Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2868474_0001.png
Fra:
Henrik Busch [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. maj 2024 21:58
Emne:
Kære Minister - Kære Udvalg!
Kære Minister og Transportudvalg
Dagens nyhed i flere medier må give anledning til at både minister og udvalg træder i karakter.
https://www.berlingske.dk/danmark/togrejsende-maa-vente-yderligere-tre-aar-paa-fornyelse-af-togdriften
Det er 16 måneder siden jeg fik foretræde for udvalget og siden har jeg ved flere lejligheder (se vedhæftede
og nedenfor) været i kontakt med jer om DSB & Banedanmarks mangel på ansvar for at sikre en effektiv og
troværdig leverance af den del af en meget vigtig infrastruktur som berører ganske mange danskere HVER
dag!
Det er en skændsel at de to organisationer ikke arbejder tæt sammen om at løse den opgave men i stedet
bekriger hinanden og ikke bruger kræfter på at sikre at de indkøb de gør også leveres til tiden i dette
tilfælde Signalsystemerne som nu forsinkes i 3-5 år (faktisk er tiden skredet med mere end 20 år reelt set)
et projekt til over 30 mia. kr.
Danskerne er til grin!
Nu må der ske handling - vi kan blive ved med at se de mange forsinkelser og lytte til dårlige undskyldninger
og håbløse forklaringer.
HVIS I ønsker at flere danskere skal sætte bilen og tage toget så er højere priser, forsinkelser og
utroværdige køreplaner ikke modellen. Se nu på projektet udefra og ind og ikke indefra og ud. Der skal ske
noget nu ellers er det jeg som ansvarlige der kommer til at se meget dumme ud
hvis ikke der sker en
reaktion.
Hvad er jeres svar og holdning til dagens nyhed ?
Hvad vil I konkret gøre ved det?
Læser I overhovedet det man skriver til jer og bliver man taget seriøst?
Som det fremgår er det ganske
mange kontakter
som jeg føler lidt bliver syltet!
Jeg forventer svar! (gerne uden forsinkelser)
TAK
H.B.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Henvendelse af 15/5-24 vedrørende forsinkelse af Signalprogrammet, fra Henrik Busch
2868474_0002.png
Fra:
Henrik Busch
Sendt:
19. januar 2024 08:10
Til:
[email protected]
Emne:
Kære Minister
Tak for din indsats for den kollektive Transport i Danmark!
Skønt at se dig stille op på tv i går aftes og meddele at du kræver forbedringer
det er også på tide og jeg
har til din orientering sendt dette til udvalget og som jeg også syntes du skal se og læse og jeg hører meget
gerne dine kommentarer hertil
ligesom jeg gerne drøfter det over en kop kaffe en dag du har en halv
time.
Husk at det er dig der i sidste ende kan gøre en forskel og vi vil følge dine resultater på området og tænker
at du nok skal komme i mål
men der skal ikke gå for lang tid!
Du har nedsat et udvalg
husk at det ikke skal tage år og dag men at vi snart skal se forbedringer på
kvalitet, tog til tiden og priserne.
Vil du mødes?
H.B.
Kære Transportudvalg,
I skal have ros for i går at stille op og bekræfte at I heller ikke er tilfredse med den kollektive transport i
Danmark.
Den er også lige til at få pip af.
Metroen fungerer som en af de bedste transportmidler vi har og de skal have stor ros for deres præcision
og drift
bortset fra de lukker ned i 14 dage i den kommende måned for to linjer.
DSB er en skændsel og en parodi hvor man konstant skal se krigen mellem DSB og Banedanmark om hvem
der har skylden. Der skal forhandles nye mål for DSB nu og derfor håber jeg at I kridter skoene og får sat
nogle fornuftige mål op for at man i fremtiden kan regne mere med DSB end de 86% tog til tiden!
Vi SKAL forbedre forholdene for pendlere og borgerne generelt hvis man skal få os til at stille bilen lidt mere
fremover
men det gør vi bestemt ikke nu!
Dejligt I tager ansvar
læs lige vedhæftede præsentation så får I lidt flere oplysninger!
TAK
Henrik Busch
Sendt december 2023:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Henvendelse af 15/5-24 vedrørende forsinkelse af Signalprogrammet, fra Henrik Busch
2868474_0003.png
Kære Transportudvalg,
Om en måned er det et år siden jeg havde foretræde for jer vedr. DSB og BANEDANMARK.
Det er ikke meget der er sket og jeg gerne vide hvad I som ansvarlige politikere har gjort i denne sag og
hvordan I har sat nye mål op for DSB og deres performance i 2024 og frem.
I dagens avis kan man så læse at det nu også er galt med elevatorerne på flere stationer
jeg tror det er tid
til at tage en alvorlig snak med ledelsen og bestyrelsen i såvel DSB som BaneDanmark.
https://www.bt.dk/samfund/det-er-et-stort-problem-nu-beklager-dsb-elevator-udfordringer
Danskerne er til grin for vores penge og I vil alle have os over i den kollektive transport
men med det rod
og stigende billetpriser og dårlig drift så kan jeg godt forstå at folk bliver i deres biler.
Det er pinligt at se, lytte, læse og opleve!
Hvordan har du det som ansvarlig politiker med disse ting???
Hvad har I konkret gjort for at sikre bedre drift siden vi mødtes i januar???
Henrik Busch
Sommer 2023:
Er DSB en ny POSTDANMARK med en snært af SAS fagforeningsproblemer med på rejsen og som kæmpe
klodser om benene for at styre DSB som virksomhed?
De sidste dage lytter vi til at flere vælger DSB og den øvrige kollektive transport fra pga. prisen og
manglende sikkerhed for at komme frem til tiden.
Det er jo ikke noget nyt!
POSTDANMARK opdagede for sendt at der var kommet noget der hedder mails og internet og at danskerne
og danske virksomheder begyndte at sende færre breve
selv efter vi var blevet pålagt at opsætte
postkasser ved veje eller nede i opgangen for at skåne postbudene. Var det i 2014?
Antallet at brev faldt og faldt og POSTDANMARK som i timen og fik ikke tilpasset butikken til at millioner af
breve forsvandt til fordel for nye tider med mail. Man kan tale om manglende rettidig omhu
eller meget
kortsigtede ledelsesmæssige beslutninger uden indsigt i fremtidens udvikling og selskabet mulig nye
situation!
Nu kan vi høre om at færre vælger kollektiv transport
det har været historierne over denne weekend og
man må tro at der er nogen hos DSB og andre transportselskaber der sover i timen eller ikke følger med i
den udvikling der sker i samfundet.
Hvem spørger kunderne om hvordan de syntes om at køre og være afhængige af DSB
-Efter Covid er det tydeligt at mange flere arbejder hjemme
hvor mange det må nogen kunne fortælle os
men det giver lavere passagerantal!
-Der er solgt endnu flere el-cykler end nogensinde og for nogen er det blevet et alternativ til toget eller
bussen
-Salget af nye biler og elbiler har aldrig været større
mon folk køber bil for at have den parkeret på gaden
eller i garagen?
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 245: Henvendelse af 15/5-24 vedrørende forsinkelse af Signalprogrammet, fra Henrik Busch
2868474_0004.png
-Priserne på kollektiv transport er i 15 år steget, steget og steget
er det en motivationsfaktor for at skifte
til kollektiv transport
nok ikke
-Usikkerheden med at komme frem til tiden med DSB er fortsat stor. Kun 86% af togene kommer frem til
tiden og det er for ringe når man skal nå sine aftaler
-Folk der bestiller en togbillet
gider altså ikke at køre togbus!
I foråret var jeg på Christiansborg og fortælle politikerne disse ting
de virkede lidt overraskede over nogen
af mine tal og mine input til løsninger
men jeg tror desværre ikke en af dem i Transportudvalget forstod
meningen med det budskab jeg kom med og som nogenlunde er gengivet her.
Jeg tror på at DSB og andre transportselskaber igen får lov til selv at sætte mål for hvor præcist de skal køre
efter tidsplanen og at det kommer til at betyde at billetpriserne igen skal stige til vinter.
HVIS ikke at politikerne på Christiansborg griber ind løser vi IKKE især DSBs udfordringer
de har brug for
hjælp
de har brug for kundefokus og kommercielle input til hvordan den forretning skal drives og ikke
ende som POSTDANMARK…der blev til POSTNORD
og nærmest gik konkurs!
Christiansborg tag ansvar!