Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2768287_0001.png
Forebyggelse af brand
i parkeringshuse
Oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Forslag til øget brandsikkerhed i p-huse, fra Forsikring & Pension
Grøn bilpakke stiller nye krav til p-huse
Forsikringsbranchen ønsker at støtte op om den grønne
omstilling og bidrage til, at flere danskere vælger at købe
en el- eller hybridbil næste gang bilen skal udskiftes.
Samtidig ønsker branchen at bidrage til en tryg hverdag,
og derfor lancerer vi nu et udspil, der fokuserer på, hvad
bygherrer skal være opmærksomme på, når de vælger at
indrette parkeringshuse og -kældre med ladestandere.
I 2022 blev der solgt lidt over 30.000 nye elbiler og lidt
mere end 26.000 nye plug-in hybridbiler, svarende til
hhv. 21 pct. og 18 pct. af nysalget. Udviklingen forventes at
stige frem mod 2030 og 2035, bl.a. som følge af forord-
ningen om CO
2
-reduktionskrav for nye lette køretøjer.
Salget af elbiler ventes at stige til omkring 120.000 biler
i 2030 og omkring 290.000 biler i 2035, svarende til ca.
55 pct. af nysalget i 2030 og næsten 100 pct. af nysalget i
2035.
1
brand i batteripakken er meget voldsom og langvarig. Da
røgen som tidligere nævnt er meget giftig, begrænser det
redningsberedskabernes mulighed for at slukke branden.
Byggerier skal kunne modstå brand
Biler har i dag en ca. 40 pct. højere brandbelastning end
byggerier reelt er dimensioneret og bygget til
2
. Det bety-
der, at nutidens biler brænder med mere energi end man
regner med, når man opfører nye bygninger. I værste
tilfælde betyder det, at bygninger falder sammen, før alle
personer er evakueret.
Biler er også blevet bredere, mens bredden på parke-
ringspladser ikke er fulgt med. Det øger risikoen for
brandspredning. Der er ca. 1.600 bilbrande hvert år i
Danmark
3
, og heldigvis er kun en lille procentdel af dem
brande i el- og hybridbiler. Men idet antallet af grønne bi-
ler er kraftigt stigende, må vi forvente en højere andel af
brande i el- og hybridbiler fremover, idet der bliver solgt
flere af disse batteridrevne biler. Som elbiler bliver ældre,
må vi tilsvarende forvente flere brande, som det er kendt
fra ældre elinstallationer i bygninger.
Brandsikkerhed og grøn omstilling skal følges ad
Desværre er der ikke tilstrækkelig fokus på risici ved
lithium-ion batterier, der blandt andet bruges i el- og
hybridbiler. Batterierne har en høj energitæthed, der kan
give meget voldsomme og langvarige brande, samtidig
med at røgen er ekstremt giftig. Det kan også give store
skader på bygningskonstruktioner.
Hvis lithium-ion batterier bliver antændt, kan konsekven-
serne være meget store, da brand i batterierne nærmest
er umulig at slukke. Vi har fortsat kun haft meget få
brande i elbiler, hvor batteriet har været antændt, men
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Basisfremskrivning/kf23_hovedrapport.pdf
https://www.sikringsguiden.dk/media/2954/analyse-af-brandsikkerhed-i-garageanlaeg-ved-batterioplag-og-bess-02_2022_01_14.pdf
3
F&P, Autotaks
1
2
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Forslag til øget brandsikkerhed i p-huse, fra Forsikring & Pension
F&P’s anbefalinger:
Regler for placering og indretning af ladeplad-
ser
Ladepladser skal have en afstand på mindst 2 meter til
andre biler for at begrænse brandspredning i tilfælde af
brand. Desuden skal der være en sikkerhedsafbryder i
et sikkert område samt tydelig skiltning af, hvor elforsy-
ningen til ladestander kan afbrydes. Det er også vigtigt, at
ladestandere og kabler beskyttes og sikres mod påkørsel,
ved brug af pullerter eller tilsvarende fysiske afspær-
ring/sikring. Desuden skal ladepladser være sprinklet og
termisk overvåget, så en brand opdages og begrænses
hurtigst muligt. Ladepladser skal placeres, så bugsering
er mulig og redningsberedskabet har mulighed for at
gennemføre en effektiv og forsvarlig indsats. Parkerings-
husets konstruktioner skal være testet og klassificeret
som bærende og adskillende bygningsdele med en brand-
modstandsevne på 120 minutter og konstruktionerne må
ikke bidrage til branden. Udover at sikre evakuering af
personer, sikrer det at en brand ikke kan sprede sig fra
parkeringsområdet til omgivende bygningsafsnit som fx
beboelse, indkøbscenter eller sygehus.
Krav om sprinkling og alarmering
Der skal være krav om sprinkling i alle parkeringshuse
større end 150 m
2
. Biler er med tiden blevet større, og
derfor har de en højere brandbelastning. Hvis elbilers
batterier brænder, er der risiko for en meget hurtige-
re og voldsommere brandspredning til omgivelserne.
Parkeringshus med ladepladser skal have detektering og
alarmering direkte til redningsberedskabet, fordi en hur-
tig og effektiv indsats begrænser konsekvenserne ved en
brand. Underjordiske parkeringsanlæg bør også have et
alarmeringssystem for kulilte (CO).
Opdatering af Bygnings- og Boligregistret(BBR)
Ladeområder til elbiler i en bygning skal fremgå af BBR
ligesom tekniske anlæg såsom solcelleanlæg. Det vil bety-
de, at viden om og antal af ladestandere er kendt, hvilket
gør det muligt for redningsberedskabet at forholde sig til
i tilfælde af brand.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 28: Forslag til øget brandsikkerhed i p-huse, fra Forsikring & Pension
2768287_0004.png
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber. Vi varetager branchens interes-
ser og arbejder for, at branchen bliver kendt for sit bidrag til at løse nogle af de største udfordringer,
det danske og internationale samfund står over for. Det drejer sig om velfærd og tryghed for den
enkelte dansker, og det drejer sig om bæredygtighed og den nødvendige grønne omstilling.
6