FREMTIDENS KOLLEKTIVE TRANSPORT I LANDDISTRIKTERNE
TRAFIKSELSKABERNES BUD PÅ EN LØSNING
INDLEDNING
Lukkede lokalskoler og voksende transportafstand til uddannelses-
institutioner, sundhedstilbud og indkøbsmuligheder betyder, at danskere i
yderområderne uden egen bil i stigende grad er afhængige af den
kollektive transport. Når børn skal til og fra skole og pendlerne på arbejde
udnyttes kapaciteten i bussen fuldt ud, men uden for myldretiden, hvor
efterspørgslen er meget mindre, kan der være langt mellem busserne – og
måske kører der slet ikke nogen.
Der findes ikke én løsning til alle udfordringer på tværs af Danmark. Derfor
har de regionale trafikselskaber givet fire anbefalinger til nye løsninger,
som kan supplere eller erstatte den traditionelle kollektive transport i
landområderne, for at forbedre servicen i landområderne. Regeringens
ekspertudvalg for kollektiv mobilitet har forslagene med i sit bruttokatalog.
Forslagene beskrives kort nedenfor.
SAMKØRSEL
Der er meget at hente, hvis bare nogen af de mange tomme sæder i
bilerne kunne blive udnyttet. Flere trafikselskaber har gennemført
succesfulde forsøg med samkørsel, som integreres med den øvrige
kollektive trafik, fx med visning af lift i Rejseplanen samt
betalingsintegration (periodekort dækker samkørsel). Lokal forankring via
partnerskaber med uddannelsesinstitutioner og virksomheder i
samarbejde med trafikselskaberne har også givet gode resultater.
Trafikselskabernes ambition er, at samkørsel skal kunne supplere den
øvrige kollektive transport i landområderne. Men det kræver, at det bliver
mere attraktivt for de bilister, der deltager, og at trafikselskaberne får et større råderum til at indgå den
type aftaler, der i endnu højere grad udnytter de mange tomme sæder i bilerne. Trafikselskabernes
forslag handler hverken om Uber eller taxakørsel.
Den offentlige sektor skal ikke løse opgaver, som private virksomheder kan løse, derfor skal
trafikselskaberne ikke med offentligt tilskud understøtte samkørsel i områder, hvor der er et
velfungerende taxamarked og god kollektiv trafikservice, hvilket typisk er i byerne. Som offentlige
selskaber skal det selvfølgelig også sikres, at alle vores løsninger lever op til love og regler, herunder om
skattebetaling, arbejdsvilkår, mv. En god måde kan jo være, at man starter et storskalaforsøg, hvor man
samlet får nogle erfaringer, som kan bruges til at formulere de rigtige rammebetingelser.