Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 332
Offentligt
2903926_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
10. september 2024
2023-5026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 26. august 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende KOM (2023) 0127
Europa-Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køre-
kort, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2561 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1724 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/126/EF og Kommissionens forordning (EU) nr.
383/2012, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 11:
Hvordan hænger regeringens forslag som led i landdistriktsudspil-
let om, at nye førere frakendes kørekortet, hvis de kører under på-
virkning af alkohol inden for en periode af 3 år fra opnåelse af kø-
rekortet, sammen med, at regeringen ved indhentningen af for-
handlingsoplægget var imod, at der på EU-plan blev indført en lig-
nende prøveperiode på 2 år?
Svar:
At regeringen i forhandlingsoplægget til direktivforslaget har lagt
vægt på, at Danmark ikke skal forpligtes EU-retligt til at fastsætte
bestemte færdselsregler af adfærdsmæssige karakter, herunder be-
stemte alkoholpromillegrænser, skyldes, at sådanne adfærdsregler
efter regeringens opfattelse bør fastsættes nationalt og på bag-
grund af et nationalt behov.
For regeringen handler det således i ovennævnte sammenhæng
ikke om, hvorvidt fastsættelse af en lavere promillegrænse for før-
stegangserhververe er en færdselssikkerhedsmæssig god idé. Det
handler derimod om, at fastsættelse af adfærdsregler og ændring af
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 332: Kopi til orientering af svar på EUU KOM (2023) 0127 spørgsmål nr. 11 om frakendeles kørekortet for nye førere, hvis de kører under påvirkning af alkohol inden for en periode af 3 år fra opnåelse af kørekortet, fra transportministeren
2903926_0002.png
Side 2/2
alkoholpromillegrænser, er et nationalt anliggende og ikke bør ske
på EU-plan.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen