Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2870318_0001.png
Til Retsudvalget
Den 22.10.2021 blev vores søn Magnus Bahl Nielsen dræbt på Padborg Park, i en ulykke
der kunne havde været undgået, hvis de organisationer, de personer der har godkendt
Padborg Park, havde gjort deres arbejde ordentligt.
Magnus blev dræbt, grundet der står et autoværn ca. en meter fra banen og der var
lygtepæle placeret imellem to autoværnet med mellemrum.
Vi har ikke fået særlig meget at vide om uheldet og skaderne på Magnus, dog har vi fået lidt
viden, han ramte autoværnet blev slynget ind i Lygtepælen, her blev han dræbt, vi ved han
mindste en hånd, den anden var flækket, han mangel venstre side af sit ansigt og hans krop
var så ilde tilret at vi blev fra rådet at se Magnus. Så vi hentede Magnus i Åbenrå uden at vi
kunne holde om ham og sige farvel.
Bedemanden kunne ikke give ham andet tøj på da han ikke kunne tages ud af kørerdragten,
hans hjem må klippes af.
Angående sagen om Magnus Bahl Nielsen der blev dræbt 22.10.2021 på Padborg Park er
Politiets Journal nummer: 300-83979-00171-21
Link til artikel om ullykken:
https://ekstrabladet.dk/krimi/nicolas-mistede-sin-bror-i-ulykke-min-verden-forsvandt/9206495
Den viden i som politiker skal have, er at der siden 2008 er der tre unge på motorcykel,
blevet dræbt på Padborg Park en i 2008, en i 2011 og vores søn i 2021.
Der skete en forfærdelige Dødsulykke sidste sommer hos virksomheden Bowl N Fun
Esbjerg, hvor Daniel Lee Ellis blev dræbt, det med stor sorg vi skal se en ung person igen,
skal mindste livet, grunde en virksomhed tilsyneladende ikke lever op til sit ansvar derfor ser
vi et sammenhæng mellem denne dødsulykke og den dødsulykke som vores søn Magnus
Bahl Nielsen var ud for den 22.10.2021, der tænker vi heller ikke at Padborg Park har levet
op til sit ansvar om sikkerhed på banen.
Det vi ønsker med denne henvendelse, er at andre ikke bliver dræbt eller
kommer til skade, grundet der mangler regler for kørsel på motorbaner
for private bruger, samt dem der skal godkende motorbane i Danmark,
har den rigtige viden og uddannelse.
Hvis ejerne og dem der godkendte Padborg Park til kørsel med Motorcykler, havde ændret
afstande på Autoværnet fra 1 meter til 3 meter og man havde fjerne lygtepælen, var Magnus
ikke blevet dræbt.
Det værste er at man siden 2015 har godkendt banen med lygtepælen i midten af
autoværnet, alle der skal godkende en banen til motorcykler, ved at der ikke må være
lygtepæle på banen i den afstand.
Dem der har godkendt banen, er DMU og Politiet, men det ser tilsyneladende ud til de gerne
vil godkende, men når der skal tages ansvar, er der tilsyneladende ingen der har ansvar, vi
føler man vender det blinde øje til, hvad skal man som boger gøre i denne situation.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
Vi har siden 2021 været i kontakt med Syd og Sønderjyllands Politi, da de i starten af
forløbet, undersøgte om man kunne gøre Ejeren af Padborg Park ansvarlig for ulykken, det
blev afvist med henvisning til Motorbane er Godkendt af DMU og Politiet selv til Professionel
kørsel på motorcykler, der for fra faldt man at undersøge mere.
Sagen har været ved stads Advokaten i Viborg, her kan man ikke kunne finde bevis for at
kører en sag mod Padborg Park, da man igen ser på at banen er godkendt til professionel
kørsel og ikke til amatør.
