Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
2905521_0001.png
Høring om fremtidens
kollektive transport
Transportudvalget
Torsdag den 12. september 2024, Proviantsalen
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0002.png
Velkomst
Rasmus Prehn (S), Formand for Transportudvalget
Mads Duedahl (V), Næstformand i Danske Regioner
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0003.png
Indledning
Nynne Bjerre Christensen, moderator
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0004.png
Hjalmar Christiansen
DTU Management
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0005.png
Evidens fra Transportvaneundersøgelsen:
Status for brugen af
kollektiv transport i dag
Hjalmar Christiansen, Chefkonsulent, Projektleder Transportvaneundersøgelsen
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0006.png
Det samlede transportmarked
Total antal ture per dag, excl erhvervstransport og motionsture mv, befolkningen over 6 år, gns 2022-23
5000
Tus. ture per gns. dag
4000
3000
2000
Alle øvrige
1000
Bus
16%
29%
5%
6%
2%
12%
20%
3%
Bus+tog kombi
Tog
0
% er kollektiv markedsandel
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2022-23
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0007.png
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2007-2023
100%= alle ture i samme geografi
Tidsserien, markedsandelene ..
Befolkningen 10-84 år, andel af ture, excl. erhvervstransport og excl. motionsture mv, 3 års glidende gns
20%
Andel af ture i samme geografi
Lille marked,
med stigende
tendens
15%
Storebælt+international
10%
Tog, øst for Storebælt
Bus, øst for Storebælt
Bus, vest for Storebælt
Tog, vest for Storebælt
5%
0%
Store markeder,
med faldende
tendens
Befolkningen er stigende gennem perioden = absolutte passagertal er mere konstante
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0008.png
Formålsfordeling 2023
Andel af personkm, befolkningen over 6 år, excl. erhvervstransport og excl. motionsture mv
Kollektiv bus+tog
Erhverv;
8,6%
Alle transportmidler
Erhverv;
11,5%
Arbejde;
25,7%
Arbejde;
33,4%
Fritid;
36,2%
Fritid;
40,8%
Uddannel
se; 4,0%
Ærinde;
6,3%
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Uddannelse;
15,6%
Ærinde;
18,0%
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2023
Brug kollektiv transport
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0009.png
100%= alle ture med samme formålsgruppe
Tidsserien, den kollektive trafiks markedsandel
Befolkningen 10-84 år, andel af ture, excl. erhvervstransport og excl. motionsture mv, 3 års glidende gns
25%
Ungdomskortet ?
Andel af ture med formålsgruppe
20%
15%
Udd.Pendling
Takst Sjælland ?
10%
Arb.Pendling
Fritid
Corona !!!
Erhverv
Ærinde
SAMLET
5%
0%
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2007-2023
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0010.png
100%= alle ture for aldersgruppen
Kollektiv markedsandel, aldersgrupper
Andel af ture, excl. erhvervstransport og excl. motionsture mv, 3 års glidende gns
Ungdomskortet ?
14%
Andel af ture for aldersgruppe
12%
10%
8%
6%
4%
Samlet set: faldende
tendens siden ca. 2012
10-17 år
18-29 år
30-44 år
45-64 år
65-84 år
SAMLET
2%
65-84 årige !!!
0%
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2007-2023
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0011.png
Fordeling på ugedage
Alle transportmidler, personer over 6 år, alle formål undtagen erhvervstransport, km per år 2016-23 excl coronaåret 2020
12
Jeg ser:
10
mia. Pkm per år
8
øvrige
6
gang/cykel
bilpassager
• Det samlede transportarbejde er
stort set det samme alle dage
– bortset fra fredag
• Den kollektive trafiks andel er
markant mindre i weekenden
• (Det mindre antal biler på vejene i weekenden kan
forklares med en højere belægningsgrad)
bilfører
4
bus
tog
2
0
man
tir
ons tors
fre
lør
søn
kalenderugedag uden hensyn til søgnehelligdage
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, DTU 2016-2023
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0012.png
....
