Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
2890663_0001.png
Retten på Frederiksberg
Udskrift af dombogen
DOM
afsagt den 7. maj 2024
Rettens nr. 10175/2023
Politiets nr. 0100-88113-00025-22
Anklagemyndigheden
mod
Steon Services Ab SE0140-4523
cvr-nummer 01404523
Sagens baggrund og parternes påstande.
Anklageskrift er modtaget den 13. november 2023.
Steon Sevices Ab er tiltalt for
overtrædelse af miljøbeskyttelseslovens § 110 c, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 6, jf.
§ 15 b, stk. 2, nr. 1,
ved den 2. december 2020, kl. 09.13 som registreret ejer af køretøjet
WPD680, der er drevet af en motor med kompressionstænding, at have væ-
ret ansvarlig for, at køretøjet blev ført ad Frederikssundsvej ved nr. 106 i Kø-
benhavn, der er beliggende i en miljøzone, uden at være monteret med et par-
tikelfilter og selv om køretøjet ikke er registreret første gang den 1. januar
2007 eller senere.
Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om bødestraf på 1.500 kr.
Tiltalte er udeblevet under hovedforhandlingen.
Oplysningerne i sagen.
Den svensk indregistrerede varebil med registreringsnummer WPD680 kørte
på gerningstidspunktet den 2. december 2020 i miljøzone på Frederikssunds-
vej ved nr. 106 i København og blev i den forbindelse fotograferet i digital
kontrol, som kontrolleres af Sund og Bælt Holding A/S, jf. miljøbeskyttelses-
lovens § 15 e, stk. 1.
Af det svenske motorregister fremgår det, at bilen var dieseldrevet og regist-
reret første gang den 3. februar 2005. Det fremgår ikke, om bilen var forsy-
net med partikelfilter.
Svensk politi har oplyst til sagen, at varebilen på gerningstidspunktet var ejet
Std 75271
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Orientering om byretsdom vedrørende udenlandske køretøjer i miljøzoner, fra miljøministeren
side 2
af Steon Services Ab.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 2, nr. 1 skal der på varebiler, der er
drevet af en motor med kompressionstænding (diseldrevet) og indregistreret
tidligere end 1. januar 2007, fra og med den 1. juli 2020 være monteret et
partikelfilter, hvis bilen kører i miljøzone. Manglende iagttagelse heraf - kon-
stateret ved digital kontrol - medfører bødeansvar for ejeren (brugeren), selv
om den pågældende ikke var fører, og selv om overtrædelsen ikke kan tilreg-
nes den pågældende som forsætlig eller uagtsom, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 110 c, stk. 1, jf. § 110, stk. 1, nr. 1. Strafansvar kan pålægges selskaber, jf.
§ 110 c, stk. 6.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 2, nr. 5 skal varebiler registreret i
udlandet fra den 1. juli 2020 være registreret efter regler fastsat af miljømini-
steren om køretøjets opfyldelse af kravene til kørsel i miljøzone, herunder om
partikelfilter, jf. § 15 b, stk. 7 (tidligere § 15 b, stk. 6). Registreringen sker
via www.miljoezoner.dk, jf. § 8 i bekendtgørelse nr. 948 af 21.6.2020.
Manglende registrering er forbundet med bødestraf.
Da varebilen WPD680 ikke var registreret i dette register, sendte Miljøstyrel-
sen bødeforelæg til tiltalte, og da bøden ikke blev betalt oversendtes sagen til
politiet, som sendte børeforelæg til tiltalte den 15. marts 2022, som heller ik-
ke blev betalt af tiltalte.
Der er rejst tiltale den 3. juni 2022.
Følgende fremgår af bemærkningerne afsnit 2.5.2 og 2.5.3 til lov 2020-06-
09 nr. 808:
"....
Da det imidlertid ikke gennemgående fremgår af tilgængelige udenlandske kø-
retøjsregistre, om et køretøj har et partikelfilter, vurderer Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet, at det vil være hensigtsmæssigt at etablere en supplerende registre-
ringsordning, der som minimum omfatter de udenlandske køretøjer, der er re-
gistreret første gang før de i lovforslaget foreslåede datoafskæringer i § 15 b,
stk. 3 og 4, der bliver stk. 1 og 2. I forbindelse med registreringen skal de uden-
landske køretøjer oplyse om relevant euronorm eller eftermontering af partikel-
filter.
....
For de udenlandske køretøjer vil konstateringen af, om de overholder kravene i
§ 15 b, stk. 3 og 4, der bliver til stk. 1 og 2, være baseret på ejeren (brugerens)
registrering af et partikelfilter efter bestemmelser fast i medfør af lovforslagets §
1, nr. 8 (§ 15 b, stk. 6).
Hvis det efterfølgende viser sig, f.eks. fordi den udenlandske ejer (bruger) efter
modtagelsen af et administrativt bødeforelæg for manglende registrering og
manglende overholdelse af de tekniske krav, indsender dokumentation for et
partikelfilter på køretøjet, pålægges ejeren (brugeren) ikke ansvar. Det admini-
strative børeforelæg på 12.500 kr. annulleres, hvis der er tale om et tungt køre-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Orientering om byretsdom vedrørende udenlandske køretøjer i miljøzoner, fra miljøministeren
side 3
tøj, og i stedet fremsendes et nyt børeforelæg alene for den manglende registre-
ring på 1.000 kr. For varebiler vil der være tale om et administrativt bødefore-
læg på 1.500 kr. og 1.000 kr. for henholdsvis en overtrædelse af partikelfilterk-
ravet, herunder manglende registrering , og en overtrædelse, der alene vedrører
manglende registrering.
...."
Anklagemyndighedens argumentation
Anklagemyndigheden har til støtte for sin påstand blandt andet gjort gælden-
de, at den omstændighed at køretøjet ikke er registreret med partikelfilter,
medfører en formodning for, at det ikke har et partikelfilter, og ejeren
(brugeren) vil derfor kunne straffes herfor, uden at det konkret skal bevises,
at køretøjet ikke har et partikelfilter. Anklagemyndigheden behøver således
ikke føre bevis for, om køretøjet har et partikelfilter eller ej, når der er tale
om et udenlandsk køretøj. En udenlandsk borger skal derfor straffes for
manglende partikelfilter, selv om de har et partikelfilter, hvis de kører ind i
miljøzonen, uden at være registreret i registeret. Dette fremgår af bemærk-
ningerne, særligt afsnit 2.5.2 og 2.5.3, til lov 2020-06-09 nr. 808.
Denne retstilstand er blevet kommunikeret til udenlandske borgere ved pje-
cer, som blandt andet er uddelt på færger.
Rettens begrundelse og afgørelse.
Miljøbeskyttelseslovens § 110 c, stk. 1, nr. 1 har følgende ordlyd:
"...
For overtrædelser af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, konstateret ved digital kontrol,
hvor køretøjet ikke bringes til standsning (digital håndhævelse), pålægges
ejeren (brugeren) af køretøjet bødeansvar efter § 110, stk. 1, nr. 1, selv om
den pågældende ikke var fører, og selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
..."
Miljøbeskyttelseslovens § 110 c, stk. 1, nr. 1, jf. § 15 b, stk. 2, nr. 1 krimina-
liserer således det forhold, at der køres i miljøzone med diseldrevet varebil
uden partikelfilter. At dette er tilfældet skal ifølge ordlyden "konstateres ved
digital kontrol".
Anklagemyndigheden har godtgjort, at varebilen WPD680 kørte i miljøzone
(digital kontrol), men der er ikke ført bevis for, at varebilen ikke havde mon-
teret et partikelfilter, hvilket efter de i øvrigt dokumenterede oplysninger om
varebilen var nødvendigt, for at den lovligt kunne køre i miljøzone.
Betingelserne for pålæggelse af straf i medfør af de påberåbte bestemmelser
er derfor ikke opfyldt, da det ikke er bevist, at varebilen ikke havde et parti-
kelfilter.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 288: Orientering om byretsdom vedrørende udenlandske køretøjer i miljøzoner, fra miljøministeren
side 4
Det ændrer ikke herved, at det i lovbemærkningerne er forudsat, at den
udenlandske ejer (bruger) efter modtagelsen af et administrativt bødeforelæg
for manglende overholdelse af de tekniske krav, kan indsende dokumentation
for et partikelfilter på køretøjet, og derved undgå at blive pålagt bødestraf.
Thi kendes for ret:
Tiltalte Steon Services Ab frifindes.
Tine Hammershøj Madsen
retsassessor
Udskriftens rigtighed bekræftes.
Retten på Frederiksberg, den 13. maj 2024
Emilie S.
retsassistent