Christiansborg, torsdag den 22. februar 2024
Kære Søren Gade
Gennem længere tid har vi i Dansk Folkeparti modtaget af ministersvar af stærkt svingende kvalitet
– som regel fra mangelfuld og til decideret uacceptabel.
Andre partier oplever givetvis lignende, og naturligvis kan det ikke undgås, at ministre undertiden
ikke svarer præcist eller fyldestgørende på spørgsmål på grund af enten tidspres eller ressourcer.
Men som folketingsmedlem må man forvente, at departementet gør sig den anstrengelse at besvare
spørgsmål – og i benægtende fald komme med gode argumenter for, hvorfor dette ikke kan lade sig
gøre.
Ved flere lejligheder er vi i Dansk Folkeparti blevet stærkt skuffet over ”ikke-svar”, og
nedenstående eksempler fra Transportministeren kan tjene som illustration.
I førstnævnte eksempel, TRU svar på spørgsmål 207, bliver Nick Zimmermann affærdiget med et
svar om, at ministeriet ikke er i stand til at beregne, hvad gratis transport for gående og cyklister på
udvalgte færger vil koste i sommerperioden.
I andet eksempel TRU svar på spørgsmål 215 vil Transportministeriet ikke ulejlige det statsejede
DSB med at præsentere en opgørelse over eksterne leverandører af tjenesteydelser, som det i endog
høj grad må være i offentlighedens interesse at få et svar på.
Efter Dansk Folkepartis opfattelse bør Folketingets Præsidium rette henvendelse til
Transportministeren og indskærpe, at svar, der gives til Folketingets medlemmer, skal være af en
helt anden kvalitet, end det vi hidtil er blevet præsenteret for.
Det handler ikke alene om hensyn til det enkelte folketingsmedlem, men om selve samspillet
mellem folketingsmedlemmer og ministres betjening af disse i demokratiets interesse.
Bedste hilsner
Peter Kofod
Gruppeformand
Dansk Folkeparti