Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2900756_0001.png
Høringsnotat
for idéfasen
Opgradering af Rute 9 på Tåsinge
August 2024
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Tlf. 7244 3333
vejdirektoratet.dk
[email protected]
EAN 5798000893450
SE 60729018
Vejdirektoratet er en styrelse
under Transportministeriet
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0003.png
Indhold
Indledning .................................................................................................................................................... 4
Overordnede budskaber i høringssvarene .............................................................................................. 4
Behov for opgradering af rute 9 ................................................................................................................ 5
Konkrete forslag til opgradering af rute 9 ................................................................................................ 5
Ombygning af kryds ................................................................................................................................ 5
Fremkommelighed .................................................................................................................................. 5
Forhold for cykeltrafikken ........................................................................................................................ 6
Ønsker en ny vej ......................................................................................................................................... 6
Konkrete ønsker til ny vej........................................................................................................................ 6
Ønsker ikke ny vej....................................................................................................................................... 7
Støjforhold ................................................................................................................................................... 7
Landskab, natur og miljø............................................................................................................................ 8
Klimapåvirkning ....................................................................................................................................... 8
Erhvervsliv og ejendomsforhold ............................................................................................................... 8
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................................. 9
Udformning af opgraderingsforslag ........................................................................................................ 9
Alternative forslag ................................................................................................................................... 9
Støjforhold ............................................................................................................................................... 9
Miljø- og planforhold ............................................................................................................................... 9
Samfundsøkonomi ................................................................................................................................ 10
Ejendomsforhold og ekspropriation ...................................................................................................... 10
3/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0004.png
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om Infrastrukturplan 2035, som omfatter statens
investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen, at der skal
gennemføres en miljøkonsekvensvurdering af forslag til opgradering af rute 9 på Tåsinge. Der er endnu
ikke indgået aftale eller afsat midler til opgradering af rute 9 på Tåsinge.
Miljøkonsekvensvurderingen blev indledt med en offentlig idé- og forslagsfase i perioden 23. maj til og
med den 4. juli 2024. Her fik borgere, myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer mulighed
for at komme med idéer, forslag og synspunkter, der kan indgå i det videre arbejde. Til formålet udviklede
Vejdirektoratet en informationsfolder om idé- og forslagsfasen, som kan læses på projektets hjemmeside:
Opgradering af rute 9 på Tåsinge | Vejdirektoratet
I forbindelse med den indledende idé- og forslagsfase blev der afholdt et borgermøde den 19. juni 2024 i
Tåsingehallen, hvor Vejdirektoratet orienterede om miljøkonsekvensvurderingen, og lyttede til forslag og
bemærkninger fra de mere end 250 deltagere. Vejdirektoratets præsentation kan findes på projektets
hjemmeside. Mødedeltagernes input, spørgsmål og kommentarer indgår i Vejdirektoratets skitseprojekte-
ring og miljøkonsekvensvurdering af vejprojektet.
Ved afslutningen af idé- og forslagsfasen 4. juli 2024 havde Vejdirektoratet modtaget 28 høringssvar. De
indkomne høringssvar kan læses på projektets hjemmeside.
Dette dokument er et resumé af de fremsendte høringssvar, præsenteret emne for emne. Sidst i doku-
mentet findes Vejdirektoratets bemærkninger til udvalgte emner.
4/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0005.png
Overordnede budskaber i
høringssvarene
I mange høringssvar udtrykkes en bekymring over de natur- og miljømæssige konsekvenser af en ny mo-
tortrafikvej på Tåsinge. Flere borgere udtrykker tvivl om effekten af en ny vej og fremhæver, at det bygger
på urealistiske forventning om trafikvækst på rute 9 mellem Lolland og Fyn. Desuden påpeger flere, at
den reelle flaskehals for trafikken på rute 9 er Svendborgsundbroen og Langelandsbroen, hvor vedlige-
holdelsesarbejde ofte påvirker trafikafviklingen.
Flere borgere påpeger, at en motortrafikvej vil forstyrre Tåsinges naturskønne områder og rige dyreliv, og
de udtrykker bekymring for ressourceforbruget og den afledte CO
2
-belastning.
Mange borgere fremfører ønske om en opgradering af den eksisterende vej med bedre til- og frakørsels-
forhold, fælles indkørselsveje og forbedring af cykelsikkerheden frem for etablering af en ny vej.
Flere borgere ønsker stitunneler eller stibroer til de bløde trafikanter, særligt omkring Sundhøjskolen. Til-
svarende er der forslag om at erstatte de dobbeltrettede cykelstier langs hovedvejen med en ny sikker
stiforbindelse mellem Lundby og Vindeby. Tåsinge Turistinformation peger på, at en cykelsti gennem et
naturområde uden trafikstøj vil få flere voksne til at cykle på arbejde og dermed højne folkesundheden.
Flere borgere støtter etableringen af en motortrafikvej over Tåsinge for at forbedre trafiksikkerheden og
lette den daglige trafikafvikling. Hertil peges der på, at en ny vej vil reducere trafikken gennem Bregninge
og Lundby, og dermed forbedre livskvaliteten for beboerne langs rute 9.
Behov for opgradering af rute 9
Mange borgere peger på, at en opgradering af rute 9 er nødvendig for at forbedre trafiksikkerheden, redu-
cere støjen og sikre en mere effektiv trafikafvikling.
Flere borgere bemærker, at den øgede mængde tung trafik har forværret støjen langs rute 9, så det i pe-
rioder er svært at føre en samtale udendørs. Yderligere beretter borgere om, at det er blevet svært at
komme til og fra deres bopæl på grund af den øgede trafik, og at der er problemer med oversigtsforhol-
dene i flere kryds på rute 9.
Mange borgere påpeger, at de mange tilkørsler fra parceller, mindre bebyggelser, campingpladser m.v.
medfører farlige situationer og uens trafikafvikling. Det gælder ikke mindst, når bilister skal foretage ven-
stresving fra rute 9.
Flere borgere har også bemærket, at salgsboder langs vejen skaber pludselige opbremsninger, og at
langsomme køretøjer som landbrugsmaskiner, der max må køre 40 km/t, begrænser fremkommelighe-
den, hvilket resulterer i farlige overhalinger, især på strækningen fra Bregninge til Lundby.
Mange borgerne har fokus på cykeltrafikken langs rute 9. Det oplyses, at cyklister og knallerter på den
dobbeltrettede cykelsti ofte overses ved tilstødende veje, herunder indkørslen til Carlsberg Camping.
Flere fortæller, at forældre føler sig utrygge ved at lade deres børn cykle i skole på grund af hyppige kørs-
ler overfor rødt i lyskrydset i Bregninge.
5/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0006.png
Konkrete forslag til opgradering af rute 9
Flere borgere har fremsat konkrete forslag til forbedringer af den eksisterende hovedvej med henblik på
at optimere trafikafviklingen og øge sikkerheden for både bilister og bløde trafikanter.
Ombygning af kryds
Flere borgere foreslår, at det signalregulerede kryds ved Eskærvej ombygges til rundkørsel med højre-
svingsbaner til og fra Eskærvej. Disse tiltag forventes at forbedre trafikafviklingen og reducere risikoen for
ulykker.
Der er også forslag om at reducere antallet af kryds i Lundby og at lukke adgangsveje og mindre vejkryds
på rute 9.
Fremkommelighed
En borger foreslår, at de eksisterende farthindringer erstattes af moderne automatiske fartfælder, hvilket
vil sikre en mere glidende og sikker trafikafvikling.
Flere borgere foreslår, at cykelstierne langs rute 9 nedlægges, så der kan skabes vigepladser for lang-
somme køretøjer og tilføjes en ekstra vejbane til overhaling.
Lundby Servicecenter og F24 tankanlæg foreslår, at man leder landbrugskøretøjer og andre langsomme
køretøjer ud på de mindre veje på begge sider af rute 9. Alternativt at der oprettes vigepladser til disse
køretøjer langs hovedvejen.
Forhold for cykeltrafikken
Det er fremsendt flere forslag om etablering af en underføring for gående og cyklister under hovedvejen
ved Eskærvej i Vindeby. Det anføres, at en sådan underføring vil gøre flere forældre trygge ved at lade
deres børn cykle til og fra Sundhøjskolen og samtidig forbedre fremkommeligheden for biltrafikken i kryd-
set.
En borger foreslår, at der etableres en cykel- og gangbro over rute 9 med forbindelse til Kirkebakken og
Stejlbjergvej Bregninge og en anden borger foreslår, at der etableres en underføring ved Lundby, hvor
Øhavsstien krydser rute 9.
En borger foreslår, at cykelstien bør forlænges mod syd til Vievej i Bregninge for at undgå unødvendige
krydsninger af rute 9.
Flere borgere foreslår, at den dobbeltrettede cykelsti langs hovedvejen nedlægges for at få plads til eks-
tra spor, vigepladser m.v. Som erstatning foreslås det, at der etableres en ny cykelsti øst for hovedvejen i
det naturskønne område mellem Lundby og Vindeby.
En borger foreslår, at der etableres en ny cykelbro fra Vindeby til Svendborg, så der bliver bedre plads til
biltrafikken på Svendborgsundbroen og cykeltrafikken får en mere sikker forbindelse over Svendborg-
sund.
6/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0007.png
Ønsker en ny vej
Flere borgere udtrykker støtte til etableringen af en ny vej på Tåsinge, især med henblik på at forbedre
fremkommeligheden, trafiksikkerheden, reducere vejstøj og tage hensyn til kultur og miljø i området. Flere
borgere mener, at ’forslag 2’ fra Vejdirektoratets forundersøgelse i 2011 vil kunne forbedre trafiksikkerhe-
den for øens beboere, især for cyklister, samt mindske støjgenerne langs den nuværende hovedvej. Det
anføres ligeledes, at en ny vej vil reducere gennemgående trafik i Bregninge og Lundby, hvilket vil forøge
de kulturelle og naturskønne værdier i området.
Konkrete ønsker til ny vej
En borger foreslår, at en eventuel ny motortrafikvej på Tåsinge anlægges med så få kryds som muligt.
Dette vil flytte den hurtiggående transittrafik væk fra de tætbefolkede småbyer, hvilket vil forbedre trafik-
sikkerheden og mindske generne for beboerne i disse områder. Omvendt ønsker Tåsinge Turistinforma-
tion, at en ny vej får forbindelse til de større skærende veje med henblik på at opretholde gode forbindel-
ser til turistdestinationer på Tåsinge.
En borger ønsker, at der arbejdes videre med ’forslag 1’ fra Vejdirektoratets forundersøgelse fra 2011, og
at der i samme forbindelse etableres en rundkørsel ved Bjerrebyvej.
Bjerreby-Landet Menighedsråd ønsker, at en eventuel ny vej og tilhørende bygværker placeres lavt i ter-
rænet. Der argumenteres for at dette vil forhindre, at et vejkryds, en støjskærm eller en bro skæmmer ud-
sigten mod kirken, og at støjen fra motortrafikvejen generer gæster på kirkegården.
Ønsker ikke ny vej
Mange borgere udtrykker bekymring over planerne om en motortrafikvej på Tåsinge. De frygter, at en ny
vej vil forstyrre den naturskønne ø og ødelægge dens unikke landskab, natur og dyreliv. Andre borgere
anfører, at Tåsinge vil miste sin tiltrækningskraft som en naturskøn ø, hvis der bygges en motortrafikvej
og at en ny vej også kan føre til en generel værdiforringelse af ejendomme. Endelig fremføres det, at en
ny vej vil gennemskære marker og dermed gøre det vanskeligt at fortsætte landbrugsdriften på berørte
ejendomme.
Flere borgere peger på, at den reelle flaskehals for trafikken på rute 9 er Svendborgsundbroen og Lange-
landsbroen, hvor vedligeholdelsesarbejde ofte påvirker trafikafviklingen. Det anføres, at en ny vej på Tå-
singe bør afvente en løsning på disse flaskehalsproblemer - eksempelvis etablering af en tunnel fra Lan-
geland til Svendborg. Det anføres, at en tunnelløsning vil skåne broerne for tung trafik og forbedre trafik-
flowet, samt beskytte de naturskønne områder på Tåsinge.
