Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 298
Offentligt
Kære Transportudvalg i Folketinget m.fl
Herning og Holstebro 260724
Batteritog kan igen koble Midt- og Vestjylland
på det landsdækkende jernbanenet
og kan skære af rejsetiden
”Omstilling af infrastrukturen til batteritog. Strategisk analyse”.
Det er titlen på en spændende rapport om batteri-tog, udgivet af BaneDanmark i maj 2024.
Rapporten gennemgår de konkrete muligheder for batteritog på alle ikke-elektrificerede
banestrækninger, som også gør det muligt igen at koble Midt- og Vestjylland på det
nationale jernbanenet. Med flere direkte tog.
Analysen gennemgår de lade-faciliteter, der bør etableres i blandt andet Herning, Skjern,
Holstebro og Struer.
Mellem Herning og Gødstrup skal den 6,5 kilometer lange banestrækning dog
elektrificeres for at skabe robustvej ift opladning midtvejs mellem Vejle og Struer.
Senest i 2028 skal der indgås en ny togkontrakt ift Midt- og Vestjylland. Derfor er temaet
ganske aktuelt og udsat for tidspres.
Ift landsdelstrafikken er det
en stor teknologisk åbning. Det fremgår, at ”ladestrukturen i
Struer og Herning får ”tilstrækkeligt langt køreledningsanlæg og tilstrækkelig høj effekt til,
at eventuel landsdelstrafik med batteritog Struer-Herning-Vejle-København også vil kunne
understøttes”.
Dermed til de 400.000 midt - og vestjyder både kunne få hurtigere regionaltog og få flere
end de fire nuværende togpar Struer- København. Mod 12 togpar indtil for få år siden.
Midt- og Vestjylland er i dag en slags tog-udkant. Eksempelvis har Esbjerg, Bramming,
Vejen og mange flere byer timedrift til København !
Med batteritog, der kan hæve pantografferne i Vejle, så er der ikke længere teknologiske
hindringer for flere landsdelstog. Vi kan få et Danmark i balance ift togbetjening !
Aktuelt skulle forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 iflg tidligere oplyste i et aktindsigt
have en afrapportering i 2. Kvartal ift en undersøgelse af, hvorledes batteritog kan bruges i
landsdelstrafikken. Er det sket?
Vi håber, at Transportudvalget vil sætte fremtidens togbetjening i Midt- og Vestjylland og
Struer-København i fokus. En række kommuner har ift Statens Trafikplan for jernbanen
afleveret høringsbidrag, som kan være interessante at genlæse og vurdere på ny.
Venlig hilsen
Finn Stengel Petersen, Herning og Ole Skydt , Holstebro
CC: Borgmestre i regionen