Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 253
Offentligt
2870962_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
22. marts 2024
Sener Can
[email protected]
21/14743-4
1/20
Høringsnotat øget kapacitet på rute 26
mellem Sallingsund og Hanstholm
Indledning _____________________________________________________________ 2
Generelle synspunkter om vejprojektet _____________________________________ 4
Nabo- og adgangsforhold ________________________________________________ 5
Støj ___________________________________________________________________ 8
Bemærkninger til de enkelte løsningsforslag _______________________________ 10
Krydsombygninger ved Ræhr ________________________________________________ 10
Cykelsti mellem Tved og Ræhr _______________________________________________ 10
Krydsombygninger ved Tved _________________________________________________ 11
Cykelsti mellem Tved og Nors ________________________________________________ 11
Kanalisering ved Skinnerup Skråvej ___________________________________________ 12
Overhalingsspor på Thisted Omfartsvej ________________________________________ 12
Forbedret kryds ved Malervej _________________________________________________ 13
Cykelsti mellem Thisted og Skjoldborg_________________________________________ 13
Sammenhængende 90 km/t. mellem Thisted og Sundby __________________________ 13
Forbedret krydsning Rute 11/26 _______________________________________________ 14
Vejlukning i Vilsund_________________________________________________________ 15
Krydsombygninger ved Sundby (Mors) ________________________________________ 15
Krydsombygninger ved Solbjerg ______________________________________________ 16
Krydsombygninger ved Øster Jølby ___________________________________________ 17
Overhalingsspor mellem Øster Jølby og Lyngbro ________________________________ 17
Vejlukning ved Lyngbro syd __________________________________________________ 18
Forbedret kryds ved Nørrebro ________________________________________________ 18
Overhalingsspor mellem Nørrebro og Næssundvej _______________________________ 19
Rasteplads Legindbjerge Øst _________________________________________________ 19
Øvrige forhold _____________________________________________________________ 19
Vejdirektoratet
Niels Bohrs Vej 30
Postboks 8125
9220 Aalborg Øst
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0002.png
Indledning
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 den 28. juni 2021 mellem den daværende regering (Socialdemokra-
tiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne blev parterne enige om at
gennemføre nye investeringer og initiativer i en fuldt finansieret investeringsplan på transportområdet for pe-
rioden 2022-2035. Den del af aftalen, der omfatter fremtidens veje, står Enhedslisten og Alternativet uden
for. Nye Borgerlige har valgt at træde ud af aftalen, mens Kristendemokraterne ikke længere er repræsente-
ret i Folketinget.
Det fremgår af aftalen, at der skal udarbejdes en Miljøkonsekvensvurdering for øget kapacitet på Rute 26
mellem Sallingsund og Hanstholm.
Projektet er afrapporteret på en
hjemmeside for miljøkonsekvensvurdering af rute 26 mellem Sallingsund og
Hanstholm.
På siden findes miljøkonsekvensrapporten (MKR) samt øvrige tekniske rapporter, som er udar-
bejdet.
Vejdirektoratet har gennemført miljøkonsekvensvurderingen fra 2022 frem til slutningen af 2023. Projektet
har herefter været i offentlig høring i perioden 27. november 2023 og til 28. januar 2024. Der er indkommet
116 høringssvar som er sammenfattet og besvaret i dette høringsnotat.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0003.png
De fleste høringssvar er fra borgere i området. Der er desuden kommet høringssvar fra en række virksomhe-
der og organisationer bl.a. Morsø Erhvervsråd, DTL Kran-Blok Erfa, Fjordland samt Thy og Morsø Vogn-
mandsforeninger. Derudover har Region Nordjylland samt Thisted og Morsø Kommuner indsendt hørings-
svar.
Notatet er sammenfattet i nogle overordnede kommentarer og opdelt i temaer. Under hvert tema er Vejdirek-
toratets bemærkninger til høringssvarene angivet.
Høringssvarene er opdelt i følgende temaer.
Generelle synspunkter om vejprojektet
Nabo- og adgangsforhold
Støj
Samt i en række konkrete bemærkninger til de enkelte løsningsforslag.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0004.png
Generelle synspunkter om vejprojektet
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Flere udtrykker tilfredshed med planen om opgradering af rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, herun-
der Region Nordjylland, Morsø Kommune, Thisted Kommune, Morsø Erhvervsråd, DTL Kran-Blok Erfa samt
Thy og Morsø Vognmandsforeninger. En enkelt påpeger, at der kan være lange ventetider ved at transpor-
tere sig langs strækningen i myldretiden.
Andre udtrykker modstand mod projektet, da man ikke mener gevinsterne ved projektet står i rimeligt forhold
til konsekvenserne ved udbygningsprojektet. Flere fokuserer på de begrænsninger projektet vil have på ad-
gangen til rute 26 fra ejendomme og sideveje samt betydningen for lokalsamfundene på begge sider af rute
26. Andre fokuserer på de støjgener og arealindgreb, der kommer som følge af projektet.
Enkelte påpeger, at det er den forkerte strækning, der prioriteres. De ønsker i stedet, at rute 11 mod Holste-
bromotorvejen opgraderes. Alternativ rute 181 (Kystvejen) for at forbedre adgangen til motorvejsnettet ved
Holstebro.
Både Morsø og Thisted kommuner samt flere andre påpeger, at der også bør være fokus på strækningen
mellem Sallingsund og Skive samt rute 34 mod Haderup.
En enkelt har forståelse for behovet, men mener samtidig, at der bør følge finansiering med til forbedringer
af kommunale veje, hvor der kan forventes mere trafik.
Enkelte ønsker mindre fokus på overhalingsspor og i stedet mere fokus på krydsombygninger og trafiksikker-
hedsforbedringer f.eks. i form af flere rundkørsler. Ligesom det foreslås at spærre Vilsundbroen for gennem-
sejling, så bådene i stedet kan sejle under Sallingsundbroen.
Thisted Kommune opfordrer til, at lokale entreprenører får mulighed for at byde på entrepriserne. Såfremt
anlægsudgifterne bliver lavere end forventet, opfordrer de desuden til at muligheden for at anlægge nogle af
de projekter, der fravælges i den næste fase, opretholdes.
Thisted Kommune opfordrer i øvrigt til at krydspakken vælges. Det begrundes med, at denne har større ge-
vinster for rejsetiden samt en lidt bedre samfundsøkonomisk forrentning.
Morsø Kommune opfordrer til at der etableres flest mulige overhalingsstrækninger på Mors samt krydsom-
bygningerne ved Solbjerg fra krydspakken. Morsø Kommune opfordrer i øvrigt til, at de samlede konsekven-
ser ved vejlukninger indgår i beslutning om vejlukninger.
Vejdirektoratets bemærkninger
Rute 26 er en vigtig trafikåre for erhverv og beboere på Thy og Mors. Projektet skal tilgodese områdets sam-
menhæng med resten af landet ved at øge fremkommeligheden og trafiksikkerheden, så det giver en øget
lyst til at drive erhverv i området og øge mobiliteten for beboerne. Forbedret fremkommelighed på rute 26
med forbedrede overhalingsmuligheder og højere hastighedsgrænse vil nødvendiggøre reduktion i antallet af
sidevejstilslutninger og nedlæggelse af direkte adgangsveje til ejendomme langs vejen. Færre og bedre
sidevejstilslutninger og direkte adgangsveje vil betyde en bedre fremkommelighed på strækningen, ligesom
det vil betyde en forbedret trafiksikkerhed. Fremkommeligheden er ikke bare et spørgsmål om, hvor lang tid
der i gennemsnit tager at køre dele af eller hele strækningen. Det er også et spørgsmål om forudsigelighe-
den af, hvor lang tid turen vil tage. Det er i sidste ende en politisk beslutning, hvordan fremkommeligheden
på rute 26 vægtes i forhold til den omvejskørsel, trafikanter fra området omkring vejen pålægges.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0005.png
Foruden arbejdet med strækningen Sallingsund – Hanstholm er Vejdirektoratet også i gang med at udar-
bejde en miløjkonsekvensvurdering for strækningen mellem Haderup og Skive N. Dette planlægningsarbejde
forventes afsluttet med udgangen af 2024. Anlægsprojektet for den strækning er planlagt til 2031-2035. Ud-
bygningen af denne strækning skal derfor ikke ses alene men i sammenhæng med det andet projekt og med
tidligere etablering af Haderup Omfartsvej, der tilsammen binder området bedre sammen med motorvejsnet-
tet.