?
Hjalmar Christiansen – Transportvaneundersøgelsen – DTU Management
[email protected]
– (+45) 45 25 65 08
12. september 2024
Transportvaneundersøgelsen, DTU
Brug kollektiv transport
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0013.png
Del 1:
Hvordan får vi brugerne tilbage i den kollektive
transport?
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0014.png
Helga Theil
Formand for ekspertudvalget om kollektiv
mobilitet i hele Danmark
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0015.png
Ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i
hele Danmark
- Afrapportering af fase 1 og status
Høring i Folketingets
Transportudvalg
12. september 2024
Helga Theil Thomsen,
formand for ekspertudvalget
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0016.png
EKSPERTUDVALG OM KOLLEKTIV MOBILITET I HELE DANMARK
Mogens Fosgerau
professor ved Økonomisk Institut,
Københavns Universitet
Alexander Høst Frederiksen
Program Manager
MedTech Growth,
DTU Science Park
Maria Wass-Danielsen
partner og seniorrådgiver,
Urban Creators
Eskil Thuesen
ressourcedirektør,
Movia
Liselotte Lyngsø
fremtidsforsker og stifter,
Future Navigator
Nicolai Bernt Sørensen
16
kommerciel direktør,
Nordjyllands Trafikselskab
Ditte Bendix Lanng,
seniorspecialist,
NIRAS
Helga Theil Thomsen
(formand)
fhv. trafik- og plandirektør,
Vejdirektoratet (2007-2023)
Carsten Hyldborg Jensen
konsulent,
fhv. direktør i FynBus (2008-2022)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0017.png
KOMMISSORIE
Ekspertudvalget skal (uddrag fra kommissoriet):
”give inspiration til nye transportløsninger,
som kan variere på tværs af geografi.”
”give anbefalinger til en ny struktur for
kollektiv transport og modeller for en
takststruktur.”
”for så vidt angår de regionale
trafikselskaber give anbefalinger til en
hensigtsmæssig organisering af den
kollektive transportsektor.”
Fase 1
Ekspertudvalget skal (uddrag fra kommissoriet):
”kortlægge de trafikale behov, som borgerne
har i de forskellige geografier:
Landdistrikter og småøer, mindre og
mellemstore byer samt store byer (Aarhus,
Odense, Aalborg) og hovedstadsområdet.”
”undersøge, hvordan nye og/eller
alternative transportløsninger kan bidrage
til at opfylde borgernes mobilitetsbehov i
samspil med eller som erstatning for mere
traditionelle kollektive transporttilbud.”
”udarbejde et katalog over transport-
løsninger, som er hensigtsmæssige i
forskellige geografiske områder.”
”Den kollektive transport spiller
en væsentlig rolle i forhold til at
sikre danskernes mobilitets-
muligheder og dermed for
sammenhængskraften i
Danmark og den enkeltes
hverdag.”
Afrapportering af
fase 1
Ekspertudvalgets arbejde er opdelt i tre faser.
Fase 1 og 2 afsluttes med en delrapport, og det
samlede arbejde offentliggøres efter fase 3 i én
samlet rapport.
Det er udvalgets forståelse, at der lægges særlig
vægt på udfordringer og mulige løsninger i
landdistrikter og mindre byer.
Udvalget leverer, jf. kommissoriet for arbejdet,
ikke anbefalinger i fase 1, men analyserer videre
på løsningernes økonomi samt fordele og
ulemper ved løsningerne og endeligt, hvorledes
de kan organiseres med henblik på anbefalinger
efter fase 3.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0018.png
FUND I KORTLÆGNINGEN
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0019.png
Karakteristika og udfordringer for den kollektive transport
Kollektiv transport
som andel af
alle ture:
10 pct.
i hovedstadsområdet
I hovedstadsområdet er det
hovedsageligt
personer i
erhverv,
som rejser med
kollektiv transport (bus og tog)…
Ca.
60 pct. af befolkningen
bor
inden for en afstand på
500 meter fra det
nuværende hovednet
af
rutebunden kollektiv
transport.
I de større byer og i
hovedstadsområdet er der en
større fortætning af
indbyggere på mindre areal,
hvilket giver et større grundlag
for rutebunden kollektiv
transport.
I landdistrikter og mindre
byer løser bilen hovedparten
af transportbehovet for
indbyggerne.
Det er ikke økonomisk eller
klimamæssigt bæredygtigt at
løse transportbehovet i
tyndere befolkede områder og
i områder med spredt beboelse
med (flere af) de traditionelle
rutebundne løsninger
meget desto mindre med et
faldende passagergrundlag.
3-5 pct.
i resten af landet
..mens det primært er
skoleelever og unge til
ungdomsuddannelser
i landdistrikter.
Ca. 180.000 borgere
har
slet
ikke adgang til et
stoppested eller station
inden for 2,8 km.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0020.png
KATALOG OVER NYE
MOBILITETSLØSNINGER
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0021.png
Bruttokatalog:
Nye kollektive transportløsninger, der kan have potentiale i
landdistrikter og mindre byer
Fleksible behovsstyrede løsninger,
herunder fx bus-på-bestilling
Transportløsninger, der tilbydes fleksibelt,
og kører direkte i områder med spredt
beboelse, giver mulighed for bedre at ramme
rejsemålet og forkorte rejsetiden.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan driftsøkonomien kan styres,
herunder efterspørgslen og omkostnings-
strukturen.
Lempeligere rammer for privat
betalt kørsel
Ændrede rammer kan give et incitament til,
at flere stiller deres private bil til rådighed og
er villige til at medtage andre med et
transportbehov.
Udvalget vil blandt andet undersøge, hvilke
rammer der vil skabe tilstrækkeligt
incitament til at flere stiller sin privatbil til
rådighed.
Muligheder for at anvende
samkørsel som del af den kollektive
transport
Vil kunne give trafikselskaberne mulighed
for at inddrage eksisterende bilkapacitet på
vejene i tilrettelæggelsen af den kollektive
transport.
21
?
?
?
Udvalget vil blandt andet overveje, hvordan
det undgås at betale for eksisterende
samkørsel.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0022.png
Bruttokatalog fortsat:
Bedre rammer for borgerdrevne
løsninger, herunder frivilligbusser
Der vil kunne skabes bedre muligheder for,
at lokalsamfund understøtter eget
transportbehov.
Øget udbredelse af dele-cykler og
deleløbehjul
Vil, foruden at være en løsning i de store
byer, kunne fungere som supplerende
transportløsning i områder med længere til
stationer og stoppesteder.
Strategisk fokus på
busfremkommelighed i
mellemstore og store byer
Øget effektivitet og punktlighed vil kunne
øge attraktiviteten af kollektiv transport.
22
?
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvorledes disse løsninger kan anvendes, så
de giver et tilfredsstillende niveau af
forsyningssikkerhed.
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, under
hvilke rammevilkår disse løsninger kan
blive et attraktivt supplement til den
kollektive transport på landet.
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, om
der kan opstilles anbefalinger for, hvornår
investeringer i busfremkommelighed kan
betale sig.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0023.png
Bruttokatalog fortsat:
Systematisk fokus på udvikling af
knudepunkter (hubs) og
opkoblinger på det strategiske
hovednet
Kombinerede rejser vil kunne lettes, og flere
vil kunne få mere gavn af hovednettet, der
samtidig vil kunne få et større
passagergrundlag.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan koblingerne kan fremmes.
Et strategisk, kollektivt hovednet
Et godt transporttilbud
forudsætter, at der
fortsat er et hovednet af
tog- og buslinjer, som
understøtter mobiliteten
mellem by og land, og
som kan betjene byerne.