Da sagen med Magnus var undersøgt. Var udgangspunktet om banen var godkendt til
Motorcykel kørsel, den er jo godkendt til Motorcykel race for professionelle af DMU, men der
er ingen godkendelse til at man kan køre event/tests/skole kørsel på motorcykel eller bil for
den sagsskyld.
Nu opstår problemet, man skal ikke godkende motorbaner i Danmark til kørsel for amatør,
det gælder både for biler og motorcykler.
Den godkendelse der forligger for amatør er: Ved brug af Padborg Park skal banens
miljøregler overholdes. Afhængig af antal køretøjer på banen må den maksimale støj være
op til 99 dB ved forbi kørsel. Lørdag fra kl.14.00 må den maksimale støj være op til 89 dB
ved forbi kørsel.
Men der er godkendelse til Professionelle der bruger bannerne. Fra DMU og Politiet.
Et spørgsmål vi har stillet politiet er, kan man ikke stoppe kørsel på Padborg Park, når tre
unge personer er blevet dræbt, de siger de ingen hjemmel har til dette, alle andre steder vil
politiet stoppe det, er det fordi Politiet selv har godkendt banen at man ikke vil gøre noget?
Her er det at jeg ser et kæmpe hul i vores lovgivning:
Politiet siger de ikke kan (vil) finde frem til hvor mange der er kommet til skade på
Padborg Park, det skal vi selv spørge Padborg Park om, det er jo ikke rigtigt?
Der mangler lovgivning, der tager ansvar for at beskytte amatør der vil kører på en
motorbane i Danmark.
Som familie til Magnus ser der ud til at ejer af en motorbane ikke drages til ansvar for
mange der kommer til skade og bliver dræbt.
Det ser ud til at ejer af en motorbane ikke kan drages til ansvar i forhold til sikkerheden
ved amatør på banen.
Kan man juridisk som ejer af motorbane fraskrive sig ansvaret for skader?
Som amatør har man ingen retsstilling når uheldet er ude.
Vi føler at ingen tager ansvar for hvad der sker med amatør på Motorbanerne i
Danmark, alle sætter hænderne op siger det er ikke vores ansvar.
Der er ingen statistik over uheld på Motorbaner i Danmark.
Hvorfor er det Politiet der skal godkende motorbane og andre forlyster i Danmark, de
er jo ikke uvildig i sådan en situation, de vil jo ikke undersøge sig selv.
Kan det virkelig passe at Padborg Park kan have ca. 80 % af deres indtægt fra Amatør, når
man tilsyneladende er så ligeglad med sikkerheden på sin Bane, ejerne vil tilsyneladende
ikke bruge penge på sikkerhed på banen, han er tilsyneladende ligeglad, han tænker kun på
indtægt.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
2870318_0003.png
Hvilke muligheder der er på Padborg Park Se Bilag 1 og link
https://padborgpark.dk
Det er nødvendigt at der bliver lovgivning om opbygningen af motorbananerne i Danmark,
det er nødvendigt at man kan drage Ejer af motorbaner til ansvar.
Der skal være en ordning, så man ved hvor mange der er kommet til skade, blevet invalide
efterfølgende og blevet dræbt på motorbanerne. (Måske en smiley ordning)
Med det jeg har fundet på Padborg Park hjemmeside, er det jo mærkelig at jeg var på min
mobil telefon, lørdag den 7.10.2023, kom der en annonce frem på telefonen fra avisen
Folketidende, der har avisen skrevet, at på Padborg Parks hjemmeside, står der hvad banen
bruges til: Anlægget bruges blandt andet til køretekniske kurser, biltest og , motorcykeltest.
Tre dage om ugen bruges det til motorsport, fremgår det af Padborg Parks hjemmeside. Vi
var til et møde ved i Åbenrå den 22.02.2023 kl.14.00 med politi fra færdselsafdelingen og
anklagerne. Der var den melding vi fik at, Padborg Park ikke blev brugt til køretekniske
kursus, så nu er vi forvirret, da det avisen har taget det her uddrag fra Padborg Parks
hjemmeside efter ulykken med Magnus.