Bestemmelser om gennemsejling for Vilsundbroen fastsættes af Søfartsstyrelsen. Det vurderes derfor ikke at
være en del af projektet.
Der vil i projektet ikke følge yderligere midler med til drift af kommunale veje. Der etableres nye kommune-
veje, hvor dette er nødvendigt. Drift og vedligehold af disse vil overgå til kommunerne. Der er ikke på nuvæ-
rende tidspunkt valgt, hvordan anlægsarbejderne skal udbydes. Dette vil der blive taget stilling til i de næste
faser af projektet.
Den præcise sammensætning af løsninger i projektet vil være en politisk beslutning.
Nabo- og adgangsforhold
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Flere af de indsendte høringssvar omhandler bekymring for nedlæggelse af adgange til rute 26 og at de fore-
slåede grusveje vil medføre omvejskørsel for landbrugsmaskinerne. Flere påpeger også, at de ønsker at del-
tage i besigtigelse i forbindelse med planlægning af de nye grusveje.
Der er også flere af de indsendte høringssvar, der drejer sig om forventet arealbehov ved udbygning i kryds
og ved overhalingsstrækninger. Flere påpeger, at dette kan få negativ betydning for ejendommens værdi og
udnyttelse.
En enkelt ønsker oplyst, hvem der fremadrettet skal forestå driften af de nyetablerede grusveje, ligesom en
ønsker oplyst, om der forventes totalekspropriation af ejendomme. Ligeledes påpeger en enkelt på, at regn-
vandsbassin placeret på hans grund med fordel kan flyttes til modsatte side af vejen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Se tidligere svar under ”generelle synspunkter om projektet” vedrørende behov for reduktion i antal adgange
til rute 26.
Trafiksikkerheden forbedres ved at begrænse antallet af udkørsler, lave mere sikre vejkryds og give bedre
mulighed for sikre overhalinger. En bedre trafiksikkerhed giver mulighed for at øge hastigheden, uden at tra-
fiksikkerheden forringes. Lukning af overkørsler vil medføre, at beboerne på de enkelte ejendomme skal en
anden vej ud fra deres ejendomme. Det giver en mindre omkørsel for de enkelte beboere og erhverv med
langsomme køretøjer, som for eksempel landbrugsmaskiner.
Der vil være forhold omkring de foreslåede nye grusveje, som vil kunne forbedres i forhold til det foreslåede.
Det kan være sving, oversigter, vejbredder og andre lokale forhold, som kan indrettes mere hensigtsmæs-
sigt. Alle med interesse i sagen vil kunne deltage i besigtigelsen og få forslag og indsigelser behandlet. Ek-
spropriationskommissionen vil her tage stilling til de forskelligrettede interesser, der kan være i de valg, der
er taget angående projektets udformning.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0006.png
Vejdirektoratet arbejder hele tiden med at udvikle mere sikre og overskuelige veje og vejkryds. Der bliver ført
statistik over fremkommelighed og uheldstyper ved de forskellige udformninger af veje, kryds og vejudstyr.
Rute 26 er en ældre vej, hvor der er behov for ombygning af strækninger og kryds for at få den bedste frem-
kommelighed og trafiksikkerhed. Det vil i mange tilfælde betyde, at der er behov for yderligere areal i det en-
kelte kryds. Vejdirektoratet vil forsøge at minimere generne og tage hensyn til ejendomme, som vil have
svært ved at undvære arealerne. Projektet har på nuværende tidspunkt karakter af et skitseprojekt. Der vil i
forbindelse med detailprojekteringen blive set nærmere på de enkelte kryds og deres udformning. Der kan
her være mulighed for at begrænse arealbehovet ved at lave støttemure, måske kan krydset flyttes eller ind-
skrænkes eller måske indrettes på en mere hensigtsmæssig måde.
Ved de kryds, hvor der er behov for at ekstra areal, vil Ekspropriationskommissionen stå for arealerhvervel-
sen. På besigtigelsen vil de tage stilling til krydsets udformning og dimensioner og vil ud fra lodsejerens og
Vejdirektoratets interesser træffe beslutning om, hvordan krydset skal ombygges. Ved ekspropriationen vil
Ekspropriationskommissionen så fastsætte den erstatning som lodsejeren skal have for den valgte løsning.
Det gælder både for prisen på jorden, beplantning og ejendomsforringelse. Er lodsejeren eller Vejdirektoratet
ikke tilfreds med den fastsatte erstatning kan erstatningens størrelse ankes til Taksationskommissionen. Er
en af parterne stadig ikke enig i erstatningen, kan sagen forelægges retten til afgørelse. Sagens behandling
ved Ekspropriationskommissionen og Taksationskommissionen er uden udgift for lodsejeren, hvorimod en
retssag vil medføre udgifter til parterne.
Ved ombygning af veje har vejmyndigheden ret til at tage stilling til, om der er overkørsler, der skal nedlæg-
ges. En nedlæggelse vil være under forudsætning af, at vejmyndigheden sikrer sig, at ejendommen allerede
har en anden vejadgang til offentlig vej. Er det ikke tilfældet, påhviler det vejmyndigheden at skaffe ejendom-
men en ny vejadgang til offentlig vej.
Vejdirektoratet, som er vejmyndighed for rute 26, kan skaffe en ny vejadgang til en ejendom ved at give den
ret til at benytte en eksisterende privat fællesvej, hvis der er en der kan bruges. Det er Ekspropriationskom-
missionen, der fastlægger, hvad der skal betales for retten til at benytte en eksisterende privat fællesvej og
det er Vejdirektoratet der betaler. Er der ikke en eksisterende privat fællesvej, skal Vejdirektoratet etablere
og betale for en ny privat fællesvej til ejendommen.
Den fremtidige vedligeholdelse af en privat fællesvej påhviler brugerne jf. Lov om private fællesveje. Der vil i
forbindelse med driften af den private fællesvej være en fordelingsnøgle over, hvor meget den enkelte bru-
ger skal betale for vedligeholdelsen.
Med hensyn til om der er ejendomme, der skal totaleksproprieres, hvilket vil sige, at Vejdirektoratet overtager
hele ejendommen, så er svaret ikke så enkelt. Det er endnu ikke besluttet, hvilke dele af projektet der skal
gennemføres og der er ikke i den afsatte økonomiske ramme midler til at gennemføre samtlige projekter.
Desuden er det Ekspropriationskommissionen, der afgør om en ejendom skal totaleksproprieres.
Når det bliver vedtaget, at et delprojekt skal gennemføres, kan det ske at en ejendom er placeret på en
måde, hvor projektet ikke kan gennemføres, uden at der rådes over hele ejendommen. Så vil Ekspropriati-
onskommissionen se på, om der kunne være andre løsningsmuligheder, og tale med ejeren om ønsker ift.
en overtagelse. Ønsker ejeren ikke en totalekspropriation vil Ekspropriationskommissionen afveje prisen på
de mulige løsninger i forhold til ejerens ønsker, og ud fra det tage stilling til om ejendommen skal totalekspro-
prieres.
