Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2889433_0001.png
21. juni 2024
Vejstøjsgruppen i Vejle’s indsigelse
mod Vejdirektoratets
Støjhandlingsplan 2024-29
Denne indsigelse til Støjhandlingsplanen 2024-29 er indsendt af Vejstøjsgruppen i Vejle – en gruppe af borgere, der
repræsenterer 14 grundejerforeninger langs E45 – nord og syd for broen - der føler sig generet af støjen fra E45.
Vejle er med 1390 støjramte husstande langs en 5 km lang strækning langs E45 et af de områder vest for Storebælt med
den største koncentration af støjplagede husstande.
Vejdirektoratet har opgjort antal støjplagede husstande i Vejle til
2122, hvilket placerer Vejle i top-4 over mest støjplagede byer vest for Storebælt sammen med Aalborg, Aarhus og
Odense i Støjhandlingsplanen 2024-29.
Alligevel har Vejdirektoratet i Støjhandlingsplanen 2024-29 ingen planer om at gennemføre støjreduktion i Vejle. Dette til
trods for, at der i Infrastrukturplan 2035 er
bevilget 3 mia kr til “bekæmpelse af støj i særligt støjbelastede områder langs
statsvejene”
Effekten ved opsætning af støjskærme
Vejdirektoratet skønner i Rapport nr 620: ”Udbygningsplaner på E45 ved Vejlefjordbroen” at ved opsætning af
støjskærme på begge sider af denne strækning kan antallet af støjplagede husstande reduceres med 490+20 husstande
svarende til
54,3 husstande/km støjskærm.
I flg VD’s Støjhandlingsplan 2024-29 er der i perioden 2018-23 opsat 18,8
km støjskærme, hvilket har reduceret antallet af støjbelastede boliger med 686 boliger svarende til
36,5 boliger/km
støjskærm
(Bilag 1). Der er altså betydelig større effekt – 50% - ved opsætning af støjskærme i Vejle sammenlignet med
de gennemførte projekter i 2018-23.
I de 20 projekter, der omtales på VD’s hjemmeside (https://www.vejdirektoratet.dk/stoejskaerme) der er under opførelse i
perioden 2022-24 opføres der 26 km støjskærme. Antallet af støjreducerede boliger/km støjskærm ligger mellem 25 og
371 boliger/km støjskærm. Vejle ligger med 54 boliger/km støjskærm tydeligt indenfor dette span, hvilket indikerer, at der
er økonomi i projektet.
Projektet med udvidelse af forbindelsen over Vejle Fjord
Det er påfaldende, at VD i ”Udbygningsplaner på E45 ved Vejlefjordbroen” har indregnet opsætning af støjskærme langs
en 4,7 km strækning – fra Sønderdalen i syd til afkørsel 60 i nord, men på trods af dette, er projektet ikke omtalt i
Støjhandlingsplanen 2024-29.
Betyder dette, at projektet er udsat indtil færdiggørelsen af Vejlefjordforbindelsen, som måske ligger helt frem-
me i 2035? Med potentielt 510 husstande, som projektet kan fjerne fra støjbelastningslisten og den betydelige
øgning af støjen, som forudsættes i Støjhandlingsplanen, finder vi en udsættelse af projektet uacceptabel.
Støjskærm mellem Sønderdalen og afkørsel 61b
Endelig vil vi gerne have en vurdering af effekten ved opsætning af yderligere 800 meter støjskærme på østsiden af E45
mellem Sønderdalen og ned til afkørsel 61b. På østsiden af E45 er der en sænkning i landskabet og derfor går støjen
uhindret over i bebyggelsen på østsiden, der ligger på samme højde som E45, og hvor vi har registreret støj på 68 dB.
E45 har meget tung trafik, der giver vejstøj hele døgnet
E45 gennemskærer Vejle og
er en af Europa’s længste og vigtigste. Den strækker sig over 5000 km fra Finland i nord til
Syditalien. Den bruges til transport af en stor mængde gods fra nord til syd og omvendt. Vi skønner, at mellem 20 og
25% af de ca 100.000 køretøjer, der dagligt passerer Vejlefjordbroen
stigende til 126.000 køretøjer i 2035 - er lastbiler.
