Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. september 2024
2022-3344
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Eksterne omkostninger ved kørsel
I foråret 2022 blev der igangsat en arbejdsgruppe,
der skulle kort-
lægge og belyse forskellige estimater af eksterne omkostninger ved
kørsel. Formålet med arbejdet var at etablere et fælles grundlag,
som anbefales på tværs af ministerierne til brug i samfundsøkono-
miske analyser. Arbejdsgruppen består af medlemmer fra Skatte-
ministeriet, Finansministeriet og Transportministeriet. Derudover
er der blevet afholdt følgegruppemøder, hvor eksperter fra Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Københavns Universitet (KU)
og De Økonomiske Råd (DØR) har deltaget. Arbejdsgruppen har
færdiggjort deres rapport. Rapporten offentliggøres på ministerier-
nes respektive hjemmesider.
Eksterne omkostninger ved kørsel er de omkostninger, som trafi-
kanten ikke medtager i vedkommendes kørselsbeslutning på trods
af, at de udgør en omkostning for samfundet. På transportområdet
har man pt. estimater for eksterne omkostninger ved: trængsel,
uheld, luftforurening, klima, støj og vejslid. F.eks. skyldes træng-
selsomkostningen, at den enkelte trafikant i sin beslutning om at
køre ikke medtænker, at alle andre trafikanter kommer langsom-
mere frem.
Rapportens hovedbidrag er opdaterede skøn vedrørende den gen-
nemsnitlige marginale eksterne omkostning for trængsel og uheld,
som indebærer en forbedring i forhold til tidligere estimater. Der-
udover indeholder rapporten anbefalinger til fremtidige opdaterin-
ger for at sikre yderligere forbedringer af de gennemsnitlige margi-
nale eksterne omkostninger.
Trængsel:
Det opdaterede estimat betyder, at enhedsprisen for trængsel for
personbiler nu er 0,52 kr. pr. km mod tidligere 0,75 kr. pr. km.
Ændringen skyldes hovedsageligt tre ting:
1.
Skønnet er nu baseret på trafikmængden i 2022 i stedet for
et præ-Corona trafikscenarie for 2025 (som er højere end i