Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2868436_0001.png
Aktstykke nr.
192
Folketinget 2023-24
192
Transportministeriet.
København, den 15. maj 2024.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at afvige fra de nærmere retnings-
linjer, der følger af budgetvejledningens pkt. 2.7.4 angående den statslige ejendomsvirksomhed,
herunder SEA-vejledningens pkt. 3.b, med henblik på, at Bygningsstyrelsen kan købe, drifte og ved-
ligeholde inventar, særinstallationer og –indretninger i fællesområderne i det nye kontorknudepunkt
på Lerchesgade i Odense og opkræve de statslige institutioner de afledte omkostninger som en
udvidelse af de eksisterende acontobetalinger til driftsregnskabet.
Aktiverbare investeringer finansieres via statens likviditetsordning og afskrives efter gældende reg-
ler. Forslaget har ikke bevillingsmæssig effekt i 2024, men vil øge Bygningsstyrelsens samlede
udgifter ifm. Lerchesgadeprojektet med 19,4 mio. kr. (2024-priser). De 17,0 mio. kr. finansieres
på § 28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger mv.
(Statsvirksomhed)
gennem
låntagning via statens likviditetsordning mod efterfølgende betaling fra lejerne. De resterende 2,4
mio. kr. fordeles mellem lejerne.
b.
Med udgangspunkt i Statens ejendomsadministration (SEA) deles ansvaret for og ejerskab over in-
ventar, særindretninger/-installationer mv. i fællesområderne i flerbrugerejendomme mellem lejerne
i ejendommen. Det indebærer, at administration af aktiverne, herunder vedligehold, indkøb og regn-
skabsføring typisk tilfalder den primære lejer af ejendommen, samtidig med at lejerne i fællesskab
skal blive enige om organisering og prioritering.
Bygningsstyrelsen har efter dialog med og forespørgsler fra lejere i eksisterende flerbrugerejendom-
me vurderet, at den nuværende organisering i forhold til fællesområder i flerbrugerejendomme er en
udfordring for lejerne at administrere, hvilket udfordrer kundetilfredsheden og anvendeligheden af
fællesområderne. Samtidig giver det udfordringer, når der løbende sker tilpasninger af pladsbehove-
ne og ved til- og/eller fraflytninger.
Bygningsstyrelsen har som statens ejendomsadministrator som udgangspunkt bedre forudsætninger
end lejerne for at varetage opgaverne samt bedre mulighed for at sikre, at koordinering og indkøb
kan planlægges og indarbejdes hensigtsmæssigt i byggeriet i øvrigt. Det er således Bygningsstyrel-
sens forventning, at en ændret ansvarsfordeling vil fjerne en administrativ byrde fra de statslige lejere
og sikre en mere smidig byggeproces og ibrugtagning af en flerbrugerejendom.
DG000862
2023-5421
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke 192 om indstilling vedr. hjemmelsmæssig håndtering af flerbrugerejendomme - Lerchesgade i Odense
2868436_0002.png
2
Bygningsstyrelsen har derfor udarbejdet en ordning for administration og håndtering af fællesområ-
derne, som der lægges op til at afprøve i kontorknudepunktet Lerchesgade i Odense, som forventes
ibrugtaget senere i 2025.
Dette betyder, at Bygningsstyrelsen fremover vil have mandat til at træffe beslutninger om fx kvalitet
og omkostningsniveauet for bestykningen og indretningen af fællesområderne i Lerchesgade på
statens vegne. Bygningsstyrelsen har d. 24. april præsenteret dette forslag for de kommende lejere i
kontorknudepunktet, som Bygningsstyrelsen oplyser udtrykte tilfredshed med løsningen.
Med den foreslåede løsning påtager Bygningsstyrelsen sig en marginalt øget økonomisk risiko ved
tomgang i ejendommen. Det vurderes dog opvejet af den øgede fleksibilitet ift. indflytning af nye
lejere samt løbende justeringer og tilpasninger af lejernes pladsbehov.
