Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Bør vi forbyde knallerter på cykelstierne?
Det vil være en rigtig dårlig ide at flytte knallerterne fra cykelstien til kørebanen, når vi taler om
knallert 30. Hvis vi flytter knallert 30 til vejbanen, flytter vi bare problemet med osen og øger
trængslen endnu mere. Knallerter findes med 2-takts eller 4-taks motorer. I 2-takts motorer er der
blandet olie i benzinen, derfor forurener de langt mere end 4-taks knallerterne.
Der er alt for mange typer køretøjer på cykelstierne, her kører også elcykler, ladcykler med el,
elløbehjul, elskateboard, movere og kabinescootere. Knallert 45 kører nu på vejbanen, det har den
gjort længe.
Løsningen på knallertproblemet er, at Michael Vindfeldt og Sofie Hæstrup Andersen inviterer
ledelsen fra Wolt og andre virksomheder som bruger knallerter til transport, til et dialogmøde med
henblik på en fornuftig løsning. Løsningen kunne være at Wolt og andre transportfirmaer går over
til elcykler eller kun køber 4-takts knallerter fremadrettet.
Jeg synes også, at 2-takts knallerterne forurener meget, derfor bør borgmestrene kontakte
Folketinget, så vi får en grøn ejerafgift på 2-takterne fremadrettet. En årlig afgift på kr. 600 – 1000
vil påbegynde en udfasning af 2-takterne. Dieselbiler uden partikelfilter er væk fra de store byer, nu
må 2-takterne følge med. På den grønne sti, kunne man forbyde 2-takts knallerter allerede nu. Jeg
synes, at de brede ladcykler er meget generende på cykelstier, jeg håber på et forbud for ladcykler
med en bredde på mere end 65 cm. Den maksbredde synes jeg man bør indføre for nye ladcykler.
Nu hvor Københavns kommune indfører hastighedsbegrænsning på vejene på henholdsvis 40 km/t
og 30 km/t, bør hastigheden på tilhørende cykelstier være 10 km/t lavere, så lastbiler og biler får
mulighed for at svinge til højre uden fare for cyklisterne.
Klaus Folmann
Finsensvej 7, B
2000 Frederiksberg