Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2890281_0001.png
Rådet for Større Dæksikkerhed
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Telefon 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dæksikkerhed.dk
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg
2. juli 2024
Vedr.: Færdselsstyrelsens Vejgrebsanalyse
Rådet for Større Dæksikkerhed vil gerne dele sine tanker med udvalgets medlemmer om
Færdselsstyrelsens foreløbige konklusioner på den Vejgrebsanalyse, som transportministeren har
bedt om at få udarbejdet.
Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra
FDM, Teknologisk
Institut, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Dækimportørforeningen
og
Dæk
Specialisternes Landsforening
og har til formål at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige
instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter.
Rådet har haft flere møder med Færdselsstyrelsen og har her leveret fakta og testresultater til at
understøtte analysen. Imidlertid kan vi ikke af de foreløbige konklusioner se, at disse fakta er
medtaget. Det bekymrer os, fordi misforståelserne i analysens foreløbige konklusioner ikke øger
trafiksikkerheden eller fremkommeligheden for trafikanterne.
I det vedhæftede har vi kommenteret i selve dokumentet, således at udvalgsmedlemmerne kan få
et samlet overblik over, hvor vi mener, at konklusionerne er baseret på misforståelser og ser bort
fra fakta. Det er jo heldigvis kun foreløbige konklusioner, som kan rettes til.
Rådets medlemmers ønsker til, hvad analysen skal lede frem til for at fremme sikkerhed og
fremkommelighed er grundlæggende den lovgivning, som Tyskland har. Det vil sige:
Lovpligt om vinterdæk med EU's mærkning af vinterdæk, hvis man vil køre på veje dækket
af sne, is eller slud (og ellers skal man lade bilen blive hjemme de dage)
Krav om større mønsterdybde
Som det fremgår af dokumentet, mener færdselsstyrelsen ikke, at der er behov for disse tiltag. Vi
mener, at det er vigtigt for udvalgsmedlemmerne at vide, at konklusionerne er baseret på
argumenter, der bygger på misforståelser, og at der findes evidens for, at køretøjer med vinterdæk
og større mønsterdybde bremser og styrer bedre i dansk vintervejr – også på kolde våde veje uden
sne, is og sjap.
Vi uddybet meget gerne.
God sommer (på sommerdæk/almindelige dæk)
Med venlig hilsen
Rådet for Større Dæksikkerhed
Volker Nitz
direktør
Rådets medlemmer
Teknologisk Institut
FDM
Dæk Specialisternes Landsforening
Dækimportørforeningen
Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk