Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2871284_0001.png
NOTAT
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2024
2024-1691
Regeringens appel af Rettens dom i sag T-
364/20, Danmark mod Kommissionen
Den danske regering har den 7. maj 2024 iværksat appel af Rettens
dom i sag T-364/20, Danmark mod Kommissionen, som blev af-
sagt den 28. februar 2024, og hvor Danmark ikke fik medhold.
Baggrund
I juni 2020 indbragte Danmark den del af Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse fra 20. marts 2020, der konkluderer, at fi-
nansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne.
Danmark havde to hovedsynspunkter under sagen:
1.
Femern A/S er slet ikke en konkurrenceudsat virksomhed om-
fattet af statsstøttereglerne
2. Femern A/S er under alle omstændigheder ikke en konkurren-
ceudsat virksomhed, før den faste forbindelse idriftsættes.
Under retssagen var Danmark støttet af Belgien, Tyskland og Lu-
xembourg.
I dommen af 28. februar 2024 har Retten forkastet Europa-Kom-
missionens synspunkt om, at hele retssagen skulle afvises. Retten
opretholder imidlertid i dommen Europa-Kommissionens konklu-
sion om, at finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøtte-
reglerne i både anlægs- og driftsfasen. Retten frifandt således Eu-
ropa-Kommissionen og konkluderede i den forbindelse blandt an-
det:
Samtlige Femern A/S’ omhandlede aktiviteter kan ikke anses
for offentlig myndighedsudøvelse og dermed ikke omfattet af
statsstøttereglerne
Danmark har ikke påvist, at visse af Femern A/S’ aktiviteter
kan betragtes adskilt som myndighedsudøvelse, herunder
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 255: Notat om appelsagen ved EU-Domstolen -om statsstøtte ved Femern Bælt projektet, fra transportministeren
2871284_0002.png
Side 2/3
navnlig Femern A/S’ opgaver som vejmyndighed og jernbane-
infrastrukturforvalter
Femern A/S kommer til at udbyde tjenesteydelser, som er i
konkurrence med dem, som udbydes af det færgeselskab, der
driver ruten mellem Rødby og Puttgarden, og at Femern A/S
på grund af brugerbetalingen forfølger en kommerciel logik
Anlægsaktiviteterne er uløseligt forbundet med driftsaktivite-
terne, og Femern A/S udfører derfor konkurrenceudsat økono-
misk aktivitet også i anlægsfasen
Finansieringen af Femern A/S fordrejer konkurrencevilkårene
og påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
Den danske regerings appel
Det er Transportministeriets opfattelse, at Retten fortolker EU’s
statsstøtteregler mere udvidende, end der er belæg for i EU-Dom-
stolens praksis, og at der er behov for en afklaring fra EU-Domsto-
len af, i hvilket omfang
og fra hvilket tidspunkt
EU-statsstøtte-
reglerne finder anvendelse på offentlige infrastrukturprojekter som
Femern Bælt-forbindelsen.
Den danske regerings appel af Rettens dom støttes på følgende an-
bringender:
1.
Retten begik i den appellerede dom en retlig fejl ved at anvende
en for snæver forståelse af begrebet myndighedsudøvelse. Det
betyder, at Retten fejlagtigt bekræftede Europa-Kommissionen
i, at Femern
A/S’ aktiviteter ikke udgør myndighedsudøvelse.
2.
Selv hvis Femern A/S’ aktiviteter ikke kan anses som myndig-
hedsudøvelse, begik Retten en fejl ved at anvende en for udvi-
dende forståelse af begrebet økonomisk aktivitet. Retten fore-
tog derfor ikke den påkrævede helhedsvurdering af, om Fe-
mern A/S’ aktiviteter kan anses som helt eller delvist ikke-øko-
nomiske, selv hvis de ikke anses som myndighedsudøvelse.
3. Endelig begik Retten en fejl ved at bekræfte Europa-Kommissi-
onens konklusion om, at Femern A/S udøver økonomisk aktivi-
tet allerede i anlægsfasen, selv om anlægs- og driftsaktivite-
terne kan adskilles, og selv om Femern A/S ikke leverer nogen
tjenesteydelser på noget konkurrenceudsat marked i anlægsfa-
sen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 255: Notat om appelsagen ved EU-Domstolen -om statsstøtte ved Femern Bælt projektet, fra transportministeren
2871284_0003.png
Side 3/3
Appellen vil ikke have opsættende virkning. Europa-Kommissio-
nens statsstøttegodkendelse af 20. marts 2020 vil fortsat være i
kraft, mens appelsagen verserer, og uanset udfaldet af denne ap-
pelsag vil Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse af pro-
jektet bestå.