Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
2903485_0001.png
Transportminister Thomas Danielsen
[email protected]
28-06-2024
1711369
Kære Thomas Danielsen
Sundhedsstrukturkommissionen offentliggjorde sin rapport den 11. juni 2024.
Kommissionen foreslår, at regionerne overgår til at være rene
sundhedsregioner, men har ikke har arbejdet med de områder, der ligger uden
for sundhed, herunder transportområdet.
Et sådant scenarie bekymrer os i forhold til håndtering af de store udfordringer
og udviklingsopgaver i den kollektive transport. Den kollektive transport er
under pres, idet stigende udgifter og faldende indtægter udfordrer økonomien,
og samtidig skal vigtige klimaudfordringer løses.
Alle regioner arbejder for at fremme en grøn, sund og sammenhængende
mobilitet ud fra de vilkår, der gælder i den enkelte region. Det skal være muligt
at bo, arbejde og uddanne sig i alle dele af landet uden adgang til egen bil.
Styrket kollektiv mobilitet er også nødvendigt for at reducere trængsel i byerne.
Regionerne er i fuld gang med at omlægge, tilpasse og udvikle den regionale
kollektive mobilitet i samarbejde med brugerne, kommunerne,
trafikselskaberne og de private aktører:
Regionerne samler kræfterne om regionale hovednet, fremmer samkørsel
og udvikler nye og fleksible mobilitetsløsninger i yderområder. Det har
betydet, at passagererne i øget omfang er kommet tilbage til de regionale
ruter, end det er sket i byerne.
Regionerne har med succes overtaget regionaltogstrækninger og leverer
bedre og billigere service end før.
Via klimasamarbejdsaftaler understøtter vi den grønne omstilling. Næste
år bliver Danmarks første batteritog indsat i Region Midtjylland.
Vi fremmer tværkommunal cykelinfrastruktur og Supercykelstier, hvilket
understøtter aktiv mobilitet og forbedrer folkesundheden.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 328: Henvendelse af 9/9-24 vedrørende Sundhedsstrukturkommissionen og kollektiv transport og mobilitet, fra Danske Regioner
2903485_0002.png
Regionerne har et ønske om at løfte udviklingen af den kollektive trafik
yderligere. Derfor har Danske Regioner bidraget med to indspil til arbejdet i
regeringens ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark:
Til fase 1 har vi bidraget med oplægget
Regional mobilitet
regionale hovednet
og nye mobilitetsløsninger.
I indspillet peger vi på betydningen af regionale
hovednet
den lokale og regionale kollektive mobilitets rygrad
der binder
land og by sammen og sikrer hurtig transport mellem større byer, på tværs af
kommuner og til knudepunkter, arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner. Vi
anbefaler, at de regionale hovednet styrkes, og at tilbringertrafikken til de
regionale hovednet nytænkes. Det er meget positivt, at Ekspertudvalget peger
på dette i sin netop offentliggjorte afrapportering fra fase 1.
Til fase 2 har vi bidraget med oplægget
Regional mobilitet
afdækning af
økonomiske rammevilkår, zoner og takster,
hvor vi bl.a. efterspørger
introduktionen af mere brugervenlige zoner og takster.
Med en politisk forankring i regionsrådet bliver kollektiv transport og mobilitet
en integreret del af udviklingen af en attraktiv region. Regionsrådene står også
til ansvar over for borgerne, når der må prioriteres, fx ved prioritering af
hurtigere ruter med færre stop og besparelser. Uanset om vi kigger til Skåne
eller til Tyskland for inspiration til modernisering af vores kollektive mobilitet i
Danmark, så er det et fælles træk, at de identificerede best pratice eksempler
har en regional forankring, der på tværs af kommuner kan drive og udvikle
mobiliteten, den grønne omstilling, samt have blik for at løfte brede
samfundsmæssige udfordringer.
Vi håber, at du i den kommende korte regeringsproces, der følger op på
Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger, vil have dette for øje, så
transportområdet får den opmærksomhed, som det fortjener.
Venlig hilsen