Nogle af tilbuddene kan
indrettes, så de også kan
fungere som
first/last
mile-løsninger
i forhold
til det strategiske
hovednet.
Det vil sikre tilgængelig-
hed fra landområderne,
men også bidrage til at
udnytte kapaciteten og
understøtte økonomien i
det øvrige net.
23
?
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0024.png
Brugeroplevelse
- de enkelte transportløsninger
kan ikke stå alene
Der skal sikres en ramme, der binder løsningerne sammen
for brugeren. Der er risiko for forringelse af det kollektive
transporttilbud, hvis der ikke sikres en kundeorienteret,
fælles ramme om tilbuddene.
Udvalget vil i fase 3 arbejde videre med at belyse en række
forhold omkring løsningerne i kataloget, og hvordan
tilbuddene kan tilrettelægges hensigtsmæssigt inden for en
samlet ramme, hvorved det sikres, at brugeren er i
centrum.
En sådan ramme skal understøtte, at tilbuddene fremstår
koordinerede og overskuelige for den enkelte borger, så
man har sikkerhed for at komme frem.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0025.png
DET VIDERE ARBEJDE
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0026.png
Rammerne for det videre arbejde
FASE 2
FASE 3
Afdækning af økonomien for
trafikselskaberne samt
afdækning af mulige modeller
for en ny takststruktur.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
Anbefalinger til en ny struktur
for lokal kollektiv transport samt
for organisering af den lokale
kollektive transport.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0027.png
Sundhedsstrukturkommissionen
Kommissionen har fremlagt tre hovedmodeller for den fremtidige forvaltningsstruktur i
sundhedsvæsenet, og de er blevet bedt om at beskrive hovedmodellernes eventuelle
afledte konsekvenser for regionernes øvrige opgaveområder. Det omfatter regionernes
opgaver med regional udvikling, blandt andet kollektiv trafik:
” Sundhedsstrukturkommissionen anbefaler, at der ved model 1 og 3 overvejes en
alternativ placering af regionernes øvrige opgaver.”
”I model 2 nedlægges regionerne, som indebærer, at der skal tages stilling til
alternativ placering af regionernes øvrige opgaver.”
Et rammevilkår for ekspertudvalget i
fase 3 er, jf. kommissoriet, at:
”Arbejdet med anbefalinger til en ny
organisering skal tage højde for
Sundhedsstrukturkommissionens
arbejde, der afrapporteres foråret
2024.”
”Baggrunden for kommissionens forslag er et ønske om at få rettet fuldt politisk og
administrativt fokus på kerneopgaven, som vil sige sundhedsopgaven.
Sundhedsstrukturkommissionen bemærker i den forbindelse, at der vurderes at være
meget begrænset sammenhæng mellem sundhedsområdet og opgaverne under
regional udvikling.”
”Uanset forvaltningsmodel afgiver Sundhedsstrukturkommissionen ikke konkrete
forslag til alternative placeringer af de øvrige opgaver.”
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0028.png
Tak.
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0029.png
Kasper Dam Mikkelsen
nabogo
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0030.png
Samkørsel styrker
kollektiv transport
i landdistrikter
Kasper Dam Mikkelsen
Medstifter og partnerskabsdirektør
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0031.png
Det evige
problem
Trængsel ind mod byerne
- og CO2-udledning
Manglende kollektiv transport
på landet
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0032.png
Nabogo aktiverer de tomme sæder
i bilerne og...
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0033.png
Kollektiv
transport
...udvider
rækkevidden
af kollektiv
transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0034.png
Kollektiv
transport
...udvider
rækkevidden
af kollektiv
transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0035.png
A
Nabogo er samkørsel...
fra hjem til destination
ud om morgenen og hjem
med bus eller tog
til/fra stationen
B
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0036.png
3 biler
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0037.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0038.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0039.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0040.png
Én bil + bus, flextrafik
og samkørsel
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0041.png
En app til hverdagen
… Der
flytter pendlere og unge fra solokørsel
til samkørsel
Klassisk samkørsel integreret med
kollektiv transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0042.png
Adfærd er vigtigst!
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0043.png
Samarbejde med
130+ uddannelsesinstitutioner
og 30+ virksomheder
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0044.png
Vi er lokale
Find os på ølkassen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0045.png
Udviklingen i antallet af nabogo-samkørsler
Total: 735.240
samkørsler
17.000
aktive
brugere i
landdistrikter
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0046.png
Færre biler
Mobilister
Jeg kombinerer med
kollektiv transport
Jeg kombinerer med
Ja
cykel/gang
Jeg får et lift til et
Kan samkørsel på sigt føre
knudepunkt
til færre biler i din
husstand?
Undersøgelse blandt nabogo-brugere
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0047.png
Flere buspassagerer OG flere samkørsler
973X
1
Vester Hornum
Havbro
Aars
Bus:
14 afgange på hverdage
Samkørsel:
10 ture på hverdage
Samlet:
Fra 14 til 24 afgange
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0048.png
Samme problemer, samme behov for nabogo
Norge siden
maj 2023
Sverige siden
oktober 2023
Holland siden
marts 2022
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0049.png
Vi vinder markedandele fra bilen med
høj frekvens af bus og samkørsel
Vores forslag:
Investér i kollektiv transport og samkørsel
Samkørsel på månedskort
Bedre vilkår for virksomheder
Rammevilkår har skabt velfungerende marked for samkørsel
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0050.png
Tak for opmærksomheden
Tag gerne kontakt:
[email protected]
30 24 29 29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0051.png
Thomas Øster
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Nordjyllands Trafikselskab
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0052.png
Bedre rammevilkår for
Bus Rapid Transit
løsninger i Danmark
Høring om kollektiv transport, Christiansborg d. 12. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0053.png
Succesfuld lancering i Aalborg
En letbane, der endte med at blive en
”Plusbus” –
omkring 2/3 af ruten foregår i
eget tracé.
Lanceret d. 23. september 2023 efter et
4-årigt anlægsprojekt, med samlet
anlægsudgift på 590 mio. kr.
13 stk. elektriske 25-meter busser, der i
myldretiden kører med 7-minutters
interval på 12 km. rute igennem Aalborg.
Ruten er i dag en integreret del af det
samlede bybus system i Aalborg (linje 2).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0054.png
… og kunderne har taget godt imod ”den lille ny”.
300.000
Lancering af ”Plusbus”
d. 23. september 2023
250.000
Antal passagerer
200.000
150.000
2023
100.000
2024
Passagerrekord d. 3.
september 2024 med
13.598 passagerer
I løbet af 1. halvår 2024
har
1,6 mio. passagerer
benytte ”Plusbus”
50.000
0
1
Januar
2
Februar
3
Marts
4
April
5
Maj
6
Juni
7
Juli
8
August
9
September
10
Oktober
11
November
12
December
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0055.png
Ambitionen synes at være til mere BRT
i Danmark …
BRT-buslinjer går deres sejrsgang, og findes i
dag i >200 byer på verdensplan.
Infrastrukturaftalen (juni 2021) indeholdt to
konkrete projekter i Hovedstaden (200S/400S),
og en ramme til at undersøge og etablere
yderligere projekter i Århus, Aalborg og
København.
Aftalen indebærer 50/50 finansiering mellem
staten og de involverede kommuner og
regioner.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0056.png
… men det kræver tilpasninger, hvis
ambitionerne skal realiseres.
Fælles forståelsespapir april 2022
|
Forudsætning for Region H. og de
involverede kommuner, at medfinansiering
kan ske uden for det kommunale
anlægsloft, og at lån kan afdrages over 40
år
samme vilkår som letbane og Metro.
