Transportministeren
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2024
2024-3430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Intervention og afgivelse af indlæg i Rettens
sag T-258/24, Scandlines Danmark m.fl. mod
Europa-Kommissionen
Scandlines Danmark ApS, Scandlines Deutschland GmbH, Stena
Line Scandinavia AB, Trelleborg Hamn AB og Rederi Aktiebolaget
Nordö-Link
(herefter ’Selskaberne’) har den 14. maj 2024 anlagt
sag mod Europa-Kommissionen
(herefter ’Kommissionen’) ved
Retten ved Den Europæiske Unions Domstol (herefter ’Retten’)
med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgørelse af 13. fe-
bruar 2024 om Øresundsbro Konsortiet annulleres. Et resume af
stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende,
C/2024/4482, 22.7.2024 (EUR-Lex - 62024TN0258 - EN - EUR-
Lex (europa.eu))
1. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske
problemstillinger
Kommissionens statsstøtteafgørelse blev truffet efter, at Retten den
19. september 2018 annullerede Kommissionens tidligere afgørelse
om statsstøtte til Øresundsbro Konsortiet, idet den del af afgørel-
sen, der fastslog, at A/S Øresund og SVEDAB AB ikke udøver øko-
nomisk aktivitet og dermed ikke er omfattet af EU’s statsstøttereg-
ler, dog blev opretholdt. Kommissionen igangsatte herefter en så-
kaldt formel undersøgelsesprocedure, hvor en række interesserede
parter samt de danske og svenske myndigheder afgav bemærknin-
ger.
I den anfægtede afgørelse af 13. februar 2024 konkluderede Kom-
missionen samlet set følgende:
•
Øresundsbro Konsortiet udøver økonomisk aktivitet og be-
tragtes i statsstøtteretlig sammenhæng som en virksomhed.
Statsgarantierne fra Danmark og Sverige blev endegyldigt
tildelt Øresundsbro Konsortiet den 13. februar 1992 i for-
bindelse med etableringen af Konsortiet og udgør dermed
eksisterende statsstøtte, som i dag er forældet, ligesom den
•