Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 283
Offentligt
Til Transportministeren og Statsrevisorerne
I Danmark er det blevet den gængse opfattelse at Rejseplanen er stedet, der henvises til af det
offentlige ved udfordringer i den kollektive trafik. Rejseplanen er ejet af en række offentlige selskaber
og må derfor anses som værende en del af det statslige forvaltningssystem, hvorfor det ultimativt må
være politisk ansvaret ligger.
Igennem flere år har pendlerne i Danmark været forsøgskaniner for udrulningen af nyt signalsystem på
fjern- og regionalog specielt i Østdanmark. Det er med hyppige tilfælde af delvise eller totale nedbrud
af systemet, hvor intet fungerer. Der bliver i de tilfælde henvist til at man skal orientere sig via
rejseplanen eller mittog app’en. Men hvad hjælper det når systemerne ikke kan snakke sammen?
Her senest i den forgange uge, hvor det i flere tilfælde var umuligt, at finde ud af hvordan man skulle
komme frem da signalsystemet var brudt sammen.
Hvis man spørger hos Rejseplanen, får man oplyst, at det ikke er deres ansvar, da de ”blot” er
formidler af trafikdate leveret af operatørerne og Banedanmark. Spørger man DSB eller Lokaltog bliver
man henvist til at det er den fælles trafikinformation eller Movia der er ansvarlige. Hos den
fællestrafikinformation bliver man belært om, at man nok forstå, at det er komplekst system og at der
først bliver godt om mange år.
Mener Ministeren eller Statsrevisorerne at det er ”rimeligt” i mangel på bedre ord, at man som bruger
af den offentlige transport er overladt til diverse facebook grupper eller tilsvarende for at orientere sig i
situationer med ændringer i trafikken? Højtalerudkald bliver kun i nødtørftigt omfang anvendt før kl. 7
om morgenen og efter kl 20 om aftenen. Hvordan forventes det at svagtseende og andre med dårlig
adgang/forståelse af diverse apps, f.eks. de ældre i samfundet, skal holde sig orienteret og trygge i
brugen af et kollektivt trafiksystem der er ved at kollapse pga. dårlig projektstyring af en leverandør der
ikke evner at levere det der er kontraktuelt aftalt?
Derfor er det helt enkle spørgsmål, vil Transportministeren eller Statsrevisorerne tage initiativ til at den
offentlige rejseplan og trafiksystemerne bliver set efter i sømmende for, hvorfor man nu efter 5 år med
erfaringer med trafikdata fra nyt signalsystem, fortsat ikke kan få det til at virke. Om det er manglende
ressourcer, evner, vilje eller simpelthen fordi det ikke prioriteres i en verden, hvor kunden (i dette
tilfælde passageren og ikke Banedanmark) i bund og grund er ligegyldig, da der ikke måles på dette?
Mvh.
Bo C. Christiansen
Pendlerrepræsentant for Lille Syd nordlig strækning