Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 301
Offentligt
2896759_0001.png
Øget kapacitet mellem
Haderup og Skive N
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0002.png
ØGET KAPACITET MELLEM
HADERUP OG SKIVE N
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
August 2024
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-124-6
ISBN
(digital version)
978-87-7595-125-3
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2024
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurderingen
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af
28. juni 2021, at der skal udarbejdes en miljøkonse-
kvensvurdering (MKV) for øget kapacitet på Rute 34 og
26 mellem Haderup og Skive N. Regionalt har kom-
munerne i området længe ønsket, at infrastrukturen
blev styrket og målet har bl.a. været en opgradering
af strækningen til en 2+1 vej. Der er med aftalen afsat
1.144 mio. kr. (indekseret til 1.450 mio. kr. i FL-indeks
2024) til gennemførelse af projektet i 2031-2035.
Første skridt mod realisering af projektet er at gennem-
føre en miljøkonsekvensvurdering i perioden 2022-
2024. Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen
kan læses på vejdirektoratet.dk/MKV-Haderup-Skive N
Denne folder sammenfatter Vejdirektoratets udbyg-
ningsforslag til at øge kapaciteten på Rute 34 og 26, den
miljømæssige konsekvensvurdering og de forskellige
beregninger og vurderinger, der ligger til grund herfor.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0003.png
ØgET KAPACITET MELLEM HADERUP Og SKIVE N
Øget kapacitet mellem
Haderup og Skive N
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet på
Rute 34 og 26 mellem Haderup og Skive N
I denne folder kan du læse et kort resumé af under-
søgelsen.
Formålet med projektet er at øge kapaciteten på
strækningen mellem Haderup og Skive N ved at for-
bedre fremkommeligheden. I undersøgelsen belyses
mulighederne for at udbygge Rute 34 til en 2+1 vej
samt at etablere en ny omfartsvej, også som en 2+1
vej vest om Skive. De vejtekniske, trafikale, miljø-
mæssige, arealmæssige samt anlægs- og samfunds-
økonomiske effekter er afdækket i undersøgelsen.
Hvis du vil vide mere, kan du læse hele miljøkonse-
kvensvurderingen på
vejdirektoratet.dk/MKV-Hade-
rup-Skive N.
Her er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret, og du kan
finde baggrundsrapporter for projektet.
På hjemmesiden er det også muligt at finde detalje-
rede zoombare kort med forventet støjudbredelse,
arealbehov samt miljøforhold. Det er også muligt at
læse mere om de trafikale konsekvenser af projektet.
Endelig har du på hjemmesiden mulighed for at
sende dine bemærkninger til miljøkonsekvens-
vurderingen i høringsperioden, som løber frem til
den 20. oktober 2024.
Udbygningsprojektet har udgangspunkt i løsnin-
ger skitseret i forundersøgelsen: ”Opdatering af
vejforbindelsen Herning-Hanstholm” fra 2012.
Anlægsoverslaget for udbygningsprojektet ligger
over den afsatte bevilling i Infrastrukturplanen,
hvorfor det har været nødvendigt at identificere
tiltag til reduktion af projektets samlede omkost-
ninger. Tiltagene er inddelt i to kategorier:
• Projektelementer, der udgår af projektet
• Besparelsesforslag
Projektelementer, der udgår af projektet
Der er identificeret en række tekniske tiltag, der
udgår af projektet. Rent fysisk er der to tiltag,
der ændres i forhold til det fremlagte projekt:
1. Bygværk ved Rudemøllevej udgår
2. Kurveudretning ved Flyndersø
inkl. stibro udgår.
Besparelsesforslag
Forslagene giver mulighed for at erstatte tre
større vejtekniske anlæg med mindre omkost-
ningstunge anlæg.
A. Hankeanlæg ved Tingvej kan erstattes med
et kryds med forskudte sideveje
B. Hankeanlæg ved Hjelmvej kan erstattes med
et kryds med forskudte sideveje
C. Fly-under ved Skive N kan erstattes af et
kryds med hajtænder eller en rundkørsel
Sammenlagt resulterer dette i et udbygningspro-
jekt, der holder sig inden for den afsatte bevilling.
Bemærk at ovenstående er kun effektueret i
anlægsoverslaget, og fremgår derfor IKKE af
MKV-rapporten, projektets tekniske beskrivel-
ser, tegninger og modeller.
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal give tilstræk-
kelig viden til, at politikere og borgere kan vurde-
re projektets virkninger på miljøet og sammenlig-
ne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre,
at vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset omgi-
velserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0004.png
DEN NUVæRENDE LANDEVEj
Den nuværende landevej
Projektet omhandler både Rute 34 mellem Haderup og Skive S
og Rute 26 mellem Skive S og Skive N
Rute 34
Rute 34 er i dag en smal tosporet vej i åbent land
uden cykelsti, hvor hastigheden er 80 km/t med lokale
hastighedsnedsættelser til 60 km/t ved Flyndersø
og ved Kisumvej. Strækningen er ca. 15 km lang og
præget af mange private adgange samt flere tre- og
firebenede kryds. Da strækningen er en hovedvej, er
der ubetinget vigepligt på alle sideveje, som tilslut-
ter Rute 34. Udover de nævnte kryds er der også en
række mindre sideveje, indkørsler og overkørsler til
ejendomme og markadgange, der tilslutter direkte til
Rute 34.
På dele af strækningen er der periodevis trafikafvik-
lingsproblemer, hvilket bl.a. skyldes mange lastbiler
og landbrugskøretøjer. Vejens smalle profil (ca. 6 m)
bevirker desuden, at store køretøjer har udfordringer
med at passere hinanden.
Rute 26
Rute 26 er i dag en tosporet landevej ind igennem
Skive by, hvor der er flere tilsluttende veje, tre- og
firebenede kryds, to store rundkørsler samt mange
boliger og erhverv langs strækningen. Hastigheden
på strækningen veksler mellem 50-80 km/t afhængig
af de lokale forhold.
På strækningen er der enkeltrettet cykelsti i begge
sider af vejen fra rundkørslen ved Rute 34/Skive S og
frem til rundkørslen ved Holstebrovej. Herefter er der
cykelsti i eget tracé på den østlige side af Rute 26.
På dele af strækningen er der i dag udfordringer med
trafikafviklingen igennem Skive by bl.a. på grund
af mange lastbiler, og der er fremkommeligheds-
problemer i rundkørslen ved Holstebrovej og Nørre
Boulevard.
Der er følgende større kryds
på Rute 34 mellem Haderup
og Skive S:
Tingvej/Trevældvej
Hjelmvej
Bærsholmvej
Præstevejen
Kisumvej
Rute 26 (rundkørsel)
Rute 34 - Kryds ved Kisumvej
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0005.png
Rute 26:
Ringvej Syd
DEN NUVæRENDE LANDEVEj
Rute 34:
Herningvej
”Vestenvinden”
rundkørsel
Rute 26 mod Skive:
Herningvej
Luftfoto af den eksisterende rundkørsel
”Vestenvinden” - set mod syd. Rute 34 og
Rute 26 mødes her ved Skive S.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0006.png
UDBygNINg AF VEjEN
Rute 34:
Herningvej
Hjelmvej føres
motortrafikvejen
Visualisering af nyt hankeanlæg ved Hjelmvej (Mogenstrup).
Hjelmvej føres over den nye motortrafikvej.
Udbygning af vejen
Projektet omfatter en udbygning af den eksisterende Rute 34 mellem
Haderup og Skive S samt etablering af ny omfartsvej vest om Skive
Udbygning af Rute 34
Projektet omfatter en udbygning af den eksisterende
landevej Rute 34 mellem Haderup og Skive S.
På strækningen fra Haderup Omfartsvej og frem til
Bærs udbygges vejen med et ekstra spor, så det i
fremtiden bliver en 2+1 vej. Det ekstra spor etable-
res skiftevis i østlig og vestlig retning af den eksiste-
rende vej. Vejen ændres fra en landevej til en motor-
trafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90 km/t.
Til udveksling af trafik på tværs samt til og fra Rute
34 etableres der to nye såkaldte hankeanlæg; ét ved
Tingvej og ét ved Hjelmvej (Mogenstrup), så hastig-
heden på motortrafikvejen kan opretholdes, samt et
nyt kryds med venstresvingsbaner ved Bærs.
6
Ved hankeanlæggene og ved anlægget ved Bærs vil
det være muligt for cyklister at krydse Rute 34.
Opgradering af Rute 34 til en motortrafikvej med-
fører, at eksisterende sideveje og private adgange
på strækningen lukkes. Det betyder, at der vil være
omvejskørsel for naboerne til Rute 34. Der etable-
res nye adgangsveje som parallelveje langs Rute
34, som giver adgang til de to nye hankeanlæg og
anlægget ved Bærs.
Forslag til nye adgangsveje kan
ses af projekttegningerne på hjemmesiden.
Motortrafikvejen planlægges at ophøre ved Bærs.
Det vil sige, at den eksisterende landevej opretholdes
herfra frem til rundkørslen Vestenvinden ved Skive S.
Denne strækning udbygges og opgraderes til et mere
tidssvarende tosporet vejprofil med en kørebane-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0007.png
UDBygNINg AF VEjEN
bredde på 8 m og en hastighed på 80 km/t. Stræk-
ningen forbliver dermed en tosporet vej som i dag.
På strækningen er der en række begrænsninger i
forhold til udbygning til 2+1 bl.a. tætliggende Natura
2000-område, som omfatter ét habitatområde og ét
fuglebeskyttelsesområde, §3 natur, flere ejendom-
me med direkte ud- og indkørsel til Rute 34, lang
omvejskørsel for flere, høringssvar i den indledende
høringsfase, støj, herunder fuglen rørdrum, mv.
De eksisterende adgange langs denne del af Rute 34
opretholdes i størst muligt omfang. Kurven ved Est-
vad og Kisumvej udrettes og ved Kisumvej etableres
der også en venstresvingsbane.
Fra Estvad til Skive S etableres der en dobbeltrettet
cykelsti øst for Rute 34. Der etableres krydsnings-
muligheder for cyklister ved etablering af en ny
stitunnel ved Præstevejen.
Svinget ved Flyndersø var tidligere i projekt-
forløbet planlagt udrettet mod vest, så der på
denne strækning også kunne køres 80 km/t i
fremtiden. I forbindelse med konsekvensvur-
deringerne blev det konstateret, at området
omkring Flyndersø er ynglested for fuglen
rørdrum, som er på fuglebeskyttelsesområdets
udpegningsgrundlag. Rørdrum er støjfølsom,
hvorfor der på den udbyggede vej i fire måne-
der i sommerhalv-
året skal skiltes ned
til 70 km/t på en ca.
800 m strækning.
grundet dette, men i
lige så høj grad pga.
projektets samlede
økonomi er kurve-
udretningen af
svinget ved Flyndersø og en ny stibro taget ud
af projektet. Det eksisterende sving bevares
og strækningen udbygges med et tidssvaren-
de tværprofil. Hastigheden i svinget forbliver
derfor fortsat 60 km/t.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0008.png
UDBygNINg AF VEjEN
Ny vestlig omfartsvej omkring Skive
Hvor Rute 34 og 26 mødes etableres et nyt hanke-
anlæg til udveksling af trafikken. Der etableres en
ny 2+1 motortrafikvej med 90 km/t i åbent land vest
om Skive; i alt ca. 9 km lang. Omfartsvejen etableres
som en forlængelse af den eksisterende Rute 26,
Ringvej Syd, og slutter ved tilslutning til den eksiste-
rende Rute 26 ved Nørre Boulevard nord for Skive.
I området for placering af en ny omfartsvej har der
vist sig flere vanskelige forhold bl.a. en grusgrav,
jernbane (Langå-Struer banen), vådområdeprojekt
ved Karup Møllebæk, højt beliggende grundvand,
hensyn til støj ved Katrinevej, bakket terræn, jordba-
lance, landskabsforhold, mv.
Omfartsvejen føres mod nord på tværs af Folmen-
toftvej, der afskæres på begge sider, under jernba-
nen for at minimere påvirkningen på landskabet og
på tværs af Lundhedevej, der ligeledes afskæres for
trafik, og derefter videre over Krarup Møllebæk. Ved
Holstebrovej etableres der et hankeanlæg, så trafi-
8
kanterne kan komme til og fra Skive. Ved Katrinevej
føres omfartsvejen så langt mod vest som muligt af
hensyn til boligområdet.
Omfartsvejen føres under Ballingvej og Dølbyvej.
Tolstrupvej og Rudemøllevej afskæres på begge si-
der. Mod nord afsluttes omfartsvejen med en fly-un-
der (se visualisering og kort på næste side), hvor
trafik fra nord mod Skive ledes under omfartsvejen i
et separat spor, mens trafik fra syd fortsætter uhin-
dret via indfletning videre nordpå.
Cyklister vil i fremtiden kunne passere uhindret på
tværs af den nye omfartsvej ved Holstebrovej, hvor
den eksisterende cykelsti langs med vejen bevares
og føres med over omfartsvejen i det nye hanke-
anlæg. Ligeledes kan cyklister komme på tværs via
Ballingvej og Dølbyvej. Vestsallingstiens forløb ved
Dølbyvej omlægges, så den sammen med Dølbyvej
føres over omfartsvejen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0009.png
UDBygNINg AF VEjEN
Eksisterende vej:
Nørre Boulevard
Skive
Fly-under
Ny omfartsvej
vest om Skive
Nyt sydgående
spor
Visualisering: Den nye omfartsvej mødes med den eksisterende Rute
26 nord for Skive. Der etableres en ”fly-under” for trafik, der vil for-
sætte på den gamle vej mod Skive. Billedet er set fra nord mod syd.