Er projektet udformet sådan, at det godt kan gennemføres, uden at totalekspropriere ejendommen, er det en
ny situation. Det vil typisk være i situationer, hvor ejendomme på grund af projektet får nogle ulemper, som
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0007.png
for eksempel mistet jord, indbliksgener, støj, mv. Ønsker ejerne at blive boende, vil de kunne få en erstatning
for de ulemper som ejendommen får. Det er Ekspropriationskommissionen der fastsætter erstatningen.
Ønsker ejerne ikke at beholde ejendommen, anmoder de Ekspropriationskommissionen om en totalekspro-
priation. Så vil Ekspropriationskommissionen tage stilling til, om ulemperne for ejendommen er så store, at
ejendommen skal totaleksproprieres. Herefter fastlægger Ekspropriationskommissionen erstatning for ulem-
perne eller indkalder til en ny sag om totalekspropriation, hvor erstatningen for ejendommen fastlægges.
Det præsenterede projekt er et skitseprojekt med nogle standardløsninger. Der vil i forbindelse med detail-
projekteringen blive set nærmere på de enkelte løsninger også angående regnvandsbassiner. Vil der være
mulighed for at flytte regnvandsbassiner og lignende, så projektet kan forbedres, vil der blive set på det. Vej-
direktoratet har kun et ønske om at få det bedste projekt set i sin helhed, og lokalkendskab vil ofte være en
stor fordel.
Udviklingen i priserne på fast ejendom er svær at fastlægge. Der er mange faktorer som påvirker ejendoms-
priser.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0008.png
Støj
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Flere af henvendelserne omhandler støj omkring Skjoldborg. Både grundet nærhed til rute 26, men også
som følge af mere tung trafik på rute 26, som følge af aflastning af Åsvej samt mere trafik igennem Skjold-
borg som følge af lukning af den ene adgang til Skjoldborg.
Der er enkelte høringssvar, hvor der spørges ind til støjmålinger i stedet for beregninger.
Flere er ligeledes bekymret for mere støj som følge af forlægning af sideveje, udbygning af vejen eller æn-
dring af hastighedsgrænsen. Det gælder ved Thisted Omfartsvej, Møgelvej, vest for Vilsund samt øst for
Øster Jølby.
Der er desuden indkommet et enkelt forslag om forlængelse af eksisterende støjvold ved Nykøbing til at
dække flere boliger.
Endelig er der kommet henvendelser om den planlagte støjskærm ved Ræhr. En ønsker ikke støjskærmen
grundet hensyn til udsigt og en anden er meget positiv, fordi der kommer en støjskærm. Thisted Kommune
mener ikke, at støjskærmen er relevant medmindre krydspakken vælges og hastighedsgrænsen hæves på
stedet.
Såvel Thisted som Morsø Kommuner påpeger, at de ønsker yderligere støjafskærmning i projektet. Thisted
Kommune ønsker støjafskærmning ved alle ejendomme, der er er støjbelastet over de vejledende støjgræn-
ser.
Vejdirektoratets bemærkninger
Støj fra vejtrafikken er vurderet i henhold til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. De vejledende støj-
grænser er et udtryk for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen vurderer, er miljømæssig og sundhedsmæssig
acceptabel. Der er tale om en afvejning mellem de virkninger, støj har på mennesker, og økonomiske hen-
syn i forhold til de merudgifter, der kan være forbundet med at forebygge eller reducere støj.
Grænseværdierne er ikke udtryk for en rettighed til at udsende støj til et bestemt niveau, men der findes hel-
ler ikke en generel pligt til at overholde de vejledende støjgrænser bortset fra planlægning af nye støjføl-
somme funktioner på støjbelastede arealer.
Der tilbydes ikke støjisolering af boliger i dette projekt, da der er tale om en lang række mindre tiltag, så det
kan ikke sammenlignes med et projekt, hvor hele strækningen udbygges.
Der foretages meget sjældent målinger af trafikstøj, da der er for store usikkerheder. Målinger af trafikstøj er
således kun at betragte som stikprøver, da en måling af støjen fx vil kunne variere med op til 20 dB af-
hængigt at vejr- og vindforhold.
Vejdirektoratet anvender i miljøkonsekvensvurderingen beregningsmodellen Nord2000, som er en meget
detaljeret og omfattende beregningsmodel, der tager højde for data om blandt andet vejbelægninger, ha-
stighed, trafikmængder, vejrforhold og trafikfordeling. Desuden indgår topografi og afskærmning fra for ek-
sempel bygninger, samt terrænets akustiske egenskaber og udformning, det vil sige om terrænet er akustisk
hårdt og dermed reflekterer støjen (det kan bl.a. være vandoverflader, vejes overflader) eller om det er aku-
stisk dæmpende (det kan for eksempel være græsarealer, marker). Beregningsmodellen bygger på konkrete
støjmålinger af køretøjer, der bl.a. er foretaget i Danmark. På denne baggrund kan modellen beregne udbre-
delsen af støjen i en konkret situation. Det er Miljøstyrelsens vejledning Nr. 4, 2007 ‘Støj fra veje’ og
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0009.png
Støjbekendtgørelsen BEK nr. 717 af 16 13/06/2006 der foreskriver hvordan støj fra veje skal beregnes og
kortlægges bl.a. ved planlægning af større infrastrukturprojekter.
Der er gennemført støjberegninger for hele strækningen, og på baggrund af resultaterne er der foretaget en
optælling af antal støjbelastede boliger i forskellige scenarier. Der er regnet på situationen i 2022 (basis), en
situation i 2040 uden projektet (referencescenariet) samt på de to forslag til udbygning.
Omlægning af veje og vejlukninger i projektet er for de fleste vedkommende mindre veje, hvor trafikmæng-
derne er betragteligt mindre end på rute 26. Derfor vil det største bidrag til støj være fra rute 26, hvor trafik-
mængden ikke ændres.
Udpegningen af mulige skærmstrækninger og analysen af skærmenes effekt sker ud fra Vejdirektoratets
grundlæggende principper for etablering af støjskærme og støjvolde.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB skal være overskredet ved mere end 5 sammen-
hængende boliger på strækningen
støjskærmene skal have en hørbar effekt
støjskærmene skal være rimeligt omkostningseffektive, dvs. medføre en rimelig støjdæmpning for et
antal boliger sat i forhold til støjskærmenes pris.
Ovenstående principper betyder, at støjskærme og støjvolde typisk vil blive anvendt ved sammenhængende
boliger/boligområder, mens disse ved enkeltliggende boliger vil være uforholdsmæssigt dyre pr. boligenhed.
Der etableres derfor normalt ikke støjafskærmning ved spredt bebyggelse i det åbne land. Det er ud fra disse
principper vurderet, at støjskærmen ved Ræhr giver god effekt for et større antal boliger, og at det er det
eneste sted der opsættes støjskærm. I næste fase af projektet vil blive undersøgt, om der kan etableres en
delvist transparent skærm for at sikre udsigt fra boligerne bag støjskærmen.
Der forventes ikke at ske en stigning i trafikken som følge af udbygningen af vejen. Trafiksikkerheden forbed-
res og kapacitetsproblemer i spidsbelastningsperioder i enkelte kryds vil blive reduceret. Projektet giver mu-
lighed for at hæve hastighedsgrænsen ved nogle af krydsene. Dette medfører en mindre stigning af støjni-
veauet lokalt.
Det er ikke en del af projektet at forbyde gennemkørsel for lastbiler på Åsvej. Det indgår derfor ikke i støjbe-
regningerne.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0010.png
Bemærkninger til de enkelte løsningsforslag
Behandling af høringssvarene i nedenstående inddeles efter de projekter, der er fremlagt i forbindelse med
miljøkonsekvensvurderingen.
Krydsombygninger ved Ræhr
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Det ønskes, at der ses på adgangssaneringen nord for Ræhr, hvor en række adgange fra ejendomme lukkes
og samles via en grusvej til kommunevej.
Det er ligeledes foreslået at etablere venstresvingsbane ved den vestlige del af Bybakken i Ræhr.
En enkelt foreslår shunt udenom rundkørslen ved Hanstholmsvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Projektet indeholder forslag til en generel sanering af de private adgange på nordsiden af vejen ved Ræhr.
Adgangssaneringen ønskes både for at forbedre fremkommeligheden på strækningen mod Hanstholm umid-
delbart efter rundkørslen samt for at minimere risikoen for ulykker. Ved at begrænse antallet af adgange til
vejen opnås et bedre serviceniveau og dermed en bedre trafikafvikling, hvilket er med til at fremme fremkom-
meligheden. I projektet er der set på, hvorledes der kan etableres nye adgange for de eksisterende ejen-
domme og der er lavet forslag til, hvordan den nye adgangsvej kan forløbe. I næste fase vil der blive taget
endelig stilling til forløbet af den nye adgangsvej.
Der etableres ikke venstresvingsbane ved den vestlige del af Bybakken i Ræhr, da der allerede er etableret
venstresvingsbane ved den østlige del af Bybakken i Ræhr. Bybakken i den østlige ende vurderes at være
mere benyttet for trafik fra øst end Bybakken i den vestlige ende. Der etableres venstresvingsbane ved Fyr-
vej for at tilgodese de venstresvingende trafikanter mod Fyrvej og den sydlige del af Hanstholm.
Shunt i rundkørslen ved Hanstholm er blevet drøftet i forbindelse med projektet i retningen fra Thistedvej til
Hanstholmvej. Shunten vil medføre et indgreb i et beskyttet naturområde med strandeng og da der ikke er
kapacitetsproblemer i rundkørslen, blev løsningen med shunt fravalgt.
Cykelsti mellem Tved og Ræhr
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet et enkelt forslag om justering af stiprojektet ved at flytte den dobbeltrettede sti til vestsiden
af rute 26.
Thisted Kommune påpeger, at når der lukkes kryds og etableres cykelsti på strækningen bør hastigheds-
grænsen hæves til 90 km/t.
Vejdirektoratets bemærkninger
Den dobbeltrettede cykelsti mellem Ræhr og Tved foreslås etableret i den østlige side af Hanstholmvej for at
skabe en naturlig kobling til Nørbyvej i Tved. Fra Tved fortsætter stien mod Ballerumvej / Vorringvej, hvorfra
det er muligt at cykle til Nors via mindre lokale veje. Der bliver dermed kun et sted ved Tved, hvor cyklisterne
skal krydse Hanstholmvej. Hvis cykelstien blev placeret i den vestlige side af Hanstholmvej, ville cyklisterne
skulle krydse to steder i Tved, først ved Troldborgvej for at komme til Nørbyvej og derefter ved Vorringvej for
at komme videre mod Nors.
Strækningen mellem Tved og Ræhr bevares med 80 km/t. En hastighedsgrænse på 90 km/t. kræver etable-
ring af rumleriller i midten af vejen. For at kunne etablere rumlerillerne kræves en belagt bredde på 8 m. Den
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0011.png
belagte bredde mellem Tved og Ræhr er 7 m. Hvis der skal etableres 90 km/t., vil det derfor kræve, at der
etableres yderligere 1 m asfalt på hele strækningen mellem Tved og Ræhr.
Krydsombygninger ved Tved
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet enkelte høringssvar omkring ombygningerne ved Tved. Der ønskes en stitunnel til de
bløde trafikanter på stedet. Tilsvarende er foreslået, at der ikke indføres svingrestriktioner ved Tved Kirke
samt at de eksisterende 70 km/t. på stedet forlænges mod nord. Endelig er der bekymring for vejadgange
der lukkes.
Der er kommet et enkelt høringssvar omhandlende placering af et regnvandsbassin syd for Tved. Tved
Vandværk påpeger, at regnvandsbassinet er placeret inden for vandværkets indvindingsopland.
Vejdirektoratets bemærkninger
I projektet er der forslag om etablering af en krydsningshelle i forbindelse med kanaliseringsanlæg ved Bal-
lerumvej. Herved sikres det, at cyklisterne kan krydse Hanstholmvej på en sikker måde i to tempi.
En stitunnel under Hanstholmvej fra Vorringvej til Nørbyvej vil komme til at ligge for langt væk fra krydsområ-
det, da stitunnelen skal etableres syd om de eksisterende ejendomme ved Vorringvej. Denne placering vil
blive opfattet som en omkørselsrute og vurderes derfor ikke at blive benyttet.
Ved Tved Kirke opretholdes adgangen til/fra Tved midt på strækningen, så det er muligt at køre lige over til
kirken. For at begrænse antallet af adgange og krydsningssteder er det valgt at etablere svingforbud til og fra
Hanstholmvej fra Tved midt på strækningen. Grundet ønsket om færre adgange er det derfor også valgt at
lukke to mindre adgange til Tved. Det vil i stedet for være muligt at komme fra Nørbyvej til Hanstholmvej i
krydset ved Troldborgvej, hvor krydset udvides med et venstresvingsspor og et højresvingsspor mod Trold-
borgvej. Således samles antallet af adgange fra Tved til Hanstholmvej i et kryds, hvilket bidrager til bedre
fremkommelighed og serviceniveau på rute 26.
Den eksisterende lokale hastighedsbegrænsning på 70 km/t. ændres ikke. Der vurderes ikke behov for at
forlænge strækningen med 70 km/t mod nord, da området nord for Tved er åbent land uden randbebyggelse.
Regnvandsbassinet nord for Ballerumvej er placeret i et vandindvindingsområde, hvorfor det er vurderet
nødvendigt, at afvandingskonstruktionerne skal etableres med tæt bund for at undgå, at overfladevandet fra
vejen nedsiver. Endelig placering af regnvandsbassinerne vil blive fastlagt i forbindelse med projektets næ-
ste fase.
Cykelsti mellem Tved og Nors
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Thisted Kommune påpeger, at det er vigtigt at indtænke en trafiksikker krydsning for de bløde trafikanter.
Flere er positive over løsningen og påpeger at stien vil blive benyttet af elever på Nors Skole. Der er flere der
påpeger at cykelstien bør forlænges ind på Vorringvej og videre ned til Hanstholmvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
I projektet er der forslag om en forlægning af Ballerumvej, så krydset ved Ballerumvej/Vorringvej bliver for-
sat. Her er der også forslag om en krydsningshelle, så cyklisterne fra Tved mod Nors via Vorringvej kan
krydse Hanstholmvej i to tempi og dermed foretage en mere sikker krydsning end krydsning uden kryds-
ningshelle.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0012.png
Ved Vorringvej er der cykelsti på de første ca. 30 meter, så cyklisterne ikke skal blande sig med bilisterne på
denne strækning. Det er med til at sikre mere tryghed for cyklisterne. Vorringvej er en kommunevej og en
forlængelse af cykelstien vil derfor være en kommunal opgave.
Kanalisering ved Skinnerup Skråvej
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet en enkelt henvendelse, der påpeger at kanaliseringen bør forlænges ned til næste kryds
ved Tovsgårdvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Kanaliseringsanlæg ved Skinnerup Skråvej foreslås etableret med det formål at sikre fremkommeligheden
på strækningen. Skinnerup Skråvej fører direkte til Hillerslev. Trafiktællinger viser, at Tovsgårdvej er mindre
benyttet end Skinnerup Skråvej, hvorfor antal venstresvingende vurderes at være begrænset i forhold til ven-
stresvingende ved Skinnerup Skråvej. Der vurderes derfor ikke behov for at forlænge kanaliseringen til Tovs-
gårdvej.
Overhalingsspor på Thisted Omfartsvej
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
En enkelt foreslår en shunt fra nord mod vest ved rundkørslen mellem Thisted Omfartsvej og Hanstholmvej.
Tilsvarende foreslås, at frihøjden på broen ved Torstedvej øges. Der foreslås også anden placering af over-
halingssporet mod nord så dette starter ved rundkørslen ved Åsvej.
Flere inklusive Thisted Kommune ønsker en shunt fra Åsvej mod Thisted Omfartsvej og shunt uden om rund-
kørslen ved Åsvej (Fra nord mod syd). Thisted Kommune mener ikke, at trafikberegningerne, der viser en
merbelastning af Åsvej, er logiske.
Thisted Kommune og enkelte andre påpeger, at frihøjden på broen ved Thorstedvej, der krydser rute 26 gør
at høje særtransporter skal køre via det kommunale vejnet. De ønsker derfor øget frihøjde under broen.
Vejdirektoratets bemærkninger
I forbindelse med projektet er en shunt fra nord mod vest ved rundkørslen mellem Oddesundvej og Hanst-
holmvej blevet vurderet. Den eksisterende dobbeltrettede sti fra Nors mod Thisted går under Oddesundvej i
det hjørne og denne ville skulle flyttes i forbindelse med en evt. shunt. Trafikberegninger har vist, at der ikke
er trafikafviklingsproblemer i rundkørslen, hvorfor shunten er fravalgt.
Projektet har beskrevet og registreret alle eksisterende bygværker på strækningen, herunder også bygvær-
ket ved Torstedvej. Bygværket har en frihøjde på 4,68 meter. Der skal søges tilladelse såfremt en transport
med en højde over 4,1 m skal forbi. Det betyder, at transporter, der ikke kan passere bygværket pga. frihøj-
den, vil blive ledt af andre ruter i stedet. Derfor ændres frihøjden på bygværket ikke.
Oddesundvej nord for Thisted er en af de delstrækninger, der er mest trafikeret på Rute 26 mellem Salling-
sund og Hanstholm. Derudover ligger den nordlige del af delstrækningen i en kurve, der medfører, at der er
reduceret oversigt. Derfor er der forslag om etablering af et overhalingsspor i hver retning. På Oddesundvej
nord for Åsvej er oversigtsforholdene bedre og trafikmængden lidt lavere, hvorfor mulighederne for overha-
ling er bedre. Derfor etableres der ikke overhalingsspor på denne strækning.
Etablering af shunt i sydgående retning ved rundkørslen ved Åsvej er undersøgt i forbindelse med projektet.
Da der ikke er kapacitetsproblemer i den eksisterende rundkørsel, vil en shunt ikke medføre overflytning af
trafikken fra Åsvej til statsvejnettet, og shunten blev derfor fravalgt som løsning.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0013.png
Forbedret kryds ved Malervej
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
En enkelt foreslår at arealindgrebet for den foreslåede frafart mod vest indskrænkes.
Vejdirektoratets bemærkninger
Hjørnet mellem Oddesundvej og Vorupørvej er et V2 kortlagt areal (forurenet areal/gammel losseplads), hvor
direkte jordkontakt skal forsøges undgået, da jordforureningen kan udgøre en sundhedsmæssig risiko ved
direkte kontakt. Derfor har der ved projektering af hanken mellem Oddesundvej og Vorupørvej været fokus
på at undgå berøring med dette areal. Derudover har traceringsregler betydning for, hvordan hanken udfor-
mes. Det vurderes derfor ikke muligt at minimere arealbehovet for shunten.
Cykelsti mellem Thisted og Skjoldborg
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet enkelte forslag om at forlænge cykelstien ned forbi Skjoldborg og ned til Møgelvej/Beer-
stedvej. Tilsvarende er indkommet forslag om at etablere stien som en dobbeltrettet cykelsti i stedet for som
enkeltrettede stier.
Thisted Kommune påpeger, cykelstien af trafiksikkerhedshensyn ønskes placeret bag autoværnet på stræk-
ningen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Syd for rundkørslen ved Åsvej er der en eksisterende stitunnel under Oddesundvej. Fra stitunnelen er der
etableret ca. 100 meter enkeltrettede cykelstier på begge sider af vejen og disse videreføres i brede kantba-
ner mod syd. Som en forlængelse af de eksisterende stier er der forslag om at etablere enkeltrettede cykel-
stier på strækningen frem til Skjoldborg. Dobbeltrettede cykelstier er fravalgt på strækningen, da erfaringer
viser, at de kan føre til uheldige manøvrer i kryds og ved vejadgange med risiko for ulykker.
Cyklisterne ledes via Skjoldborg ned til Beerstedvej/Møgelvej. Det er undersøgt, om der kan etableres vej/sti
mellem Kallerupvej og Beerstedvej, men pga. birkemus i området har dette ikke været muligt.
Der etableres autoværn, hvor der er risiko for at påkøre faste genstande eller hvor skråninger er for høje og
stejle. Den endelige placering af autoværnet vil blive afklaret i næste fase af projektet.
Sammenhængende 90 km/t. mellem Thisted og Sundby
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er flere der har skrevet ind angående ombygningerne ved Skjoldborg og Sundby (Thisted). Flere påpe-
ger det store pres på trafikken til Oddesundvej fra de små veje i området, samt de farlige situationer, der op-
står ved venstresvingende bilister og landbrugsmaskiner. Derfor foreslås flere hankeanlæg på strækningen
mellem Thisted og Sundby. Thisted Kommune har i den forbindelse foreslået at etablere krydset, så venstre-
svingende fra Langebeksvej får en venstreindsvingsbane samt at der etableres buslommer på rute 26, da
Langebeksvej ikke længere vil være åbent for gennemkørsel. De påpeger desuden, at der bør indarbejdes
en sikker stikrydsning i krydset ved Beerstedvej.
Det påpeges desuden, at der er dårlig oversigt ved den opretholdte vejadgang til Skjoldborg. Derfor foreslås
at opretholde den nordlige adgang til byen. En enkelt foreslår ligeledes i den sammenhæng at etablere rund-
kørsel ved Beerstedvej.
Det pointeres, at det foreslåede regnvandsbasssin ved Møgelvej bør samtænkes med Thisted Kommune,
der også etablerer et regnvandsbassin i området.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0014.png
Flere af henvendelserne omhandler bekymring for kapacitet i krydset ved Langebeksvej i Skjoldborg, når
den ene adgang til Skjoldborg lukkes. Der er desuden en der påpeger, at der vil komme flere biler, når Åsvej
aflastes.
En enkelt påpeger at løsningerne bør sikre, at den gennemkørende trafik bliver på rute 26 og ikke kører
igennem Sundby i Thisted Kommune.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har gennemført ny trafiktælling samt en besigtigelse af trafikken i morgensituationen ved Lan-
gebekvej. Der er ved besigtigelsen ikke konstateret problemer med trafikafviklingen i krydset. De nye trafik-
tællinger i krydset har været anvendt til en beregning af den forventede ventetid ved lukning af Langebeksvej
nordlige ben. Beregningerne viser, at der i spidskvarteret om morgenen vil være en gennemsnitlig forsin-
kelse på under 30 sekunder. Der vil i næste del af projektet blive undersøgt om det er muligt at etablere
svingbaner på Langebeksvej.
Der er i projektet indarbejdet en vendeplads til busserne i den nordlige ende af Langebekvej. Dermed kan
Skjoldborg fortsat betjenes af busser inde i byen. Dette vurderes at være den bedste og mest sikre løsning i
forhold til placering af stoppesteder på rute 26, hvilket vil betyde at passagererne vil skulle krydse vejen.
Det vurderes, at oversigtsforholdene ved Langebeksvej syd er tilstrækkelige i forhold til den lokale ha-
stighedsbegrænsning på 70 km/t. Hvis der viser sig et behov for at beskære beplantningen langs vejen, vil
Vejdirektoratet foretage dette. Det er foreslået at ombygge krydset ved Langebeksvej/Beerstedvej til et kana-
liseret kryds. Her vil der også blive etableret krydsningshelle for de lette trafikanter, så de kan krydse vejen
mere sikkert i to tempi. Der etableres ikke rundkørsel i krydset, da rundkørsler bidrager negativt til den øn-
skede fremkommelighed på rute 26.
Endelig placering af det foreslåede regnvandsbassin ved Møgelvej foretages i forbindelse med projektets
næste fase. Her vil det også blive sikret, at der sker en koordinering med Thisted Kommune og deres planer
for nyt regnvandsbassin i samme område.
Formålet med projektet for Rute 26 er at forbedre fremkommeligheden på strækningen. Derfor er der forslag
om overhalingsstrækninger og ombygning af kryds til kanaliserede kryds, så den gennemgående trafik får
bedre vilkår. Som en afledt del af projektet vurderes det, at det vil blive mere attraktivt at køre på Rute 26
både for erhvervstransporter og private bilister. Det vurderes derfor ikke, at trafikken vil flytte sig til de mindre
lokale veje i forbindelse med projektet.
Der vurderes samlet set ikke at være større trafikale udfordringer på sidevejene på strækningen mellem
Sundby og Thisted, hvorfor der ikke er forslag om større hankeanlæg på denne delstrækning.
Forbedret krydsning Rute 11/26
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Det foreslås at sikre muligheden for venstresving for trafik fra Stenbjerg op imod den foreslåede shunt for at
sikre at trafik fra vest også får bedre adgang til rute 26. Det er ligeledes blevet foreslået at der etableres en
rundkørsel ved krydsningen, fordi det vil sikre at alle retninger tilgodeses.
Thisted Kommune påpeger, at Sundbyvej er en national cykelrute og at denne kan forventes yderligere be-
nyttet når Sundbyvej aflastes for gennemkørende trafik. Derfor ønskes en sikker krydsning ved Sundby-
vej/Oddesundvej. En enkelt har foreslået, at krydsningen udformes som en stitunnel.
En ønsker oplyst, hvad der gøres for at aflaste Åsvej i projektet.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0015.png
Vejdirektoratets bemærkninger
Et af projektets formål er at aflaste Åsvej. Derfor er der i projektet undersøgt en større omlægning af kryds-
ningen mellem Rute 11 og 26, herunder bl.a. en anden tilslutning af Stenbjergvej til Rute 26. Flere alternati-
ver blev undersøgt og fælles for dem var, at antallet af trafikanter, der vurderes at få længere rejsetid end i
dag betydeligt oversteg antallet af trafikanter, som vurderes at få kortere rejsetid. Derfor blev de store om-
bygninger af krydset mellem Rute 11 og 26 fravalgt, da anlægsomkostningerne og de samlede gener ved en
ombygning ikke vurderes at opveje gevinsterne.
Af samme årsag vurderes en rundkørsel heller ikke at bidrage positivt til en bedre trafikafvikling og kortere
rejsetid.
Da Sundbyvej i dag benyttes som smutvej for at undgå at køre igennem hankeanlægget ved Rute 11/26 luk-
kes adgangen ved Oddesundvej. Der vil fortsat være mulighed for at krydse vejen for cyklister.
Vejlukning i Vilsund
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet flere høringssvar, der påpeger, at lukning af sidevejen vil medføre øget pres på Parkvej,
der er den alternative udkørsel samt at lukningen vil give mere trafik forbi boliger i området.
Vejdirektoratets bemærkninger
Skråningen i Vilsund Vest foreslås lukket, da antallet af adgange generelt ønskes begrænset af hensyn til
bedre fremkommelighed på strækningen. Skråningen er en mindre boligvej, der i dag vurderes at betjene ca.
25 boliger. Den ekstra trafik, som bliver flyttet til Parkvej, vurderes ikke at give kapacitetsproblemer.
Krydsombygninger ved Sundby (Mors)
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
For projektet ved Sundby har flere angivet, at de ønsker at der etableres et hankeanlæg til den eksisterende
bro over rute 26. Flere har også foreslået ændret udformning af kryds ved Sundbyvej og Langtoften, herun-
der at Langtoften forlægges mod øst i stedet.
Der er flere der har skrevet vedrørende den foreslåede rundkørsel i vestenden af Sundby. Enkelte ønsker
ikke rundkørslen, da den vil genere den tunge trafik, der er på vej op ad bakken og en synes rundkørslen er
en god idé. Morsø Kommune opfordrer ligeledes til at rundkørslen ved Vilsundbroen genovervejes, eller al-
ternativt at arealindgrebet på sydsiden af vejen minimeres. I østenden påpeger Morsø Kommune at ha-
stighedstavler bør etableres som variable tavler samt at der bør sikres gode krydsningsmuligheder for de
bløde trafikanter på Sundbyvej.
Enkelte påpeger, at frihøjden under den eksisterende bro er for lav til særtransporter, som derfor kører ind
igennem Sundby i stedet for at blive statsvejnettet.
Vejdirektoratets bemærkninger
I projektet er der foreslået en rundkørsel ved Sundby Mors Havn, så det bliver mere sikkert at svinge ind og
ud fra Sundby. Rundkørslen vil bidrage til en nedsættelse af hastigheden på Rute 26 inden passage af Vil-
sundbroen. Rundkørslen vil udover den nedsatte hastighed mod broen også betyde, at trafikanter først kan
accelerere efter rundkørslen, når de skal mod øst. Fra krydset ved Sundby Mors Havn og mod øst er der
overhalingsspor, der sikrer, at de tunge køretøjer kan overhales på vej op ad bakken.
Rundkørslen placeres primært på arealer mod nord/mod kysten og mod havnen, hvorfor der kun skal ske
mindre tilpasninger af den lokale Sundbyvej langs havnen. Arealindgrebet mod øst er minimalt.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0016.png
Projektet har undersøgt en løsning med ombygning af krydset med et venstresvingsspor, et højresvingsspor
og en sekundærhelle. Løsningen blev valgt fra, da det ikke var muligt at sikre oversigten fra sidevejen. Her
blev rundkørslen vurderet som en bedre løsning.
Vejdirektoratet vil på baggrund af de indkomne høringssvar indstille, at der ikke etableres en rundkørsel på
stedet.
Forslaget om ombygning af krydset ved Sundbyvej Syd til et forsat kryds med Langtoften indebærer også
etablering af en stitunnel, så de lette trafikanter sikkert kan krydse vejen. Krydset er tiltænkt etableret med
faste hastighedstavler. Hvorvidt der skal etableres variable hastighedstavler i krydset vil blive undersøgt i
næste fase af projektet.
Langtoften er flyttet tættere på Sundbyvej, så krydset fremstår som ét kryds. Dette ønskes for at begrænse
antallet af adgange hvor hastighedsgrænsen skal sænkes. Flyttes Langtoften længere mod øst vil krydset
ikke kunne betragtes som ét kryds.
Hankeanlæg etableres bl.a. for at forbedre fremkommeligheden på primærvejen. Ved Sundby vurderes frem-
kommeligheden at være god, da der er to spor i hver retning og en lokal hastighedsbegrænsning på 90 km/t.
Et hankeanlæg ved broen ved Sundbyvej vil fylde meget i området og det vurderes, at adgangene fra
Sundby i de to kryds kan afvikle trafikken på en fornuftig måde.
Projektet har beskrevet og registreret alle eksisterende bygværker på strækningen, herunder også bygvær-
ket ved Sundbyvej. Bygværket har en frihøjde på 4,43 meter. Der skal søges tilladelse såfremt en transport
med en højde over 4,1 m skal forbi. Det betyder, at transporter, der ikke kan passere bygværket pga. frihøj-
den, vil blive ledt af andre ruter i stedet. Derfor ændres frihøjden på bygværket ikke.
Krydsombygninger ved Solbjerg
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er flere, der har skrevet omkring ombygningerne ved Solbjerg. Det ønskes blandt andet, at krydset ved
Rebslagervej i den sydlige ende af Solbjerg opretholdes. Det ønskes dels fordi der er bedre oversigt i det
kryds end i krydset ved Kirkebyen, som er foreslået opretholdt, men også for at undgå gennemkørende biler
igennem Solbjerg. Tilsvarende er der nogle der ønsker en tunnel mellem Nørrebyen og Kirkebyen på hver
sin side af rute 26. Det ønskes for at binde områderne sammen, men også for at minimere den lokale trafik
på rute 26. Alternativt foreslås også et hankeanlæg ved Nordmorsvej. Ligesom det er foreslået, at Kirkebyen
forlægges så denne kan samles i et kryds ved Nordmorsvej.
Flere udtrykker bekymring for lukning af vejadgang til ejendomme nord for Solbjerg og en enkelt udtrykker
sig positivt om vejlukningen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Projektets formål er bl.a. at forbedre fremkommeligheden på strækningen mellem Sallingsund og Hanstholm.
Det betyder, at der er opstillet forslag til lukning af vejadgange til Rute 26. En af de vejadgange, der foreslås
lukket, er Rebslagervej. Rebslagervej har adgang til Rute 26, hvor der er lokal hastighedsbegrænsning på 90
km/t. På strækninger med høj hastighed ønskes adgangene begrænset, da de kan være forbundet med ri-
siko for ulykker. Af samme årsag foreslås flere af de mindre adgange i området omkring Solbjerg også luk-
ket.
Adgangen ved Kirkebyen er foreslået opretholdt, så Kirkebyen sammen med krydset ved Nordmorsvej frem-
står som et større krydsområde. Den lokale hastighedsbegrænsning er her 80 km/t. Denne ændres til 70
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0017.png
km/t, da der også etableres krydsningsmulighed for lette trafikanter, så de kan krydse vejen mere sikkert i to
tempi. Krydset ved Kirkebyen er også opretholdt af hensyn til lokalbussen.
Oversigten ved Kirkebyen er undersøgt og opfylder kravene til oversigt ved 80 km/t. Hvis der viser sig et be-
hov for at beskære beplantningen langs vejen, vil Vejdirektoratet foretage dette.
Projektet har undersøgt en løsning med etablering af hankeanlæg ved Nordmorsvej. Løsningen blev bl.a.
fravalgt, da trafikmængderne på sidevejene ikke nødvendiggør et hankeanlæg her.
Krydsombygninger ved Øster Jølby
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er indkommet en del bemærkninger vedrørende krydsombygningen ved Udvejen/Vestmorsvej ved Øster
Jølby. Flere påpeger, at krydset er et farligt kryds og mener ikke, at et forsat kryds, som er foreslået, vil løse
problemerne i krydset. Derfor ønskes i stedet enten et hankeanlæg som i tilvalget eller en rundkørsel på ste-
det. En enkelt påpeger, at der bør etableres en stitunnel i krydset.
Morsø Kommune ønsker, at løsningen med et hankeanlæg opprioriteres samt at de bløde trafikanter tænkes
ind uanset løsningen der vælges.
Der er fra Morsø Kommune og Morsø Forsyning indkommet høringssvar der påpeger, at det planlagte regn-
vandsbassin vil være i konflikt med Morsø Forsynings kommende regnvandsbassin på stedet. De ønsker
derfor en ny placering af bassinet.
Vejdirektoratets bemærkninger
Den foreslåede krydsombygning til to forsatte T-kryds vurderes at opretholde fremkommeligheden på Rute
26. De variable tavler, der skilter ned til 70 km/t, når der registreres sidevejstrafik, bevares. Dermed vil kryd-
set kunne gennemkøres med den angivne lokale hastighedsbegrænsning på 90 km/t det meste af døgnet til
gavn for fremkommeligheden på Rute 26. Trafikafviklingen vurderes ikke at blive væsentligt forringet for de
venstresvingende trafikanter i forhold til et kryds med hankeanlæg. I forbindelse med krydsombygningen er
der foreslået etableret en stitunnel, så de lette trafikanter sikkert kan krydse Rute 26.
En rundkørsel i krydset vurderes ikke at være med til at gavne fremkommeligheden på Rute 26, da trafikan-
terne i en rundkørsel skal ned i hastighed.
Projektet indebærer også en mulighed for tilvalg af et hankeanlæg i krydset. Her vil der blive etableret cykel-
faciliteter over broen, så de lette trafikanter sikkert kan krydse Rute 26.
Endelig placering af det til vejprojektet foreslåede regnvandsbassin ved Øster Jølby foretages i forbindelse
med projektets næste fase. Her vil det også blive sikret, at der sker en koordinering med Morsø Kommune
og Morsø Forsyning og deres planer for placering af nyt regnvandsbassin i samme område. Som det er
Morsø Forsyning bekendt, er Vejdirektoratet ikke enig i forsyningens udlægning om, at vejens eksisterende
afvanding sker til forsyningens spildevandstekniske anlæg. Den eksisterende afvanding sker ved afvanding
til rabat og nedsivning. Vejens fremtidige afvanding planlægges fortsat at ske ved udledning til recipient efter
gennemførelse af projektet.
Overhalingsspor mellem Øster Jølby og Lyngbro
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Morsø Kommune ønsker overhalingssporet forlænget helt til Lyngbro, hvorved der kan komme ca. 3 km
overhalingsspor og der vil blive mulighed for overhaling i begge retninger på strækningen.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0018.png
Vejdirektoratets bemærkninger
Projektet indeholder forslag om etablering af overhalingsspor mellem Øster Jølby og Paradisvej. Ved Para-
disvej er der et eksisterende bygværk. Overhalingsstrækningen har en længde på ca. 1,9 km. Hvis overha-
lingssporet skal forlænges frem til Lyngbro, vil det medføre en ombygning af bygværket ved Paradisvej, hvil-
ket vurderes at være forbundet med en betydelig anlægsomkostning.
Vejlukning ved Lyngbro syd
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Der er kommet mange høringssvar angående projekt om lukning af det sydlige ben i krydset ved Lyngbro.
Der er bl.a. i den forbindelse indsendt en underskriftsindsamling på vegne af 845 borgere og trafikanter i om-
rådet. Tilsvarende er der indsendt høringssvar fra Fjordland på vegne af 12 landmænd som bliver påvirket af
en eventuel lukning af Lyngbro.