September 2023
| De involverede BRT-
kommuner og Region H. modtager et ikke-
begrundet afslag på finansieringen.
Herefter er alt arbejde med yderligere
projekter i Danmark gået i stå.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0057.png
Ændrede rammebetingelser | hvad
skal der til, hvis vi skal have mere BRT
i Danmark?
Vi skal have skabt sikkerhed om
finansieringen, så etablering af BRT-
projekter kan finansieres på samme måde
som letbane og Metro
uden for det
kommunale anlægsloft, og med 40-årig
afdragsperiode.
Det kunne helt konkret
ske via lov, som muliggjorde dette.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0058.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0059.png
Debat
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0060.png
Pause
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0061.png
Del 2:
Hvad kan vi lære af udenlandske erfaringer?
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0062.png
Otto Anker Nielsen
DTU Management
Høring om kollektiv transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0063.png
Høring om kollektiv trafik
Otto Anker Nielsen, professor og divisionsleder
Region Skånes tiltag for
styrkelse af den kollektive
transport
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
63
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0064.png
Positiv udvikling af markedsandel i Skånetrafikken
50% vækst
markedsandel
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
64
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0065.png
Stigende omsætning
Svagt faldende
selvfinansieringsgrad
(indtægtsdækning)
Meget lavt
udgangspunkt
Seksdobling
af offentligt
tilskud
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
65
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0066.png
Aktører og koordineringsmekanismer
Region Skåne
Skånetrafikken (efter 1999)
BaneDanmark
Trafikverket
Dialog med 33 kommuner
Öresundståg (SJ)
Pågatåg (Ariva)
7 Busoperatører Lund Letbane
Operatører fjerntog
godstog
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0067.png
Aktører og koordineringsmekanismer i Region Midtjylland
Bus
19 kommuner
Aarhus
Kommune
Regionale
Busruter
Midttrafik
Aarhus Letbane I/S
Letbanen
Rettidigheds
programmet
Letbane
Norddjurs,
Syddjurs, Odder
Jernbane
Region
Midtjylland
Bybus
3 prisområder
Gransknings-
møder
Køreplan-
gruppen
Koordinering via ejerskab
og instruktion
Koordinering via forhandling
Koordinering via kontrakt
Koordinering via
partnerskab
Aarhus Sporveje
Busselskabet
31 Bus operatører
(2018)
38 aftaler med 29 operatører, 28/4-2024
12. September, 2024
Andre
godso-
peratører
https://www.midttrafik.dk/om-midttrafik/busselskaberne/
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Lemvigbanen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0068.png
Region Midtjylland, store forskelle i driftsomkostninger
per time en bus kører
Regional best practice
Dansk best practice
Skåne hvis Dansk lønniveau
Best practice Skåne
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
68
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0069.png
Operatøromkostning hvis alle i Danmark fulgte
dansk best-practice?
• Udgifter til bustrafik Danmark
– Operatørudgifter 6981 mio. Kr.
– Fællesudgifter 940 mio. Kr.
– Total 7.921 mio. Kr.
Besparelse hvis alle fulgte dansk best practice
– Operatørudgifter 1.603 mio. Kr. (-23,0%)
– Fællesudgifter 87 mio. Kr. (-9,3%)
Total 1.690 mio. kr. (-20,3%)
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
69
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0070.png
13.09.2024
Filosofi med trafikstrøg (stamlinjer)
• Kører hurtigt og ofte fra et sted, hvor de fleste er
• Til et sted, hvor de fleste skal hen
• Det gør det acceptabelt, at der er lidt længere til/fra den kollektive trafik
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0071.png
Malmö
Stamlinjer i byer
• Få hurtige højfrekvente linjer
• Gennemkørende ved stationen
• Radialt såvel som tværgående
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
71
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0072.png
Opgør med traditionelt
bybus princip
”Fladedækning”
• Mange langsomme lavfrekvente
linjer
• Flest ender ved stationen
• Primært radialt
• Mange passagerer skal skifte og
vente
• Meget busopholdstid, der er
uproduktivt, men som skal betales
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
72
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0073.png
Inden for samme offentlige tilskud kan der etableres
markant mere konkurrencedygtig kollektiv trafik!
