Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2898746_0001.png
26. august 2024
CMOL
DI-2024-03945
Transportministeriet
Att.: Transportminister, Thomas Danielsen
Frederiksholm Kanal 27 F
1220 København K.
Sendt til:
[email protected]
c.c. Folketinget Transportudvalg
Store udfordringer med kørsel med elektriske varebiler
Kære Thomas Danielsen
Vi undrer os meget over, at dieselvarebilen har markant mere gunstige vilkår end den elektriske
varebil. Dette er stærkt bekymrende for den grønne omstilling, ikke mindst i lyset af, at regeringen
samtidigt vil give kommunerne mulighed for at oprette nul-emissionszoner, hvor der kun må køre
elektriske person- og varebiler.
Batteriets mervægt tager lastekapacitet fra varebiler (<3.500 kg). Det betyder, at der skal næsten
50% flere varebiler til for at flytte den samme mængde gods. For at kompensere blev færdselslo-
ven ændret, så et B-kørekort kan bruges til elektriske varebiler på op til 4.250 kg.
De fleste varebiler til godstransport, værditransporter og en del håndværkere har behov for den
fulde lastekapacitet. Derfor er det vores vurdering, at den køreklare vægt på en elektrisk varebil på
4.250 kg er det mest realistiske alternativ til dieselvarebilen. En elektrisk varebil på 3.500<4.250 kg
skal imidlertid indregistreres som en lastbil (N2) og ikke som en varebil (N1). Det giver en lang
række praktiske problemer for kørsel med elektriske varebiler på grund af indretningen af store
dele af dansk og europæisk lovgivning.
Det er åbenlyst et kæmpe problem, at elektriske varebiler på 4.250 kg vil være omfattet af kilome-
terafgiften for lastbiler fra 1. januar 2027. Det betyder, at det vil koste op til 0,24 kr./km at køre i
en elektrisk varebil i miljøzonerne og 0,16 kr./km på resten af vejnettet. En dieselvarebil skal ikke
betale km-afgift. Det medfører en stor konkurrenceforvridning for elektriske varebiler, og byer
som Aarhus Kommune og Københavns Kommune, der vil indføre nul-emissionszoner, vil få svært
ved at få dækket deres transportbehov.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 307: Kopi til orientering af brev til transportministeren vedrørende udfordringer med kørsel med elektriske varebiler, fra DI Transport
En af de andre store udfordringer er reglerne om køre- og hviletidsreglerne, som betyder at en
elektrisk varebiler på 2.250 kg, i modsætning til en dieselvarebil, skal have en takograf, og chauf-
føren er dermed omfattet af reglerne om køre- og hviletid. Den elektriske varebil må kun køre in-
denfor en radius af 100 km fra virksomhedens adresse, hvis den skal være omfattet af undtagel-
serne for køre- og hviletid. Det gør en elektrisk varebil mindre fleksibel end en tilsvarende diesel-
varebil.
Derudover skal den elektriske varebil på 4.250 kg have monteret en hastighedsbegrænser, fordi
den bliver indregistreret som lastbil, hvilket betyder, at den elektriske varebil ikke kan køre mere
end 90 km/t. Dette går ud over produktiviteten og giver en dårligere trafikafvikling.
Den elektriske varebil på 4.250 kg bliver endvidere omfattet af kravet om en godskørselstilladelse
til lastbil (fællesskabstilladelse), mens en dieseldreven varebil bliver omfattet af de mindre omfat-
tende varebilstilladelser. Det stiller blandet andet øgede krav til vognmandsuddannelse, økono-
misk sikkerhed mv.
En elektrisk varebil kan heller ikke have en påhængsvogn på køretøjet uden det kræver C-kørekort.
Det er en markant ulempe sammenlignet med chaufføren af en dieselvarebil, som kan have op til
3.500 kg påhængsvogn på med et B/E-kørekort. Virksomheden, der benytter en dieselvarebil er
dermed betydeligt bedre stillet end virksomheden, der benytter en elektrisk varebil.
Derudover er der en række forhold i færdselsloven, hvor en elektrisk varebil på 4.250 kg stilles dår-
ligere end dieselvarebil. Det gælder blandt andet hastighedsgrænsen på motorveje. Derudover får
en elektrisk varebil parkeringsbøder, som er op til fire gange så høje som en tilsvarende dieselva-
rebil. Og den elektriske varebil vil være omfattet af en række kommunale parkeringsregler, der
forbyder parkering af køretøjer over 3.500 kg i bymæssig bebyggelse, for eksempel i weekenden
eller om natten.
De nuværende regler er uholdbare for den grønne omstilling af varebilerne, og det er vigtigt, at
det grønne er attraktivt og muligt for transportbranchen. Usikkerheden om reglerne for elektriske
varebiler på 4.250 kg betyder, at flere transportvirksomheder ikke tør investere i varebilerne.
Vi skal derfor kraftig opfordre til, at de danske regler bliver ændret hurtigst muligt, så en elektrisk
varebil på 4. 250 kg sidestilles med en tilsvarende dieselvarebil. Nogle af reglerne kommer som
følge af fælles EU-regler, og vi skal opfordre til, at regeringen undersøger muligheden for dispensa-
tion for elektriske varebiler hos EU-Kommissionen og aktivt arbejder for at ændre EU-lovgivningen.
DI Transport vil tilsvarende arbejde aktivt i EU for at ændre reglerne.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 307: Kopi til orientering af brev til transportministeren vedrørende udfordringer med kørsel med elektriske varebiler, fra DI Transport
2898746_0003.png
DI Transport vil på den baggrund gerne mødes med dig og drøfte, hvordan vi kan få mere attrak-
tive vilkår for elektriske varebiler.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Branchedirektør DI Transport
3