anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
31. maj 2023
Revision af direktivet om kørekort
Danmarks Frie AutoCampere (www.dfac.dk) har følgende kommentarer til forslaget om kørekortsdirektiv
dateret 1. marts 2023.
Vi er tilfredse med, at forslaget afspejler vores høringssvar indsendt d. 20/5-2021 om, at kørekortskategori
B fremover 2 år efter erhvervelse vil kunne anvendes til biler med en totalmasse over 3.500 kg men ikke over
4.250 kg,
der er drevet af ”alternative” brændstoffer
(artikel 9, pkt. 2 h).
Konsekvensanalysen belyser, at årsagen til, at de mange høringssvar, der vedrører muligheden for at kunne
føre et køretøj over 3500 kg men ikke over 4250 kg (uden trailer) med et kategori B-kørekort ikke er
indarbejdet i forslaget er, at tungere køretøjer generelt reducerer sikkerheden på vejene.
Når det alligevel foreslås, at køretøjerne med alternative fremdriftsmidler i denne vægtgruppe må køres
med et kategori B-kørekort, skyldes det, at næsten alle køretøjerne fra fabrikken vil være udstyret med nye
sikkerhedssystemer, der øger sikkerheden. Dette forventes at ville afbøde den sikkerhedsmæssigt negative
effekt af det tungere køretøj.
Vi har arbejdet videre med problematikken om B-kørekortets anvendelse efter en opvejning til maksimum
4250 kg, der helt tydeligt er vigtig for mange EU-borgere.
Vi ser nogle argumenter, som taler for, at kategori B-kørekortet med 2 års bilisterfaring på den ovennævnte
baggrund også vil være sikkerhedsmæssigt forsvarligt for køretøjer indtil 4250 kg med konventionelt
brændstof under skærpede krav til køretøjets hastighed og dets udstyr:
1) Den kraft, som køretøjer påvirker/påvirkes med under en kollision, er afhængig af hastigheden i 2.
potens. Derfor er hastigheden som bekendt den væsentligste sikkerhedsfaktor.
Køretøjer under 3500 kg må køre så hurtigt, som den generelle hastighedsbegrænsning på
vejstrækningen og deres COC tillader det.
Opvejes køretøjet til en maksimum vægt på 4250 kg (uden trailer), vil køretøjets
maksimalhastighed være 80 km/h. Dog vil en tempo100 godkendelse kunne øge dets tilladte