Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2905019_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
2. september 2024
2024-3430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Intervention og afgivelse af indlæg i Rettens
sag T-258/24, Scandlines Danmark m.fl. mod
Europa-Kommissionen
Scandlines Danmark ApS, Scandlines Deutschland GmbH, Stena
Line Scandinavia AB, Trelleborg Hamn AB og Rederi Aktiebolaget
Nordö-Link
(herefter ’Selskaberne’) har den 14. maj 2024 anlagt
sag mod Europa-Kommissionen
(herefter ’Kommissionen’) ved
Retten ved Den Europæiske Unions Domstol (herefter ’Retten’)
med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgørelse af 13. fe-
bruar 2024 om Øresundsbro Konsortiet annulleres. Et resume af
stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende,
C/2024/4482, 22.7.2024 (EUR-Lex - 62024TN0258 - EN - EUR-
Lex (europa.eu))
1. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske
problemstillinger
Kommissionens statsstøtteafgørelse blev truffet efter, at Retten den
19. september 2018 annullerede Kommissionens tidligere afgørelse
om statsstøtte til Øresundsbro Konsortiet, idet den del af afgørel-
sen, der fastslog, at A/S Øresund og SVEDAB AB ikke udøver øko-
nomisk aktivitet og dermed ikke er omfattet af EU’s statsstøttereg-
ler, dog blev opretholdt. Kommissionen igangsatte herefter en så-
kaldt formel undersøgelsesprocedure, hvor en række interesserede
parter samt de danske og svenske myndigheder afgav bemærknin-
ger.
I den anfægtede afgørelse af 13. februar 2024 konkluderede Kom-
missionen samlet set følgende:
Øresundsbro Konsortiet udøver økonomisk aktivitet og be-
tragtes i statsstøtteretlig sammenhæng som en virksomhed.
Statsgarantierne fra Danmark og Sverige blev endegyldigt
tildelt Øresundsbro Konsortiet den 13. februar 1992 i for-
bindelse med etableringen af Konsortiet og udgør dermed
eksisterende statsstøtte, som i dag er forældet, ligesom den
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 335: Orientering om regeringens beslutning om, at intervenere og afgive indlæg i EU-Rettens sag T-258/24, Scandlines Danmark m.fl. mod Europa-Kommissionen om finansieringen af Øresundsbro Konsortiet, fra transportministeren
2905019_0002.png
Side 2/3
svenske statsgaranti blev tildelt, før Sverige blev medlem af
EU.
En del af de særlige fordelagtige skatteregler, som Øre-
sundsbro Konsortiet er blevet tildelt, indebærer ikke stats-
støtte, fordi de ikke giver Konsortiet en selektiv fordel.
En del af de særlige fordelagtige skatteregler, som Konsor-
tiet er blevet tildelt, og som indebærer statsstøtte, er eksi-
sterende støtte, som er forældet.
Den danske stat tildelte ulovlig og uforenelig statsstøtte i
perioden 2013-2015 i form af mere lempelige vilkår for at
fremføre underskud og i perioden fra den 21. februar 2004
til udgangen af 2015 i form af mere gunstige afskrivnings-
regler i det omfang, disse foranstaltninger har vedrørt den
faste forbindelse over Øresund, jf. blandt andet afgørelsens
punkt 314-319 og punkt 522.
I forbindelse med den formelle undersøgelse har den dan-
ske og den svenske stat forpligtet sig til at sikre, at Øre-
sundsbro Konsortiet fremadrettet bliver finansieret på
markedsvilkår. Det gælder både ved optagelse af nye lån el-
ler ved refinansiering af eksisterende lån.
Ifølge det offentliggjorte resumé af stævningen gør Selskaberne to
overordnede anbringender gældende til støtte for, at Kommissio-
nens afgørelse skal annulleres:
Kommissionen begik en fejl, fordi statsgarantierne ikke ud-
gør en samlet individuel støtte, eftersom hver garanti er en
individuel støtte
og hvis ikke det forholder sig sådan, blev
støtten ydet ved hver støtteudbetaling inden for rammerne
af hver statsgaranti.
Kommissionen begik en fejl, fordi den anfægtede afgørelse
godkender en støtte i strid med meddelelsen om vigtige
projekter af fælleseuropæisk interesse.
På baggrund af det offentliggjorte resumé af stævningen ses Sel-
skabernes anbringender ikke at knytte sig til afgørelsens tredje
konklusion angående afskrivningsregler og vilkår for fremførsel af
underskud.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 335: Orientering om regeringens beslutning om, at intervenere og afgive indlæg i EU-Rettens sag T-258/24, Scandlines Danmark m.fl. mod Europa-Kommissionen om finansieringen af Øresundsbro Konsortiet, fra transportministeren
2905019_0003.png
Side 3/3
2. Transportministeriets interesse i sagen
Transportministeriet er enig med Kommissionen i, at statsgaranti-
erne fra Danmark og Sverige blev endegyldigt tildelt Øresundsbro
Konsortiet den 13. februar 1992. Dermed udgør de eksisterende
statsstøtte.
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionen giver rege-
ringen mulighed for at styrke Kommissionens forsvar for afgørel-
sens lovlighed. Regeringen kan støtte Kommissionen i de forudsæt-
ninger, som regeringen har notificeret, og som danner grundlag for
afgørelsen, og regeringen kan endvidere supplere og korrigere
eventuelle faktuelle oplysninger i sagen, således at det sikres, at
Retten får et korrekt billede af sagens baggrund og faktum.
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten
ikke annullerer Kommissionens afgørelse på de punkter, som Sel-
skaberne har anfægtet, da der i givet fald vil kunne opstå betydelige
udfordringer med hensyn til især håndteringen af den støtte, som
Øresundsbro Konsortiet historisk har modtaget fra den danske og
den svenske stat.