Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2898756_0001.png
BEHANDLING AF KLIMA
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - Bilag 308
Offentligt
Fremtidens Kollektive Mobilitet
et alternativ til Ekspertudvalget
-
Denne rapports sigte
-
Hovedforfattere:
Johan Nielsen, Kjeld A. Larsen og
Leif Kajberg
- Hvilke organisationer står bag
www.baeredygtigtrafik.dk/alternativ-rapport
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
Trafikdage 20. august 2024
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0002.png
Kommissorium for udvalg
*
*
Ekspertudvalgets formål
Begrænsninger
-
Ser ikke på samspil med biltrafikken
-
Ser bort fra trafikkens
klimaproblemer
-
Forslag skal være udgiftsneutrale
Resulterer i ufuldstændige
løsninger
KAN BE
REGNE OMKOSNGEN VED AT REDUCERE
CO2 PRISEN I FORSKELLIGE SAMMENLIGNELIGE
PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0003.png
Økonomien i den kollektive trafik er
presset
Transportens klimapåvirkning skal
reduceres både i og udenfor Danmark
Det betyder, at bilkørsel og antal biler
skal reduceres
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0004.png
BEHANDLING AF KLIMA
Konkurrenceforholdet mellem bilkørsel og
bæredygtige trafikformer skal ændres
-
Afgifterne på bilkøb og bilkørsel er faldet dramatisk
afgifterne falder med ca. 50 pct. frem mod
2050
Konkurrenceforholdet skal ændres både ift. økonomi,
hastighed og komfort
Nye (motor)veje betyder øget biltrafik
Det betyder farvel til trafikplanlægning baseret på
predict and provide
Reduktion af biltrafik: Kørselsafgifter, miljøzoner,
hastigheder, parkeringsrestriktioner mv.
Hurtigere, hyppigere og billigere kollektiv trafik
Behov for markant bedre vilkår for cykler og elcykler
68 pct af ture (ud og hjem) er under 22 km
-
-
-
elcykler
-
-
-
-
BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT REDUCERE CO2
PRISEN I FORSKELLIGE SAMMENLIGNELIGE
Trafikdage 20. august 2024
PROJEKTER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0005.png
BELING AF KLIMA
Konklusion
Kommissoriet for Udvalget giver ikke de rette
muligheder for at løse trafikken samlede udfordringer
Der er derfor behov for en
mobilitetsplan, der er forpligtende:
-
Der skal opstilles bindende målsætninger for CO2
og for de bæredygtige trafikformers andel af antal
kørte km
Klimaeffekten skal inddrage alle konsekvenser ved
anlæg og drift, både i Danmark og i udlandet
Elbiler er IKKE løsningen alene
-
-
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0006.png
BEHANDLING AF KLIMA
Den overordnede organisationsstruktur og
planlægning skal ændres
-
Transportministeriet tilgodeser nu først og fremmest
trafikken på statsveje og det overordnede banenet
Behov for en styrket national planlægning
-
Udarbejdelse af en mobilitetsplan med 10 årigt perspektiv
-
Oprettelse af et nationalt trafikråd for lle trafikformer som
planmyndighed
-
Samling af alle udbydere af den kollektive nationale
jernbanetrafik i en paraplyorganisation med opgave at
udforme og vedtage en køreplan for de overordnede
jernbanenet
Behov for flere midler, fx ved nye alternative
finansieringsformer: bidrag fra lokale
virksomheder, aftale mellem stat og region om
trafikudvikling (eksempel fra Norge)
Trafikdage 20. august 2024
RRGNE OMKOSTNINGEN VED MENLIGNELIGE TER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0007.png
Hent inspiration i Region Skåne
BEHANDLING AF KLIMA
Regional og lokal planlægning
-
Etablering af en overordnet planmyndighed for alle
trafikformer for henholdsvis Sjælland, Fyn/Sydjylland,
Midtjylland og Nordjylland
-
Trafikudbydere (tog, bus, metro) inden for de enkelte
områder sammenlægges til et selskab, der udarbejder
udbud/køreplaner for regionale tog- og busruter
-
Udarbejdelse af regionale mobilitetsplaner i samarbejde
mellem regioner, kommuner, trafikselskaber,
virksomheder, uddannelsesinstitutioner og passagerråd
-
OMKOSTNINGEN VED MENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0008.png
BEHANDLING AF KLIMA
Mere kreativitet og innovation ind i sektoren
-
Færre trafikale selskaber der skal koordinere og
konkurrere
-
Stærkere politisk styring af de nye trafikselskaber: del af
region, selvstændigt selskab under region eller?