N
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0010.png
UDBygNINg AF VEjEN
0+ alternativet
Projektet indeholder også et 0+ alternativ. 0+ alter-
nativet i dette projekt skal ses som en mulig over-
gangsløsning til hurtig afhjælpning af de udfordrin-
ger, der er forbundet med det smalle vejprofil på
Rute 34 i dag. 0+ alternativet indeholder således en
række mindre tiltag på Rute 34, som kan tilvælges
og etableres, inden det endelige projekt etableres
og går i drift i 2035.
I 0+ alternativet indgår følgende tiltag:
• Udbygning af kørebanebredden på Rute 34 med
0,5 m i hver side.
• Etablering af vigelommer, så langsomt kørende
køretøjer kan holde ind.
• Etablering af dobbeltrettet fællessti fra Estvad til
Skive S (som i projektforslaget).
• Mindre udretning af vejforløb ved Estvad (som i
projektforslaget).
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0011.png
SåDAN UDByggES VEjEN
Sådan udbygges vejen
Af Infrastrukturplan 2035 fremgår, at projektet skal gennemføres i
perioden 2031-2035
Forud for anlægsarbejdet skal der bruges ca. 2 år
på udbud, geotekniske boringer, detailprojektering,
besigtigelse, ekspropriation mv. og ca. 3 år på selve
anlægsarbejdet, hvor hastigheden vil være nedsat
på de strækninger, hvor der arbejdes.
Inden arbejdet går i gang, foretages en grundig
planlægning af, hvordan trafikken skal afvikles, mens
anlægsarbejderne er i gang. Disse planer bliver koor-
dineret med kommuner, politi og beredskab.
Den nuværende kapacitet på vejen med ét spor i
hver retning vil blive opretholdt under hele anlægs-
perioden. Dog vil der blive skiltet ned til 50 km/t
forbi igangværende arbejdsområder. Der vil også
være behov for at indsnævre kørebanen lokalt.
Arbejdet forventes at blive opdelt i forskellige faser
som anført nedenfor.
Rute 34
Når Rute 34 skal udbygges til 2+1 vej og med et
bredere vejprofil, bliver arbejdet i udgangspunktet
tilrettelagt, så det generer naboer, miljø og trafikan-
ter så lidt som muligt.
Udbygning til 2+1 vej
(Haderup-Flyndersø)
Fase 1:
Rydning, omlægning og etablering af nye
lokalveje, regnvandsbassiner og grøfter.
Fase 2:
Udbygning af vejen, afgravning af jord,
forlængelse af rørunderføringer, etablering af si-
deudvidelse, asfalt.
Fase 3:
Belægning mellem ny vej og eksisterende
vej.
Fase 4:
Opretning og forstærkning af den eksiste-
rende kørebane.
Fase 5:
Udlægning af slidlag, kan delvist evt. udfø-
res som natarbejde.
Udbygning af tosporet landevej
og ny cykelsti (Flyndersø-Skive S)
Fase 1:
Etablering af ny dobbeltrettet cykelsti øst
for Rute 34, nye regnvandsbassiner og grøfter.
Fase 2:
Belægning på cykelsti og mellem den nye
og eksisterende vej.
Fase 3:
Ny belægning i området mellem den oprin-
delige belægning og den nye asfaltbelægning.
Fase 4:
Opretning og forstærkning af den eksiste-
rende kørebane.
Fase 5:
Udlægning af slidlag.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0012.png
SåDAN UDByggES VEjEN
Den nye omfartsvej Rute 26
Den nye omfartsvej vest om Skive etableres som
nyanlæg på bar mark i åbent land og derfor kan
anlægsarbejdet foregå uden at genere trafikken. Der
skal dog tages hensyn til trafikken på de eksisteren-
de veje, som fremover kommer til at krydse den nye
omfartsvej. Dette gøres ved, at der etableres inte-
rimsveje (midlertidige veje) forbi arbejdsområderne,
hvor der arbejdes med at føre de krydsende veje
enten over eller under den nye omfartsvej. Alterna-
tivt, kan der foretages midlertidige vejspærringer og
omkørsel, mens over- eller underføringerne etableres.
Vælges løsningen med omkørsel etableres der
interimsveje forbi arbejdsområderne for cyklister og
gående. Alternativt kan der foretages midlertidige
vejspærringer og omkørsel mens over- eller under-
føringerne etableres.
Udbygning tæt på Natura 2000-
området ved Flyndersø
På strækningen omkring Flyndersø kan der være be-
hov for at lukke vejen i en kort periode for at begræn-
se behovet for arbejdsarealer og dermed påvirknin-
gen af de nærtliggende Natura 2000-områder. Hvis
vejen lukkes, etableres der omvejskørsel. Personbiler
omdirigeres til en kortere omvejskørsel via lokalveje,
mens tung trafik får en længere omkørsel via Rute
186. Omvejskørsel kan være nødvendig i en periode
på 3-4 måneder.
Området omkring Flyndersø er præget af mange
natur- og miljøforhold, som skal respekteres. Den
eksisterende vej grænser bl.a. op til Natura 2000-
områder på begge sider af vejen. På den vestli-
ge side er desuden et fredet område samt et §3
engområde, og på den østlige side et §3 mose- og
engområde.
Omkring Flyndersøvej skal der opsættes en spuns-
væg og et autoværn langs vejens vestlige side som
alternativ til et almindeligt skråningsanlæg for at
undgå berøring med Natura 2000-området.
Der er følgende tværgående veje i
området for en ny omfartsvej:
• Folmentoftvej (afskæres)
• Lundhedevej
(afskæres)
• Holstebrovej
• Ballingvej
• Tolstrupvej
(afskæres)
• Dølbyvej
• Rudemøllevej
(afskæres)
Visualisering: Den nye omfartsvej føres over Krarup
Møllebæk på en bro. Set fra Lundhedevej mod vest.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0013.png
SåDAN UDByggES VEjEN
Figur 1
Opbygning af
en ny vej - princip
26
2
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0014.png
STØj
Støj
Udbygning af vejen vil betyde, at støjpåvirkningen langs med Rute 34 og
den nye omfartsvej vil ændre sig i forhold til i dag
En betydelig del af trafikken på den eksisterende
Rute 26 gennem Skive by flyttes til et nyt fritliggende
vejforløb vest for byen i større afstande til boligom-
råder. Udbygningen af Rute 34 forventes modsat at
medføre en øget trafikmængde, og kombineret med
en højere skiltet hastighed på en større del af stræk-
ningen, må der forventes øget vejstøj for nærliggen-
de boliger. Dog vurderes det, at den øgede vejstøj
ikke nødvendigvis vil være hørbar.