Hvad skal vi tro nu, hvis det er rigtig at Padborg Park oplyser på deres hjemmeside at
anlægget bruges til køretekniske Kurser, så skal der jo værre en godkendelse for dette, da
Magnus blev dræbt var der ingen godkendelse.
Vi vil en nu gang ønsker vi at der sker ændringer på Padborg Park så man ikke kan blive
dræbt grunder manglende sikkerhed, der må da være nogle ansvarlig der kan se dette?
I 2022 kontaktede jeg færdselsstyrelsen, her fik jeg at vide at styrelsen ikke havde ansvar for
motor banerne, jeg spurgt også om styrelsen havde godkendt Padborg Park som Teknisk
Køreranlæg, her fik jeg at vide at de ikke kunne udtale sig i min sag.
Vi har som familie svært ved at se man ikke kan, gøre nogen ansvarlig i denne sag, da alle
sætter hænder op og siger vi har ikke ansvar.
Flere spørgsmål har melder sig:
Tilsyneladende vil ejeren af banen ikke tage et ansvar, hvad så?
Har DMU ikke et stort ansvar for hvordan man godkender banen?
Hvorfor vil Politiet tilsyneladende ikke tage ansvar.
Hvordan kan det være at, Politiet, Danmarks Motor Union (DMU) og andre myndigheder
med denne viden om tre personer er blevet dræbt på Padborg Park, samt der er flere ulykker
hvor, flere personer er kommet så alvorlig til skadet, de er invalide for livstid, forsætter med
at godkende Padborg Park?
Det giver ingen mening at man forsat har sammen myndigheder, organisationer og personer
der godkender Padborg Park uden at man sætter spørgsmålstegn ved om der ikke burde se
på om Politiet og DMU er de rigtige til at godkende Motorbaner.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
DMU har ikke ændre på sin godkendelse af Padborg Park, det gør at alle der kører
motorcykel på banen vil forsat være udsat at blive dræbt på banen, de har en stor interesse i
at man har en bane der kan bruges helle året, det kan man ikke på andre Motorbane i
Danmark
Vi har erfaret at Færdselsstyrelsen ikke har godkendt motorbaner i flere år, hvorfor er de
frataget godkendelse af Motorbane i Danmark?
Ejer af Padborg Park vil tilsyneladende ikke bruge penge på sikkerhed, det har han udtalt
flere gange på flere medier siden 2011.
Politiet siger de ikke kan stoppe brug af banen, kan ikke kontakte andre myndigheder med
deres viden, hvor mange skal der dræbes på PADBORG PARK inden der bliver gjort noget
drastisk for at stoppe dette?
Hvem har et ansvar?
Vi ser på sagen om Magnus Bahl Nielsen i et nyt perspektiv, vi vil se på om Padborg Park
har levet op til sit produktansvar, det mener vi ikke, da der tideliger kun har været tale om
godkendelse i forhold til professionel brug af banen, men vi mener at man bør se på om ikke
ansvarlighedsloven, kan tages i brug i forhold til Padborg Park, produktions ansvar i forhold
til opbygning af banen?
Vi vil sige at Ejeren af Padborg Park ikke lever op til sit ansvar for sit udstyr og opbygning af
banen som virksomhed, vi opfatter bane som et produkt man udbyder til salg og udlejning til
civile og andre virksomheder der lejer banen til kørsels som amatør kører.
Der for vil udgangspunktet for bane være produktions sikkerhed og ansvarlighed.
1. Er ejeren af banen ansvarlig i forhold til produktsikkerhed?
2. Lever banen op til krav om hvordan et produkt er sikker i forhold til bruger af banen?
3. Kan ejer af banen udleje til private aktør, uden at tage hensyn til om det produkt man
udbyder, er sikker i forhold til private?
4. Kan man løbe frasige sit ansvar ved ulykker, ved at henvise til at private aktører har
selv ansvar for banen er sikker til kørsel med enden biler eller motorcykler?
5. Producenten er den aktør, der fremstiller et færdigt produkt, et delprodukt, en råvare,
eller anbringer sit navn på et produkt for at udgive sig for at være producent af varen, i
dette tilfælde en motorbane?
6. Der er forskellige lovgivninger om hvor virksomhedsejer har et personligt ansvar for
produktsikkerhed, kan man som virksomhed frasige sig et hvert ansvar?
Vi vil gerne henvise til dette link
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/lever-din-
virksomhed-op-til-reglerne-for-produktsikkerhed/cc921610-805f-46e3-8f4f-21e81fc47a94/
Når vi læser denne her artikel der er i linket,
Lever din virksomhed op til reglerne for
produktsikkerhed?
Så tænker vi, gør Padborg park dette?
Padborg Park må også være omfattet af den lovgivning, selv om det ikke er et produkt der
fremstillet i en produktion, vi tænker ikke at et produkt skal værre fremstillet i en produktion,
men hvordan man har fremstillet produktet, i dette her tilfælde en Motor Bane.
Dog lever banen ikke op til krav om civilbrug, da banen ikke lever op til reglerne om
produktsikkerhed, her er det et krav at man skal sikker sig at den vare man sælger ikke kan
forvolde skade på civile personer. Hvis bane skal leve op til dette krav, er det ejeren der har
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
2870318_0005.png
ansvar for at sikker sig at afkørsel muligheder er i orden, krav om afstande til autoværn er
overholdt, i forhold til både nationale og internationale krav, samt myndigheds krav.
Man kan som ejere ikke bare sige som en artikel i 2011 at man ikke vil opsætte
sikkerhedspuder, da disse er for stor en omkostning, er økonomi større krav ende sikkerhed
for menneskeliv?
Vi har set på tv i vejre udsigten at der har været kørt natte løb igen på Padborg Park, der så
det ud til at lygtepælene ikke var fjernet på banen som vi fik garanti for, hvis det ikke er sket,
må vi sige at igen er man total lige glad med sikkerheden på Padborg Park, håber ikke at vi
har set rigtig på fjernsynet.
Vi håber at i Syd og Sønderjyllands Politi vil se på sagen i et nyt perspektiv i forhold til
ansvar loven og produktionsloven, vi ser det i forhold til civil der benytter Padborg Park, det
handler om sikkerhed og liv samt svært til skade kommende personer, det er ikke et
spørgsmål om det sker igen men et spørgsmål om tid.
Kan man afskrive sit ansvar som Ejer af en virksomhed, fra skrive sit ansvar over for andre?
Vi tænker det vil være godt hvis man ser lidt mere på de danske sportsforbund, da der
kommer flere og flere ting frem der ikke skal forgå eller forekomme når man er amatør og
professionel udøver, der er mange der ikke vil sige noget om det der foregår da de er bange
for ikke at blive tage med på holdet eller kan udøve deres sport, nogle tænker at det er deres
egen skyld at de kommer til skade eller bliver invalid eller dør af sporten.
Vi har et håb om i vil se på hvem der kan varetage godkendelse for os er det Padborg Park,
vi henviser til, dog kan det jo også være alle andre former for sport der bør ses på, jeg vil
henvise til den sag der er om heste lige nu, igen er det jo ejeren af virksomhederne der er
lige glade med liv og helbred.
Med venlig hilsen
Mor og Far til Magnus Bah Nielsen
Tlf. 29636682
Ekstra Blade har en artikel om dette. https://ekstrabladet.dk/krimi/nicolas-mistede-sin-bror-i-
ulykke-min-verden-forsvandt/9206495
Bilag 1 Padborpark
Link til at se hvad tilbyder Padborg Park.
https://padborgpark.dk/vare/fart-fornuft-kursus-18-24-aarige/
AMTØR kursus.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
2870318_0006.png
Her skal man lige læse det rigtig, der står at Politiet er med i kursuset, ( her har Syd og
Sønderjyllands Politi oplyst at det er en Politibetjent der ikke er på arbejde, men repræsenter
Politiet som privat person.
Fart
med Fornuft
kursus for de 17
24 årige.
Et avanceret kursus som tilbydes af Motor Sport Sønderjylland.
Uheld kan forhindres. Det viser en udarbejdet rapport, som Motor Sport Sønderjylland offentliggør om
projektet Fart med Fornuft.
På kurset vil du møde et trafikoffer, en falckredder, politiet og en pårørende der har mistet et nært
familiemedlem.
Du vil blive konfronteret med barske informationer, hvilket giver stof til eftertanke i trafikken.
Ved at gennemføre kurset, kan du både blive en bedre bilist, og samtidig spare penge på din bilforsikring.
Husk du skal køre i egen bil på kurset, eller en du har fast rådighed over. Sørg for at bilen lever op til
færdselslovens krav!
Undervisning og forplejning er inkluderet i prisen.
Evt. værge skal tilkøbe mad. Kontakt os for bestilling.
https://padborgpark.dk/produkter/koer-selv/
Amatør Kursus.
På kursus får kører udleveret en Kedeldragt, styrthjelm og en hjelmhue for at hjelme ikke
bliver beskidt indvendig. Hvis man køre alvorlig galt, vil den beskyttelse, man får udleveret
ikke være til nogen hjælp.
Ved professionel kørsel i disse biler, har køreren brandhæmmende undertøj, kørerdragt,
handsker hjelmhue og hjelm med beskyttelse for at man ikke knækker nakken.
Amatør Kursus.
Kør sportsvogn på banen her hos Padborg Park, og få en helt uforglemmelig køreoplevelse, når du sætter
svimlende tider rundt på Danmarks næst længste motorbane. Dette er en helt unik mulighed for alle, der
har bare en snert af benzin i blodet, og det kan måske tilmed være en drøm, der går i opfyldelse, hvis du
altid har gået med en lille racerkører i maven. Vi tilbyder dig nemlig muligheden for at oplevende
racerbilernes utrolige kræfter fra både passager- og førersædet
uanset om du foretrækker hurtige
sportsvogne eller superbiler. Tøv derfor ikke, men kør sportsvogn hos Padborg Park, hvor du kan prøve
kræfter med både Mitet, Lotus Elise og KTM X-Bow.
https://padborgpark.dk/produkter/trackday-kurser/
Amatør Kursus
En track Day her hos Padborg Park er for dig, som ønsker at lære dine egne såvel som din bils grænser
bedre at kende. Her er det nemlig kun biler, som ikke tidligere har været brugt til racerløb, der køres i.
Derfor er vores track Days også åbne for alle, som ønsker at blive bedre bilister eller som bare gerne vil
udforske deres egne bilers formåen på en sjov og sikker måde. Vores bane giver nemlig unikke
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
2870318_0007.png
muligheder for at prøve kræfter med både de udfordrende sving og chikaner og give den gas ned af de
lange, lige strækninger. Det kræver blot, at du har en bil i god og funktionsdygtig stand.
https://padborgpark.dk/produkter/motorcykelkursus/
Amatør Kursus.
Ønsker du at forbedre dine færdigheder på motorcykel? Så grib chancen og tag på MC kursus her hos
Padborg Park. Vores bane giver nemlig optimale forhold for at træne både kurveteknik, bremseteknik og
acceleration, og vi holder kursus for kørere på alle niveauer. Formålet med vores MC kursus er at træne
dine færdigheder og din håndtering af motorcyklen, og derfor vil de tilmeldte motorcyklister også blive
inddelt i hold baseret på erfaringsniveau og cykeltype. Der vil imidlertid, efter aftale med instruktørerne
og baneledelsen, være mulighed for at blive flyttet til en anden gruppe, når første pas er gennemført.
https://padborgpark.dk/produkter/lej-banen/
Amatør kørsel.
