26. august 2024
CMOL
DI-2024-03945
Transportministeriet
Att.: Transportminister, Thomas Danielsen
Frederiksholm Kanal 27 F
1220 København K.
Sendt til:
c.c. Folketinget Transportudvalg
Store udfordringer med kørsel med elektriske varebiler
Kære Thomas Danielsen
Vi undrer os meget over, at dieselvarebilen har markant mere gunstige vilkår end den elektriske
varebil. Dette er stærkt bekymrende for den grønne omstilling, ikke mindst i lyset af, at regeringen
samtidigt vil give kommunerne mulighed for at oprette nul-emissionszoner, hvor der kun må køre
elektriske person- og varebiler.
Batteriets mervægt tager lastekapacitet fra varebiler (<3.500 kg). Det betyder, at der skal næsten
50% flere varebiler til for at flytte den samme mængde gods. For at kompensere blev færdselslo-
ven ændret, så et B-kørekort kan bruges til elektriske varebiler på op til 4.250 kg.
De fleste varebiler til godstransport, værditransporter og en del håndværkere har behov for den
fulde lastekapacitet. Derfor er det vores vurdering, at den køreklare vægt på en elektrisk varebil på
4.250 kg er det mest realistiske alternativ til dieselvarebilen. En elektrisk varebil på 3.500<4.250 kg
skal imidlertid indregistreres som en lastbil (N2) og ikke som en varebil (N1). Det giver en lang
række praktiske problemer for kørsel med elektriske varebiler på grund af indretningen af store
dele af dansk og europæisk lovgivning.
Det er åbenlyst et kæmpe problem, at elektriske varebiler på 4.250 kg vil være omfattet af kilome-
terafgiften for lastbiler fra 1. januar 2027. Det betyder, at det vil koste op til 0,24 kr./km at køre i
en elektrisk varebil i miljøzonerne og 0,16 kr./km på resten af vejnettet. En dieselvarebil skal ikke
betale km-afgift. Det medfører en stor konkurrenceforvridning for elektriske varebiler, og byer
som Aarhus Kommune og Københavns Kommune, der vil indføre nul-emissionszoner, vil få svært
ved at få dækket deres transportbehov.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
di.dk
CVR-nr.: 16077593