I MKV-undersøgelsen er der beregnet støj for tre
forskellige situationer:
• dagens situation (2023)
• referencesituationen, som svarer til den fremtidige
situation år 2045, hvor vejen ikke bliver udbygget,
men hvor trafikken er steget
• den fremtidige situation med udbygningsforslaget
i 2045.
Der er foretaget støjberegninger for udbygnings-
forslaget. Resultatet af støjberegningerne kan ses i
tabel 1. Antallet af støjbelastede boliger og støjbe-
lastningstal (SBT) i driftsfasen fremgår af tabellen,
herunder er antallet af støjbelastede boliger opgjort i
5 dB intervaller.
Projektet medfører samlet set et fald i det samlede
antal af støjbelastede boliger (dvs. boliger med støj
over 58 dB), når der sammenlignes med en fremtidig
situation. Se tabel 1.
Projektet vil ikke omfatte etablering af støjskærme.
Det hænger sammen med, at der er et for lavt antal
boliger som kan få tilstrækkelig gavn af en eller flere
støjskærme. Se mere i faktaboksen nedenfor.
vejdirektoratet.dk/MKV-Haderup-Skive N
kan du
læse mere om støjberegningerne og de støjmæssige
konsekvenser. Her findes også et digitalt kort, hvor
du kan zoome ind på din ejendom og få information
om støjforholdene.
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et
rimeligt beskyttelsesniveau, når vejen udbygges.
I praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor
det er teknisk eller økonomisk muligt at reducere
støjen. Der er foretaget en konkret vurdering af
de boligområder, hvor støjen er over 58 dB. Der
skal være sammenhængende bebyggelse med
mere end 5 boliger, og effekten af afskærmnin-
gen skal som udgangspunkt være mindst 3 dB.
Det kan være boliger, hvor det ikke er muligt
at opsætte støjafskærmning eller hvor en støj-
skærm/støjvold ikke har en tilstrækkelig effekt ift.
prisen for opsætning af støjafskærmningen. De
boliger, der belastet med støj over 63 dB efter
vejen er udbygget, vil normalt få tilbudt tilskud til
støjisolering. Støjisolering omfatter typisk udskift-
ning af vinduer og forbedring af facaden for at re-
ducere det indendørs støjniveau. Ved lydisolering
bør det indendørs støjniveau reduceres til 33 dB.
Antal boliger med støjniveau på
facaden, L
den
Eksisterende forhold, 2023
Referencescenariet, 2045
Udbygningsforslag, 2045
58-63 dB
157
172
113
63-68 dB
89
108
125
68-73 dB
4
38
14
over 73 dB
2
2
2
Støjbelastede
boliger i alt
252
320
254
SBT
38
56
47
Tabel 1
Resultatet af støjberegningerne
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0015.png
STØj
Støj for Rørdrum
Ved Flyndersø er der i Natura-2000-området
kortlagt et levested for fuglearten rørdrum, som er
fredet i Danmark. Der er ikke fastlagte støjgrænser
eller retningslinjer for støj i forhold til ynglefugle
på udpegningsgrundlaget i Natura 2000-områder i
Danmark.
Der er derfor anvendt en tysk vejledning og en tysk
støjberegningsmetode i forhold til støjberegningerne
for at undersøge påvirkningen af støj for rørdrummen.
Det har resulteret i, at hastigheden på vejen bør
sænkes til 70 km/t i yngleperioden over en strækning
på 800 m for at beskytte rørdrummernes ynglesuc-
ces. Dette tiltag vil bidrage til at skabe et mere gun-
stigt miljø for disse fugle under deres yngleperiode.
Rørdrum i flugt.
Foto: mrstaggerlee (www.inaturalist.org)
Figur 2
Beregnet
støjudbredelse
med hastighed på
70 km/t nær levested
for rørdrum ved
Flyndersø
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
MILjØ
Miljø
Udbygning af vejen mellem Haderup og Skive vil medføre påvirkninger på
miljøet. En række af disse påvirkninger er afværget som led i projektet
generelt er miljøpåvirkningerne begrænsede langs
Rute 34, da der i forvejen er en vej, som påvirker
omgivelserne og udgør en barriere i området. Væ-
sentlige påvirkninger såsom fx øget støj og påvirk-
ning af beskyttet natur og arter søges her afværget
ved hastighedsnedsættelse og erstatningsnatur.
Miljøpåvirkninger i forbindelse med den nye om-
fartsvej er søgt begrænset mest muligt ved projekt-
tilpasninger, og hvor den nye vej skaber en barriere i
landskabet, er der afværget ved fx anlæg af fauna-
passager.
Nogle af afværgetiltagene i forbindelse med pro-
jektet vurderes generelt at have en positiv påvirk-
ning på natur og miljø. Det drejer sig om etablering
af faunapassager og et nyt opsamlingssystem til
vejvand for at forhindre nedsivning til grundvandet
og beskytte vandløb og søer.
”kun” indebærer en udbygning af den eksisterende
vej, vurderes det at der vil være væsentlige påvirk-
ninger i anlægsfasen, hvor der skal fjernes en del
beplantning langs vejen. Denne påvirkning er dog
midlertidig, indtil nye buske og træer vokser op
langs vejen. Derudover vil den nye omfartsvej, Rute
26, omkring Skive kunne ses som et nyt element i
landskabet. Men placeringen er nøje planlagt for at
mindske påvirkningen. Bl.a. går den planlagte vej
under jernbanen og der er taget hensyn til jordba-
lancen så der skal køres med så lidt jord som muligt.
Langs den planlagte vejudbygning er der kortlagt
flere kulturhistoriske levn, som kan blive påvirket
ved en udbygning af Rute 34. Projektet berører flere
beskyttede sten- og jorddiger samt områder med
arkæologiske interesser. Langs Rute 26 berøres
enkelte sten- og jorddiger, men ingen områder af
arkæologisk interesse.
Med hensyn til påvirkninger af rekreative områder
og friluftsliv i forbindelse med udbygning af Rute 34
og etablering af en ny omfartsvej vurderes påvirk-
ningerne som omlægning af stiforbindelser eller
midlertidig lukning af stier i anlægsperioden at være
midlertidig, dvs. kortvarig.
generelt er de arealer, der inddrages til udbygningen
af Rute 34, relativt små og smalle, beliggende langs
den eksisterende vej. Det medfører kun mindre
permanente påvirkninger af rekreative områder og
friluftsinteresser. Efter udbygningen og etablering
af en ny omfartsvej vil rekreative stier blive gen-
etableret, og der vil fortsat i fremtiden være passage
mellem de forskellige naturområder og skove, såsom
stisystemerne ved Flyndersø, plantagerne omkring
Haderup og Skive, Vestsallingstien, m.fl.
