Transportminister Thomas Danielsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Den 27. august 2024
Kopi: Transportudvalget
Store bekymringer ved lovforslag om ændring af lov om buskørsel m.v.
Kære Thomas Danielsen
Vi skriver til dig på baggrund af det aktuelle lovforslag om ændring af lov om buskørsel, lov om
godskørsel og taxiloven, som Transportministeriet har sendt i høring. Vi vil i Dansk PersonTransport
(DPT) og 3F Transport gerne udtrykke vores dybe bekymring over de foreslåede ændringer og deres
potentielle konsekvenser for persontransportbranchen og trafiksikkerheden i Danmark.
Vi har i forbindelse med høringen udarbejdet et fælles høringssvar, som du allerede har modtaget,
hvor vi understreger vores enighed om behovet for at sikre ordnede forhold på de danske veje.
Vores største bekymring ved lovforslaget er de foreslåede ændringer i definitionen af
erhvervsmæssig buskørsel samt de afreguleringstiltag, der følger med. Som vi har påpeget, vil de
foreslåede ændringer medføre en de facto afregulering af persontransporterhvervet, hvilket vil
skabe alvorlige konsekvenser for trafiksikkerheden, dårligere løn- og arbejdsvilkår for chauffører
samt skabe unfair konkurrence for professionelle virksomheder, der i sidste ende vil skulle risikere
at lukke deres virksomhed.
I dag findes der en klar definition af, hvad der er erhvervsmæssig persontransport, og lovforslaget
er især problematisk med de ændringer, der tillader privatpersoner og virksomheder, hvis primære
formål ikke er buskørsel at udføre persontransport uden de tilladelser og reguleringer, der normalt
gælder for erhvervet.
I dag vil det altid være erhvervsmæssig buskørsel, når man modtager vederlag for kørslen, men
fremover vil eksempler som partybusser, hvor virksomheden ikke har sit primære formål i at udføre
professionel persontransport, kunne køre uden tilladelse og tjene penge på det. Det samme gælder
en lang række andre type af virksomheder, og det viser tydeligt, hvordan lovforslaget i sin
nuværende form vil underminere eksisterende standarder og føre til usikkerhed for både passagerer
og professionelle chauffører.
Vi finder det afgørende, at den gældende regulering af erhvervsmæssig buskørsel bevares, da den
sikrer en høj standard for trafiksikkerhed, ordentlige arbejdsvilkår og en fair konkurrence. Derfor
1