Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2888520_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................19
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er fortsat udrustet i alt 280 tog hvoraf 274 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Alle udrustede passagertog har nu fået permanent ibrugtagningstilladelse. Af passagerflåden udestår
nu udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41 –
udrustningsplanen for Lint41
drøftes fortsat med Lokaltog. Det er fortsat planen, at al udrustning vil være afsluttet i juni 2025.
Den tidligere rapporterede risiko vedr. mangel på godkendte hardwarekomponenter vurderes nu at
være lukket. Det skyldes, at der nu er sikret komponenter til udrustning af de to sidste serier samt, at
det vurderes som en mindre risiko, at der vil mangle godkendte komponenter til vedligehold. Ba-
nedanmark og leverandøren arbejder ud fra en plan om at få godkendt komponenter til hver togtype.
Projektet arbejder sammen med jernbanevirksomhederne fortsat på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrø-
rer kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) i juni
2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vur-
deret grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg
Lufthavn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning
fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nord-
på.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Genplanlægningen er nu afsluttet, og Alstom har præsenteret deres reviderede plan, som omfatter
de nye større infrastrukturprojekter Ny bane Vestfyn, Femernforbindelsen samt Kapacitetsudvidelse
Ringsted (KURI). Alstoms plan viser færdiggørelse i 2031, og forudsætter implementeringen af en
række forbedringstiltag hos Alstom, som Banedanmark endnu ikke har ikke set effekten af. Planen
er således behæftet med en vis risiko. Derfor har Banedanmark indarbejdet en buffer på to år, hvor-
ved udrulningen af Signalprogrammet er færdig senest i 2033. På den baggrund vurderer Banedan-
mark, at projektets overordnede status nu er grøn. Alstom er forsinket med leveringen af de ude-
stående leverancer fra ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) (RO1) i april 2023. Givet den ind-
arbejdede buffer, er det Banedanmarks vurdering, at dette ikke ændrer på, at den samlede udrul-
ning kan færdiggøres indenfor den forudsatte tidsramme og derfor ikke påvirker den grønne over-
ordnede status. Forsinkelsen understreger, at bufferen er nødvendig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har modtaget oplæg til revideret plan fra leverandøren, som er under konsolidering,
hvorfor den overordnede projektstatus fastholdes rød. Det skal understreges, at it-leverancerne ikke
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsyste-
met (basisfunktionaliteten), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Alstom arbejder videre med de forbedringstiltag, som kom ud af tredjepartsvurderingen. Arbejdet
monitoreres af tredjeparten.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien er
nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne forventes fær-
dig i løbet af 2024. Banedanmark bliver mødt med meget store krav fra leverandørerne. Således
indgår rebudgetteringen i de kommercielt fortrolige forhandlinger med leverandørerne.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Siden sidst er der ikke afholdt
Risk Board.
Der rapporteres fortsat otte programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Side
8
af
21
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
IT og data
TMS Leverancer
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
Disaster Recovery Center (DRC)
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 274 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
321
280
6
0
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
274
Der er fortsat udrustet i alt 280 tog hvoraf 274 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Alle udrustede passagertog har nu fået permanent ibrugtagningstilladelse på nær IC3 Indusi First
of Class, som efter planen vil blive godkendt til september 2024. Der udestår permanent ibrugtag-
ningstilladelse til tre lokomotiver og to arbejdskørertøjer. Af passagerflåden udestår nu udeluk-
kende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41 –
udrustningsplanen for Lint41 drøftes
fortsat med Lokaltog. Det er fortsat planen, at al udrustning vil være afsluttet i juni 2025.
Den tidligere rapporterede risiko vedr. mangel på godkendte hardwarekomponenter vurderes nu
at være lukket. Det skyldes, at der nu er sikret komponenter til udrustning af de to sidste serier
samt, at det vurderes som en mindre risiko, at der vil mangle godkendte komponenter til vedlige-
hold. Banedanmark og leverandøren arbejder ud fra en plan om at få godkendt komponenter til
hver togtype.
Projektet arbejder sammen med jernbanevirksomhederne fortsat på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset til, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i
sommeren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAR25
Buffer
6 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
Godkendelsen af First of Class forventes fortsat til september 2024, og serien forventes
fortsat færdigudrustet til marts 2025. Der er således stadig buffer til behovsdatoen.
< 1 mdr.
(ULT25)
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
Buffer
Behov
ULT28
Genplanlægningen af udrustningen er tæt på afsluttet, men status fastholdes som grå,
og risikovurderingen er suspenderet indtil en ny plan kan rapporteres. First of Class er
godkendt.
Togene skal være klar til anvendelse på Kystbanen mellem Snekkersten og Helsingør,
som med den reviderede plan for udrulningen af ERTMS i Østdanmark nu vil ske senest i
2033. Det er dog i Banedanmarks interesse, at togene færdiggøres inden sommeren
2025 for at undgå, at ombordudrustningsprojektet skal forlænges, hvilket ville medføre
meromkostninger.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
Gennemført DEC23
Buffer
-
Behov
K24
Ibrugtagningstilladelsen til det sidste tog er nu opnået, og leverancen udgår derfor af
rapporteringen fra næste måned.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 21 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er
vurderet grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til Aal-
borg Lufthavn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hoveds-
trækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Ho-
bro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for
den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder
det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet,
som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
K25
-
Arbejdet med DK3.0/3.1 og RO1 N følger planen. Det resterende installationsarbejde forventes
fortsat afsluttet i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St. primo oktober 2024. En
stor milepæl er nået, idet den specifikke sikkerhedsdokumentation for fase 1 nu er leveret. Doku-
mentationen til Fase 2 forventes fortsat modtaget i midten af juli.
Der følges stadig tæt op på fremdriften med leverandøren på både projekt- og direktørniveau.
Banedanmark er fortsat ved at koordinere og klarlægge safety-processen med Trafikstyrelsen og
andre stakeholders, og der er positive tilkendegivelser af tilgangen med én fælles ansøgning fra
alle projekter.
Det næste møde i ibrugtagningsforummet er planlagt til d. 23. maj. Det seneste møde blev holdt
d. 29. april, og her blev der givet udtryk for, at forummet var positive ift. rettidig ibrugtagning.
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Nøgleleverancerne kan følges i tabellen.
Leverance
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
Gennemført u. 16
Gennemført u. 16
APR
APR
MAJ
JUN
JUL
Godkendt migrationsplan
Godkendt ibrugtagningsplan
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer Sikkerheds-
rapport (SASC)
fase 1
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1
for RO1 N og til den ændring, som ibrugtages som en
del af Concept for Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport (SASC)
fase 2
Leverandør
BDK
Gennemført u. 22
24
Trafiksty-
relsen
27
JUL
Leverandør
Trafiksty-
relsen
29
JUL
SEP
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtag-
ning af RO1 N)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtag-
ning af DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger
i Jylland)
Ibrugtagningsstart DK30/3.1
Ibrugtagningsstart RO1 N
30
Trafiksty-
relsen
BDK
BDK
36
30
31
JUL
AUG
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(medio
25)
Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og der arbejdes fortsat efter planen med
ibrugtagning i april (påsken) 2025. Projektet er fortsat i dialog med leverandøren om at
mitigere konsekvenserne af forsinkelsen på RO1 N og DK3.0/3.1, som kan skabe ressour-
cemangel, da leverandøren prioriterer disse leverancer.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og det er fortsat planen, at ibrugtagning vil
starte med Aarhus H primo 2026, hvorefter resten af strækningen vil følge. Efter ibrugtag-
ning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Installationsarbejdet på strækningen begyndte i juni 2023, og forventes færdigt til juni
2024. Dette er lidt senere end planlagt, da installationsarbejdet blev sat på pause i novem-
ber 2023 grundet en beskadiget jernbaneskråning. Arbejdet på strækningen er genopta-
get, og forsinkelsen af installationsarbejdet forventes ikke at få konsekvenser for den sam-
lede plan.
Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet forventes at blive
igangsat i starten af 2025.
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
Under afklaring
Designet forventes nu leveret af leverandøren til juni mod maj i sidste rapport. Forsinkel-
sen forventes ikke at få konsekvenser for den samlede plan, og fremdriften er fortsat til-
fredsstillende. Installationsarbejdet er i gang, og det er fortsat forventningen, at den stør-
ste del af arbejdet vil være færdigt primo 2025. Herefter følger det installationsarbejde,
som først sker ifm. ibrugtagningen i 2027.
Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig
med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed, ligesom planen
med leverandøren også skal justeres for at imødekomme DSB’s behov. Der pågår fortsat
analyse heraf sammen med DSB.
10-20 %
1-2 mdr.
(2.
kvt.2027
)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Genplanlægningen af udrulningsplanen er nu afsluttet, og Alstom har præsenteret deres revide-
rede plan, som også omfatter de nye større infrastrukturprojekter Ny bane Vestfyn, Femernfor-
bindelsen samt Kapacitetsudvidelse Ringsted (KURI). Alstoms plan viser færdiggørelse i 2031, og
forudsætter implementeringen af en række forbedringstiltag hos Alstom, som Banedanmark
endnu ikke har ikke set effekten af. Planen er således behæftet med risici. Derfor har Banedan-
mark indarbejdet en buffer på to år, hvorved udrulningen af Signalprogrammet er færdig senest i
2033. På den baggrund vurderer Banedanmark, at projektets overordnede status nu er grøn. Al-
stom er forsinket med leveringen af de udestående leverancer fra ibrugtagningen af (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) i april 2023. Givet bufferen er det Banedanmarks vurdering, at dette ikke
ændrer på, at den samlede udrulning kan færdiggøres indenfor den forudsatte tidsramme og
derfor ikke påvirker den grønne overordnede status. Forsinkelsen understreger, at bufferen er
nødvendig.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgår denne gang fra overblikket).
Derefter er strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet
prioriteret
.
Den næste milepæl på den kritiske vej har hidtil været at ibrugtage (Roskilde)-Hol-
bæk-Kalundborg, men grundet beslutningen om at immunisere således, at der er sikkerhed for at
strækningen kan elektrificeres til ultimo 2024, udgår strækningen fra overblikket nedenfor. Den
kritiske vej nedenfor er tilpasset, idet Signalprogrammets fokus nu er på at understøtte, at Fe-
mernforbindelsen kan åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen fra Ringsted (ekskl.) til
Mogenstrup samt den nye Storstrømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsystem i 2026, og
dobbeltsporet fra Nykøbing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være ibrugtaget,
så kapacitetsudvidelsen omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet
har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
Genplan-
lægges
Buffer
Behov
Som Banedanmark rapporterede sidst, var leverancen ikke i en tilstand, som var accepta-
bel. Banedanmark bad derfor Alstom om at levere en plan, som tog højde for det ekstra
arbejde, som leverancens manglende kvalitet medførte, og som understøttede de dead-
lines, som sikkerhedsprocessen foreskriver. Da Alstom ikke har kunnet præsentere en
plan, som på troværdig vis understøtter, at ibrugtagning kan ske til august, har ibrugtag-
ningen måttet udskydes. Alstom arbejder derfor på en revideret plan, som også tager
højde for belastningen af Banedanmarks trafikstyringsmedarbejdere. Derfor forventes
strækningen tidligst ibrugtaget primo 2025. På den baggrund udgår tabellen over nøgle-
leverancer, indtil en ny plan er på plads.
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Genplan-
lægges
-
Buffer
-
Behov
Tidligst K28
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet forventes at være afsluttet i løbet af
august. Strækningen vil ikke kunne tages tidligere i brug end leverancerne i RO1 Step 2.