Mennesker og landskab
Den planlagte udbygning af Rute 34 passerer forbi
flere mindre byer og landsbysamfund på stræknin-
gen mellem Haderup og Skive. På strækningen ved
Skive, Rute 26, ligger byen flere steder med er-
hvervs- og boligområder ud til området for den nye
omfartsvej.
Landskabet i området er præget af åbne landbrugs-
områder og mindre skovområder, der skaber en
varieret visuel oplevelse langs ruten. Især området
omkring Flyndersø er kendetegnet ved et bevarings-
værdigt landskab med søer og plantageområder.
En udbygning af Rute 34 vil påvirke landskabet og
de visuelle forhold. Selvom projektet hovedsageligt
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0017.png
MILjØ
Natur
Rute 34 og det nye forløb for Rute 26 rundt om
Skive by er beliggende i det åbne land med spredte
naturområder og skov. Området omkring Rute 34
og Rute 26 rummer bl.a. beskyttet natur, jf. naturbe-
skyttelseslovens § 3, fredskov, kommunalt udpege-
de økologiske forbindelseslinjer og en række bilag
IV-arter, der er internationalt beskyttede arter.
Projektet med udbygning af Rute 34 og etablering af
en ny omfartsvej påvirker levesteder for paddearter
som lille og stor vandsalamander, spidssnudet frø
og butsnudet frø. For at afbøde dette, etableres nye
og større levesteder for padderne, og der opsæt-
tes midlertidige paddehegn. Permanente grund-
vandssænkninger langs den nye omfartsvej vurderes
også at påvirke paddelevesteder, men der anlægges
nye og større vandhuller som kompensation, hvorved
arternes levevilkår opretholdes.
Flagermus, odder, bæver og andre nataktive dyr
forventes ikke at blive væsentligt påvirket, da an-
lægsarbejder foregår om dagen, og der skal tages
hensyn til dyrenes yngleperioder.
Større pattedyr vil opleve udbygningen af Rute
34 og den nye omfartsvej som en øget barriere i
landskabet. Vejen vil påvirke dyrenes bevægelighed
negativt, og for at kompensere for dette etableres
der seks faunapassager.
Ved Mogenstrup Bæk, Karsmose Bæk, Kisum-Estvad
Bæk samt Krarup Møllebæk etableres passager der
understøtter passage for mellemstore og små patte-
dyr, bl.a. odder. Ved Killesmose Bæk og Vinde Bæk
etableres faunapassager som skaber passagemulig-
heder for alle landlevende dyr, herunder hjortedyr,
harer og visse flagermusarter.
Desuden opsættes vildthegn for at reducere på-
kørsler af dyr, og det vurderes derved sammen
med faunapassagerne, at projektet ikke vil hindre
kommunernes planer om økologiske forbindelser og
naturbeskyttelsesområder.
Beskyttet natur og fredskov vurderes også at blive
påvirket, men der kompenseres ved at udlægge
Flagermus
dobbelt så store arealer med ny natur og skov. For at
beskytte eksempelvis orkidéen maj-gøgeurt marke-
res dens voksesteder, så de ikke påvirkes.
Der tages også højde for at håndtere jord med
invasive plantearter i anlægsfasen for at forhindre
spredning af disse planter.
Endelig, er der taget højde for kommunens planer
om etablering af nye vådområder ved Krarup Møl-
lebæk og Skive å/Karup å, således at disse fortsat
kan gennemføres.
Flyndersø
I MKV-undersøgelsen har Flyndersø haft et særligt
fokus.
Flyndersø er et enestående naturområde, der byder
på rige rekreative muligheder og en høj biodiversitet.
Søen og dens omgivelser er kendt for sin naturskøn-
hed og er ideel til aktiviteter som fx vandreture og
fuglekiggeri. Området er præget af varieret natur
med både skove, heder og vådområder.
Flyndersø er fredet og indgår i et større fredet om-
råde, som har til formål at bevare landskabet, som
blandt andet rummer store kulturhistoriske værdier.
De kulturhistoriske værdier udgør blandt andet kæm-
pehøje mv., som skal bevares. De fredede arealer må
ikke bebygges med nye bygninger, stier eller veje.
Flyndersø er desuden en del af et europæiske Na-
tura 2000-netværk, hvilket betyder, at området er
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0018.png
MILjØ
Ved Flyndersø passerer Rute 34 midt mellem to Na-
tura 2000-områder, hhv. benævnt N40 og N41, og
den eksisterende vej ligger således tæt på såkaldte
habitatnaturtyper som surt overdrev, tidvis våd eng,
hængesæk og skovbevokset tørvemose. Naturtyper
på udpegningsgrundlaget skal der tages særlige
hensyn til.
Desuden krydser Rute 34 Koholm å, som leder vand
fra Flyndersø mod vest til Karup å.
Af hensyn til bl.a. Natura 2000-områderne udbygges
Rute 34 minimalt på strækningen forbi Flyndersø.
og i det hele taget er indgrebene i det værdifulde
område søgt minimeret mest muligt.
Broen over Koholm å udvides kun med en mindre
nødvendig sideudvidelse. Kampestensbanketterne
som sikrer odder passage under broen i dag for-
længes i begge sider, så odder fortsat kan passere
uhindret. Hvor Rute 34 forløber tættest på Flynder-
sø ligger den eksisterende vej på en dæmning. Her
planlægges vejen sideudvidet både mod øst- og
vest, bl.a. af hensyn til en række særlige naturtyper,
som herved ikke påvirkes af projektet.
Projektet inkluderer specifikke tiltag for at beskytte
fuglen rørdrums levested, herunder overvågning og
støjreduktionstiltag der reducerer hastighedsgræn-
sen til 70 km/t i rørdrummens yngleperiode. Over-
vågning gør det muligt at justere afværgetiltaget på
sigt, så rørdrum fortsat kan trives ved Flyndersø.
Samlet set, er projektet tilpasset så hverken habi-
tatnaturtyper eller særlige arter i området påvirkes
negativt.
Figur 3
Natura 2000-områder nær projektstrækningen
beskyttet for at bevare særlige naturtyper og dyre-
og plantearter. Området huser flere sjældne og truede
dyre- og plantearter og bl.a. fuglen rørdrum er på
udpegningsgrundlaget sammen med fx fiskeørn, grøn
kølleguldsmed, flere arter af lampretter, damflager-
mus, stor vandsalamander og odder. Arter på udpeg-
ningsgrundlaget skal der tages særlige hensyn til.
Rørdrum lever i rørskoven i søens østlige ende ud
mod Rute 34. Den sjældne ynglefugl er støjfølsom
og påvirkes af trafikstøj.
