Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2888519_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport april 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................19
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 272 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Projektet har god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog,
der p.t. er sat i drift under en rammegodkendelse. Af passagerflåden udestår der således nu udeluk-
kende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Udrustningsplanen for Lint41 drøftes fort-
sat med Lokaltog.
Banedanmark har indgået aftale med leverandøren om en revideret plan for udrustning af IC3 Indusi
og Banedanmarks arbejdskøretøjer pga. de tidligere rapporterede forsinkelser hos Alstom og som
følge af 4. jernbanepakke. Det er fortsat planen, at al udrustning vil være afsluttet i juni 2025.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter. Dette
kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver separate
sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt, da projektet ef-
terhånden nærmer sig sin afslutning. Risikoen forbundet hermed er dog yderligere mindsket, fordi
der fortsat er tid inden serieudrustningen af de sidste passagertog påbegyndes. Derudover har leve-
randøren indtil nu kunnet finde brugte komponenter, som (efter reparation) har kunnet genbruges.
Risikoen for, at der vil mangle godkendte komponenter til vedligehold, førend alternative kompo-
nenter er sikkerhedsgodkendte er mindsket, da Banedanmark forventer de første godkendelser inden
for nær fremtid. Banedanmark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning,
så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af allerede
udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og for-
ventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennem-
føres så snart som muligt.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) i juni
2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurde-
ret grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Luft-
havn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig vil der
blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt at foretage en genplanlægning af
udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at udrulningsplanen er udfor-
dret henset til de allerede opståede forsinkelser, men også fordi planen skal kunne rumme de pro-
jekter, som er kommet til siden kontrakten blev indgået (f.eks. Femerntunnel og ny bane Vestfyn).
På den baggrund fastholdes den overordnede status som gul, men tenderer mod rød. Banedan-
mark har i december 2023 modtaget det første udkast til en revideret plan fra Alstom, som nu er
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
ved at blive gennemgået. I den forbindelse bliver det også vurderet, om udrulningen kan færdiggø-
res i 2030 som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen er i den sidste fase.
Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem
på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionalite-
ten), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms proces-
ser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark har
sammen med Alstom indgået kontrakt med tredjeparten om kvalitetssikring af Alstoms forslag til
implementeringsplan.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er tæt på at være udmøntet og
forudsætningen for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af total-
økonomien er nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne
forventes færdig i løbet af 2024.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet)
og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Siden sidst er der afholdt
Risk Board den 8. april, hvor alle risici blev drøftet og evalueret.
Der
rapporteres fortsat otte programrisici.
Der er denne gang foretaget ændring til risikoniveauet på en risiko:
Mangel
på uddannede trafikledere pga. manglende simulatorkapacitet
er nedskrevet fra høj til
middel af to årsager. Brugen af den eksisterende kapacitet er blevet prioriteret og deruover er
det forventningen, at de ekstra simulatorer, som er aftalt leveret af begge leverandører,
leveres i tide til, at ny uddannelse starter op efter sommerferien.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer
Side
8
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
TMS Leverancer
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
Disaster Recovery Center (DRC)
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
IT og data
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 272 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskøretøjer
321
280
6
2
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse (APOM) er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
272
Projektet har god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de
tog, der p.t. er sat i drift under en rammegodkendelse. Af passagerflåden udestår der således nu
udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Udrustningsplanen for Lint41
drøftes fortsat med Lokaltog.
Banedanmark har indgået aftale med leverandøren om en revideret plan for udrustning af IC3
Indusi og Banedanmarks arbejdskøretøjer, pga. de tidligere rapporterede forsinkelser hos Alstom
og som følge af 4. jernbanepakke. Det er fortsat planen, at al udrustning vil være afsluttet i juni
2025.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter.
Dette kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver
separate sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt, da
projektet efterhånden nærmer sig sin afslutning. Risikoen forbundet hermed er dog yderligere
mindsket, fordi der fortsat er tid, inden serieudrustningen af de sidste passagertog påbegyndes.
Derudover har leverandøren indtil nu kunnet finde brugte komponenter, som (efter reparation)
har kunnet genbruges. Risikoen for, at der vil mangle godkendte komponenter til vedligehold før-
end alternative komponenter er sikkerhedsgodkendte er mindsket, da Banedanmark forventer de
første godkendelser inden for nær fremtid. Banedanmark er i tæt dialog med både leverandør og
Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af alle-
rede udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl
og forventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan
gennemføres så snart som muligt.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan:
(dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
21 ABs
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på
(Kystbanen)
44 IR4 til K24
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
Fredericia 4. kvt.
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23
)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAJ25
Buffer
6 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
Godkendelsen af First of Class pågår. Jf. den reviderede plan forventes APOM nu opnået
til september 2024, og serien forventes færdigudrustet til marts 2025.
Der er således sta-
dig buffer til behovsdatoen.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
Behov
ULT28
Som rapporteret tidligere foregår der genplanlægning af serieudrustningen, og derfor er
status fastholdt som grå, og risikovurderingen er suspenderet. Der er dialog med Lokal-
tog om en plan for udrustning. First of Class er godkendt.
Togene skal være klar til at kunne tilgå Kystbanen, men det er i Banedanmarks interesse,
at togene færdiggøres inden medio 2025 for at undgå, at ombordudrustningsprojektet
skal forlænges, hvilket ville medføre meromkostninger.
Klar
Buffer
Behov
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Gennemført
FEB24
-
K24
Alle tog i serien har modtaget permanente ibrugtagningstilladelser. Med næste rappor-
tering udgår denne togtype derfor fra rapporten.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
Gennemført DEC23
Buffer
-
Behov
K24
Som rapporteret tidligere er alle tog udrustet, og der udestår udelukkende den perma-
nente ibrugtagningstilladelse til det sidste tog, som inden udrustning var beskadiget,
hvorfor det har taget længere tid end planlagt. Toget er leveret tilbage til DSB. Ansøg-
ning om permanent ibrugtagningstilladelse blev sendt medio marts 2024.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 20 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er
vurderet grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til Aal-
borg Lufthavn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hoveds-
trækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Ho-
bro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for
den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder
det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet,
som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
K25
-
Arbejdet med DK3.0/3.1 og RO1 N følger nu den fælles plan. Den næste store milepæl er leverin-
gen af den specifikke sikkerhedsdokumentation fra leverandøren, som forventes at blive leveret i
to faser. Fase 1 forventes leveret i midten af maj, og fase 2 i midten af juli 2024 (der er derfor til-
føjet en ny milepæl i tabellen). Der følges fortsat tæt op på fremdriften med leverandøren på
både projekt- og direktørniveau.
To store milepæle er nået siden sidst med godkendelsen af migrationsplanen og ibrugtagnings-
planen (to nye milepæle i tabellen). Derudover forventes det resterende installationsarbejde fort-
sat afsluttet i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St.
Signalprogrammet er fortsat ved at koordinere og klarlægge safety-processen med Trafikstyrel-
sen og andre stakeholders, og der er positive tilkendegivelser af tilgangen med én fælles ansøg-
ning fra alle projekter.
Det næste møde i ibrugtagningsforummet er planlagt til d. 3. maj. Det seneste møde blev holdt
d. 22. marts 2024, og her blev der givet udtryk for, at forummet var positive ift. rettidig ibrugtag-
ning.
Tabellen over nøgleleverancer nedenfor er denne gang blevet udbygget med tre ekstra milepæle,
så fremdriften kan følges endnu tættere frem til, at der anmodes om ibrugtagningstilladelsen.
Leverance
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
Gennemført u. 16
Gennemført u. 16
APR
APR
MAJ
JUN
JUL
NY: Godkendt migrationsplan
NY: Godkendt ibrugtagningsplan
NY: Leverandørens sikkerhedsassessor leverer Sikkerhedsrapport
(SASC)
fase 1
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1 for RO1
N og til den ændring, som ibrugtages som en del af Concept for
Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport (SASC)
fase 2
Leverandør
BDK
20
24
28
27
Trafikstyrel-
sen
JUL
Leverandør
Trafikstyrel-
sen
29
JUL
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtagning af
RO1 N)
30
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
SEP
JUL
AUG
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtagning af
DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i Jylland)
Ibrugtagningsstart DK30/3.1
Ibrugtagningsstart RO1 N
Trafikstyrel-
sen
BDK
BDK
36
30
31
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(medio
25)
Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og der arbejdes fortsat efter planen med
ibrugtagning i april (påsken) 2025. Projektet er fortsat i dialog med leverandøren om at
mitigere konsekvenserne af forsinkelsen på RO1 N og DK3.0/3.1, som kan skabe ressour-
cemangel, idet leverandøren prioriterer disse leverancer. Site Acceptance Testen (SAT) blev
planmæssigt afsluttet i slutningen af marts.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og det er fortsat planen, at ibrugtagning vil
starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil resten af strækningen følge. Efter ibrug-
tagning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til oktober
2026.
Installationsarbejdet på strækningen begyndte i juni 2023 og forventes færdigt til juni
2024. Dette er lidt senere end planlagt, hvilket skyldes den opståede forsinkelse i forbin-
delse med beskadigelsen af jernbaneskråningen i november 2023, som satte installations-
arbejdet på pause. Arbejdet på strækningen er nu genoptaget, og forsinkelsen af installati-
onsarbejdet forventes ikke at få konsekvenser for den samlede plan.
Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet forventes at blive
igangsat i starten af 2025.
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
Under afklaring
Designet forventes leveret af leverandøren lidt senere end planlagt, hvilket skyldes lø-
bende rettelser i designet. Det forventes ikke at få konsekvenser for den samlede plan, og
fremdriften er fortsat tilfredsstillende. Installationsarbejdet på dele af strækningen er be-
gyndt, og det er forventningen, at arbejdet vil være færdigt primo 2025. Der er stor op-
mærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig med Signalpro-
grammet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed, ligesom planen med leverandø-
ren også skal justeres for at imødekomme DSB’s behov. Der pågår dog fortsat analyse
heraf sammen med DSB.
10-20 %
1-2 mdr.
(2.
kvt.2027
)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt for leverandøren at foretage en
genplanlægning af udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at ud-
rulningsplanen er udfordret henset til de allerede opståede forsinkelser, men også fordi planen
skal kunne rumme de projekter, som er kommet til siden kontrakten blev indgået (f.eks. Fe-
merntunnel og ny bane Vestfyn). På den baggrund fastholdes den overordnede status som gul,
men tenderer mod rød. Banedanmark har i december 2023 modtaget det første udkast til en re-
videret plan fra Alstom, som nu er ved at blive gennemgået. I den forbindelse bliver det også
vurderet, om udrulningen kan færdiggøres i 2030, som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde
Holbæk
Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
April 2023
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
•√
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
(Roskilde)-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
AUG24
Buffer
3 mdr.
Behov
2. halvår
2024
-
Banedanmark er blevet bekræftet i, at de tidligere rapporterede kritiske fejl kræver ekstra
arbejde, hvorfor Banedanmark endnu ikke har kunnet acceptere leverancens tilstand. Le-
verandøren arbejder på at introducere de nødvendige fejlrettelser i den stramme plan,
og der er en risiko for, at leverancen ikke er moden til, at sikkerhedsarbejdet kan påbe-
gyndes til tiden, hvilket kan få konsekvenser for ibrugtagningsdatoen.
Derudover pågår en analyse af, om kvaliteten af leverancen kan få betydning for, hvor
stor en del, der kan ibrugtages, og hvad der eventuelt må udskydes.
Der har været afholdt møde i ibrugtagningsforummet d. 11. april 2024, hvor man har
identificeret de væsentlige milepæle frem mod ibrugtagningen. Der er fortsat opbakning
til at arbejde videre med ibrugtagning i august 2024.
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Denne gang fremgår det sædvanlige overblik over nøgleleverancer frem til ibrugtagning
nedenfor. Når den afsluttende test er gennemført i uge 19, vil Banedanmark have et
mere fyldestgørende billede af systemkvaliteten og eventuelle konsekvenser for ibrug-
tagningen, herunder om der skal ændres i, hvad der skal ibrugtages, og hvad der eventu-
elt må vente til et senere tidspunkt.
Leverance
Ejer
Leverandøren
Leverandøren
Uge
16
19
APR
MAJ
MAJ
Afslutning på første runde fejlrettelser
Den afsluttende Factory Acceptance Test (FAT)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport (SASC)
Leverandøren
21
JUN
JUL
AUG
BDK’s sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrapport
(GASC)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
BDK
BDK
24
31
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
AUG
Ibrugtagningsstart
Trafikstyrelsen
BDK
34
35
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
DEC24
Buffer
-
Behov
ULT24
20-40%
3-4 mdr.
(DEC24)
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet forventes fortsat afsluttet til maj 2024.
I lyset af beslutningen om at immunisere strækningen for at imødekomme DSB’s
materi-
elbehov er Banedanmark fortsat i gang med at undersøge, hvordan arbejdet kan føres så
langt frem som muligt for at mindske kompleksiteten og omkostningen ved en senere
ibrugtagning.
Ibrugtages
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt. Øvrige milepæle er grå, da de undergår genplanlægning.
ISSUE
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
ISSUE
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Anlægsplanen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægnin-
gen stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuvæ-
rende tidspunkt. Øvrige milepæle er grå, da de undergår genplanlægning.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat, og
er i den sidste fase. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms pro-
cesser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark
har sammen med Alstom indgået en kontrakt med tredjeparten, som skal kvalitetssikre imple-
mentering af de anbefalinger, der blev anbefalet i den tidligere rapport.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de første faser af
udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser er pt. under genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsin-
kelsen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Ibrugtages
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, og vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenteret for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase, forven-
tes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår
således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Ibrugtages
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
Under genplanlægning (opr. oktober 2023)
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk
Ibrugtages
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
Under genplanlægning (opr. ultimo 2024 m. ibrugtagning af Roskilde-Holbæk-Kalund-
borg)
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Under genplanlægning (opr. 2. halvår 2025 m. ibrugtagning af Odense-Svendborg)
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Under genplanlægning (opr. ultimo 2025 m. ibrugtagning af (København)-(Peberholm))
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888519_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
JUN21
JAN22
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport april 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21