Flere borgere anfører, at udvidelser af vejnettet ikke løser trafikproblemerne, men tværtimod tiltrækker
mere trafik. En borger påpeger, at det er svært at bygge sig ud af trængsel, og foreslår mere kollektiv
transport for at mindske trafikken. Det anføres, at en ny vej kun vil spare få minutter i rejsetid. Herudover
fremføres det, at såvel anlæg som anvendelse af en motortrafikvej vil medføre en øget CO
2
-belastning.
En borger forudser, at en motortrafikvej vil føre til lukning af mange lokale veje som i dag er tilsluttet rute
9, hvilket vil skabe behov for alternative ruter til landbrugskøretøjer, og afledte gener for beboere langs
disse veje.
7/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0008.png
Flere borgere opfordrer Vejdirektoratet til at fokusere på sikkerheden og trafikafviklingen for indbyggerne
på Tåsinge frem for den gennemkørende trafik, og at dette sker med særlig opmærksomhed på cykeltra-
fikken og beboerne langs rute 9.
Støjforhold
Flere borgere frygter, at en opgradering af rute 9 vil medføre forøgede støjgener. En borger refererer til
data fra WHO, der viser, at vejstøj kan føre til helbredsrisici hos voksne og indlæringsvanskeligheder hos
børn.
En borger på Sundbrovej fortæller, at trafikstøjen allerede i dag gør det svært at føre en samtale i haven,
og at støjen begrænser lysten til at nyde et måltid på terrassen.
En borger anfører, at der er brug for støjreducerende foranstaltninger, men påpeger samtidig, at støj-
dæmpende tiltag som hastighedsreduktion, støjdæmpende asfalt, jordvolde og støjskærme ikke umiddel-
bart vurderes at være egnede for rute 9 på Tåsinge. Borgeren anfører, at yderligere hastighedsbegræns-
ning ville være kontraproduktiv i forhold til projektets oprindelig mål om effektiv og sikker trafikafvikling, og
at støjreducerende vejbelægning højst vil reducere støjen med 3 dB. Desuden nævnes det, at støjvolde
kun kan etableres få steder på strækningen, og at opsætning af støjskærme vil adskille den østlige og
vestlige del af Bregninge.
Flere borgere foreslår, at der udlægges støjdæmpende asfalt på den eksisterende rute 9 for at afhjælpe
støjproblemerne.
Landskab, natur og miljø
Flere borgere mener, at en ny vej vil skade landskabet, naturen og dyrelivet på Tåsinge. De beskriver
øens rige dyreliv og unikke natur, som de frygter, vil blive påvirket negativt ved etableringen af en motor-
trafikvej. Derudover anføres det, at en ny vej vest om Bregninge vil forløbe hen over et vandindvindings-
område.
Miljøstyrelsens enhed for Hav- og Vandmiljø peger på, at miljøkonsekvensvurderingen skal redegøre for
at projektet kan gennemføres i overensstemmelse med den bindende danske vandplanlægning, herunder
at de medfølgende anlægs- og driftsmæssige aktiviteters miljøpåvirkning ikke vil lede til tilstandsforrin-
gelse og/eller hindring af målopfyldelse.
Flere borgere anfører, at områder langs den nuværende hovedvej, som Lunkebugten, Bregninge Bakker,
Bregninge kirke, mølle og museum samt skoven nord for Bregninge, vil få stor gavn af en omlægning af
vejforløbet for rute 9.
Klimapåvirkning
En borger peger på, at det fremgik af borgermødet i Tåsingehallen, at Vejdirektoratet vil forsøge at be-
grænse projektet miljøbelastning og have et skærpet fokus på bæredygtighed, herunder brug af mindre
CO
2
-belastende betonblandinger. Borgeren anfører, at det mest bæredygtige vil være at bevare de nu-
værende forhold på rute 9. Det foreslås, at Vejdirektoratet sammenholder klimapåvirkningen ved anlæg af
en ny vej med den potentielle tidsgevinst.
8/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0009.png
Erhvervsliv og ejendomsforhold
Svendborgsund Bryghus er enige i, at det kan være hensigtsmæssigt med en opgradering rute 9 i en eller
anden form. Bryghuset er dog bekymret, da en del af virksomhedens omsætning kommer fra gennem-
fartstrafik på rute 9. Bryghuset opfordrer derfor Vejdirektoratet til at have fokus på øens virksomheder i
miljøkonsekvensvurderingen.
Flere borgere peger på, at en ny vej kan medføre værdiforringelse af landbrugsejendomme, særligt hvis
marker adskilles fra driftsbygninger.
En borger på Vornæsvej ønsker, at der tages hensyn til ejendomsforhold ved placering af en eventuel
motortrafikvej.
En borger opfordrer Vejdirektoratet til at lytte til de mennesker, der bor og lever i området, og som skal
leve med de ændringer som følger af en eventuel ny vej.
9/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0010.png
Vejdirektoratets bemærkninger
Udformning af opgraderingsforslag
Uanset om der er tale om nyanlæg eller opgradering af den eksisterende hovedvej, så vil Vejdirektoratet
forsøge at tage hensyn til natur- og miljøforhold, ejendomme, virksomheder og bysamfund, fremtidig are-
alanvendelse og støj.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen vil Vejdirektoratet vurdere de fremsendte bemærkninger
og ønsker og om muligt tage hensyn til disse ved udformningen af opgraderingsforslagene. Hvor et for-
slag ikke vurderes at være relevant af tekniske, økonomiske eller miljømæssige årsager, så vil der også
blive redegjort for dette i forbindelse med afrapporteringen af miljøkonsekvensvurderingen.
For at sikre god sammenhæng med de kommunale planer, vil Svendborg Kommune blive inddraget i ud-
formningen af opgraderingsforslagene med henblik på at sikre god sammenhæng med de kommunale
vej- og stiforbindelser. Tilsvarende vil udfordringerne med langsomkørende landbrugskøretøjer blive drøf-
tet med Svendborg Kommune.
Alternative forslag
I flere høringssvar bliver det anført, at de reelle flaskehalse på rute 9 er broerne til/fra Fyn og Langeland,
og at en opgradering af rute 9 på Tåsinge derfor burde afvente en løsning på disse udfordringer, herun-
der anlæg af en tunnel fra Langeland til Fyn.
Det skal i den forbindelse nævnes, at Folketinget har bedt Vejdirektoratet om at undersøge mulige forslag
til opgradering af rute 9 på Tåsinge. Anlæg af en tunnel mellem Langeland og Fyn samt ombygning af
Svendborgsundbroen, Siøsundbroen og Langelandsbroen vurderes derfor at ligge uden for miljøkonse-
kvensvurderingens rammer.
Tilsvarende vurderer Vejdirektoratet at undersøgelser af kollektive alternativer ligger uden for miljøkonse-
kvensvurderingens rammer.
Støjforhold
Der er ikke fastsat vejledende grænseværdier for støj fra nye veje, men Miljøstyrelsen anbefaler, at der
tages samme hensyn til støjen, når man planlægger nye veje og udbygninger, som når man planlægger
nye boliger, hvor grænseværdien er 58 dB. Ved udvælgelse og dimensionering af støjdæmpende tiltag er
det Vejdirektoratets målsætning, under hensyntagen til anlægstekniske og økonomiske muligheder, at
den gennemsnitlige støjbelastning ikke overstiger 58 dB.
Hvis boliger ligger tæt på vejen, vil det på disse strækninger blive undersøgt om der er mulighed for at
etablere støjforanstaltninger, f.eks. i form af skærm eller jordvold. Ved enkeltliggende boliger, vil der ikke
blive opsat støjafskærmning. På strækninger, hvor støjbelastningen overstiger 63 dB efter opgraderingen,
forventes ejerne at blive tilbudt tilskud til facadeisolering, fx udskiftning af vinduer.
Hvor opgraderingen af rute 9 omfatter nyanlæg, så vil det ligeledes blive forsøgt at placere vejen lavt i
terrænet ved passage af boligområder, kirker og rekreative områder, hvilket også kan nedsætte støjge-
nerne.
Miljø- og planforhold
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen gennemføres en omfattende kortlægning af dyre- og plan-
teliv, rekreative arealer, skovområder, vandløb m.v. i de områder, der kan blive påvirket af projektet. Kort-
lægningen vil indgå i vurderingen af de miljømæssige konsekvenser af opgraderingsforslagene med hen-
blik på at:
10/11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfasehøring af opgradering af rute 9 på Tåsinge, fra transportministeren
2900756_0011.png
-
-
-
-
Sikre dyrelivet gode passagemuligheder.
Beskytte vandindvindingsområder, grundvand og overfladevand.
Forbedre rekreative stiforbindelser og cykelstier.
Tilpasse vejanlægget til landskabet.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen udarbejder Vejdirektoratet endvidere en redegørelse for at an-
lægs- og driftsmæssige aktiviteter ikke vil lede til forringelse af grund- og overfladevand eller hindre opfyl-
delse af mål fastsat i henhold til Vandrammedirektivet.
Der vil også blive indarbejdet forskellige tiltag, der skal sikre at anlægsprojektet ikke medfører en negativ
indvirkning på arter og områder beskyttet i henhold til EU’s habitatdirektiv.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen vil det ligeledes blive forsøgt vurderet, hvilken effekt en ny
vej vil få på det lokale erhvervsliv.
For at sikre at opgraderingsforslagene ikke giver anledning til væsentlige negative effekter for miljøet, vil
der undervejs i miljøkonsekvensvurderingen foregå en løbende tilpasning og optimering af forslagene,
samt blive foretaget en vurdering af nødvendige afværgeforanstaltninger under og efter anlægsarbejdet.
Samfundsøkonomi
I flere høringssvar anføres det, at tidsgevinsterne ved en opgradering af rute 9 vil medføre en række ne-
gative konsekvenser, herunder påvirkning af landskab, natur og landbrugsejendomme samt forøget kli-
mapåvirkning. Det anføres ligeledes, at opgraderingen af rute 9 på Tåsinge kun giver små tidsgevinster
og den ikke løser flaskehalsproblemerne ved broerne til/fra Fyn og Langeland.
Hertil kan Vejdirektoratet bemærke, at der i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen gennemføres
en samfundsøkonomisk analyse, hvor Vejdirektoratet opgør flest mulige omkostninger og effekter knyttet
til opgraderingsforslagene. I beregningerne indgår blandt andet brugereffekter i form af rejsetidsgevinster,
anlægsomkostninger og gener i anlægsperioden. Derudover beregnes effekter af ændringer i uheld, støj
og klimapåvirkning. Ikke målbare påvirkninger under og efter anlægsarbejdet vil blive beskrevet i detaljer i
miljøkonsekvensrapporten.
Ejendomsforhold og ekspropriation
Anlæg af en omfartsvej vest om Bregninge vil uvægerligt komme til at berøre en række landbrugsejen-
domme og beboelsesbygninger i det åbne land. Vejdirektoratet vil i forbindelse med miljøkonsekvensvur-
deringen søge at minimere de arealmæssige konsekvenser og vurdere, hvilke arealbehov de forskellige
opgraderingsforslag vil medføre, og hvor meget ekspropriationsomkostningerne vil udgøre.
Det er derfor vanskeligt på nuværende tidspunkt at vurdere, hvordan de enkelte ejendomme konkret vil
blive berørt. Dette betyder også, at Vejdirektoratet ikke på nuværende tidspunkt kan afgøre om betingel-
serne for en totalekspropriation er opfyldt. Hvis det ender med en delekspropriation af en landbrugsejen-
dom, det vil sige afståelse af dele af jorden, vil ulemperne hermed søges afhjulpet gennem en jordforde-
ling i området.
Vejdirektoratet taler gerne med berørte naboer i området, og er opmærksomme på, at planlægning af nye
veje skaber stor usikkerhed i de berørte områder. Vejdirektoratet kommer gerne på besøg, og ser på
ejendommen og omgivelserne, og selvom man ikke på nuværende tidspunkt kan sige noget helt præcist
om arealbehovet og erstatningens størrelse, så kan det forklares, hvad den videre proces for vejprojektet
vil indebære for den enkelte lodsejer.
11/11