Aktstykke nr.
192
Folketinget 2023-24
192
Transportministeriet.
København, den 15. maj 2024.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at afvige fra de nærmere retnings-
linjer, der følger af budgetvejledningens pkt. 2.7.4 angående den statslige ejendomsvirksomhed,
herunder SEA-vejledningens pkt. 3.b, med henblik på, at Bygningsstyrelsen kan købe, drifte og ved-
ligeholde inventar, særinstallationer og –indretninger i fællesområderne i det nye kontorknudepunkt
på Lerchesgade i Odense og opkræve de statslige institutioner de afledte omkostninger som en
udvidelse af de eksisterende acontobetalinger til driftsregnskabet.
Aktiverbare investeringer finansieres via statens likviditetsordning og afskrives efter gældende reg-
ler. Forslaget har ikke bevillingsmæssig effekt i 2024, men vil øge Bygningsstyrelsens samlede
udgifter ifm. Lerchesgadeprojektet med 19,4 mio. kr. (2024-priser). De 17,0 mio. kr. finansieres
på § 28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger mv.
(Statsvirksomhed)
gennem
låntagning via statens likviditetsordning mod efterfølgende betaling fra lejerne. De resterende 2,4
mio. kr. fordeles mellem lejerne.
b.
Med udgangspunkt i Statens ejendomsadministration (SEA) deles ansvaret for og ejerskab over in-
ventar, særindretninger/-installationer mv. i fællesområderne i flerbrugerejendomme mellem lejerne
i ejendommen. Det indebærer, at administration af aktiverne, herunder vedligehold, indkøb og regn-
skabsføring typisk tilfalder den primære lejer af ejendommen, samtidig med at lejerne i fællesskab
skal blive enige om organisering og prioritering.
Bygningsstyrelsen har efter dialog med og forespørgsler fra lejere i eksisterende flerbrugerejendom-
me vurderet, at den nuværende organisering i forhold til fællesområder i flerbrugerejendomme er en
udfordring for lejerne at administrere, hvilket udfordrer kundetilfredsheden og anvendeligheden af
fællesområderne. Samtidig giver det udfordringer, når der løbende sker tilpasninger af pladsbehove-
ne og ved til- og/eller fraflytninger.
Bygningsstyrelsen har som statens ejendomsadministrator som udgangspunkt bedre forudsætninger
end lejerne for at varetage opgaverne samt bedre mulighed for at sikre, at koordinering og indkøb
kan planlægges og indarbejdes hensigtsmæssigt i byggeriet i øvrigt. Det er således Bygningsstyrel-
sens forventning, at en ændret ansvarsfordeling vil fjerne en administrativ byrde fra de statslige lejere
og sikre en mere smidig byggeproces og ibrugtagning af en flerbrugerejendom.
DG000862
2023-5421