Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2888518_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport marts 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................19
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 271 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Projektet har god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog,
der p.t. er sat i drift under en rammegodkendelse. Af passagerflåden udestår der således nu udeluk-
kende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Udrustningsplanen for Lint41 drøftes p.t.
med Lokaltog.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter. Dette
kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver separate
sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt. Risikoen forbun-
det hermed er dog mindsket, idet der fortsat er tid inden serieudrustningen af de sidste passagertog
påbegyndes. Der er dog en risiko for, at der vil mangle godkendte komponenter til vedligehold før-
end alternative komponenter er sikkerhedsgodkendte. Banedanmark er i tæt dialog med både leve-
randør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af allerede
udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og for-
ventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennem-
føres så snart som muligt.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projek-
tet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til
Aalborg Lufthavn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Sam-
tidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt at foretage en genplanlægning af
udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at udrulningsplanen er udfor-
dret henset til de allerede opståede forsinkelser, men også fordi planen skal kunne rumme de pro-
jekter, som er kommet til siden kontrakten blev indgået (f.eks. Femerntunnel og ny bane Vestfyn).
På den baggrund fastholdes den overordnede status som gul, men tenderer mod rød. Banedan-
mark har i december 2023 modtaget det første udkast til en revideret plan fra Alstom, som nu er
ved at blive gennemgået. I den forbindelse bliver det også vurderet, om udrulningen kan færdiggø-
res i 2030 som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen er i den sidste fase.
Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem
på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionalite-
ten), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms proces-
ser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark har
sammen med Alstom indgået kontrakt med tredjeparten om kvalitetssikring af Alstom forslag til
implementeringsplan.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttede. I maj 2023 blev de afsluttende le-
verancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er tæt på at være udmøntet og
forudsætningen for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af total-
økonomien er nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne
forventes færdig i løbet af 2024.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Der har ikke været afholdt Risk Board siden sidst.
Der kan være udvikling hver måned, når der arbej-
des med de mitigerende handlinger, og relevante mitigerende handlinger ajourføres derfor også i de
måneder, hvor der ikke afholdes Risk Board.
Der rapporteres fortsat de samme i alt otte programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Side
8
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
TMS Leverancer
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
Disaster Recovery Center (DRC)
IT og data
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 271 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskøretøjer
321
280
6
3
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
271
Projektet har god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de
tog, der p.t. er sat i drift under en rammegodkendelse. Af passagerflåden udestår der således nu
udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Udrustningsplanen for Lint41
drøftes p.t. med Lokaltog.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter.
Dette kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver
separate sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt. Ri-
sikoen forbundet hermed er dog mindsket, idet der fortsat er tid inden serieudrustningen af de
sidste passagertog påbegyndes. Der er dog en risiko for, at der vil mangle godkendte komponen-
ter til vedligehold førend alternative komponenter er sikkerhedsgodkendte. Banedanmark er i tæt
dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes ne-
gativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af alle-
rede udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl
og forventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan
gennemføres så snart som muligt.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan:
(dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
21 ABs
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på
(Kystbanen)
44 IR4 til K24
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
Fredericia 4. kvt.
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23
)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAJ25
Buffer
6 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class er udrustet, og dokumentation til brug i godkendelsesprocessen er nu
modtaget. Ibrugtagningstilladelsen forventes fortsat opnået i august 2024, og togene
forventes klar til maj 2025. Der er således stadig buffer til behovsdatoen.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
Behov
ULT28
Ibrugtagningstilladelsen til First of Class er nu modtaget. Da der foregår genplanlægning
af serieudrustningen, er status på fremdriften fastholdt som grå, og risikovurderingen er
suspenderet. Der er dialog med Lokaltog om en plan for udrustning. Togene skal være
klar til at kunne tilgå Kystbanen, men det er i Banedanmarks interesse, at togene færdig-
gøres inden sommeren 2025 for at undgå, at projektet skal forlænges, hvilket ville med-
føre signifikante meromkostninger.
Klar
Gennemført
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Alle tog er nu udrustet, og der udestår udelukkende arbejde med at sikre den perma-
nente ibrugtagningstilladelse til ét tog. Der udestår arbejde med et certifikat, før der kan
ansøges om denne.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
Gennemført DEC23
Buffer
-
Behov
K24
Som rapporteret sidst er alle tog udrustet, og der udestår udelukkende den permanente
ibrugtagningstilladelse til det sidste tog, som inden udrustning var beskadiget, hvorfor
det har taget længere tid end planlagt. Toget er leveret tilbage til DSB. Det forventes, at
ansøgningen om permanent ibrugtagningstilladelse vil blive sendt til Trafikstyrelsen ul-
timo marts.
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
Klar
F
Lokaltog IC2 (13 tog)
Gennemført FEB24
Buffer
-
Behov
FEB24
Alle tog i serien har modtaget permanente ibrugtagningstilladelser. Med næste rappor-
tering udgår denne togtype derfor.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 20 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste strækning, der blev ibrugtaget, var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Her-
ning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for
projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra
Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog på den
jyske hovedstrækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på stræk-
ningen fra Hobro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for
den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder
det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet,
som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
K25
-
Planen for DK3.0/3.1 er fortsat presset, grundet opståede forsinkelser hos Thales. Siden sidst er
den generiske sikkerhedsdokumentation blevet færdiggjort. Den næste milepæl er den specifikke
del, som leverandøren forventes at levere primo april. Der følges fortsat ugentligt op på fremdrif-
ten med Thales på både projekt- og direktørniveau.
I lyset af de opståede forsinkelser er safety-processen blevet klarlagt med Trafikstyrelsen og an-
dre stakeholders, så der nu foreligger en revideret plan.
Det resterende installationsarbejde på strækningen gik i gang i januar 2024 og forventes fortsat
afsluttet i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St.
Det næste møde i ibrugtagningsforummet er planlagt til d. 22.marts. Det seneste møde blev
holdt d. 23. februar, og her blev der givet udtryk for, at boardet var positive ift. rettidig ibrugtag-
ning.
Tabellen over nøgleleverancer er denne gang blevet justeret, så den afspejler den reviderede sa-
fety-proces. Nøgleleverancerne frem til ibrugtagning kan følges i nedenstående tabel:
Leverance
JUN
JUL
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1 for RO1
N og til den ændring, som ibrugtages som en del af Concept for
Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport
JUL
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtagning af
RO1 N)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtagning af
DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i Jylland)
Ibrugtagningsstart DK30/3.1
Ibrugtagningsstart RO1 N
Leverandør
Ejer
BDK
Uge
24
Trafikstyrelsen
28
14
29
JUL
Trafikstyrelsen
30
SEP
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
36
30
31
JUL
AUG
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(medio
25)
Der arbejdes fortsat efter planen med ibrugtagning i april (påsken) 2025, og fremdriften er
tilfredsstillende. Projektet er i dialog med leverandøren om at mitigere konsekvenserne af
forsinkelsen på RO1 N og DK3.0/3.1, som kan skabe ressourcemangel, idet leverandøren
prioriterer disse leverancer. Den risiko, som blev rapporteret sidst vedr. etablering af mid-
lertidig løsning ved grænsefladen til Tyskland, er blevet mitigeret og lukket, da
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
leverandøren har modtaget installationstilladelsen i Tyskland, og da grænsefladen nu er
taget ud af Site Acceptance Testen (SAT). Det er forventningen, at SAT begynder i marts
2024.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Det er fortsat planen, at ibrugtagning vil starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil
resten af strækningen følge. Efter ibrugtagning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H,
som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Installationsarbejdet på strækningen begyndte i juni 2023 og forventes nu færdigt til april
2024 grundet den opståede forsinkelse i forbindelse med beskadigelsen af jernbaneskrå-
ningen i november 2023, som satte installationsarbejdet på pause. Arbejdet forventes gen-
optaget i løbet af marts. Fremdriften på strækningen er fortsat tilfredsstillende, og forsin-
kelsen af installationsarbejdet forventes ikke at forsinke projektet.
Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet forventes at blive
igangsat i starten af 2025. Der er blevet udarbejdet en detaljeret plan med leverandøren.
Risikoniveauet er fortsat vurderet til middel med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse
på 3-4 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Signalprogrammet har fortsat fokus
på mitigerende handlinger i forbindelse med naboprojekter og ombygningen af Aarhus H,
da det betyder, at der er en indbygget risiko for, at Signalprogrammets design kan blive
påvirket. Dertil kommer, at Elektrificeringsprogrammet har rykket arbejder til 2026, som
kan have indvirkning på designkoordineringen mellem Signalprogrammet og Elektrifice-
ringsprogrammet. Denne indvirkning bliver dog løbende vurderet for at mitigere eventu-
elle koordineringsproblemer.
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Fremdriften på strækningen er fortsat tilfredsstillende. Det er fortsat forventningen, at de-
signet bliver færdigt i løbet af marts. Installationsarbejdet på strækningen er begyndt, og
det er forventningen, at arbejdet vil være færdigt primo 2025. Der er stor opmærksomhed
på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet
der altid er en vis risiko forbundet hermed, ligesom planen med leverandøren også skal ju-
steres for at imødekomme DSB’s behov.
10-20 %
1-2 mdr.
(2.
kvt.2027
)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt at foretage en genplanlægning
af udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at udrulningsplanen er
udfordret henset til de allerede opståede forsinkelser, men også fordi planen skal kunne rumme
de projekter, som er kommet til siden kontrakten blev indgået (f.eks. Femerntunnel og ny bane
Vestfyn). På den baggrund fastholdes den overordnede status som gul, men tenderer mod rød.
Banedanmark har i december 2023 modtaget det første udkast til en revideret plan fra Alstom,
som nu er ved at blive gennemgået. I den forbindelse bliver det også vurderet, om udrulningen
kan færdiggøres i 2030, som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde
Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
April 2023
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
•√
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
(Roskilde)-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
AUG24
Buffer
3 mdr.
Behov
2. halvår
2024
-
Fremdriften følger fortsat planen, men de indledende resultater fra den igangværende
Factory Acceptance Test (FAT), har vist markant flere kritiske
fejl end forventet. FAT’en er
stadig i gang, og Banedanmark forventer at kunne konkludere mere om leverancens
tilstand, når analysen af testresultaterne er færdig. Situationen monitoreres nøje, da
planen, som tidligere rapporteret, er meget stram.
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
DEC24
Buffer
-
Behov
ULT24
20-40%
3-4 mdr.
(DEC24)
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet forventes fortsat afsluttet til maj.
I lyset af beslutningen om at immunisere strækningen for at imødekomme
DSB’s materi-
elbehov, er Banedanmark fortsat i gang med at undersøge, hvordan arbejdet kan føres så
langt frem, som muligt, for at mindske kompleksiteten og omkostningen ved en senere
ibrugtagning.
Ibrugtages
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
ISSUE
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat,
men er i den sidste fase. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne
ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for sig-
nalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstreali-
seringen.
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms pro-
cesser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark
har sammen med Alstom indgået en kontrakt med tredjeparten, som skal kvalitetssikre imple-
mentering af de anbefalinger, der blev anbefalet i den tidligere rapport.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de første faser af
udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser er pt. under genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsin-
kelsen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Ibrugtages
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, og vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenteret for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase, forven-
tes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår
således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Ibrugtages
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
Under genplanlægning (opr. oktober 2023)
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk.
Ibrugtages
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
Under genplanlægning (opr. ultimo 2024 m. ibrugtagning af Roskilde-Holbæk-Kalund-
borg)
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Under genplanlægning (opr. 2. halvår 2025 m. ibrugtagning af Odense-Svendborg)
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Under genplanlægning (opr. ultimo 2025 m. ibrugtagning af (København)-(Peberholm))
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
2888518_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
JUN21
JAN22
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 281: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for marts, april og maj 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport marts 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21