Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2897875_0001.png
Business Content
Indbetalt beløb fra A/S Øresund for ulovlige skattefordele i tilknytning til
statsstøtteafgørelsen om Øresundsbro Konsortiet
1. Indledning
Europa-Kommissionen traf den 13. februar 2024 afgørelse om statsstøtte ydet af Danmark og
Sverige til Øresundsbro Konsortiet (Konsortiet). Det følger af afgørelsen, at Danmark i en peri-
ode har ydet ulovlige skattefordele til A/S Øresund og Øresundsbro Konsortiet, og værdien af
de ulovlige skattefordele inklusive renter skal tilbagesøges af den danske stat, jf. artikel 4 og 5 i
Kommissionens beslutning.
Med henvisning til punkt 522 i Europa-Kommissionens afgørelse ydede Danmark ny ad hoc-
støtte til A/S Øresund og Konsortiet betragtet som én virksomhed ved at indføre særlige skatte-
regler for afskrivningssatsen, der blev erklæret som ulovlig og uforenelig statsstøtte i perioden
fra den 21. februar 2004 til den 31. december 2015, og for fremførsel af underskud, der blev er-
klæret ulovlig og uforenelig statsstøtte i årene 2013-2015.
For så vidt angår de særlige skatteregler, betragtes A/S Øresund og Konsortiet som én virksom-
hed, og i henhold til punkt 120 i afgørelsen vedrører skattefordelene kun den skattepligtige ind-
komst, der henføres til den danske del af Konsortiet (hver partner indregner 50% pro rata-andel
af den skattepligtige indkomst eller det skattepligtige underskud) og isoleret til de skattemæs-
sige foranstaltninger, der gavnede Konsortiet, mens A/S Øresunds egne aktiviteter er uden for
anvendelsesområdet for Europa-Kommissionens afgørelse, da finansieringen af A/S Øresund
ikke er statsstøtte.
1
I dette notat redegøres for beregningen af det beløb, som Transportministeriet har tilbagesøgt
hos A/S Øresund, og som blev tilbagebetalt den 10. juni 2024.
2. Fordele fra særlige regler om afskrivninger
De særlige danske skatteregler om afskrivninger er sammenfattet i punkt 148 i Europa-Kommis-
sionens afgørelse.
Den danske partner i Konsortiet (A/S Øresund) har som én virksomhed fået lov til at selvangive
skattemæssige afskrivninger med en maksimal sats på 6% om året efter lineær metode i årene
til og med 2015, hvorefter de særlige danske skatteregler, som gjaldt for A/S Øresund, blev op-
hævet ved en ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S.
Den almindelige maksimale afskrivningssats for bygninger følger en lineær metode og var 5%
om året til og med 2007 (1999-2007 DEP) og 4% om året til og med 2015 (2008-2015 DEP).
Den følgende tabel oplister de afskrivninger, A/S Øresund har selvangivet, og allokeringen til
Konsortiet sammenlignet med de ordinære afskrivningssatser. Da de særlige afskrivningsregler
først er erklæret for ulovlig og uforenelig statsstøtte fra den 21. februar 2004, er det alene årene
fra og med 2004, der er omfattet.
1
Jf. Dom af d. 19. September 2018,
HH Ferries and other v Commission,
T-68/15.
Side 1/2
28. juni 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 303: Orientering om værdien af tilbagebetalte ulovlige skattefordele - Statsstøttesag - Øresund, fra transportministeren
2897875_0002.png
Business Content
Tabel 1:
Overskydende afskrivninger allokeret til Konsortiet.
År/
1.000 kr.
2004
2005
2015
Total
Totale af-
skrivninger
910.635
911.821
822.737
2.644.193
Allokeret til
Almindelige
Konsortiet afskrivninger
(5/4%)
540.335
540.487
488.762
1.569.584
450.279
450.406
368.949
1.269.634
Oversky-
dende af-
skrivninger
90.056
90.082
119.813
299.950
Fordel af-
skrivninger
0
0
119.813
119.813
Note:
Grundlaget for de totale selvangivne afskrivninger er summen af de individuelle afskrivninger i sel-
skaberne set som én virksomhed (Konsortiet og A/S Øresund), dvs. maksimalt 6% anvendt på skatte-
grundlaget for anlægsomkostningerne til landanlæggene i A/S Øresund og anlægsomkostningerne til den
faste forbindelse i Konsortiet (justeret med 50% pro rata-allokeringen til den danske partner).
I Danmark har den skattepligtige virksomhed fuld diskretion med hensyn til den tidsmæssige di-
sponering af afskrivninger inden for grænsen af den maksimale årlige afskrivningssats (se også
punkt 146 i Europa-Kommissionens afgørelse), og eventuelle udeladte afskrivninger går ikke
tabt. De afskrivninger, der blev krævet i 2004 og 2005, reducerede ikke de skyldige skatter, da
begge år viste et skattepligtigt underskud for A/S Øresund. Afskrivningerne øgede således kun
balancen af skattepligtige underskud til fremførsel. Afskrivningerne i 2004 blev effektivt modreg-
net i skattepligtig indkomst i 2014, og afskrivningerne i 2005 blev modregnet i skattepligtig ind-
komst i 2018 og 2019. Enhver anden virksomhed ville have været i stand til at indhente de over-
skydende afskrivninger i de specifikke år, før de effektivt blev modregnet i skattepligtig indkomst
som forklaret nedenfor.
Den overskydende afskrivning i 2004 (dvs. 6% afskrivning i stedet for 5%) medførte, at yderli-
gere 90 mio. kr. blev tilføjet balancen for skattemæssige underskud til fremførsel. Enhver anden
virksomhed var begrænset til 5% afskrivning i 2004, men kunne indhente de yderligere 1% et år
senere. Da A/S Øresunds faktiske udnyttelse af skatteunderskud til fremførsel først fandt sted i
2014, hvor enhver anden virksomhed ville have været i stand til at kræve de samme afskrivnin-
ger inden for samme tidshorisont, opstod der ingen skattefordel og ingen likviditetsfordel i for-
bindelse med den overskydende afskrivning i 2004.
Et lignende ræsonnement kan anvendes på den overskydende afskrivning i 2005. A/S Øresund
krævede 6% afskrivning i 2005. Enhver anden virksomhed kunne have krævet 4% ud over de
allerede krævede 1% for at neutralisere den overskydende afskrivning fra 2004, hvilket i alt ud-
gjorde den ordinære sats på 5%. Derefter kunne de resterende 2% afskrivning selvangives i
2006 for at udligne den overskydende afskrivning fra 2005. Da den faktiske skattereduktion
først blev udnyttet i 2018-2019, er der heller ikke for 2005 nogen fordel, der har materialiseret
sig på dette punkt.
Afskrivningen i 2015 blev direkte modregnet i den skattepligtige indkomst samme år. Den skat-
tepligtige indkomst blev dermed reduceret med den overskydende afskrivning på 120 mio. kr. jf.
tabel 1, sammenlignet med enhver anden virksomhed, der fulgte de almindelige regler.
Side 1/2
28. juni 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 303: Orientering om værdien af tilbagebetalte ulovlige skattefordele - Statsstøttesag - Øresund, fra transportministeren
2897875_0003.png
Business Content
Skatteværdien var 28 mio. kr. (med en skattesats på 23,5%). Denne post er inkluderet på kon-
solideret basis med de fordele, der følger af de særlige regler om fremførsel af underskud, da
de er indbyrdes forbundne, jf. tabel 4. For at vurdere fordelen øges den skattepligtige indkomst
med denne overskydende afskrivning på 120 mio. kr. for at neutralisere afskrivningsfordelen, og
den højere regulerede skattepligtige indkomst øger begrænsningen af den skattemæssige un-
derskudsudnyttelse, som dermed bliver den konsoliderede skattefordel, der skal fremføres.
Fordelen ved den overskydende afskrivning i 2015 indebærer hovedsageligt en likviditetsfordel,
da den samlede sum af afskrivninger indtil 2015 var ens mellem A/S Øresund og enhver anden
virksomhed, der var omfattet af de almindelige afskrivningsregler. Endvidere opstår der også en
permanent forskel ved, at skattesatsen gradvist er blevet reduceret fra 2013 til 2016, jf. tabel 2,
hvor virksomheder, der var underlagt de almindelige afskrivningsregler, ville have været i stand
til at indhente effekterne af de overskydende afskrivninger fra A/S Øresund.
3. Fordele fra særlige regler for fremførsel af underskud
De særlige danske skatteregler ydet til A/S Øresund om fremførsel af underskud er opsummeret
i punkt 142 i Europa-Kommissionens afgørelse.
I årene fra 2013 til 2015 nød A/S Øresund, som den danske partner i Konsortiet, sammen med
Konsortiet (som én virksomhed) fordel af ikke at være omfattet af den almindelige regel om be-
grænsning af fremførsel af underskud, der blev indført ved lov nr. 591 af 18. juni 2012 om æn-
dring af selskabsskatteloven m.fl. (punkt 138 og omtalt som 2013-2015 LCF). Reglen, som
gjaldt for A/S Øresund og Konsortiet, indebar, at der ikke var nogen grænser for udnyttelsen af
skattemæssige underskud.
Den almindelige regel begrænser fradraget af den skattepligtige indkomst i et givet år, der over-
stiger en tærskel på 7,5 mio. kr. (indekseret hvert år). Skattepligtig indkomst, der overstiger
tærsklen, kan kun modregnes med 60% gennem udnyttelsen af fremførte skattemæssige un-
derskud. De skattemæssige underskud, der overstiger grænsen, kan modregnes i den skatte-
pligtige indkomst i senere år, da der ikke er nogen tidsbegrænsning på anvendelsen af de skat-
temæssige underskud. Således indebærer eventuelle fordele ved de særlige danske skattereg-
ler om fremførsel af underskud kun en likviditetsfordel, hvis skattesatsen forbliver uændret. Sat-
sen for selskabsskat blev dog gradvist reduceret fra 25% i 2013 til 22% i 2016, hvilket er den
nuværende skattesats i Danmark, jf. tabel 2.
Tabel 2:
Udvikling i den danske selskabsskattesats
År
Skattesats
2013
25,0%
2014
24,5%
2015
23,5%
2016
22,0%
…..
22,0%
2023
22,0%
2024
22,0%
Side 1/2
28. juni 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 303: Orientering om værdien af tilbagebetalte ulovlige skattefordele - Statsstøttesag - Øresund, fra transportministeren
2897875_0004.png
Business Content
Tabel 3 viser den skattepligtige indkomst for A/S Øresund og de skyldige skatter for årene 2013
til 2015.
Tabel 3:
Skattepligtig indkomst for A/S Øresund baseret på skatteopgørelserne som selvangi-
vet/genoptaget
1.000 kr.
Indkomst for A/S Øresund før underskudsfrem-
førsel, som selvangivet/genoptaget
Forbrug af egne fremførte skatteunderskud
Indkomst for A/S Øresund efter forbrug af
skatteunderskud (A + B)
Skattesats
Skattebetaling (C x D)
A
B
C
D
E
2013
277.362
-277.362
0
25,0%
0
2014
-31.005
0
-31.005
24,5%
0
2015
219.910
-219.910
0
23,5%
0
A/S Øresund fik fordel af de særlige regler om fremførsel af underskud i årene 2013 og 2015,
da den selvangivne skattepligtige indkomst i begge år blev fuldstændigt modregnet af egne
fremførte skattemæssige underskud. I 2014 selvangav A/S Øresund et skattemæssigt under-
skud, og der opstod derfor ingen fordel dette år.
Tabellen nedenfor viser den skattepligtige indkomst i henhold til de almindelige skatteregler og
specificerer den fordel, som A/S Øresund har opnået ved ikke at være omfattet af den generelle
regel med begrænsning på fremførsel af underskud. Den korrigerede skattepligtige indkomst
omfatter også en korrektion for den overskydende afskrivning i 2015 for at fastslå det samlede
beløb, der skal tilbagesøges fra skattefordelene relateret til Konsortiet.
Tabel 4:
Korrigeret skattepligtig indkomst for A/S Øresund baseret på de almindelige skattereg-
ler
1.000 kr.
Indkomst for A/S Øresund før underskudsfrem-
førsel, som selvangivet/genoptaget
Korrektion for afskrivningsfordel, jf. tabel 1
Korrigeret sambeskatningsindkomst før un-
derskudsfremførsel (A + B)
Indkomst for A/S Øresund før underskudsfrem-
førsel, som selvangivet/genoptaget, jf. tabel 3
Korrektion for afskrivningsfordel
Korrigeret indkomst for A/S Øresund før un-
derskudsbegrænsning (D + E)
Tærskel for 100% underskudsfremførsel
A
B
C
2013
2.150.022
0
2.150,022
2014
1.625.453
0
1.625,453
2015
190.645
119.813
310.458
D
E
F
G
277.362
0
277.362
7.500
-31.005
0
-31.005
7.635
219.910
119.813
339.723
7.747
Side 1/2
28. juni 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 303: Orientering om værdien af tilbagebetalte ulovlige skattefordele - Statsstøttesag - Øresund, fra transportministeren
2897875_0005.png
Business Content
1.000 kr.
Brøk for begrænsning i underskudsfremførsel
(((C - G) x 40%) / C)
Årets begrænsning af A/S Øresunds under-
skudsfremførsel (F x H)
Skattesats
Skattebetaling = skatteværdi af begræns-
ning af underskudsfremførsel (I x J)
Heraf udgør den permanente skatteforskel
fra nedsættelsen af skattesatsen til 22% i
2022 (K - (I x 22%))
H
I
J
2013
0,39860
110.558
25,0%
2014
0,39812
Neg.
24,5%
2015
0,39002
132.498
23,5%
K
27.639
0
31.137
L
3.317
0
1.987
Note:
Den sambeskattede indkomst omfatter den samlede skattepligtige indkomst fra de enheder, der er
inkluderet i sambeskatningsgruppen i Sund & Bælt-koncernen, og den justerede sambeskattede indkomst
i række C bruges til at bestemme brøken for begrænsningen af underskuddets udnyttelse, som beregnes
for sambeskatningsgruppen og derefter allokeres til hver enhed, der er inkluderet i sambeskatningen.
Beskatningen i henhold til de almindelige skatteregler medfører en midlertidig likviditetsfordel på
henholdsvis 28 mio. kr. og 31 mio. kr., jf. række K i tabel 4, fra henholdsvis 20. november 2014
og 20. november 2016 (afregningsdatoer for skatteforpligtelserne for 2013 og 2015). Fordelen
ophører i november 2023, da den overskydende anvendelse af skattemæssige underskud i
2013 og 2015 i henhold til de særlige skatteregler udlignes 1:1 i indkomståret 2022 sammenlig-
net med virksomheder, der er underlagt de almindelige skatteregler. Således ville virksomheder,
der er underlagt de almindelige skatteregler, have haft yderligere skattemæssige underskud til
rådighed i 2022 svarende til den overskydende anvendelse i 2013 og 2015, og den skatteplig-
tige indkomst for 2022 var høj nok til at udnytte disse yderligere skattemæssige underskud, jf.
tabel 5.
Tabel 5:
Skattepligtig indkomst og slutforbrug af skatteunderskud i 2022
1.000 kr.
Sambeskatningsindkomst før underskudsfremførsel som selvangi-
vet/genoptaget
Underskudsanvendelse (max 1,226 mio. kr.) – underlagt 60% regel
Sambeskatningsindkomst efter underskudsfremførsel (A - B)
Skattesats
Skattebetaling (C x D)
A
B
C
D
E
2022
2.603.202
-1.226.072
1.377.130
22,0%
302.969
Dog er skattesatsen reduceret til 22,0% i 2022 sammenlignet med 25,0% i 2013 og 23,5% i
2015, jf. tabel 2. Derfor opstår der også en permanent fordel som følge af reduktionen i
Side 1/2
28. juni 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 303: Orientering om værdien af tilbagebetalte ulovlige skattefordele - Statsstøttesag - Øresund, fra transportministeren
2897875_0006.png
Business Content
skattesatsen. Udover likviditetsfordelen er denne permanente fordel også inkluderet i beregnin-
gen af det beløb, der skal tilbagesøges.
Beregningerne er udført ved at pålægge renter på den samlede skattefordel, jf. række K i tabel
4, og anvende den tilbagesøgningsrente, som er fastsat af Europa-Kommissionen. Tilbagesøg-
ningsrenten er baseret på den af EU-Kommissionen opgjorte referencerente for Danmark (1-
årig dansk pengemarkedsrente) med et tillæg (marginal) på 1 procentpoint, hvilket afspejler det
normale tillæg til referencerenten under antagelse af en god kreditvurdering og normal sikker-
hedsstillelse, jf. tabel 6.
2
Tabel 6:
Rentesats for tilbagesøgning
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Referencerente EU-KOM
[DK]
0,78%
0,37%
0,27%
0,11%
0,03%
-0,03%
0,06%
0,04%
0,70%
3,48%
4,29%
Marginal
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
1,00%
Tilbagesøgningsrente
1,78%
1,37%
1,27%
1,11%
1,03%
0,97%
1,06%
1,04%
1,70%
4,48%
5,29%
Renterne påløber fra den 20. november året efter, at skattefordelen opstår, (den endelige beta-
lingsdato for skatter fra det foregående indkomstår) til den 20. november 2023, hvor skattefor-
delen ophører.
De samlede renter fra likviditetsfordelen er beregnet til 6.547.664 kr. (likviditetseffekten af sum-
men af brutto skattefordele i 2013 og 2015), og den permanente skattefordel er beregnet til
5.304.205 kr. (den permanente skattefordel af summen fra 60% skatteunderskudsbegrænsning
i 2013 og 2015), således at det samlede beløb til tilbagebetaling er 11.851.869 kr. pr. 20. no-
vember 2023.
Det udestående beløb til tilbagesøgning påløber herefter renter indtil den endelige afregnings-
dato, som blev den 10. juni 2024. De påløbne renter udgør 339.854 kr., så det endelige afreg-
ningsbeløb til tilbagebetaling inklusive renter opgøres til 12.191.723 kr. pr. 10. juni 2024.
2
EUR-Lex - 52008XC0119(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu)
Side 1/2
28. juni 2024