Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
Fra:
Klaus G. Andersen | Fredericia Shipping A/S <[email protected]>
Sendt:
24. juni 2024 13:02
Emne:
Taulov Lommevogne Folketingets transportudvalg Fredericia/Taulov rundvisning
Til:
-
-
-
-
-
-
Rasmus Prehn, fmd. (S)
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S)
Birgitte Vind (S)
Christoffer Aagaard Melson (V)
Kenneth Fredslund (DD)
Kære medlem af Folketingets Transportudvalg,
Mange tak for jeres besøg i Fredericia/Taulov i torsdags, som jeg tillader mig at følge op på med
nærværende skrivelse.
Jeg var specielt glad for muligheden for at præsentere vores terminal i Taulov (foto vedlagt), som nu efter
den igangværende udvidelse på 50.000 m2, i alt dækker 200.000 m2, 3x600 m. banespor og 10.000 m2
pakhus med en samlet investering på over kr. 300 millioner.
Terminalen er etableret med 100% private midler, uden offentlig støtte overhovedet, med det primære
formål at ekspedere og drive godsbanetrafik i tråd med de erklærede politiske mål i Danmark til gavn for
trafikbelastning og grøn omstilling af godstrafikken.
En stor del af det potentielle banegodsmarked ligger i segmentet
”trailere i jernbane-lommevogne”.
Mange trafikker er ubalancerede og nødvendiggør derfor, at en stor del trailere fragtes tomme den ene vej.
Efter Storebæltsulykken i 2019 indførte myndighederne i første omgang et 14 tons vægtkrav på al
banetrafik på Storebælt. Det førte til at vi og DB Cargo i 2022, med stort tab, desværre måtte indstille
trailerbanetrafikken til Katrineholm i Sverige med 3 rundture pr. uge.
14 tons kravet skyldes, så vidt jeg forstår, at myndighederne og baneoperatørerne er uenige om, hvorvidt
der er et vindproblem på Storebæltsbroen, og hvordan der evt. kompenseres herfor sikkerhedsmæssigt -
teknisk og proceduremæssigt.
S.f.a. denne uenighed, valgte myndighederne så i starten af 2024 at udvide 14 tons kravet til at omfatte
hele Danmark
også trafik, som ikke kører via Storebælt. Hermed er myndighederne godt og grundigt i
gang med at dræbe al eksisterende trailerbanetrafik mellem Danmark og Kontinentet til stor skade for
industriens konkurrenceevne, operatørernes forretning og ikke mindst terminalernes drift og investeringer.
Aktiviteter og investeringer, som er etableret i tiltro til de politiske mål om mere godsbanetrafik og grøn
omstilling.
Jeg vil gerne meget kraftigt opfordre til, at myndighederne og operatørerne fokuserer
sikkerhedsdiskussionen efter Storebæltsulykken på vindforhold, teknik og procedurer på Storebælt, og ikke
tager al trailerbanetrafik som gidsel i denne proces med et generelt 14 tons vægtkrav.
Trailerbanetrafik igennem Jylland er helt sammenligneligt med kørsel i resten af Europa, og underlagt alle
eksisterende og omfattende europæiske sikkerhedsmæssige standarder. Det er naturligvis helt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentationer fra besøg under udvalgets studietur til Syd- og Sønderjylland den 20. og 21/6-24
2889431_0002.png
uacceptabelt, hvis hver EU nation (som Danmark p.t. har gjort med 14 tons vægtkravet) i større skala
indfører individuelle standarder for banegodskørsel.
Jeg håber meget på jeres engagement i denne sag.
p.s. Jeg nævnte også et andet problem
miljømyndighedernes nye kutyme med at medregne skibsstøj ved
miljøgodkendelse af havneoperationer. Dette er en voldsom og kapacitetsbegrænsende ny kutyme. Vi har
som operatør ingen mulighed for at diktere eller kontrollere de skibe som anløber havneterminalerne og
dermed heller ikke skibenes skibsstøj.
Best regards,
Klaus G. Andersen
[email protected]
+45 76 20 20 02 direct
+45 40 14 22 25 mobile
_______________________________________
FREDERICIA SHIPPING A/S
+45 76 20 20 20 office switchboard
+45 76 20 20 99 office AOH
________________________________________