Vand og jord
Udbygningen af Rute 34 og etablering af en ny
omfartsvej indebærer vigtige miljøhensyn for vand
og jord.
Projektet krydser flere vandløb og kræver etablering
af 19 nye regnvandsbassiner (se figur 4) og nedsiv-
ningsgrøfter for at sikre, at vand fra vejen renses, før
det ledes videre til vandløb eller siver ned i jorden.
Disse tiltag reducerer risikoen for forurening.
Rørdrum. Foto Tatyana Zarubo (www.inaturalist.org)
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0019.png
MILjØ
Flyndersø ved udløbet til Koholm å
I området hvor en ny omfartsvej planlægges placeret
står grundvandet generelt højt. Det er derfor vur-
deret, at der vil være behov for permanente grund-
vandssænkninger, da den nye omfartsvej er søgt
tilpasset omgivelserne bedst muligt, og i det bakkede
område ligger lidt under nuværende terræn. grund-
vandssænkninger, både midlertidige i anlægsfasen
og permanente sænkninger i driftsfasen, vil blive
håndteret i overensstemmelse med gældende lovgiv-
ning og vandområdeplaner. generelt er grundvands-
magasinerne i området godt beskyttede mod over-
fladeaktiviteter af naturlige lerlag i undergrunden.
I anlægsfasen kan spild og uheld påvirke grundvan-
det, men korrekt håndtering, jf. gældende lovgiv-
ning, vil begrænse konsekvenser. I driftsfasen vil
de nye regnvandsbassiner og nedsivningsgrøfter
mindske mængden af vejvand, der nedsiver direkte,
og dermed også potentialet for forurening. Projek-
tet forventes ikke at forringe tilstanden eller hindre
målopfyldelse i berørte vandforekomster. I driftsfa-
sen renses regnvandsbassinerne regelmæssigt for at
fjerne sediment med potentielle forurenende stoffer.
Der udestår nogle vurderinger omkring koncentratio-
nen af forurenende stoffer i vejvand. Fyldestgørende
vurderinger for de berørte vandforekomster vil blive
udarbejdet forud for anlægsarbejderne, som er plan-
lagt i perioden 2031-2035.
Langs strækningen er der registreret forurenet jord
i tre områder. Håndteringen af denne jord i projektet
vil følge gældende lovgivning, og således forhindre
evt. spredning af forureningen.
Den nye omfartsvej vest om Skive passerer et rå-
stofgraveområde ved Folmentoft. Indvindingen af
råstoffer i dette område forventes at være afsluttet
senest i 2029 og dermed før vejprojektet planlæg-
ges anlagt.
Figur 4
Vandløb og regnvandsbassiner nær projektstrækningen
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0020.png
TRAFIKKEN I DAg Og I FREMTIDEN
Trafikken i dag og i fremtiden
Trafikken i dag
Trafikken på strækningen var i 2022 mellem 6.000
køretøjer pr. døgn ved Flyndersø, ca. 9.000 køretøjer
ved Lundbro i Skive by og ca. 8.000 køretøjer ved
Vestre Boulevard nord for Holstebrovej.
Mængden af trafik på Rute 34 og den eksisterende
Rute 26 igennem Skive har været stigende gennem
årene siden 2012. Målinger ved den faste tællestati-
on ved Flyndersø viser, at der har været en gennem-
snitlig årlig vækst på ca. 3,8 %.
Hastigheden på Rute 34 er i dag 80 km/t med lokale
hastighedsnedsættelser på 60 km/t ved Flyndersø
og Kisumvej. På Rute 26 igennem Skive er hastighe-
den på strækningen mellem 50-80 km/t afhængig af
lokale forhold.
Målinger viser, at hastighedsniveauet generelt er
meget højt på strækningen, se Tabel2.
På Rute 34 udgør den tunge trafik ca. 10 % af det
samlede antal køretøjer. Ud af de 10 % tunge køre-
tøjer, som typisk er lastbiler, er der i 2022 registreret
ca. 160 køretøjer, som ikke er klassificeret som lastbil,
varebil eller personbil ved tællestationen ved Flyn-
dersø. Disse tilskrives at relaterer sig til landbruget.
Ved tællestationerne på Rute 26 nord og syd for
Holstebrovej udgør lastbiltrafikken ca. 20 % af det
samlede antal køretøjer.
Da Rute 34 i dag har et meget smalt vejprofil og der
færdes forholdsvis mange lastbiler og landbrugskø-
retøjer på strækningen, kan det af mange trafikanter
føles som, at fremkommeligheden er dårlig.
Der er ikke registreret kapacitetsmæssige udfordrin-
ger i nogle kryds på strækningen.
På Rute 26 ind igennem Skive by er der om morgen-
en problemer med at afvikle trafikken på Holstebro-
vej, idet trafik fra vest ikke kan komme ind i rund-
kørslen ved Rute 26. Dette medfører tilbagestuvning
igennem rundkørslen ved Ballingvej og videre mod
vest. Om eftermiddagen er der problemer med at
afvikle trafikken fra øst, som ikke kan komme ind i
rundkørslen ved Rute 26.
Svinget ved Flyndersø
Lokalitet
Svinget ved Flyndersø
Rute 26 ved Lundbro,
syd for Holstebrovej
Vestre Boulevard, nord
for Holstebrovej
Skiltet
hastighed
60 km/t
50 km/t
80 km/t
Målt gennemsnits­
hastighed
71,3 km/t
53,9 km/t
78,3 km/t
Målt 85 %-
hastighedsfraktil
79,6 km/t
62,5 km/t
86,2 km/t
Tabel 2. Hastighed på strækningen. Målt 85 % hastighedsfraktil er den hastighed, som 85 %
af trafikanterne holder sig under.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0021.png
TRAFIKKEN I DAg Og I FREMTIDEN
Trafikken i fremtiden
Der er udført beregninger af de trafikale
effekter af udbygningsforslaget, når det
er færdigt og åbner i 2035 – se tabel 3 og
figur 5.
Som følge af en udbygning af Rute 34
forventes trafikken at stige med op til 20 %
på strækningen, mens den nye omfartsvej
vest om Skive forventes at blive benyttet
af i underkanten af ca. 9.000 køretøjer pr.
døgn.
Som følge af den øgede trafik på den ud-
byggede Rute 34 og den nye omfartsevej
vil trafikken syd for Haderup på Rute 34
også stige.
Figur 5
Oversigtskort, der viser hvilke veje der får mindre (grøn)eller mere
(rød) trafik med projektet.
