Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 314
Offentligt
2899003_0001.png
Ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i
hele Danmark
- Afrapportering af fase 1
Med Helga Theil Thomsen,
formand for ekspertudvalget
4. Juni 2024
FASE 1
af borgernes transportbehov og udvikling af katalog
over nye kollektive mobilitetstilbud til forskellige
- Kommissorium for ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0002.png
AGENDA
1
Introduktion
2
Fund i kortlægningen
3
Katalog over nye
mobilitetstilbud
4
Det videre arbejde
3
INTRODUKTION
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0003.png
EKSPERTUDVALG OM KOLLEKTIV MOBILITET I HELE DANMARK
Mogens Fosgerau
professor ved Økonomisk Institut,
Københavns Universitet
Alexander Høst Frederiksen
VP of Commercial Development og medstifter,
Donkey Republic
Maria Wass-Danielsen
partner og seniorrådgiver,
Urban Creators
Eskil Thuesen
ressourcedirektør,
Movia
Liselotte Lyngsø
fremtidsforsker og stifter,
Future Navigator
Nicolai Bernt Sørensen
5
kommerciel direktør,
Nordjyllands Trafikselskab
Ditte Bendix Lanng,
seniorspecialist,
NIRAS
Helga Theil Thomsen
(formand)
fhv. trafik- og plandirektør,
Vejdirektoratet (2007-2023)
Carsten Hyldborg Jensen
konsulent,
fhv. direktør i FynBus (2008-2022)
KOMMISSORIE
Ekspertudvalget skal (uddrag fra kommissoriet):
Fase 1
Ekspertudvalget skal (uddrag fra kommissoriet):
har i de forskellige geografier:
Landdistrikter og småøer, mindre og
mellemstore byer samt store byer (Aarhus,
kollektiv transport og modeller for en
trafikselskaber give anbefalinger til en
hensigtsmæssig organisering af den
alternative transportløsninger kan bidrage
til at opfylde borgernes mobilitetsbehov i
samspil med eller som erstatning for mere
-
løsninger, som er hensigtsmæssige i
en væsentlig rolle i forhold til at
sikre danskernes mobilitets-
muligheder og dermed for
sammenhængskraften i
Danmark og den enkeltes
Ekspertudvalgets arbejde er opdelt i tre faser.
Fase 1 og 2 afsluttes med en delrapport, og det
samlede arbejde offentliggøres efter fase 3 i én
samlet rapport.
Afrapportering af
fase 1
Det er udvalgets forståelse, at der lægges særlig
vægt på udfordringer og mulige løsninger i
landdistrikter og mindre byer.
Udvalget leverer, jf. kommissoriet for arbejdet,
ikke anbefalinger i fase 1, men analyserer videre
på løsningernes økonomi samt fordele og
ulemper ved løsningerne og endeligt, hvorledes
de kan organiseres med henblik på anbefalinger
efter fase 3.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0004.png
FUND I KORTLÆGNINGEN
7
Danmark opdelt i 5 geografier
Udvalget har opmærksomhed på udvekslingen mellem by og land.
Fordelingen mellem de seks befolkningsgrupper
af de 10-84-årige.
1/5 af befolkningen bor i
landdistrikt (>1.000 indbyggere)
og 1/5 i de mindre byer (1.000-
10.000 indbyggere).
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0005.png
Der er væsentlig forskel på, hvilke transportmidler
der benyttes, om man bor på landet eller i byen
Kollektiv transport som
andel af alle ture:
10 pct.
Der er generelt ikke forskel på
turformålene på tværs af
geografierne (for alle transport-
former), men
fritidsrejser
udgør
den største andel af turformålene.
Cykel og gang udgør
ca. halv-
delen af alle ture
i Aarhus,
Odense, Aalborg og hovedstads-
området
3-5 pct.
i hovedstads-
området
i resten af landet
landdistrikter, mindre byer
og mellemstore byer
.
9
Der er også forskel på antallet af ture på tværs af
land og by og på tværs af befolkningsgrupper
I hovedstadsområdet er
det hovedsageligt
personer i erhverv,
som rejser med kollektiv
..mens det primært er
skoleelever og unge til
ungdomsuddannelser
i landdistrikter.
Flextrafik udgør generelt en
meget lille andel af den samlede
kollektive transport.
10
Danskerne foretager
i gennemsnit 3 ture om dagen
på tværs af geografierne. I landdistrikter og i mindre
byer foretages der 2,8 ture om dagen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0006.png
I tyndtbefolkede områder kan der være langt til rutebunden
kollektiv transport
Ca.
60 pct. af befolkningen
bor
inden for en afstand på
500 meter fra det
nuværende hovednet
af
rutebunden kollektiv transport.
Ca. 180.000 borgere
har slet
ikke adgang til
et stoppested eller
station
inden for 2,8 km.
Knap 70 pct. af danskerne kan på en hverdagsmorgen
nå nærmeste by med over 10.000 indbyggere på under
30 min. med kollektiv transport.
Ca. 7 pct. af danskerne har en hverdagsmorgen
over en time med kollektiv transport til
nærmeste by med over 10.000 indbyggere.
11
Karakteristika og udfordringer for den kollektive transport
i de enkelte geografier
I de større byer og i
hovedstadsområdet er der en
større fortætning af indbyggere
på mindre areal, hvilket giver et
større grundlag for rutebunden
kollektiv transport.
12
I landdistrikter og mindre byer løser
bilen hovedparten af transportbehovet
for indbyggerne, hvor den rutebundne
kollektive transport særligt sikrer
adgang til skolegang for de yngste og
unge borgere.
Det er ikke økonomisk eller klimamæssigt
bæredygtigt at løse transportbehovet i
tyndere befolkede områder og i områder med
spredt beboelse med (flere af) de traditionelle
rutebundne løsninger så meget desto
mindre med et faldende passagergrundlag.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0007.png
KATALOG OVER NYE
MOBILITETSLØSNINGER
13
Udvalget har modtaget mange input i fase 1 om
mobilitetsløsninger
Grundlag og inspiration for arbejdet med
mobilitetsløsninger:
Udvalget har afholdt en workshop for brugerne af den
kollektive transport, og har modtaget idéer og ønsker.
Udvalget har afholdt et dialogmøde med interessenter i
transportsektoren, og har modtaget deres ideer og forslag.
Udvalget har modtaget mange input fra offentligheden i
den åbne idépostkasse og har i øvrigt modtaget input
fra både aktører og organisationer.
Udvalget har indsamlet international inspiration i
mobilitetsløsninger, som anvendes i andre lande.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0008.png
Katalog over
mobilitets-
løsninger
- løsninger
udbredt i
Danmark
15
Katalog over mobilitetsløsninger
nye løsninger
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0009.png
Bruttokatalog:
Nye kollektive transportløsninger, der kan have potentiale i
landdistrikter og mindre byer
Fleksible behovsstyrede løsninger,
herunder fx bus-på-bestilling
Transportløsninger, der tilbydes fleksibelt,
og kører direkte i områder med spredt
beboelse, giver mulighed for bedre at ramme
rejsemålet og forkorte rejsetiden.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan driftsøkonomien kan styres,
herunder efterspørgslen og omkostnings-
strukturen.
Lempeligere rammer for privat
betalt kørsel
Ændrede rammer kan give et incitament til,
at flere stiller deres private bil til rådighed og
er villige til at medtage andre med et
transportbehov.
Udvalget vil blandt andet undersøge, hvilke
rammer der vil skabe tilstrækkeligt
incitament til at flere stiller sin privatbil til
rådighed.
Muligheder for at anvende
samkørsel som del af den kollektive
transport
Vil kunne give trafikselskaberne mulighed
for at inddrage eksisterende bilkapacitet på
vejene i tilrettelæggelsen af den kollektive
transport.
17
?
?
?
Udvalget vil blandt andet overveje, hvordan
det undgås at betale for eksisterende
samkørsel.
Bruttokatalog fortsat:
Systematisk fokus på udvikling af
knudepunkter (hubs) og
opkoblinger på det strategiske
hovednet
Kombinerede rejser vil kunne lettes, og flere
vil kunne få mere gavn af hovednettet, der
samtidig vil kunne få et større
passagergrundlag.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan koblingerne kan fremmes.
Bedre rammer for borgerdrevne
løsninger, herunder frivilligbusser
Der vil kunne skabes bedre muligheder for,
at lokalsamfund understøtter eget
transportbehov.
18
?
?
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvorledes disse løsninger kan anvendes, så
de giver et tilfredsstillende niveau af
forsyningssikkerhed.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0010.png
Bruttokatalog fortsat:
Øget udbredelse af dele-cykler og
deleløbehjul
Vil, foruden at være en løsning i de store
byer, kunne fungere som supplerende
transportløsning i områder med længere til
stationer og stoppesteder.
Strategisk fokus på
busfremkommelighed i
mellemstore og store byer
Øget effektivitet og punktlighed vil kunne
øge attraktiviteten af kollektiv transport.
19
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, under
hvilke rammevilkår disse løsninger kan
blive et attraktivt supplement til den
kollektive transport på landet.
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, om
der kan opstilles anbefalinger for, hvornår
investeringer i busfremkommelighed kan
betale sig.
Brugeroplevelse
- de enkelte transportløsninger
kan ikke stå alene
Der skal sikres en ramme, der binder løsningerne sammen
for brugeren. Der er risiko for forringelse af det kollektive
transporttilbud, hvis der ikke sikres en kundeorienteret,
fælles ramme om tilbuddene.
Udvalget vil i fase 3 arbejde videre med at belyse en række
forhold omkring løsningerne i kataloget, og hvordan
tilbuddene kan tilrettelægges hensigtsmæssigt inden for en
samlet ramme, hvorved det sikres, at brugeren er i
centrum.
En sådan ramme skal understøtte, at tilbuddene fremstår
koordinerede og overskuelige for den enkelte borger, så
man har sikkerhed for at komme frem.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0011.png
DET VIDERE ARBEJDE
21
Rammerne for det videre arbejde
FASE 2
FASE 3
Afdækning af økonomien for
trafikselskaberne samt
afdækning af mulige modeller
for en ny takststruktur.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
Anbefalinger til en ny struktur
for lokal kollektiv transport samt
for organisering af den lokale
kollektive transport.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Materiale vedrørende takster og præsentation fra Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark - afrapportering af fase 1, fra Trafikselskaberne i Danmark
2899003_0012.png
Temaer for videre analyser af mobilitetsløsninger
Udfordringer
Tryghed for den rejsende
I det videre arbejde vil udvalget have fokus på,
hvilke krav, der kan og skal stilles til nye aktører
i den kollektive mobilitet, eller hvilke andre
redskaber der kan anvendes, således at de
rejsende kan føle sig trygge ved at anvende de
nye tilbud.
Forsyningssikkerhed
Udvalget vil se nærmere på, hvilken
incitamentsstruktur og samtænkning og
organisering af mobilitetstilbuddene, der bedst
kan bidrage til en høj forsyningssikkerhed.
Konkurrence mellem transportmidler
Udvalget vil se på, hvilken incitamentsstruktur
og organisering af mobilitetstilbuddene, der
bedst kan modgå, at tilbuddene udkonkurrerer
hinanden.
23
Barrierer
Organisatoriske
Udvalget skal i henhold til kommissoriet se på
organiseringen af den kollektive
transportsektor. Organiseringen skal kunne
håndtere de nye transportløsninger mv., der er
arbejdet med i fase 1 og fase 2.
Lovgivningsmæssige
Udvalget skal i fase 3 overveje de
lovgivningsmæssige rammebetingelser for
trafikselskaberne, herunder give anbefalinger
til eventuelle justeringer.
Tak.
24