• Etablér et stambusnet med forbedret
fremkommelighed
• Samordn bybusser og regionale busser
• Styrk fremkommeligheden
• Etabler flere attraktive skiftesteder
• Supplér med fleksible mobilitetsløsninger
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
73
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0074.png
SkåneExpressen – I hovedkorridorer uden tog
Medvirkende til samlet 87% øget passagertal første årti. 32% yderligere vækst næste årti
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
74
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0075.png
Hurtige regionale busser gennem Landsbyer
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
75
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0076.png
Skånetrafikken - dynamiske zoner fra turstart
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
76
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0077.png
Fladedækning
Stambusnet
Skåne
30%
Kollektiv trafiks markedsandel som funktion af
kommunestørrelse (befolkning), udvalgte byer er fremhævet
Helsingborg
Malmö
• Forskellige
driftsprincipper og
organisering giver
markant forskel på
passagertal og
selvfinansieringsgrad
25%
20%
København
15%
Frederiksberg
10%
Roskilde
5%
0%
0
100.000
Aarhus
Takstsystem, bedre
driftsintegration og
koordinering med tognettet
Forskel på driftsprincipper
busnet
Odense
200.000
300.000
400.000
500.000
600.000
700.000
800.000
70%
60%
50%
40%
30%
Selvfinansieringsgrad bybusser som funktion af
Fladedækning
Stambusnet
kommunestørrelse (befolkning), udvalgte byer er fremhævet
Frederiksberg
Helsingborg
Aalborg
Roskilde
Malmö
Aarhus
København
Forskel på
chaufførlønninger
Forskel på
driftsprincipper busnet
Odense
20%
10%
0%
0
12. September, 2024
100.000
200.000
300.000
400.000
500.000
600.000
700.000
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
77
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0078.png
Hvad forklarer Skånetrafikkens succes?
• Simplere organisering med entydigt ansvar for koordineret planlægning af
al regional og lokal kollektiv trafik, både bus og tog
• Stambusnet, giver mere effektiv drift og flere passagerer
• Større kontrakter, mere effektive udbud med forhandling giver lavere
omkostninger
• Takstreform forbedrer konkurrenceevnen
• Der er lokale og regionale danske eksempler på samme effekt af samme
type tiltag
– Forskellen er at i Skåne gøres det mere konsekvent og koordineret for en hel Region,
for al kollektiv trafik
12. September, 2024
DTU Management, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, Transportdivisionen, Otto Anker Nielsen
Region Skånes tiltag for styrkelse af den kollektive transport
78
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0079.png
Anders Rody Hansen
DI Transport
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0080.png
Gør det nemt!
- Inspiration fra
udenlandske erfaringer
Høring om kollektiv transport
Anders Rody Hansen, chefkonsulent
12. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0081.png
Kollektiv transport er
vigtig for at rekruttere
medarbejdere
For
7 ud af 10
virksomheder i
Danmark har det betydning, at
medarbejderne kan komme på arbejde
med kollektiv transport.
Andel virksomheder i regionen der har svaret, at
det har betydning, at medarbejderne kan komme
på arbejde med kollektiv transport.
23 %
af virksomhederne mener endda,
at det har stor betydning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0082.png
Den kollektive transport
skal styrkes, så det bliver
attraktivt for flere
94 %
af alle rejser kan
gennemføres med
kollektiv transport…
..men kun
20%
af rejserne kan gøres
inden for den
dobbelte rejsetid
Incentive for DI 2019
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0083.png
Lavere priser og enkel
takststruktur er en del af
løsningen
Forenkling af
billetpriser og
-produkter
Målrettet
nedsættelse af
takster på
12 %
Passager-
fremgang på
10 %
Investering:
300 mio.
pr.
år.
EY/Incentive for DI 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0084.png
‘Rejsekort’ med mængderabat
- Billigere jo mere du kører
Skaber incitament til at rejse mere og
øger passagerloyaliteten.
I Vestdanmark ydes der i dag
mængderabat på rejsekort.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0085.png
‘Rejsekort’ med cap
- Du betaler aldrig for meget
Kører du med rejsekort kan det aldrig
blive dyrere end med periodekort.
Visheden og sikkerheden om prisen kan
give passagerfremgang.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0086.png
BahnCard
- Køb dig til rabat
Et årskort med mængderabat:
BahnCard 25: Giver adgang til
25% rabat
63 euro (ca. 470 kr.) pr. år.
BahnCard 50: Giver adgang til
50% rabat
244 euro (ca. 1.800 kr.) pr. år.
BahnCard 100: Et periodekort, der dækker
alle ture,
4.550 euro (ca. 34.000 kr.) pr. år.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0087.png
Grupperabatter
- Billigere når flere rejser sammen
Det er i høj grad fritidsrejsende, der
rejser i grupper.
Fritidsrejsende rejser ofte uden for
myldretiden, hvor der er mindre pres på
kapaciteten.
Yderligere vil grupperabat gavne familier,
der ikke bruger bil.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0088.png
Deutschland Ticket
49 Euro pr. måned
Rejs ubegrænset
med lokal kollektiv
transport
Forventet
udgift i 2024:
4,1 mia. euro
Foto: Gregor Fischer/AP/Ritzau Scanpix
Kilde: www.bahn.de/ samt web.de/
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0089.png
KlimaTicket i Østrig
Årsbillet til hele Østrig
Regionalbillet til 365 euro
www.klimaticket.at
Kilde: www.bmk.gv.at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0090.png
Netværk i Nederlandene
Provinserne Groningen og Drenthe
Kilde:
A public transport map around the city of Groningen(northern Netherlands) : r/Maps (reddit.com)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0091.png
Vished for servicen
Gennem forbundne og
komplementerende kollektive løsninger
20
års
sigte
10
års
sigte
Højklasset
rutenet
Basis
rutenet
Knude-
punkter
(Hubs)
Øvrige
tilbud
Kilde: ovbureau.nl/
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0092.png
Gør det nemt
det gør de andre!
Det har stor betydning for samfundet - og for virksomhederne og deres
medarbejdere - at kollektiv transport er tilgængelig og attraktiv.
Takster og billetprodukter skal gøres enkle og forståelige, og i højere grad
fastlægges med brugerens udgangspunkt.
Kollektiv transport har en større samfundsmæssig rolle og værdi, der
kontinuerligt skal understøttes og investeres i over tid.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0093.png
Tak for ordet!
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0094.png
Debat
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0095.png
Del 3:
Hvad er næste skridt hen imod en øget brug af
kollektiv transport?
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0096.png
Hvad efterspørger brugerne?
Jakob Fuglsang Andersen, SAMFUNDSFORMERNE
Julie Lindmann, DUF
Marlene Rishøj Cordes, Ældre Sagen
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0097.png
Hvilke politiske initiativer skal bane vejen
for en øget brug af kollektiv transport?
Thomas Jensen (S)
Peter Juel-Jensen (V)
Jette Gottlieb (EL)
Anders G. Christensen (V), Danske Regioner
Johannes Lundsfryd Jensen (S), Middelfart Kommune
Karsten Lauritzen, DI Transport
Folketinget
| 13. september 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring om at få brugerne tilbage i den kollektiv transport, den 12/9-24
2905521_0098.png
Afrunding
Rasmus Prehn (S), formand for Transportudvalget
Høring om fremtidens kollektive transport
Transportudvalget
Folketinget
| 13. september 2024