I flg Vejdirektoratet støjer en lastbil 10 gange så meget som en personbil. Dvs, at ca 70% af vejstøjen fra E45 stammer
fra lastbiler. I modsætning til personbilerne koncentreres den tunge trafik ikke i myldretiden, men spredes over hele
døgnet. Vejstøjen er altså ikke et myldretidsfænomen, men næsten konstant over døgnet. Dette har vejstøjsgruppen
målt på, for at kunne dokumentere, at støjen også er høj om aftenen og natten. Vi har en hverdag målt støjen fra E45
hver fjerde time over et helt døgn og målingerne viser, at støjen ligger konstant over døgnet (se Bilag 2). Målingerne er
foretaget hvor Vindingvej krydser E45 lige ud for Vinding Skole. Vi har brugt app’en Noise Exposure, udviklet af Swedish
Work Environment Authority. Målingen viser et støjniveau på ca 80 dB døgnet rundt.
Den sundhedsmæssige risiko ved vejstøj
Vejdirektoratet skriver:
“I flg WHO kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter, som kommunikationsbesvær,
hovedpine, søvnbesvær, stress, forhøjet blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger som
konsekvens heraf
kan resultere i for tidlig død”.
Hertil kommer, at Kræftens Bekæmpelse i 2022 publicerede resultatet af
en videnskabelig undersøgelse, der påviste øget risiko for tidlig demens, kræft og tidlig dødelighed ved konstant vejstøj.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889433_0002.png
De borgere, der er plaget af vejstøjen frygter for deres helbred og for, at der ikke gøres noget snart for at reducere
vejstøjen. Borgerne har en mistanke om, at Vejdirektoratet først planlægger opsætning af støjskærme, når
vejlefjordprojektet er færdigt i ca 2035 og således bevidst vil negligere den veldokumenterede sundhedsrisiko.
Opsætning af støjvægge nu og ikke i 2035
I projektforslaget med udvidelse af Vejlefjordforbindelsen regner man med tre alternativer - de to med udvidelse af den
gamle bro og en med opførelse af en parallelbro lige ved siden af den gamle. I ingen af disse forslag regner man med en
ændret linjeføring nord og syd for broen. Derfor er der intet til hinder for, at man kan rykke investeringen i støjvægge
frem fra 2035 til nu, da der ikke er risiko for, at de skal flyttes, når projektet er færdigt, eller står i vejen under
projektarbejdet. Vi er overbeviste om, at de øgede omkostninger ved fremrykning af denne investering så rigeligt opvejes
af de sparede sundhedsomkostninger ved en opsætning af støjvægge nu.
Med hensyn til støjvægge på Vejlefjordbroen vil dette være muligt allerede nu, hvis man beslutter at opføre en
parallelbro, hvorimod opsætningen af støjvægge på den gamle bro må udsættes, hvis et af alternativerne med udvidelse
af den eksisterende bro vælges.
Korrektion
I tidligere materiale fra Vejdirektoratet og i dialog med VD er det fremgået, at der er opsat støjværn både syd og nord for
samt på Vejlefjord broen. De 3 m høje glasvægge, der blev opsat i forbindelse med udvidelse af E45 til 6 spor var
primært for at sløre udsigten fra broen og dermed risikoen for uheld. Dette virkede
færre uheld, men de tilsvarende
glasvægge, man opsatte ca 1 km nord og syd for broen begrænser ikke støjen, hvilket Vejdirektoratet og Folketingets
Transportudvalg er bekendt med. I Strukturplanen 2035 anføres at midlerne også skal anvendes til udskiftning af
virkningsløse gamle støjværn. Med de 2 km virkningsløse glasvægge nord og syd for broen mener vi, at Vejle kvalificerer
sig til at få del i den afsatte pulje nu.
Med venlig hilsen
Vejstøjsgruppen Vejle
Erik Vinkel. Christa Laursen. Susanne Mariussen
Bilag 1: Støjmæssige konsekvenser af vejprojekter 2018-2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889433_0003.png
Bilag 2: Vejstøjgruppens 24 timers støjmåling ved E45