-
De nye trafikselskaber skal have ansvar for at integrere
forskellige mobilitetsformer (kollektiv trafik, delebiler,
samkørsel, delecykler, elløbehjul mv.). De skal ind i
rejseplanen
-
Trafikselskaberne skal have medansvar for
passagerudvikling og tage større økonomisk ansvar herfor
-
Brug af kontrakter, der giver operatører medansvar for og
gevinst ved passagerstigning
-
OMKOSTNINGEN VED MENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0009.png
Reviderede takster
Et enklere system der sikrer flere passagerer
-
-
-
-
-
Færre zoner
Samme rabatregler for bus og tog i hele landet
Grupperabat allerede fra 2 personer
Kontantbillet og mellemlange og lange ture skal være billigere
Gratis kørsel til uddannelsesinstitutioner for alle skoleelever og
uddannelsessøgende
Skal gøre den kollektive trafik mere konkurrencedygtig
og bidrage til flere passagerer og til klimamål
Sæt gang i et takstreformarbejde med henblik på at
reducere biltrafikken, øge passagertallet og fremme
grøn mobilitet
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0010.png
BEHANDLING AF KLIMA
Trafikansvaret på det kommunale niveau
-
Kommunens væsentligste rolle er at finde løsninger på
tilbringertrafikken til stationer og trafikknudepunkter,
hvorfra transporten kan fortsætte med højklasset
kollektiv transport.
Uanset om tilbringertransporten foregår med bus,
delebil eller samkørsel skal den være indeholdt og
kunne søges i rejseplanen.dk. Det gælder for både
daglige pendlerture såvel som for øvrige ønskede ture,
som skal kunne bestilles med dags varsel.
-
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
Trafikdage 20. august 2024
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0011.png
BEHANDLING AF KLIMA
Kollektiv trafik til og i de større byer
Håndhævelse af fingerplanen og stations-
nærhedsprincippet
Tæt bebyggelse med mangfoldige arbejdspladser og
servicefunktioner som butikscentre, offentlige institutioner,
sundhedshuse, fritidsaktiviteter ved tilgængelige stationer
appellerer til større brug af den kollektive trafik.
-
-
Samlet offentligt ejerskab omkring stationer
En del af arealerne omkring danske stationer er ejet flere
offentlige myndigheder, eksempelvis DSB, BaneDanmark,
lokalbaner og kommuner, hvilket vanskeliggør en
koordineret planlægning af arealet. Otto Anker Nielsen har
peget på, at Norge har samlet ejerskab i ét offentligt
selskab.
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0012.png
BEHANDLING AF KLIMA
-
-
-
Vægtning af samspillet mellem kollektiv transport og
gang
Den gode psykologiske oplevelse kan nedbryde den
fysiske afstandsbarriere.
Mange forhold påvirker, hvad de acceptable
gangafstande er, fx barrierer i form af store veje,
muligheder for at handle undervejs, grønne byrum og i
det hele taget byrum med butikker, oplevelser mv.
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0013.png
BEHANDLING AF KLIMA
Reservation af et spor til busser på tosporede vejbaner
med forkørselsret ligeud og drejning i kryds
-
Bussernes problem med at komme frem kan afhjælpes ved
at sikre deres prioritet via reservation af et spor på
tosporede vejbaner
En sådan prioriteringspolitik kan muligvis få nogle
biltrafikanter til at blive sure og vælge en kollektiv løsning
på deres fremkommelighedsproblem
-
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0014.png
BEHANDLING AF KLIMA
Genbesøg Aftale om infrastrukturplan 2035 fra 2021
-
Fjern miljøødelæggende og lidet rentable
motorvejsprojekter til fordel for bæredygtige
investeringer i ny kollektiv infrastruktur
Etablering af en N-S gående ekspres S-togstunnel i
København til aflastning af røret i det eksisterende og
overbelastede S-togsnet. S-togstunnelen kan samtidig
betragtes som en alternativ satsning til det
trafikgenererende og klimabelastende Lynetteholm-
projektet, Østlig ringvej og den hundedyre M5 udbygning
-
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
Trafikdage 20. august 2024
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0015.png
Sådan må det ikke fortsætte
BEHANDLING AF KLIMA
Hovedfokus: opgradering af den kollektive trafik i
landdistrikter of de mindre bysamfund
-
Øg investeringerne i den kollektive trafiks
infrastruktur
Øg driftsbevillingerne til kollektive transportformer.
Støtten skal kanaliseres gennem kommuner og
regioner. Formålet er at opgradere den kollektive
transport og gøre den mere attraktiv
Fokus på kollektiv trafik-brugernes samlede rejse
(jobpendling, skole, uddannelsessted, fritid m.m.)
med henblik på at reducere antallet af skift og
nedbringe ventetid
Trafikdage 20. august 2024
-
-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0016.png
BEHANDLING AF KLIMA
Cykling skal fremmes og understøttes i
landdistrikter og udkantsområder
-
via udbygning af cykelstierne
-
ved at gøre det nemmere at få sin cykel
med (lokal)tog og busser
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0017.png
NDLING AF KLIMA
Nye mobilitetsløsninger:
Rygraden i det kollektive
transportsystem (primært jernbanerne) kan
suppleres med nye mobilitetsløsninger
-
-
-
-
-
-
knudepunkter som omdrejningspunkter for mobilitet
med forskellige transportformer
samkørselsordninger med offentligt tilskud
Parkér & Rejs-løsninger
Flekstilbud og plusturordninger
Mobility as a Service-ordninger (MaaS)
digitalt understøttede delebilsordninger
Men de udgør kun et supplement, som skal
gennemtænkes og detaljeres inden
implementering
-
VED AT REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
Trafikdage 20. august 2024
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0018.png
BEHANDLING AF KLIMA
Mere fokus på tilbringertrafik som
en del af den kollektive trafiksystem
-
en bred vifte af transportmidler:
delecykler, samkørsel, delebiler mv
-
ét samlet system med én billet
uanset
hvordan man transporterer sig fra start
til slut.
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0019.png
BEHANDLING AF KLIMA
Etablering af nye jernbaneanlæg og genåbning af
nedlagte stækninger, hvor det giver mening
-
Overvej en proces, der kan munde ud i
vedtagelse af nye jernbaneanlæg med lokal og
regional rækkevidde (supplement til eller
korrigering af Infrastrukturforliget fra 2021)
Overvej genåbning af visse nedlagte
jernbanestrækninger
Eksempelvis:
-
-
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0020.png
Sorø Station
BEHANDLING AF KLIMA
Modernisering og opdatering af
faciliteterne på stationer på
jernbanerne
-
Etablering af venterum
-
Opbygning af toiletforhold
-
Åbning mod lokalsamfundet med aktive
mødesteder for borgerne
Trafikdage 20. august 2024
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0021.png
BEHANDLING AF KLIMA
Tilvejebring garantier for kollektiv mobilitet
-
Den kollektive trafik skal være lettilgængelig, og der
skal fastsættes et minimum af daglige
mobilitetsmuligheder for borgerne i de danske
regioner (på hverdage).
Tidsforbruget i forbindelse med ture med kollektiv
transport skal nedbringes
Der skal opsættes konkrete kvantitative mål for
øgningen af antallet af borgere, som pendler til job
eller transporterer sig til studier, skole m.m. med
kollektive trafikmidler. Og for fritidsrejser
-
-
KDen
oplagte inspirationskilde er her Skånetrafiken.
BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT REDUCERE
CO2 PRISEN
I FORSKELLIGE SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Trafikdage 20. august 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Rapport om kollektiv mobilitet som alternativ til det af transportminister Thomas Danielsen nedsatte ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, fra Rådet for bæredygtig trafik og Netværket for bæredygtig transport
2898756_0022.png
KLIMA
Der er behov for mere kreativitet i den
kollektive trafik
Er der spørgsmål?
Kirgisisk busstoppested
“Busstoppesteder er de små
arkitektoniske objekters poesi”
Sovjet bus stops
Trafikdage 20. august 2024
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER