Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2889437_0001.png
Velkommen til ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0002.png
BRANCHEN
Branchens bidrag:
88.000 arbejdspladser i branchen og relateret
dertil
Bidrager med ca. 60 mia. kroner til BNP i Danmark.
Medlemsvirksomheder:
Ca. 700 ITD-medlemsvirksomheder fordelt
over hele Danmark
En blanding af store, mellemstore og små
transport- og logistikvirksomheder
Medlemsvirksomhederne kører både
international/national og ren national
transport
Ca. 20.000 beskæftigede i medlemsvirk-
somheder
Ca. 15 pct. har datterselskaber i udlandet.
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0003.png
ITD-KONCERNEN
Koncernen i tal:
Antal medarbejdere i koncernen: 196
Antal lande, vi opererer i: 40
Årets resultat 2023 for koncernen: 46 mio. kr.
Antal kunder i FDE/VIALTIS: 12.000
Antal ansøgninger om året fra FDE/VIALTIS:
110.000
Transaktionsflow igennem FDE/VIALTIS om året:
Knap 6 mia. kr.
Antal lande vi søger moms i: 36
Antal nationaliteter i FDE/VIALTIS: 17
Antal medlemsvirksomheder: ca. 700
Antal sprog i FDE/VIALTIS: 22
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0004.png
Datterselskab af ITD
Europas største momsrefusionsvirksomhed
Blandt Europas største inden for motorvejs-afgifter
Primært kundeservice via partnere
Produkter inden for vejservice (momsrefusion, vejafgifter)
Tjenesteudbyder for transportsektoren
Fordele:
Likviditet til kunderne, kvalitet, sprog, god
myndighedskontakt
Antal ansatte:
Cirka 60
Datterselskab af ITD
Blandt de største i EU inden for vejafgifter
Betalingsløsninger
Partnersamarbejde
Direkte salg
Visse funktioner inden for økonomi, marketing og HR
Repræsenteret i 11 lande
Fordele:
Tæt på kunderne, sprog, letter administration,
hjælper vognmænd med at opfylde lovgivning,
momsrefusion uafhængigt af olieselskab, én boks
(Telepass) til motorvejsafgifter
Antal ansatte:
Cirka 75
4
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0005.png
KONCERNENS KONTORER
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0006.png
Kilometerbaseret vejafgift i Danmark
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0007.png
Dansk vejskat
NB
med forbehold for at ændringerne ikke er vedtaget
endnu
*dyrere i miljøzoner
** Ændringer mangler at blive vedtaget
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0008.png
Vejafgift
Teknisk tilladt totalvægt
Differentieret på baggrund af CO2-emission (5 klasser)
Kontrol/håndhævelse
Godt nok signal?
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0009.png
CO2-emissionsklasse
Hvilke CO2-emissionsklasser findes der?
Der findes 5 klasser, hvoraf klasse 1 er den dårligste
og 5 er den bedste.
Klasse 5: nulemissionskøretøjer
Klasse 4: tunge lavemissionskøretøjer (mindre
end 50 % af referenceværdien)
Klasse 3: 8 % mindre end
emissionsreduktionskurven
Klasse 2: 5 % mindre end
emissionsreduktionskurven
Klasse 1: Køretøjer, der ikke tilhører nogen af de
øvrige grupper
OBS
køretøjer, der ikke har 6*2 eller 4*2
akselkonfiguration kan i øjeblikket komme enten i
klasse 1 eller 5 (emissionsfri).
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0010.png
Hvordan?
Vejafgiftsbillet
”Boks” fra udbyder –
skal være tændt og aktiv under hele kørslen i Danmark
Telepass
Brobizz (App eller boks)
Øresundpay
Formentlig flere i fremtiden
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0011.png
Eurovignetten
Køretøjer på mindst 12 tons
Fra 26/3 2027 omfattes biler over 3,5
tons
Sverige, Holland, Luxembourg
Danmark udtrådt pr. 1/1 2025
Husk den fra 1/1 2025 ikke opkræves
automatisk
Vil fra 1/1 2025 differentieres efter CO2
Holland indfører også kilometerbaseret
vejafgift fra 2026 for køretøjer over 3,5
tons
https://www.vrachtwagenheffing.nl/eng
lish
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0012.png
Større vægte og dimensioner er også
grøn omstilling!
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0013.png
Optimeringer af lastbiler sparer meget CO2
ITD har løbende drøftet og synliggjort potentielle muligheder for grønne køretøjsoptimeringer overfor
myndigheder.
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0014.png
Nye gode og
grønnere
muligheder
ITD er overordnet begejstret for at der gennem de seneste år er kommet meget politisk fokus
på vægt- og dimensionsoptimeringer.
Dette er positivt:
De nye vægt- og dimensionsbestemmelser pr. 01.01.2024 skaber gode
muligheder for bedre udnyttelse af visse køretøjer og vogntog.
Større totalvægt = mere gods pr. lastbil og/eller vogntog
Større længde = mere gods pr. lastbil og/eller vogntog
Bedre muligheder for at kunne anvende standard køretøjer.
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0015.png
Der kan sparres mere CO2
Men der er også grus i maskineriet…
Dette er ikke positivt:
Ingen eller ringe nuværende optimeringsmulighed for nogle af de mest
anvendte og eksisterende standardkøretøjer på de danske veje.
Vi mangler især at få arbejdet videre med vægtoptimeringsmuligheder for
7-akslede vogntog, 3-akslede lastbiler, 3-akslede sættevogne.
Manglende afklaring!
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0016.png
Supplerende ønsker fra ITD
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0017.png
ITD-oversigt om regler for totalvægte
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0018.png
ITD-oversigt om regler for dimensioner
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0019.png
EMS2 kan blive en stor
grøn
bølge
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0020.png
Kort baggrund for implementering af EMS-2
ITD foreslog under arbejdet med Klimapartnerskabet for Landtransport, at der skulle etableres
forsøg med dobbelttrailer.
Regeringen og støttepartierne indgik i december 2020 en aftale om grøn vejtransportaftale,
hvor de blev enige om at der skulle laves to analyser:
Analyse af forsøgsordning med dobbelttrailere
Analyse af optimering af national vægt- og dimensionsregulering
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0021.png
Kun EMS2 typen ”A-double” kan nu anvendes i DK
Grønt lys for EMS2 på forsøgsstrækning fra 01.01.2024
(2) typer ems2 var i fokus:
Trækker
trailer
dolly
trailer (gældende fra 01.01.2024)
Forvogn
dolly
link-trailer
trailer (vurderes senere)
Forvogn
dolly
trailer
kærre (vurderes senere)
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0022.png
EMS2 i forskellige lande
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0023.png
Det
grønne
aftryk
og det lavere vejtryk
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0024.png
Første udkast til forsøgsvejnet for EMS2
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0025.png
Besluttet forsøgsvejnet for EMS2
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0026.png
Dobbelttrailervogntog gør en meget positiv forskel
Dobbelttrailervogntog vil kunne afløse mange
modulvogntog
Dobbelttrailervogntog vil give et mere positivt
CO2 regnskab
Dobbelttrailervogntog vil reducerer trængsel
Dobbelttrailervogntog reducerer
chaufførmangel
Dobbelttrailervogntog belaster veje og broer
mindre end almindelige vogntog
Dobbelttrailervogntog er meget efterspurgt af
ITD´s medlemmer
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0027.png
ITD’s
arbejde med grøn omstilling
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0028.png
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
Fra 2025 skal der etableres
ladestationer på mindst 150KW til
biler og varevogne for hver 60Km
langs TEN-T
Der skal etableres ladestationer til
tunge køretøjer med en effekt på
midst 350Kw for hver 60Km langt
TEN-T
Fra 2030 skal der etableres
brittankstationer til bil og lastbiler
for hver 200Km lags TEN-T
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0029.png
Forskellige drivmidler
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0030.png
Plan for udrulning af ladestander
Med 25 ladeparker på tværs af landet bliver der
maksimalt 60 kilometer imellem lademulighederne
for el-lastbiler på hovednettet.
25 ladeparker med 175 lynladepunkter og 133.000
KW langs de danske statsveje. Med planen vil de
ambitiøse krav fra EU blive opfyldt, og kapaciteten
til omstillingen af den tunge vejtransport vil ligge
et godt stykke over den forventede udvikling i
antallet af ellastbiler.
133.000/175=760KW
De første fem ladeparker skal åbne allerede i 2025
og placeres langs større motorveje i området
omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge.
Endvidere åbner Sund & Bælt i 2025 en ladepark
ved Nyborg. De øvrige 20 ladeparker vil løbende
blive åbnet frem mod 2030.
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0031.png
MCS opladning
Enkelt ledende stik
Maks. 1,250 volt & 3,000 ampere (DC)
Ethernet + ISO/IEC 15118-20
Berøringssikker (UL2251)
Softwarefortolket tilsidesættelsesknap på håndtag
Overholder OSHA & ADA (& lokal tilsvarende)
standarder
FCC klasse A EMI (& lokal ækvivalent)
Placeret på venstre side af køretøjet, omtrent
hoftehøjde
Kan automatiseres
UL (NRTL) certificeret
Cyber-sikker
V2X (tovejs)
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0032.png
Status El-lastbiler
Lastbiler fra 3500Kg til 17999KG = 208stk
Lastbiler fra 17999Kg til 55000Kg= 386stk
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
32
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889437_0033.png
Spørgsmål ?
Lyren 1
|
DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233
|
itd.dk
ITD
INTERNATIONAL TRANSPORT DANMARK
33