Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 312
Offentligt
2898987_0001.png
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen. Illustrationer af
www.superuse-studios.com
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0002.png
LOKATION OG PLACERING
I Nørresundby som en del af den nye havnefront.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0003.png
Hvordan vil broen se ud
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0004.png
Hvordan vil broen se ud
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0005.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0006.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0007.png
Det indvendige bruges af Sælen (vinterbadere).
Der er lagt meget vægt på at lave et projekt som også gavner lokalområdet. Efter henvendelse fra vinterbadere, er det indvendige
design ændret til dette:
Sauna
i den ene vinge og
omklædning
i den anden.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0008.png
BUDGET
overall
per. Maj 2022
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0009.png
FINANCINGSPLAN
med moms.
Vi søger om 2,12 mio. Kr.
937.000 (750t +moms) er en diverse post, som hovedsagelig skal dække prisstigninger siden fastpris-tilbud.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0010.png
DETALJERET BUDGET
Maj 2022 - ekskl. allerede betalte ydelser
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0011.png
Tidsplan
Start tidpunk kan variere efter vejret og produktionskapacitet ved leverandører.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0012.png
Involverede virksomheder og kontakt informationer:
Siemens Gamesa Renewable Energy (SGRE):
Fabrikschef: Piet Zangenberg SGRE OF OPS MFG AAL, Assensvej 11, 9220
Aalborg, Denmark. Tlf.: 24690201
Arkitekt:
Frank Feder ff-arch.eu Architect Dipl.-Ing. +316 4571 4511 [email protected] Rotterdam. Césare Peeren
[email protected] mobile: +316 41314557 Co-founder Superuse Studios
www.superuse-studios.com
Mathis Værft A/S:
Opbygning af viden om brug af vinger og samling af broer. Jacob Mikkelsen CEO for
Mathis-as.dk
tlf.:
27639747.
TG Dampers Aps:
Svingnings dæmpning, Nikolaj Grathwol Ingeniør & Co-Founder [email protected] tel: +45 5069 5881
Projektledelse/Konsulent,
tidligere ansat 13 år ved SGRE med ledelse af de største og vanskelige tekniske projekter. Civ. Ing.
David Stien Pedersen: Tlf.: 71124816
[email protected],
AERep.dk Aps
SSB:
forberedelse af vinger. Jesper Andersen [email protected] og hans telefonnummer 2740 2540.
AVAS:
Transport og kran. Peter Myrrhøj, Kørselsleder, kran, lift og specialtransport, Mobil: 4019 1888, E-mail: [email protected]
Cowi:
Rådgivning. Thomas N. Christensen, Cowi er bygherre på fundamentet og har fået tilbud hjem på udførslen.
Afdelingschef, Byggeri, Regionsdirektør, Aalborg Mobil: +45 41 76 41 60, Email:
[email protected]
NBE, Aalborg kommune:
Politisk forankring. Lasse Frimand Jensen Socialdemokratiet og medlem af mange kommunale
udvalg.
Initiativgruppe under Foreningen Lindholm Strandparks Udvikling:
Keld Poulsen: Tlf.: 25216364,
[email protected].
Bestyrelsesformand Jan Ole Mortensen:
[email protected]
CO2 Lightning:
Evt. lys i vingen. Jesper Madsen; M: +45 4133 8889 E: [email protected]
NADA kunstner:
Kunst på broen. Frida Stiil Vium. Nørresundby, Mail: [email protected] Mobil: +45 27638609
Sage Trim ApS:
Vejledning om sauna design i en af vingerne. Alex Bagger 38145114
Sauna
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0013.png
Some of my projects:
The 108m blade to locked geometry (gate 2).
Carbon technology made ready for the big blades.
New blade development and production start up on B58, B55, B75,
B53, B64. (the number is the length in meter) Project team ca. 15 and
a production team of 33 reporting to me. I also was PM on half of the
B63, the start up of B59 and a B45 revision, too.
Global Warranty project.
Global blades Cost Out program manager.
New blade production setup based on lean philosophy in US.
China factory start up project.
www.linkedin.com/in/david-stien-pedersen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0014.png
Backup slides
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0015.png
Visualiseringer og tekniske tegninger
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0016.png
Visualiseringer og tekniske tegninger
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0017.png
Visualiseringer og tekniske tegninger
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0018.png
Visualiseringer og tekniske tegninger
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0019.png
PROJEKTETS INDHOLD
Projektet består af forundersøgelse, råvarer og forberedelse af disse (møllevinger) samt opstilling af broen.
To vindmøllevinge forberedes til broen i
SGRE’s
haller af SSB. Så transporteres de til installation af AVAS.
Mathis Værft laminere de to vindmøllevinger sammen til en solid, skulpturel gangbro. Ingen andre har på verdensplan lavet
noget lignende, dog er der projekter på vej med delvis brug af vinger og der forskes i, hvordan vindmøllevingernes styrke kan
anvendes i cirkulære forretningsmodeller.
Vi vil bruge vingernes styrke i en konstruktion med 23 meters spænd. Der foreligger en FEM-model på vingebroen (Final
Element Model). Der skal udarbejdes en vibrations- og frekvensanalyse på baggrund af målte svingninger på broen.
I samarbejde med Aalborg Kommune foretages landinspektøropmåling, jordbundsundersøgelser og en plan for fundering.
Området ved Lindholm Strandpark består af affaldsbyggematerialer og derfor er sandsynligheden for en god fundering på
forhånd vurderet til at være høj. Skulle jordens bæreevne mod forventning være utilstrækkelig, så vil vi blot gøre
fundamentet større.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0020.png
Arbejdsgang, opgaver og snitflader
I kronologis rækkefølge, startende med:
SSB: Så meget forberedelse som muligt udføres af SSB i Siemens
Gamesa’s
haller. Dog kun arbejde, som ligger indenfor deres normale arbejde på vinger.
Dvs. slibning, måske bore, pre-laminering og måske plet maling. Arbejdet udføres I Siemens
Gamesa’s
bygninger.
Entreprenør: Opmåling og støbning af fundament: Fundamentet støbes op til ca. 10cm under der hvor vingen skal ligge. Se evt.
”Udbudsmateriale
til
fundamenter” dokumenter i mail med samme navn.
AVAS: Alt hvad der skal til for, at vingerne kommer fra Siemens Gamesa på Assensvej til de ligger i deres endelige position på midlertidige
understøtninger(f.eks. luftpuder eller sandsække). Transport af vingen vha. transportbeslag og normalt transport udstyr til B49. Placering af vingerne i deres
endelige position. Vingerne skal understøttes midlertidigt mellem betonfundamenterne.
Entreprenør: Understøbning op under vingerne af fundamenterne med gummi imellem. Etablering af grus sti/rampe op til broen. Montage af bolte gennem
vinge og ned i fundament.
AVAS: fjerne midlertidig understøtning.
Mathis Værft: Alt arbejde udvendig på vingerne på bro location. Laminere vingerne samme efter specifikationer og samarbejde med SGRE; Etablere
skridsikker overflade til at gå på; Monterer hegn; Pletmaler evt. skrammer mm. Lægger grusset op mod gangarealet.
Mathis Værft: Etablere evt. sauna og omklædningsrum. Dvs. alt indvendigt arbejde på vingerne. Dette afhænger af hvem som Sælen(vinterbadere) vælger
til leverandør.
TG Dampers: Egensvingnings analyse på broen og montage af nødvendige dæmpere.
CO2 Lightning: montage af lys. Skal være drevet at sol-celler på vingen.
Grafik på Vingerne Frida, kunst, vingehistorie, QR-coder med
link’s
til foto af vinge i max. udbøjning i statisk test, som en del af eller i samspil med grafikken.
NBE / Aalborg kommune: Åbning.
20
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0021.png
Projekt status: pre-projekt gennemført
Pre-projekt er gennemført dvs.:
Styrkeberegninger og modelering viser at det er muligt at overholde designkrav til gangbroer.
Disse beregninger er udført at Siemens Gamesa Renewable Energy (SGRE) med fuld FEM model.
Vibrations overslags analyse viser, at vi er inden for hvad der kan dæmpes også i worst case.
Udført af TG Dampers Aps.
Fundament er beregnet. Udført af Cowi.
Der er en overordnet plan for håndtering og samling af vingerne. Planen er reviewed med
transport og kran
–folkene
fra AVAS. Ingeniører fra SGRE og teknikere fra Mathis Værft.
Der er lavet arkitekttegninger og projketbeskrivelse, som har give en godkendt byggetilladelse.
Der er indhentet tilbud på alle støre omkostninger.
Udførsel af projektet tager 2
4 mdr. afhængig af underleverandørers belastning. Under opstilling skal der være +15°C.
Tilbageværende risici:
1. Teknisk: Bæreevnen på tangen, hvor lastbil med kran og vinge skal køre har ikke tilstrækkelig bæreevne. En undersøgelse af dette
gøres inden andre omkostninger og projektet stoppes hvis ikke der er tilstrækkelig bæreevne. Tangen og øen består af gammelt
byggeaffald med god bæreevne, så vi forventer ikke dette problem.
2. Teknisk: Bæreevne under fundamenter ikke tilstrækkelig. Løsning: bredden øges på fundamentet. Der tages prøver i udgravningen
til fundamentet.
3. Budget risiko: ca.78% af alle omkostninger er fastpris tilbud, 8% er overslag og 14% estimater. Dertil er lagt en diverse post på
+20% til prisstigninger og +13% til diverse.
4. Kompetence og person risici: Der er ingen personer hvor andre ikke kan tage over. Projektlederen vil tage tid at erstatte i
planlægningen, men i eksekveringen er der flere som kan tage over.
Både teknisk og økonomisk risiko er lille. De risici som tages er små og sandsynligheden for at de sker er lille.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0022.png
BUDGET
overall
per. Maj 2022
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0023.png
Potentiale
Der er mere end mere 18.000 vinger på vindmøller alene i Danmark*, som i løbet af de kommende 15-20 år skal
tages ned. Det er ca. 1000 vinger om året. Hver år bliver de vinger, som kommer ned større. Den dårligste løsning er
deponi. En ok løsning er forbrænding i Tyskland og brug af fiber i cement. Den bedste løsning er at genbruge de
stærke vinger til broer og bygninger mm.
Hovedmål med broen:
1.
Vise at vingers styrke kan dokumenteres, så de kan forsikres som bygningselementer. Dette er der ingen som
er lykkedes med på nuværende tidspunkt. Forundersøgelser og samarbejde med Siemens Gamesa R.E. og et
forsikringsselskab, gør at vi har et tilbud på forsikringen.
2.
Vinger er meget fleksible og derfor skal der være styr på egensvingning. Det vurderes ud fra vingedata fra
SGRE at dæmpning er nødvendigt. TG Dampers vurdere at broen kan dæmpes. Hvordan dæmpningen skal
udføres afhænger af målinger og beregninger på den færdige bro. Det er ikke muligt at beregne på forhånd.
Der skal findes en løsning på, hvordan styrkedata deles om vinger, da disse data er strengt fortrolige. Dette
forventes løst ved forsimplede vingemodeller og reducerede styrkedata. Denne model kan så deles under en
NDA.
At have et projekt som ved sin eksistens viser at det er muligt at komme rundt om alle teoretiske og praktiske
udfordringer ved at genbruge vinger til strukturelle formål.
Cykelskur af vindmølle vinge et
eksempel på et andet projekt som
følger naturligt efter vingebroen.
3.
4.
* https://winddenmark.dk/node/2175
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Materiale fra udvalgets åbne udvalgsmøde i Aalborg den 21/8-24
2898987_0024.png
Sponsor modydelser:
Logo et diskret sted på vingebroen.
Mulighed for fotograf foto ved åbning.
Bruge vingebroen i eget materiale.
Blive nævnt ved åbning og andre lejligheder.
Sponsor services:
Logo a discreet place on the Blade bridge.
Possibility of photographer photo at opening.
Use the Blade bridge in your own material
Be mentioned at opening and other
occasions about the blade bridge
Example of logos from "Farms"
sponsors in Copenhagen.
Vingebro i Lindholm Strandpark. Alle rettigheder tilhører styregruppen.