Bygningsstyrelsens ejerskab og administration af fællesområderne vil være en del af kontraktvilkåre-
ne i det nye kontorknudepunkt på Lerchesgade i Odense. Det vil dermed være en forudsætning for
at leje sig ind i ejendommen, hvilket er meget lig det private marked, hvor udlejer sørger for, at
fællesområderne er indflytningsklar.
Hjemmel til administrativ og økonomisk varetagelse af fællesområder
Dette giver anledning til at anmode om en udvidelse af den eksisterende hjemmel til den efterfølgen-
de drift, administration og vedligehold heraf via:
1. Undtagelse fra SEA-vejledning
2. Udvidelse af nuværende finansieringsmodel for administration af lejemål
3. Etablering af ny regnskabspraksis
Ad. 1) Undtagelse fra SEA:
Den foreslåede overdragelse af ejerskabet over inventar samt særindret-
ninger og -installationer i fællesområder i Lerchesgade til Bygningsstyrelsen vil kræve en undtagelse
fra
Vejledning for administration af den statslige huslejeordnings
nuværende bestemmelser, hvor det
fremgår, at ikke-værdiforøgende investeringer i lejemål i form af særlige installationer mm. ejes,
finansieres og bogføres af lejeren, jf. SEA-vejledningen pkt. 3.b.
Overdragelse af ejerskabet af fællesområderne i Lerchesgade til Bygningsstyrelsen vurderes imid-
lertid at være i tråd med SEA-ordningens overordnede formål om, at i videst muligt omfang at
understøtte de statslige lejeres mulighed for løbende at tilpasse og optimere deres lokalebehov og
sikre incitament til ”en
høj fleksibilitet og udnyttelsesgrad",
jf. akt. 331 af 24. august 2000 ved
indførelsen af den statslige huslejeordning.
Ad 2)
Udvidelse af nuværende finansieringsmodel for administration af lejemål:
Den foreslåede
overdragelse af ejerskab finansieres ved at udvide ordningen ”lejers andel af drift”, der er en del af
SEA-ordningens standardkontrakter. Med ordningen betaler lejerne Bygningsstyrelsen for at admini-
strere og varetage opgaver, som er de statslige lejeres ansvar, gennem større udbud af ydelserne i
rammeaftaler.
Det er Bygningsstyrelsens forventning, at lejernes betaling for opgaven vil gøre op for de ressourcer,
som lejerne ellers ville have brugt på at løse opgaven selv.
Ad 3) Etablering af ny regnskabspraksis:
Ordningen kræver etablering af en ny regnskabspraksis
for indkøb og afskrivning på investeringer i omkostningsbaserede aktiver. Der er på nuværende tids-
punkt ikke lignende omkostningsbaserede aktiviteter på
§ 28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende
kontorbygninger mv.
Bygningsstyrelsen har i dialog med Økonomistyrelsen udarbejdet en regnskabs-
model i overensstemmelse med gældende regnskabsregler for omkostningsbaserede aktiver.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke 192 om indstilling vedr. hjemmelsmæssig håndtering af flerbrugerejendomme - Lerchesgade i Odense
2868436_0003.png
3
Totaludgift
Indførelse af modellen medfører, at Bygningsstyrelsens udgifter til projektet øges med 19,4 mio. kr.,
jf. tabel 1, da Bygningsstyrelsen gennem statens likviditetsordning afholder udgifter til investeringer
i inventar, IT, særindretninger/-installationer til fællesområderne.
Bygningsstyrelsen har tidligere med tiltrædelsen af akt. 69 af d. 2. december 2021 vedr. gennemfø-
relsen af et statsligt kontorknudepunkt på Lerchesgade i Odense fået adgang til at fravige fra SEA
pkt. 3.b og påtaget sig ansvaret for at finansiere en række særinstallationer (kommunikationsudstyr,
sikringsanlæg og IT-installationer) via statens likviditetsordning for ca. 11,0 mio. kr. (2021-priser) og
lade denne investering modsvares af efterfølgende tillægsleje, svarende til 13,5 mio. kr. i 2024-priser,
jf. tabel 1.
Dermed blev en lignende løsning allerede accepteret i forbindelse med tiltrædelsen af
akt. 69 i forhold til adgangskort, kantinemaskiner mv. Løsningen i nærværende aktstykke udgør såle-
des en udvidelse af den allerede tiltrådte løsning samt justering af den regnskabsmæssige håndtering
og efterfølgende finansiering. Udvidelsen medfører udgifter for 19,4 mio. kr.
Dermed finansieres omkostningerne til de indledende investeringer via statens likviditetsordning og
aktiveres efter gældende regler.
Derudover vil der være omkostninger på 2-3 mio. kr. til brug for indkøb af løsøre og rådgivnings-
ydelser, som finansieres af lejerne iht. den forholdsmæssige andel af arealerne.
Tabel 1: Forventede investeringer vedr. bestykning af fællesområderne for Lerchesgade, mio. kr.
(2024-priser)
Udgifter
Udvidelse af projektøkonomien
19,4
Heraf borde og stole i fællesområderne
2,1
Heraf kantine
1,0
Heraf fælles møderum, reception og øvrige fællesområder
0,4
Heraf videokonferenceudstyr
6,5
Heraf mødebooking, -skærme og switches
4,3
Heraf uforudsete udgifter, 10 pct.
2,8
Heraf ikke-aktiverbare omkostninger (rådgiverydelser, mindre løsøre mv.)
2,4
Økonomi, jf. akt. 69 af. 2. december 2021
13,5
I alt investeringer via statens likviditetsordning
30,5
I alt
32,9
Finansieringen af investeringen opkræves hos lejerne i Lerchesgade via kvartalsvise acontobetalinger
over driftsregnskabet, med årlige justeringer og tilpasninger. De årlige driftsomkostninger for model-
len forventes i Lerchesgade at udgøre ca. 8,3 mio. kr., jf.
tabel 2.
Tabel 2: Estimerede årlige omkostninger for lejerne, mio. kr. (2024-priser)
Administrationsbidrag til Bygningsstyrelsen
Indvendigt vedligehold og løbende indkøb
Drift af IT
Afskrivninger og renter af aktiverne samt reinvesteringer
I alt
Udgifter
2,0
0,3
1,0
5,0
8,3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke 192 om indstilling vedr. hjemmelsmæssig håndtering af flerbrugerejendomme - Lerchesgade i Odense
2868436_0004.png
4
Samlet udvides den vedtagne projektøkonomi på Lerchesgade, jf. akt. 69 af d. 2. dec. 2021 på 974,7
mio. kr. (2024-priser) således med 19,4 mio. kr. (2024-priser), hvis modellen tiltrædes.
c.
Dispositionen forelægges mhp. at Bygningsstyrelsen kan afvige fra de nærmere retningslinjer, der
følger af budgetvejledningens pkt. 2.7.4 angående den statslige ejendomsvirksomhed og implemen-
tere den foreslåede ordning hurtigst muligt, og inden d. 24. maj 2024, hvor kommende lejere
i kontorknudepunktet præsenteres for IT-bestykningen af fællesområderne og for den tilhørende
økonomi.
Under henvisning til ovenstående anmoder Transportministeriet om Finansudvalgets tilslutning til
at afvige fra de nærmere retningslinjer, der følger af budgetvejledningens pkt. 2.7.4 angående den
statslige ejendomsvirksomhed, herunder SEA-vejledningens pkt. 3.b, hvormed Bygningsstyrelsen
som led i en forsøgsordning kan købe, drifte og vedligeholde inventar, særinstallationer og –indret-
ninger i fællesområderne i det nye kontorknudepunkt på Lerchesgade i Odense og opkræve de
statslige institutioner de afledte omkostninger som en udvidelse af de eksisterende acontobetalinger
til driftsregnskabet.
Aktiverbare investeringer finansieres via statens likviditetsordning og afskrives efter gældende reg-
ler. Forslaget øger den samlede økonomiske ramme for Lerchesgadeprojektet med 19,4 mio. kr.
(2024-priser), der finansieres på § 28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger mv.
(Statsvirksomhed)
gennem statens likviditetsordning.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
København, den 15. maj 2024
Thomas Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.