21. juni 2024
Vejstøjsgruppen i Vejle’s indsigelse
mod Vejdirektoratets
Støjhandlingsplan 2024-29
Denne indsigelse til Støjhandlingsplanen 2024-29 er indsendt af Vejstøjsgruppen i Vejle – en gruppe af borgere, der
repræsenterer 14 grundejerforeninger langs E45 – nord og syd for broen - der føler sig generet af støjen fra E45.
Vejle er med 1390 støjramte husstande langs en 5 km lang strækning langs E45 et af de områder vest for Storebælt med
den største koncentration af støjplagede husstande.
Vejdirektoratet har opgjort antal støjplagede husstande i Vejle til
2122, hvilket placerer Vejle i top-4 over mest støjplagede byer vest for Storebælt sammen med Aalborg, Aarhus og
Odense i Støjhandlingsplanen 2024-29.
Alligevel har Vejdirektoratet i Støjhandlingsplanen 2024-29 ingen planer om at gennemføre støjreduktion i Vejle. Dette til
trods for, at der i Infrastrukturplan 2035 er
bevilget 3 mia kr til “bekæmpelse af støj i særligt støjbelastede områder langs
statsvejene”
Effekten ved opsætning af støjskærme
Vejdirektoratet skønner i Rapport nr 620: ”Udbygningsplaner på E45 ved Vejlefjordbroen” at ved opsætning af
støjskærme på begge sider af denne strækning kan antallet af støjplagede husstande reduceres med 490+20 husstande
svarende til
54,3 husstande/km støjskærm.
I flg VD’s Støjhandlingsplan 2024-29 er der i perioden 2018-23 opsat 18,8
km støjskærme, hvilket har reduceret antallet af støjbelastede boliger med 686 boliger svarende til
36,5 boliger/km
støjskærm
(Bilag 1). Der er altså betydelig større effekt – 50% - ved opsætning af støjskærme i Vejle sammenlignet med
de gennemførte projekter i 2018-23.
I de 20 projekter, der omtales på VD’s hjemmeside (https://www.vejdirektoratet.dk/stoejskaerme) der er under opførelse i
perioden 2022-24 opføres der 26 km støjskærme. Antallet af støjreducerede boliger/km støjskærm ligger mellem 25 og
371 boliger/km støjskærm. Vejle ligger med 54 boliger/km støjskærm tydeligt indenfor dette span, hvilket indikerer, at der
er økonomi i projektet.
Projektet med udvidelse af forbindelsen over Vejle Fjord
Det er påfaldende, at VD i ”Udbygningsplaner på E45 ved Vejlefjordbroen” har indregnet opsætning af støjskærme langs
en 4,7 km strækning – fra Sønderdalen i syd til afkørsel 60 i nord, men på trods af dette, er projektet ikke omtalt i
Støjhandlingsplanen 2024-29.
Betyder dette, at projektet er udsat indtil færdiggørelsen af Vejlefjordforbindelsen, som måske ligger helt frem-
me i 2035? Med potentielt 510 husstande, som projektet kan fjerne fra støjbelastningslisten og den betydelige
øgning af støjen, som forudsættes i Støjhandlingsplanen, finder vi en udsættelse af projektet uacceptabel.
Støjskærm mellem Sønderdalen og afkørsel 61b
Endelig vil vi gerne have en vurdering af effekten ved opsætning af yderligere 800 meter støjskærme på østsiden af E45
mellem Sønderdalen og ned til afkørsel 61b. På østsiden af E45 er der en sænkning i landskabet og derfor går støjen
uhindret over i bebyggelsen på østsiden, der ligger på samme højde som E45, og hvor vi har registreret støj på 68 dB.
E45 har meget tung trafik, der giver vejstøj hele døgnet
E45 gennemskærer Vejle og
er en af Europa’s længste og vigtigste. Den strækker sig over 5000 km fra Finland i nord til
Syditalien. Den bruges til transport af en stor mængde gods fra nord til syd og omvendt. Vi skønner, at mellem 20 og
25% af de ca 100.000 køretøjer, der dagligt passerer Vejlefjordbroen
–
stigende til 126.000 køretøjer i 2035 - er lastbiler.
I flg Vejdirektoratet støjer en lastbil 10 gange så meget som en personbil. Dvs, at ca 70% af vejstøjen fra E45 stammer
fra lastbiler. I modsætning til personbilerne koncentreres den tunge trafik ikke i myldretiden, men spredes over hele
døgnet. Vejstøjen er altså ikke et myldretidsfænomen, men næsten konstant over døgnet. Dette har vejstøjsgruppen
målt på, for at kunne dokumentere, at støjen også er høj om aftenen og natten. Vi har en hverdag målt støjen fra E45
hver fjerde time over et helt døgn og målingerne viser, at støjen ligger konstant over døgnet (se Bilag 2). Målingerne er
foretaget hvor Vindingvej krydser E45 lige ud for Vinding Skole. Vi har brugt app’en Noise Exposure, udviklet af Swedish
Work Environment Authority. Målingen viser et støjniveau på ca 80 dB døgnet rundt.
Den sundhedsmæssige risiko ved vejstøj
Vejdirektoratet skriver:
“I flg WHO kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter, som kommunikationsbesvær,
hovedpine, søvnbesvær, stress, forhøjet blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger som
konsekvens heraf
kan resultere i for tidlig død”.
Hertil kommer, at Kræftens Bekæmpelse i 2022 publicerede resultatet af
en videnskabelig undersøgelse, der påviste øget risiko for tidlig demens, kræft og tidlig dødelighed ved konstant vejstøj.