Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 330
Offentligt
2903788_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. september 2024
2022-3344
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Eksterne omkostninger ved kørsel
I foråret 2022 blev der igangsat en arbejdsgruppe,
der skulle kort-
lægge og belyse forskellige estimater af eksterne omkostninger ved
kørsel. Formålet med arbejdet var at etablere et fælles grundlag,
som anbefales på tværs af ministerierne til brug i samfundsøkono-
miske analyser. Arbejdsgruppen består af medlemmer fra Skatte-
ministeriet, Finansministeriet og Transportministeriet. Derudover
er der blevet afholdt følgegruppemøder, hvor eksperter fra Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Københavns Universitet (KU)
og De Økonomiske Råd (DØR) har deltaget. Arbejdsgruppen har
færdiggjort deres rapport. Rapporten offentliggøres på ministerier-
nes respektive hjemmesider.
Eksterne omkostninger ved kørsel er de omkostninger, som trafi-
kanten ikke medtager i vedkommendes kørselsbeslutning på trods
af, at de udgør en omkostning for samfundet. På transportområdet
har man pt. estimater for eksterne omkostninger ved: trængsel,
uheld, luftforurening, klima, støj og vejslid. F.eks. skyldes træng-
selsomkostningen, at den enkelte trafikant i sin beslutning om at
køre ikke medtænker, at alle andre trafikanter kommer langsom-
mere frem.
Rapportens hovedbidrag er opdaterede skøn vedrørende den gen-
nemsnitlige marginale eksterne omkostning for trængsel og uheld,
som indebærer en forbedring i forhold til tidligere estimater. Der-
udover indeholder rapporten anbefalinger til fremtidige opdaterin-
ger for at sikre yderligere forbedringer af de gennemsnitlige margi-
nale eksterne omkostninger.
Trængsel:
Det opdaterede estimat betyder, at enhedsprisen for trængsel for
personbiler nu er 0,52 kr. pr. km mod tidligere 0,75 kr. pr. km.
Ændringen skyldes hovedsageligt tre ting:
1.
Skønnet er nu baseret på trafikmængden i 2022 i stedet for
et præ-Corona trafikscenarie for 2025 (som er højere end i
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 330: Rapport om eksterne omkostninger ved kørsel, fra transportministeren
2903788_0002.png
Side 2/2
2022). Da mere trafik generelt giver mere trængsel, har
dette fået omkostningen til at falde.
2. Der tages nu hensyn til, at trængslen er mindre i weeken-
der og feriedage end i normale hverdage. Tidligere tog man
alene hensyn til trængslen i hverdag. Dette har også fået
omkostningen til at falde.
3. Man tager nu hensyn til trængsel i kryds, som er den pri-
mære trængselstype i byerne. Medtagelse af dette har fået
omkostningen til at stige.
Uheld:
Det opdaterede estimat betyder, at enhedsprisen for uheld for per-
sonbiler nu er 0,13 kr. pr. km mod tidligere 0,39 kr. pr. km. Æn-
dringen skyldes hovedsageligt en forbedring af den eksisterende
metode, hvilket sikrer et mere retvisende resultat.
Da arbejdsgruppen har haft fokus på gennemsnitsværdier, vil dette
arbejde på kort sigt ikke lede til ændringer i den måde Transport-
ministeriet regner på infrastrukturprojekter, da gennemsnitsvær-
dierne i den sammenhæng alene er egnet til grove skøn/eksempel-
beregninger herfor og derfor sjældent bruges til dette at regne på
konkrete projekter. Gennemsnitsværdierne har navnlig betydning
for vurderinger af det generelle afgiftsniveau.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen