Foreløbig konklusion
Vejgrebsanalyse
Kommenteret af Rådet for større Dæksikkerhed (med rød skrift). Fremhævningen med gul er Rådets og viser
de steder som primært kommenteres.
Foto: Vejdirektoratet
Foreløbig konklusion
I vejgrebsanalysen skal der tages udgangspunkt i de retlige rammer for typegodkendelse og mærkning af
dæk. Analysen indeholder dæktyperne ”normaldæk” og vinterdæk mærket ”M+S” og ” 3PMSF”. ”M+S”
mærket vinterdæk er i modsætning ”3PMSF” ikke kvalitetstestet
for faktiske egenskaber på vej i sneføre,
hvorfor ”M+S” mærkningen underkendes som vinterdæk.
Det er korrekt, at M+S ikke er anvendelig som mærkning af vinterdæk. Det kan fx gives til et dæk
specialdesignet til terrænkørsel i grus og dermed helt uanvendeligt i vinterføre.
Dækket er imidlertid testet for vådgrebsegenskaber. Vinterdækket med ”M+S” mærkningen er egnet i vådt
føre og i vinterføre med et mindre lag af nyfalden sne,
hvor ”3PMSF” vinterdækket er egnet i vinterføre med
hårde sneforhold med snepakkede veje og vejtemperaturer under frysepunktet, hvor saltning ikke kan holde
vejene fri for sne og is.
Afsnittet ovenfor indeholder to faktuelle misforståelser.
”M+S”-mærkede
dæk er ikke nødvendigvis egnede til
vådt føre og vinterføre, som det anføres. Som nævnt kan
”M+S”-mærkede
dæk også være specialdæk til fx
gruskørsel, og dermed slet ikke egnet til hverken våde eller snedækkede vinterveje. Derfor er har andre EU-
lande som fx Tyskland besluttet, at
”M+S”
ikke længere kan anvendes i lovpligten til vinterdæk i vinterføre.
Årsagen til at Færdselsstyrelsen holder fast i ovenstående, forkerte udsagn er angiveligt, at der i et FN-
regulativ, som formelt ligger til grund for international lovgivning, stadig står
”M+S”.
Det er imidlertid årtier
Side 1