Padborg Park udgør de ideelle rammer for en anderledes Track Day for din klub eller team. Banen kan
lejes på dags- og aftenbasis til klubdage, bil- og motorcykeltræf eller andre arrangementer, hvor biler
eller motorcykler er i højsædet.
Ved brug af Padborg Park skal banens miljøregler overholdes. Afhængig af antal køretøjer på banen må
den maksimale støj være op til 99 dB ved forbikørsel. Lørdag fra kl.14.00 må den maksimale støj være op
til 89 dB ved forbikørsel.
Viser alle 4 resultater
https://padborgpark.dk/padborg-park-har-fire-motorloeb-i-2023/
Professionelle kører.
Padborg Park har fire motorløb i 2023, hvor der vil blive kørt med biler og motorcykler.
Igennem sæsonen deltager et væld af forskellige løbsklasser på to og fire hjul
https://padborgpark.dk/teambuilding/
Amatør kørsel.
Står du med ansvaret for at arrangere en event med henblik på teambuilding? Og er du og dine kollegaer
vilde med racerløb? Så tag et smut forbi Padborg Park, hvor vi har god erfaring med at levere oplevelser,
der er fulde af både sjov, læring, fart og teamwork. Vi råder over en af Danmarks længste motorbaner
samt en række hurtige racerbiler, hvorfor vi kan byde på massevis af underholdende udfordringer. Uanset
om dig og dine kollegaer foretrækker at dyste mod hinanden eller sammen mod andre, eller I ønsker at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind
2870318_0008.png
leje banen og sammensætte en helt unik form for teambuilding, så hjælper vi jer med at finde den helt
rigtige løsning. Vi kan blandt andet tilbyde følgende:
https://padborgpark.dk/dhb-2023-paa-padborg-park/
Amatør kørsel. DBH
Vi åbner fredag, så glæd dig til en hel weekend fyldt med vanvittige ræs, vilde shows, kæmpe fest, god
stemning, glade mennesker og sidst men ikke mindst; biler, biler og biler!
Glæd dig til:
201-meter-race
med både gadebiler og unlimited klassificerede biler, der overgår dine vildeste
fantasier.
Danmarks vildeste drifting til
DHB drift challenge
Brænderpladsen!
Brænd mest mulig gummi og lav det vildeste show.
NYT:
Nu også åben i løbet af
dagen!
Stor udstillergade
med spændende tilbud
Kæmpe fest med kendte kunstnere HVER aften!
Og
MEGET
mere! Vi ses til Danmarks største bilfestival
Mens vi venter på DHB 2023 kan du se aftermovie fra 2019 her:
https://padborgpark.dk/koer-gokart-paa-padborg-park/
Amatør kørsel gogkart.
Alm åbningstider
Fredag fra 16.00-20.00 (ring inden vi kan være booket ud)
Lørdag fra 16,00-20.00. (ring inden vi kan være booket ud)
Søndag fra 11.00-17.00 (ring inden vi kan være booket ud)
For BOOKING ring til
GREGERS 71 600 660
10 min 130 kr
20 min 230 kr
30 min 320 kr
Vi har liste forskellige link op til dette emne:
https://www.legaldesk.dk/privat/koeb-salg/produktansvarsloven
https://lexly.dk/ordbog/produktansvar/
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/ansvar-for-produktsikkerhed/27753327-70ab-
4f9c-b6a7-2f3f13a53794/
https://www.sik.dk/erhverv/produkter/generel-
produktsikkerhed/vejledninger/produktsikkerhed-ivaerksaettere
https://denstoredanske.lex.dk/produktansvar
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 14/5-24 samt materiale fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private bruger, fra Per Østergaard Nielsen, Kolind