Basis 2035
Rute 34 - Sundsvej ved Herning N
Rute 34 - Haderup Omfartsvej
Rute 34 ved Flyndersø
Rute 26 - Ringvej Syd
Ny omfartsvej vest om Skive (Rute 26)
Rute 26 nord for Holstebrovej
Rute 26 - Nørre Boulevard
Rute 26 - Brovej
Rute 26 - Sallingsundbroen
Rute 189 ved Ejsing
Holstebromotorvejen
Rute 11 ved Oddesund
Tabel 3
ændring i trafik
24.300
9.800
9.200
6.400
0
12.600
13.200
10.200
13.500
6.800
33.100
7.500
Projekt 2035 Relativ differens
24.800
11.100
11.000
8.500
8.700
7.000
6.400
11.400
14.200
6.200
32.400
7.200
+2 %
+14 %
+20 %
+33 %
-
-45 %
-51 %
+12 %
+5 %
-9 %
-2 %
-4 %
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0022.png
TRAFIKKEN I DAg Og I FREMTIDEN
En udbygning af Rute 34 til 2+1 mellem Haderup
og Bærs vil bevirke at fremkommeligheden øges på
strækningen. På strækningen fra Bærs til Skive S
bevares flere af sidevejene, eksisterende kryds og
adgange, og vejen vil fortsat kunne benyttes af lang-
somme landbrugskøretøjer. En udbygning af vejpro-
filet til 8 m vurderes dog at have en positiv virkning
på den oplevede fremkommelighed på denne del af
strækningen.
Tilsvarende forventes en udbygning af Rute 34 at
medføre en reduktion i antal og alvorlighed af trafik-
ulykker på strækningen fordi:
• Det bliver mere sikkert at overhale
• Vejadgange lukkes og de resterende vejkryds
gøres mere trafiksikre
• Ved at bygge hankeanlæg forbedres trafiksikker-
heden, fordi de alvorligste konflikter undgås, når
skærende trafik ikke mødes
På den eksisterende Rute 26 gennem Skive reduce-
res trafikken med op til 50%, da al gennemkørerende
trafik nu ledes udenom Skive på den nye omfartsvej.
Udbygningsforslaget for Rute 26 vil således aflaste
den eksisterende Rute 26 igennem Skive by og flytte
den gennemkørende trafik væk fra byen, hvormed
fremkommeligheden øges begge steder.
På Rute 26 nord for Skive forventes trafikken at stige
med 12%, mens den endnu længere mod nord ved
Sallingsundbroen forventes at stige med 5 %. Se
tabel 3 og figur 5.
Antallet af ulykker på den eksisterende Rute 26 gen-
nem Skive forventes, at blive reduceret som følge
af, at en stor del af trafikken flyttes ud på den nye
omfartsvej.
Rute 34: Strækning hvor vejprofilet skal udbygges til 8 meter
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0023.png
AREALFORHOLD
Arealforhold
Arealbehov til udbygning af
Rute 34 og den nye omfartsvej
En udbygning af Rute 34 og etablering af en ny
omfartsvej kræver mere areal. Nogle arealer skal
anvendes til permanente anlæg til ny vej, regnvands-
bassiner og nye adgangsveje og parallelveje. Andre
arealer skal kun anvendes midlertidigt i forbindelse
med anlægsarbejdet.
Disse arbejdsarealer leveres tilbage til ejeren, når
anlægsarbejdet er færdigt. Arbejdsarealer langs vej-
strækningen er normalt 10 m bredt. Desuden kan der
være behov for arbejdsarealer til forskellige facilite-
ter, arbejdspladser, oplag af materiel, m.v. Arealer til
permanent udbygning/ny vej og retten til at anvende
arbejdsarealer erhverves gennem ekspropriation.
dringer, når en mere detaljeret projektering udføres
i en senere fase, ligesom ekspropriationskommis-
sionen har mulighed for at ændre på omfanget af
ekspropriationer.
Ekspropriationerne foretages af en kommission, der
er uvildig og uafhængig af staten.
Adgange
I dag ligger flere ejendomme helt ud til Rute 34 og i
de fleste tilfælde med adgang direkte til vejen. Ud-
bygning af strækningen fra Haderup til Bærs inde-
holder lukning af en række adgange til ejendomme
langs med vejen. Disse ejendomme vil få en ny og
ændret adgangsvej og der vil blive inddraget areal
til alternativ adgang for de berørte ejendomme på
denne del af Rute 34.
Alle ændringer af adgangsforhold bliver ikke endeligt
fastlagt i denne fase af projektet, men gennem en
senere detailprojektering.
Udbygningen af Rute 34 mellem Haderup og Bærs
omfatter desuden, at antallet af sideveje og kryds
reduceres af hensyn til en øget fremkommelighed og
trafiksikkerhed. Det medfører omvejskørsel for be-
boere og trafikanter i nærområdet, ligesom de land-
brugsejendomme, der har marker på begge sider af
vejen, også kan få længere til deres arealer.
Ekspropriation
Arealer, der skal bruges til udbygning af Rute 34/ny
omfartsvej erhverves af staten ved ekspropriation.
Ekspropriation kan først gennemføres efter der er
taget politisk beslutning om at realisere projektet.
Der er i denne fase af projektet udarbejdet et skitse-
projekt. Det betyder, at de nødvendige permanente
og midlertidige arealer for de enkelte ejendomme
ikke kan opgøres præcist på nuværende tidspunkt.
Opgørelserne er omtrentlige. Der kan komme æn-
vejdirektoratet.dk/MKV-Haderup-Skive N
findes et zoombart kort som viser arealbehov til
henholdsvis udbygningen og til de midlertidige
arbejdsarealer. På kortet er det muligt at søge på
en adresse.
Udklip fra hjemmesiden
af det zoombare kort der
viser arealforhold
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0024.png
ØKONOMI
Økonomi
Der er beregnet anlægsoverslag og udført samfundsøkonomiske
beregninger for udbygningsprojektet
I forbindelse med Infrastrukturplanen (IP2035) er der
afsat 1.144 mio. kr. (indekseret til 1.450 mio. kr. i FL-in-
deks 2024) til at udbygge Rute 34 og 26 i perioden
2031-2035.
Et projekt inden for denne ramme kan anlægges.
Besparelsesforslag
Forslagene giver mulighed for at erstatte tre større
vejtekniske anlæg med mindre omkostningstunge
anlæg.
A. Hankeanlæg ved Tingvej kan erstattes med et
kryds med forskudte sideveje
B. Hankeanlæg ved Hjelmvej kan erstattes med et
kryds med forskudte sideveje
C. Fly-under ved Skive N kan erstattes af et kryds
med hajtænder eller en rundkørsel
Sammenlagt resulterer dette i et udbygningsprojekt,
der holder sig inden for den afsatte bevilling.
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger
i henhold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbud-
gettering”, og der er på baggrund af de beregne-
de anlægsoverslag gennemført en granskning af
anlægsoverslaget og en risikovurdering samt en
beregning af de samfundsøkonomiske effekter ved
udbygningsforslaget og 0+ alternativet.