Mange påpeger at krydset bruges som adgang til Erslev, hvor bl.a. købmand og kirke er placeret og ved en
lukning af det sydlige ben vil adgangen til dette blive vanskeligere. Det påpeges også at krydset benyttes af
skolebørn til krydsning over mod skole i Øster Jølby og til bus der kører på Præstbrovej til Nykøbing og Thi-
sted. Endelig påpeges det, at krydset benyttes af mange landmænd der har mark på det nordlige Mors og
som kører til Mollerup Mølle syd for rute 26. Hvis krydset lukkes, vil det betyde at landbrugstrafikken i stedet
skal køre igennem Erslev, Øster Jølby, Frøslev og Elsø.
Morsø Kommune påpeger, at de har modtaget mange henvendelser om vejlukningen samt at det vil få be-
tydning for bløde trafikanter, adgang til skolebus samt at lukningen vil medføre, at den tunge trafik i stedet
skal køre igennem Erslev, Øster Jølby, Frøslev og Elsø.
Vejdirektoratets bemærkninger
Krydset ved Lyngbro er et firbenet kryds (F-kryds), der erfaringsmæssigt er forbundet med en større ulykkes-
risiko end trebenede kryds (T-kryds). Det skyldes, at der er flere konfliktpunkter mellem de forskellige trafik-
strømme og dermed gør det krydset mere komplekst. Dette er, sammen med ønsket om bedre fremkomme-
lighed, årsagen til, at Lyngbro foreslås lukket mod syd.
Længden af omvejskørslen for borgerne i Frøslev, der skal til Øster Jølby og Erslev, vurderes at være be-
grænset ved lukning af Lyngbro Syd og ved ombygning af krydset ved Øster Jølby vurderes det, at krydsnin-
gen af rute 26 bliver mere sikker. Især hvis det vælges at etablere tilvalget ved Øster Jølby (hankeanlæg). I
forbindelse med krydsombygningen ved Øster Jølby bliver der etableret et sikkert krydsningspunkt for de
lette trafikanter i form af en stitunnel. Herved kan elever fra Frøslev komme sikkert over til skolen i Øster
Jølby.
Vejdirektoratet er klar over, at lukningen af Lyngbro vil betyde ændret kørevej for landmænd, der har jord på
østsiden af Rute 26 og skal aflevere korn til Mollerup Mølle. Vejdirektoratet vil på baggrund af de indkomne
indstille at krydset ved Lyngbro opretholdes som i dag.
Forbedret kryds ved Nørrebro
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Enkelte har foreslået, at Nørrebro enten ikke ombygges eller at broen ved Elsøvej i stedet benyttes til et han-
keanlæg.
Morsø Kommune påpeger, at der bør etableres en venstresvingsbane til den nye vejtilslutning på Nørrebro.
Vejdirektoratets bemærkninger
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0019.png
Nørrebro er primær adgangsvej til Morsø Foodpark og Nykøbing Mors, hvorfor krydset ved Nørrebro/Rute 26
er et meget benyttet kryds. Der kan derfor opstå kø, når trafikanter skal fra Nørrebro og ud på Rute 26. Sam-
tidig har krydset i en årrække været ulykkesbelastet. Der er lokal hastighedsbegrænsning 70 km/t igennem
krydset. Projektet ønsker at forbedre fremkommeligheden på Rute 26 og derfor foreslås det at etablere han-
keanlægget i krydset ved Nørrebro, så den lokale hastighedsbegrænsning igennem krydset kan hæves til 90
km/t. Således bliver det muligt at køre 90 km/t på en længere strækning fra Sallingsundvej til Lyngbro. Etab-
lering af hankeanlæg vurderes også at være med til at forbedre trafiksikkerheden.
Projektet har undersøgt, om det var muligt at etablere hankeanlægget ved Elsøvej, hvor der i forvejen er et
bygværk. Dette blev fravalgt, da Rute 26 under Elsøvej skulle udvides med højresvingsspor og højreind-
svingsspor i begge retninger og dermed skulle bygværket også udvides/ombygges. Hvis der etableres han-
keanlæg ved Elsøvej, vil Elsøvej blive den nye adgangsvej til/fra Nykøbing Mors. Da en stor del af trafikken
til og fra Morsø Foodpark benytter Nørrebro, fastholdes krydset i sin nuværende placering.
I forbindelse med den næste fase vurderes det, om der skal etableres en venstresvingsbane til den nye vej-
tilslutning på Nørrebro.
Overhalingsspor mellem Nørrebro og Næssundvej
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Morsø Kommune ønsker som alternativ, at overhalingsstrækningen kan flyttes til strækningen mellem Nørre-
bro og Lyngbro for at sikre overhalingsmuligheder for trafikken mod nord fra Nørrebro.
Vejdirektoratets bemærkninger
En af grundene til placering af overhalingsstrækningen mellem Næssundvej og Elsøvej, er at der her ikke er
nogle bygværker, der skal udvides. Flyttes overhalingsstrækningen hen til Lyngbro, er der 2 bygværker i for-
bindelse med krydsning af vandløb, der skal udvides. Der er registreret oddere i disse vandløb. Derfor vil en
udbygning af vejen på stedet kræve etablering af faunapassager på stedet. Derfor fastholdes den foreslåede
placering af overhalingsstrækningen.
Rasteplads Legindbjerge Øst
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
Morsø Kommune påpeger, at det bør undersøges om den eksisterende frakørsel ved Sallingsundvej, hvor
rastepladsen opgraderes, har tilstrækkelig længde.
Vejdirektoratets bemærkninger
Der er ikke registreret trængselsproblemer ved frakørslen ved Sallingsundvej. Forslaget om opgradering af
rastepladsen vurderes ikke at give anledning til trafikale problemer på Vilsundvej.
Øvrige forhold
Resumé af de indkomne forslag og synspunkter
En enkelt påpeger, at der er ventetid for at passere den nye rundkørsel ved Åsvej i Vilsund.
En anden ønsker vigelommer til særtransporter ved Vilsundbroen, da de ellers forsinker den øvrige trafik, når
de venter på fri passage over broen.
Der er en enkelt der ønsker oplyst, hvad en rundkørsel betyder i øget brændstofforbrug.
Vejdirektoratets bemærkninger
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om Vejdirektoratets høringsnotat om rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, fra trasnsportministeren
2870962_0020.png
Vejdirektoratet er ikke bekendt med afviklingsproblemer i rundkørslen i Vilsund. Der er i forbindelse med vur-
dering af trafikafvikling ved kortvarig lukning af rute 26 i anlægsperioden regnet på trafikafvikling i rundkørs-
len. Beregningerne viser ikke væsentlige forsinkelser fra nogle af tilfarterne i rundkørslen.
Vejdirektoratet er ikke bekendt med ventetid for trafikken, når særtransporter skal afvente fri passage over
Vilsundbroen. Hvis særtransporterne primært passerer broen, når der ikke er væsentlig øvrig trafik, f.eks. om
aftenen / natten, vurderes problemet at være af mindre betydning. Hvis der skal etableres vigelommer, skal
disse etableres før rundkørslen, da der er et forurenet område tæt på broen på Mors. På Thisted siden skal
der formentlig eksproprieres plads til vigelommer, da der ikke vurderes at være plads til dem på strækningen.
Vejdirektoratet har ikke kendskab til, hvad en rundkørsel betyder i øget brændstofforbrug. Der er beregnet at
acceleration fra 0 – 60 km/t. for en lastbil koster 1-1,5 liter brændstof. Der er ikke regnet specifikt på, hvad en
rundkørsel betyder i mer- eller mindreforbrug.
20