Transportministeren
Skatteudvalget
Folketinget
13. oktober 2023
2023-3189
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Skatteudvalget har i brev af d. 23. juni stillet mig følgende spørgs-
mål (SAU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina
Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 282:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af L 74 – spørgsmål 6
nærmere redegøre for, hvilke konkrete initiativer der iværksættes
med henblik på at sikre, at udenlandske lastbiler betaler den kom-
mende kilometerafgift og hvordan disse skal fungere i praksis?
Svar:
Det er – selvfølgelig – en prioritet for regeringen, at loven om kilo-
meterbaseret vejafgift for lastbiler overholdes og efterleves. Det
gælder både danske og udenlandske lastbiler. Kontrol med vejafgif-
ten er et centralt værktøj i den forbindelse.
Det følger af
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
af
29. marts 2023, at Sund & Bælt varetager opgaven vedrørende im-
plementering af vejafgiftsordningen. Dette omfatter udvikling og
indkøb af udstyr samt den efterfølgende drift, herunder beregning,
opkrævning og kontrol af afgiften.
Sund & Bælt leverer som udgangspunkt en administrativ håndhæ-
velse af vejafgiftsordningen via 6 faste portaler ved trafikknude-
punkter i Danmark, herunder særligt de faste forbindelser ved Lil-
lebælt, Storebælt, Øresund og Farø. Dertil kommer 6 mobile enhe-
der, som hver indeholder mulighed for yderligere 2 ekstra mobile
vejsideenheder, svarende til 18 mobile enheder i alt.
For udenlandske lastbiler indebærer proceduren for bødeopkræv-
ning bl.a., at Sund & Bælt tilgår udenlandske motorregistre via EU-
CARIS (Et EU-informationsudvekslingssystem for køretøjer og kø-
rekort). Via de udenlandske motorregistre er det muligt at finde
frem til udenlandske vognmænd, når der skal sendes bøder. I de