Alle enhedspriser og km-priser er gennemgået
kritisk, og der er foretaget en sammenligning med
nyligt gennemførte projekter.
Et udbygningsprojekt med udgangspunkt i løsninger
skitseret i forundersøgelsen ”Opdatering af vejfor-
bindelsen Herning-Hanstholm” fra 2012 overstiger
bevillingen i IP2035, hvorfor det har været nødven-
digt at identificere tiltag til reduktion af projektets
samlede omkostninger. Tiltagene er inddelt i to
kategorier:
• Projektelementer, der udgår af projektet
• Besparelsesforslag
Projektelementer, der udgår af projektet
Der er identificeret en række tekniske tiltag, der
udgår af projektet. Rent fysisk er der to tiltag, der
ændres i forhold til det fremlagte udbygningsprojekt:
1. Bygværk ved Rudemøllevej udgår
2. Kurveudretning ved Flyndersø inkl. stibro udgår
Udbygningsforslag
1.443,5 mio. kr.
IP2035
bevilling
1.450 mio. kr.
Forskel
-6,5 mio. kr.
Tabel 4
Samlet anlægsoverslag for udbygningsforslag inkl.
tiltag og besparelsesforslag (FL-indeks 2024: 143,35)
Projektet forventes at skulle opdateres i 2029/30,
hvor der kan tages endelig stilling til besparelser.
Samlet anlægsoverslag for 0+ alternativet inkl. tiltag
er 250 mio. kr. (2024-prisniveau).
Bemærk at ovenstående tiltag er kun effektue-
ret i anlægsoverslaget, og fremgår derfor IKKE
af MKV-rapporten, projektets tekniske rappor-
ter og tegninger.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0025.png
ØKONOMI
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at anlægge en ny
vej eller udbygge en eksisterende landevej gennem-
føres der en samfundsøkonomisk analyse af det
foreslåede projekt.
Et projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en
positiv nettonutidsværdi og en intern rente, der er
højere end den såkaldte diskonteringsrente på ca.
3,3 %.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så
mange omkostninger og effekter knyttet til projektet
som muligt – i kroner og øre. De store poster i analy-
sen er anlægsomkostninger og brugereffekter i form
af rejsetidsgevinster. Desuden værdisættes gener
i anlægsperioden samt eksterne effekter i form af
uheld, støj, luftforurening og klima, på baggrund af
ændringer i kørsel som følge af projektet.
For udbygningsforslaget overstiger de samlede
anlægsomkostninger de positive brugereffekter, der
er ved projektet, og da der samtidig medregnes en
negativ gevinst som følge af trafikantgener i an-
lægsperioden er projektet ikke samfundsøkonomisk
rentabelt i 2035. Udbygningsprojektet har således
en negativ samfundsøkonomi, se tabel 5.
Der er foretaget en række følsomhedsberegninger
i bl.a. ændrede trafikanteffekter og tidsgevinster. I
begge disse følsomhedsberegninger bliver udbyg-
ningsforslaget inkl. tiltag og besparelsesmuligheder
samfundsøkonomisk rentabelt, og ligger dermed lige
på grænsen mellem at være samfundsøkonomisk
rentabelt og ikke at være, da små ændringer i forud-
sætninger også ændrer den overordnede konklusion.
Udbygningsforslag
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedligeholdelseseffekter
Brugereffekter
gener i anlægsperioden
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
-1.083
-76
806
-35
90
171
-128
2,8%
Tabel 5
Samfundsøkonomi. Nettonutidsværdi, år 2024 i prisni-
veau 2024 i mio. kr.
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0026.png
DET VIDERE FORLØB
Det videre forløb
Resultaterne af MKV-undersøgelsen kan læses på
vejdirektoratet.dk/MKV-Haderup-Skive N.
Her er der
adgang til miljøkonsekvensrapporten, miljørapporter
og tekniske baggrundsrapporter. Her findes også
forskellige kort, som viser f.eks. arealinddragelse og
støjpåvirkninger.
Med offentliggørelsen af MKV-undersøgelsen indle-
des den afsluttende offentlige høring af projektet.
Høringsperioden løber fra den 20. august til den
20. oktober 2024.
I offentlighedsperioden vil der blive afholdt et bor-
germøde, hvor der er mulighed for at høre mere om
projektet samt stille spørgsmål til Vejdirektoratets
fagfolk.
Mødet afholdes tirsdag den 24. september kl. 17-19.
KulturCenter Skive
Sundsøre-salen
Skyttevej 12-14
Skive
Efter høringsperioden bliver alle høringssvar be-
handlet og der vil efterfølgende blive offentliggjort
et samlet høringsnotat.
Selve anlægget igangsættes først i 2031, jf. Infra-
strukturplanen, og Vejdirektoratet forventer at være
færdige med anlægsprojektet i 2035. Først skal der
bruges ca. to år til udbud, detailprojektering, besig-
tigelse, ekspropriation m.m. Herefter følger ca. tre år
med anlægsarbejder på strækningen.
Forår 2022
Indledende idé-fase:
Borgermøde
Indkaldelse af forslag og idéer
Indledende undersøgelser
Feltundersøgelser for natur og
miljø.
Medio 2022 - medio 2024
Undersøgelser, skitseprojektering,
miljøkonsekvensvurderinger, projekt-
tilpasninger, anlægsoverslag mv.
Sommer 2024
Offentligørelse af
undersøgelsens resulatet.
Afsluttende høringsperiode med:
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Efterår - ultimo 2024
Vejdirektoratets høringsnotat
og indstilling (anbefaling) frem-
sendes til transportministeren.
Efterfølgende politisk beslutning
om projektet
2031 - 2035
Den valgte løsning igangsættes.
Detailprojektering
Arealerhvervelse
Udbud for entreprenører
Anlægsarbejder på strækningen.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0027.png
DET VIDERE FORLØB
Yderligere oplysninger
yderligere information om projektet kan findes
på vores hjemmeside www.vd.dk/haderup-skive
eller ved henvendelse til Vejdirektoratets projekt-
leder Elisabeth Krog på tlf. 7244 3538 eller
e-mail [email protected]
Læs mere online
På vejdirektoratet.dk/MKV-Haderup-Skive N
kan du læse mere om projektet og MKV-under-
søgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med bl.a.
støjudbredelsen fra Rute 34 og 26, undersøgte
miljøforhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at
sende dine bemærkninger og kommentarer til
undersøgelsen i høringsperioden.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 301: Orientering om IP35 - resumé af MKV-rapport og ekstern kvalitetssikring af rute 36 og 26 øget kapacitet mellem Haderup og Skive N, fra transportministeren
2896759_0028.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet