Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. juli 2024
2023-4913
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
ORIENTERINGSBREV TIL TRANSPORTUDVAL-
GET OM EKSTERN HØRING AF FORSLAG TIL
LOV OM ÆNDRING AF LOV OM LUFTFART
Til
Transportudvalgets
orientering sendes vedlagt udkast til oven-
nævnte lovforslag. Lovudkastet er samtidig sendt i høring. Hø-
ringsfristen udløber den 22. august 2024.
Det kommende lovforslag vil indebære, at der i kølvandet på covid-
19-pandemien igen skabes balance mellem udgifterne til tilsyn på
luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf via safety-af-
giftsordningen. Safety-afgiften udgør pr. 1. januar 2025 6 kr. pr.
passager, der befordres fra en dansk lufthavn. Med lovforslaget
hæves satsen til 8 kr. pr. 1. januar 2025, og der foreslås en gradvis
forøgelse af safety-afgiftssatsen frem mod 1. januar 2028 til 14 kr.
pr. passager. Forslaget understøtter det oprindelige formål om, at
safety-afgiftsordningen skal finansiere det samlede tilsyn på luft-
fartsområdet. Desuden foreslås den nugældende reguleringsmeka-
nisme for safety-afgiften ophævet, og at afgiften i stedet fremover
omfattes af løbende PL-regulering.
Foruden en ændring af safety-afgiften foreslås en række ændringer
af teknisk karakter i luftfartsloven. Der foreslås således at fastsætte
bestemmelser om transportministerens beføjelser for så vidt angår
fastsættelse af regler vedrørende luftfartøjers luftdygtighed og
mærkning. Ministerens beføjelser til at fastsætte regler vedrørende
luftfartøjers luftdygtighed og mærkning er i dag baseret på en ge-
nerel bemyndigelseshjemmel, og det foreslås med lovforslaget at
indsætte særskilte bemyndigelseshjemler til dette for at skabe
større gennemsigtighed og klarhed i forhold til rækkevidden af mi-
nisterens bemyndigelser på disse områder.
Endvidere foreslås det at præcisere bestemmelserne om registre-
ring af luftfartøjer i Nationalitetsregisteret (registeret over danske
luftfartøjer). Luftfartsloven indeholder i dag en bestemmelse om,
at EU- og EØS-statsborgere og EU- og EØS-selskaber (juridiske
personer) kan få et luftfartøj registret i Danmark, når disse er om-