Aktstykke nr.
245
Folketinget 2023-24
245
Transportministeriet.
København, den 19. juni 2024.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at tilføre 75,0 mio. kr. i 2024 til §
28.21.23. Vejdirektoratets tilskudspulje (Reservationsbev.), med henblik på at oprette en pulje til grøn
omstilling af tung vejtransport og yde tilsagn om tilskud til nulemissionslastbiler og dertilhørende
infrastruktur.
Udgiften på 75,0 mio. kr. i 2024 finansieres af de på finansloven for 2024 opførte midler på §
35.11.10. Reserve til politiske initiativer på forslag til finanslov for 2024.
b.
Der er med Aftale mellem Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Konservative, Enhedslisten og Radi-
kale Venstre om deludmøntning af Grøn Fond af 15. april 2024 afsat en ramme til grøn omstilling og
effektiviseringer af vejgodstransporten på i alt 750 mio. kr. (2024-pl).
Rammen anvendes til en ansøgningspulje til at støtte indkøb af nulemissionslastbiler og etablering af
depotladning og brinttankstationer og/eller tiltag til effektivisering af vejgodstransporten. Afsættelse
af rammen til grøn omstilling af tung vejtransport skal ses i lyset af, at der fra 2025 indføres en
kilometerbaseret vejafgift samt en forhøjelse af dieselafgiften med 50 øre pr. liter ekskl. moms,
hvorfor der er ønske om at implementere kompenserende tiltag herfor.
Det foreslås, at der i puljen kan søges støtte til følgende:
1) Virksomheders indkøb af nye nulemissionslastbiler
2) Virksomheders investering i depotladning og brinttankstationer.
3) Projekter, der omhandler begge dele.
Det foreslås at lægge følgende principper til grund for puljens udmøntning:
1) Udmøntning efter først-til-mølle-princip.
2) En virksomhed kan maks. tildeles 5 pct. af den samlede puljes budget.
3) Støtteintensitet på maks. 60 pct. af meromkostningerne ved køb af nul-emissionslastbil ift. en
tilsvarende diesellastbil. Den maksimale støtteintensitet afhænger af virksomhedens størrelse.
4) Støtteintensitet på maks. 50 pct. af totalomkostninger for infrastrukturprojekter. Dog sænkes
denne med 10 pct. i projekter, hvor drivmiddelinfrastruktur alene anvendes af tilskudsmodtager
og ikke gøres periodevis offentligt tilgængeligt. Den maksimale støtteintensitet afhænger af
virksomhedens størrelse.
DG000896
2024-2243