetingelser.
1. Gratis blindeforsendelser på op til 7 kg.
I indlandet og til og fra udlandet skal der kunne sendes blindefor-
sendelser på op til 7 kg, med mindre andet følger af reglerne i UPU
eller andre internationale overenskomster, jf. bilag 1.
Blindeforsendelser postbefordres som almindelige breve.
1.1 Service- og kvalitet
Blindeforsendelser skal håndteres som almindelige adresserede
breve i overensstemmelse med postlovgivningen med de tilføjelser,
der følger af denne specifikation.
Blindeforsendelser skal omdeles én gang dagligt som minimum 5
hverdage om ugen. Omdelingen skal kunne ske til alle juridiske og
fysiske personers bopæl i Danmark (folkeregisteradresse). Blinde-
forsendelser til mindre øer omdeles i overensstemmelse med pkt. 3
(ramme for postbetjening af mindre øer) i bilag A til udpegnings-
brev af 27. december 2023.
Omdeling kan undlades grundlovsdag, juleaftensdag og på enkelt-
hverdage der falder mellem søn- og helligdage samt officielle fri-
dage (mellemdage).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Orientering om midlertidig forlængelse af udpegning af Post Danmark A/S til at varetage blindeforsendelser, fra transportministeren
2905759_0002.png
Side 2/3
93 pct. af blindeforsendelserne skal være omdelt senest 5 hverdage
efter indlevering. Procentdelen af rettidigt omdelte blindeforsen-
delser opgøres i henhold til CEN-standarderne DS/EN 14508 (en-
keltbreve) og DS/EN 14534 (massebreve). Blindeforsendelserne
indgår i målingerne af almindelige breve og opgøres således ikke
separat.
Blindeforsendelser fra udlandet undergives ved ankomsten til Dan-
mark de service- og kvalitetskrav, der gælder i indlandet.
1.2 Indleveringssteder
Postvirksomheden skal modtage blindeforsendelser til forsendelse
i et landsdækkende net af indleveringssteder.
Et indleveringssted kan være et betjent indleveringssted, en post-
kasse eller lignende.
Indleveringsstederne placeres efter kundernes behov, dvs. ud fra
en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer, eksempelvis super-
markeder, købmænd og andre butikker i detailhandelen.
2. Behandling af klager og erstatningsbestemmel-
ser
Postvirksomheden skal behandle klager fra borgere og virksomhe-
der m.v. over postale ydelser, der er omfattet af denne ydelsesspe-
cifikation.
Postvirksomheden skal give klagevejledning til klageren.
Trafikstyrelsen behandler kun klager, der allerede har været fore-
lagt for og behandlet af postvirksomheden.
Postvirksomheden udarbejder årligt en redegørelse, hvor antallet
af klager over virksomhedens postydelser og udfaldet af deres be-
handling fremgår. Der udarbejdes ikke en separat redegørelse eller
opgørelse vedr. blindeforsendelser, idet disse indgår som en del af
de almindelige breve. Redegørelsen offentliggøres på virksomhe-
dens hjemmeside.
Postvirksomheden er erstatningspligtig for forsinkelse, bortkomst
eller beskadigelse af indenlandske forsendelser, såfremt forsinkel-
sen, bortkomsten eller beskadigelsen skyldes fortsæt eller uagt-
somhed, der kan tilregnes postvirksomheden.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Orientering om midlertidig forlængelse af udpegning af Post Danmark A/S til at varetage blindeforsendelser, fra transportministeren
2905759_0003.png
Side 3/3
Postvirksomheden kan begrænse erstatningspligten således, at der
ikke ydes erstatning for forsinkelse, bortkomst eller beskadigelse af
forsendelser, der sendes som almindelige breve, herunder blinde-
forsendelser.
Postvirksomheden skal offentliggøre betingelserne for ydelse af er-
statning, herunder reklamations- og forældelsesregler, erstatnin-
gens omfang samt erstatningsbeløb for forsinkelse, bortkomst eller
beskadigelse af indenlandske forsendelser omfattet af denne ydel-
sesspecifikation.
For forsendelser til og fra udlandet samt til og fra Færøerne og
Grønland ydes erstatning efter reglerne i UPU eller de overens-
komster, der måtte være indgået med den pågældende postvirk-
somhed i udlandet.
3. Forretningsbetingelser
De kundevendte forhold, som er fastsat i denne ydelsesspecifika-
tion, skal fremgå af postvirksomhedens generelle forretningsbetin-
gelser eller af særskilte forretningsbetingelser. Forretningsbetin-
gelserne skal være tilgængelige på hjemmesiden og skal efter an-
modning kunne fås i papirform ved et indleveringssted eller efter-
sendes til den pågældende.