Som beskrevet overfor er denne leverance blevet forsinket, og Alstom arbejder på en ny
plan. På den baggrund er status på RO8 denne gang grå trods den ellers tilfredsstillende
fremdrift.
Under alle omstændigheder er den praktiske ibrugtagning dog udsat til tidligst køre-
planskiftet i december 2027
eller eventuelt senere -
for at imødekomme DSB’s materi-
elbehov gennem fortsat anvendelse af IC4 tog.
Vi undersøger fortsat, hvordan arbejdet kan føres så langt frem som muligt for at mind-
ske kompleksiteten og omkostningen ved den senere ibrugtagning.
Ibrugtages
(København)-(Peberholm)
(RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halv år
2027
NY
Rapporten følger nu den reviderede plan, hvor ibrugtagning er forudsat i april 2027. Der
pågår dog afklaring af, om planen kan optimeres således, at ERTMS ibrugtages ifm. Ny
Kastrup Lufthavn-projektet (NKLS) i sommeren 2026. Den store fordel herved er, at Sig-
nalprogrammet kan gøre brug af allerede allokerede sporspærringer. Milepælsoverblik-
ket er opdateret, og afspejler
indtil der eventuelt træffes beslutning om at fremrykke til
2026
ibrugtagning i 2027. Der er tæt dialog mellem Banedanmark, Sund&Bælt og Al-
stom. Ibrugtagning i både 2026 og 2027 forudsættes af, at spærringsplanen koordineres
med NKLS, hvilket pt. er under afklaring.
Risikoniveauet vurderes som ubetydeligt med 10-20 % sandsynlighed for 1-2 måneders
forsinkelse målt mod ibrugtagning i april 2027.
Ibrugtages
Buffer
Behov
OKT26
-
ULT26
(Odense)-Svendborg (RO10)
Rapporten følger nu den reviderede plan, hvor ibrugtagning er forudsat i oktober 2026.
Fremdriften følger planen.
10-20-%
1-2 mdr.
(APR
2027)
NY
20-40%
Op til 1
måned
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Risikoniveauet vurderes som ubetydeligt med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse
på op til 1 måned målt mod ibrugtagning i oktober 2026.
(OKT
2026)
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har modtaget oplæg til revideret plan fra leverandøren, som er under konsolide-
ring, hvorfor den overordnede projektstatus fastholdes rød. Det skal understreges, at it-leveran-
cerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for
signalsystemet (basisfunktionaliteten), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstreali-
seringen.
Alstom arbejder videre med de forbedringstiltag, som kom ud af tredjepartsvurderingen. Arbej-
det monitoreres af tredjeparten.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de første faser af
udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser er pt. under genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsin-
kelsen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret. De var planlagt som leverancen RO1 Step 2, som var planlagt ibrugtaget i
august 2024.
Da Alstom ikke har kunnet præsentere en plan, som på troværdig vis un-
derstøtter, at ibrugtagning kan ske til august, har ibrugtagningen måttet udskydes.
Ba-
nedanmark afventer en ny plan fra Alstom, og status er på den baggrund grå. Dette
planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan
for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Ibrugtages
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
Under genplanlægning (opr. oktober 2023)
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der har været et behov for at genplan-
lægge leveranceplanen. Alstom har leveret deres oplæg til en revideret plan, som nu er
under konsolidering.
På den baggrund fastholdes den grå status, ligesom risikovurderin-
gen stadig udestår.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk
Ibrugtages
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Under genplanlægning (opr. ultimo 2024 m. ibrugtagning af Roskilde-Holbæk-Kalund-
borg)
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Under genplanlægning (opr. 2. halvår 2025 m. ibrugtagning af Odense-Svendborg)
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Under genplanlægning (opr. ultimo 2025 m. ibrugtagning af (København)-(Peberholm))
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888520_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21