Til Transportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato. 6.juni 2024
Til: Transportudvalget
et stort flertal af deres medlemmer er imod dette.
Hermed fremsendes til orientering og behandling Midtsjællands Kørelærerforenings skrivelse til
Transportministeren.
Kære Transportminister Thomas Danielsen
Med henvisning til Transports ministeriets initiativpakke på kørekortsområdet, tillader vi os, på baggrund
af formandsskifte i foreningen og vores medlemmers massive modstand mod punkt 3. at henvende os til
Ministeren.
De konsekvenser, som forslaget vil medføre, vil have vidtgående påvirkning på borgernes, vores og
sagkyndiges arbejdsvilkår.
Midtsjællands Kørelærerforening skal med baggrund i nedenstående argumenter på det kraftigste
anbefale, at dette fjernes fra initiativpakke.
•
Udkastet til den nævnte initiativpakke blev udsendt til flere kørelærerforeninger inden et møde i
Ministeriet og desværre valgte den nu tidligere formand ikke at inddrage den øvrige bestyrelse i
beslutningen om hvorvidt foreningen kunne tiltræde initiativpakkens indhold. Havde dette været sket,
ville foreningen ikke have tiltrådt punkt nr. 3. Derudover blev udkastet indledningsvis opfattet som et
arbejdsdokument og ikke et dokument, der blev krævet underskrevet på mødet i Ministeriet.
•
Det er en misforståelse, at de prøvesagkyndige lettere kan bedømme prøverne fra bagsædet. Dette er
ikke tilfældet, idet udsynet i mange biler er stærkt reduceret.
•
Mange elever ønsker ikke, at kørelæreren deltager i prøverne og det er meget få elever, der vil have
glæde af denne løsning. Det bør være op til den enkelte elev, hvorvidt kørelæreren skal deltage i den
praktiske prøve, som det er tilfældet i dag .
•
Det vil udløse en massiv problemstilling vedrørende, hvorvidt kørelæreren hjælper eleven under prøven
ved anvendelse af bestemte, aftalte ord, trykfald, fagter osv. Dette kan i sidste ende medføre alvorlige
konsekvenser for færdselssikkerheden.
•
Der kan opstå store uenigheder mellem elev og kørelærer, når kørelæreren foretager sikkerhedsmæssige
indgreb i prøven. Eleven vil kunne påstå, at dette kun er for at øge kørelærerens indkomst idet dette vil
udløse ny praktisk prøve og dermed øget omkostninger for borgerne.
•
Hvem skal bestemmer, hvilke ruter der skal køres? Hvis de sagkyndige skal bestemme dette, vil
kørelæreren skulle koncentrere sig om at finde vej og dermed have mindre opmærksomhed på færdslen,
hvilket vil udgøre en sikkerhedsmæssig uacceptabel situation for færdselssikkerheden.
•
Denne model har tidligere været afprøvet i Danmark, men blev hurtigt stoppet igen, da alle parter var
utilfredse med denne model.