Åbent brev til trafikministeren, Thomas Danielsen og Folketingets Transportudvalg
Afsender: Faxe Handicapråd
Haslev, den 13-06-2024
Kære Hr. Trafikminister, kære transport udvalg.
Vi skriver til jer angående den af Bane Danmark forslåede løsning omkring Haslev Station. Kort
ridset op, ønsker Bane Danmark at lukke de 2 personovergange i forbindelse med stationen,
således de pendlere som skal benytte DSB, skal på en ret så stor omvej.
Såvel Borgmesteren og udvalgsformanden for teknik og miljø har tidligere, uden held, forsøgt at
henlede opmærksomheden på nogle af de udfordringer for pendlerne, som dette medfører – Bane
Danmark og ministeren ser intet problem i at lukke de to passager.
Handicaprådet ser med stor alvor og bekymring på den seneste udmelding fra Trafikministeren om
den skitserede løsning.
Vi har bemærket aftaleteksten i forbindelse med Infrastrukturplanen 2035
Forbedring af sikkerhed og tilgængelighed i udvalgte perronovergange Parterne er enige om at afsætte en
pulje på 150 mio. kr. til at forbedre sikkerheden og tilgængelighed i udvalgte perronovergange, herunder
bydelsforbindelserne i Haslev og Bjerringbro. Banedanmark vil med puljen igangsætte 14 undersøgelser af
de mulige løsninger for hver station med inddragelse af de berørte kommuner og på den baggrund
udarbejde konkrete forslag til forligskredsen til udmøntning
Fra Handicap rådets side har vi flere betragtninger.
-
-
-
Den løsning som anvises af Bane Danmark, medfører at alle pendlere i bil, samt alle
passagerer fra nordsiden af byen skal krydse et udfordret trafikkryds for at benytte toget.
Bomanlægget er ofte defekt – Der har været episoder, ugentligt, hvor enten signalet, eller
bommene ikke har virket – og der har været episoder, hvor kørestolsbrugere er fanget på
sporområdet, da bommene fejlagtigt ikke kunne gå op. Det var en meget kritisk situation.
Selve ruten som anvises, er for handicappede meget besværlig, og usikker – Der er tale
om det trafikknudepunkt i byen, med de fleste last- og personbiler, samtidig med der
hverken er ordentlige fortove og cykelstier til at sikre og skærme de bløde trafikanter i
forbindelse med krydsning af sporene. Der er ofte kaos i krydset.
Anvendeligheden for pendlere som ankommer fra den nordlige side, hvor P-anlægget er,
bliver ringere. Der skal indkalkuleres markant længere tid for at benytte den kollektive
transport – da bommene ved vejoverskæringen ofte er nede i 5-7 minutter førend toget
ankommer.
Den nyindrettede busstation ligger på sydsiden af banen, dvs. at passagererne som skal
med bussen, som kommer enten fra nordsiden af byen, eller parkere bilen, bliver væsentlig
forhindret i fremkommeligheden.
Der er tilsyneladende ikke skelet til den nuværende afledte afhjælpning af sikkerheden
omkring stationen, idet det er en væsentlig passage for de almindelige skolebørn, ældre,
handicappede og almindelige gående og cyklende, som benytter den østligste overgang –
ikke som pendlere, men som en primær rute imellem den nordlige og sydlige del af
stationsbyen.
-
-
-