Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2767626_0001.png
Uopmærksomhed
i alvorlige trafikulykker
Tværanalyse
2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0002.png
Kort om Havarikommissionens metode
Havarikommissionens dybdeanalyser giver et nærmere indblik i, hvorfor
trafikulykker sker. Undersøgelserne gennemføres i et tværfagligt samar-
bejde mellem vejingeniør, psykolog, bilinspektør, politi og læge. Som bag-
grund for analyserne gennemføres en omfattende indsamling af data og
informationer. Bl.a. undersøges de implicerede køretøjer, ulykkesstedet
besigtiges, og der gennemføres interviews med de parter, som var invol-
verede i ulykken, og med de vidner, som så ulykken. Der suppleres med
materiale fra politi, bilinspektører, vejmyndigheder, hospitaler og retsmedicin-
ske institutter. Analysen af de enkelte ulykker munder blandt andet ud i, at der
udpeges ulykkes-, skades- og bagvedliggende faktorer:
Ulykkesfaktor
En ulykkesfaktor har afgørende betydning for, at en ulykke sker. Der er ofte
flere ulykkesfaktorer, som medvirker til en ulykke. F.eks. kan både for høj ha-
stighed og utilstrækkelig orientering have afgørende betydning for, at en ulyk-
ke sker.
Skadesfaktor
En skadesfaktor forværrer personskaderne, men har ikke betydning for, om
ulykken sker. F.eks. kan manglende selebrug forværre personskaderne bety-
deligt, men selebrugen er uden betydning for ulykkens opståen.
Bagvedliggende faktor
En bagvedliggende faktor forklarer eller uddyber en ulykkesfaktor. Den har
ikke – som en ulykkesfaktor – afgørende betydning for, at ulykken sker.
På baggrund af ulykkesanalyserne formulerer Havarikommissionen anbe-
falinger til, hvad der kan gøres for at forebygge lignende ulykker.
Se mere om Havarikommissionens metode på havarikommission.dk
Titel:
Udgivet:
Fotos:
Layout og tryk:
Copyright:
ISSN:
ISBN:
Frontalkollisioner
2023
Christoffer Askman
Vejdirektoratet / Strandbygaard
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
1602-5679
978-87-91458-55-2
Net-ISSN:
Net-ISBN:
1602-5687
978-87-91458-56-9
Alle fotos er modelfotos og ikke fra konkrete ulykker.
Eftertryk i uddrag tilladt med kildeangivelse.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0003.png
Uopmærksomhed
i alvorlige trafikulykker
Tværanalyse
2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0004.png
4
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0005.png
Indhold
Forord ..................................................................................................................................... 7
Tre slags uopmærksomhed ................................................................................................. 10
Uopmærksomhed ses hos alle slags trafikanter .............................................................. 13
Uopmærksomhed i ukomplicerede trafiksituationer ....................................................... 14
Uopmærksomme bilister i opmærksomhedskrævende trafiksituationer...................... 16
Mange slags distraktorer .................................................................................................... 18
Uopmærksomhed ved træthed ......................................................................................... 20
Distraktion hos børn og unge ............................................................................................22
Uopmærksomhed hos ældre trafikanter ...........................................................................24
Uopmærksomhed i ulykker ved erhvervskørsel................................................................26
Anbefalinger .........................................................................................................................28
Bilag:
Samfundsøkonomi ...............................................................................................................32
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0006.png
6
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0007.png
Forord
Baggrunden
for denne undersøgelse er, at mange trafikulykker relaterer sig til
uopmærksomhed hos trafikanter. Det viser sig i Havarikommissionens ulykkes-
analyser, og det fremhæves igen og igen i mange både danske og internationale
undersøgelser.
Formålet
med rapporten er at samle og dele den viden om uopmærksomhed,
som Havarikommissionen har opnået igennem analyser af alvorlige ulykker, hvor
uopmærksomhed var en medvirkende ulykkesårsag.
I rapporten nuanceres, konkretiseres og eksemplificeres uopmærksomhed hos
trafikanter i de undersøgte trafikulykker. Uopmærksomhed i trafikken kan op-
træde på mange forskellige måder, hos alle typer trafikanter, i mange forskellige
situationer og af mange forskellige årsager.
Rapporten er baseret på
viden fra Havarikommissionens seneste 12 temaanalyser,
hvor i alt 321 ulykker er analyseret. I 119 af disse ulykker er det vurderet, at uopmærk-
somhed hos en eller flere af de involverede trafikanter medvirkede til ulykken.
Sidst i rapporten præsenteres en bred vifte af
tiltag, der kan forebygge
ulykker
med uopmærksomhed.
Tak til alle, som har bidraget til Havarikommissionens undersøgelser.
Vi håber, at denne tværanalyse kan bidrage til at nuancere debatten om uop-
mærksomhed og give nye input til, hvordan trafikulykker med uopmærksomhed
kan forebygges.
Rikke Rysgaard
Formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0008.png
Fokus og metode i Havarikommissionens dybdeanalyser
I dybdeanalyserne har Havarikommissionen fokus på samspillet mellem tra-
fikant, vej, omgivelser og køretøj. Som et vigtigt analyseresultat udpeges de
forhold, der medvirkede til, at ulykken skete. Hvilken rolle spillede f.eks. køre-
tøjerne, vejens udformning, vejr, føre og lysforhold? Og hvilken rolle spillede
de enkelte trafikanter og den hastighed, de kørte med? Ofte er der ikke bare
en enkelt årsag til, at en ulykke sker, og ofte bidrager flere trafikanter til den
enkelte ulykke. I denne rapport er der fokus på trafikanternes rolle i ulykkerne
og specifikt på, hvordan deres uopmærksomhed medvirkede til, at ulykkerne
skete. Men i mange tilfælde var der også andre forhold, der medvirkede.
Havarikommissionens viden om trafikanternes rolle i ulykkerne og deres even-
tuelle uopmærksomhed bygger blandt andet på de interviews, som kommis-
sionens psykolog gennemfører med de implicerede trafikanter. Også vidner
til ulykkerne interviewes. Kommissionens rekonstruktioner af ulykkerne og
herunder de konkrete tidsforløb frem til kollisionerne kan dokumentere, at tra-
fikanterne har overset informationer, som var synlige i længere tid. Desuden
kan fund på ulykkesstederne og i køretøjerne – f.eks. placeringen af en mobil-
telefon eller en væltet kaffekop – indikere uopmærksomhed/distraktion.
På havarikommission.dk er der flere oplysninger om Havarikommissionens
undersøgelsesmetode.
I rapporten er beskrevet en række eksempler på ulykker. Disse ulykker er fiktive,
og hver især baseret på træk fra flere undersøgte ulykker. For yderligere at sløre
specifikke forhold vedrørende de konkrete ulykker er det valgt generelt at bruge
stedordet ”han” om trafikanterne. Der er dog i enkelte tilfælde brugt ”hun” i ulyk-
keseksemplerne for variationens skyld.
8
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0009.png
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0010.png
Tre slags uopmærksomhed
Havarikommissionens definition af uopmærksomhed omfatter tre hovedtyper af
uopmærksomhed, som har medvirket til, at en ulykke er sket: For lavt opmærk-
somhedsniveau, uopmærksomhed grundet distraktion og manglende fokus på
det rette i trafikken.
For lavt opmærksomhedsniveau
Trafikanter er mennesker, og mennesker har en begrænset mængde mentale res-
sourcer, som de ubevidst sparer på. Trafikanter bruger derfor kun den mængde
ressourcer, som de vurderer, er tilstrækkelige i en given trafiksituation.
Deres forventninger til, hvor krævende en trafiksituation vil være, er derfor
meget væsentlige for, hvor meget fokus de retter mod situationen, og dermed
hvor meget mental energi de anvender. I nogle situationer kan de have et for
lavt opmærksomhedsniveau i forhold til, hvad situationen viser sig at kræve.
Trafikanter kan f.eks. sidde og falde i staver, fordi de giver sig selv lov at slappe
af og være mindre koncentrerede, hvis de ikke forventer, at det vil være risikabelt
i situationen.
Trafikanter kan også på et givent tidspunkt have begrænsede mentale res-
sourcer til rådighed f.eks. på grund af træthed, hvilket gør dem yderligere ud-
satte for at have et for lavt opmærksomhedsniveau.
Uopmærksomhed grundet distraktion
Uopmærksomhed kan hænge sammen med, at en trafikant er distraheret.
Det betyder, at trafikanten er optaget af noget, som ikke har med trafikken at
gøre, i stedet for at have sin opmærksomhed på trafiksituationen omkring sig.
Distraktion kan i nogle tilfælde være et aktivt valg, mens det i andre tilfælde er
noget, der sker uforvarende, fordi føreren reagerer spontant på en distraktor.
Det kan f.eks. være noget i bilen – at føreren modtager et opkald, skriver på
mobiltelefonen eller taler med en passager. Eller det kan være, at noget i omgi-
velserne pludselig tiltrækker sig førerens opmærksomhed, f.eks. en bekendt, der
går i vejsiden, eller en rovfugl i luften.
10
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0011.png
Manglende fokus på det rette i trafikken
Endelig er der situationer, hvor en fører ikke fordeler sin opmærksomhed
korrekt eller ikke har kapacitet til at overskue hele trafiksituationen, og hvor
føreren derfor ikke fokuserer tilstrækkeligt på de forhold, som har afgørende
betydning i trafiksituationen.
Føreren har altså sit fokus på trafiksituationen, men er kun fokuseret på nogle
ting og overser derfor andre ting.
Føreren kan f.eks. rette hele sin opmærksomhed imod at gennemføre et
skarpt sving og er derfor ikke opmærksom på en fodgænger. Eller føreren
retter hele sin opmærksomhed mod trafikken fra den ene side i et kryds og
er derfor ikke opmærksom på trafikken fra den anden side.
Uopmærksomhed i forbindelse med andre tilstande
Trafikanters opmærksomhed kan påvirkes af andre tilstande – f.eks. hvis de er
påvirkede af alkohol eller andre stoffer, eller er fysisk eller psykisk syge. I tilfælde
af, at dette har medvirket til en ulykke, defineres det dog ikke af Havarikommis-
sionen som uopmærksomhed, men i stedet som den respektive underliggende
tilstand, som var det, der primært medvirkede til ulykken.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0012.png
12
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0013.png
Uopmærksomhed ses hos alle
slags trafikanter - eksempler
Fodgænger
En motionsløber løber i siden af
vejen i udkanten af byen. Løberen
er i sin egen verden og nyder at
lade benene tage over og høre mu-
sik i sine høretelefoner. Han skal
over på den anden side af vejen
og tænker ikke på at se sig for. Da
han skrår ud på vejen kommer en
bil bagfra, og den påkører løberen.
Motorcyklist
En motorcyklist nærmer sig en
forankørende bil på landevejen.
Han vil gerne overhale og træk-
ker ud mod vejmidten. Han foku-
serer på, om der er modkørende,
og opdager ikke, at bilen foran
ham blinker til venstre. Motor-
cyklisten påbegynder overhalin-
gen og kører ind i siden på den
svingende bil.
Cyklist
En cyklist vil svinge til venstre
over vejen. Der kommer en bil i
den modgående vognbane. Cykli-
sten retter al opmærksomhed mod
bilen og glemmer at se bagud. Så
snart bilen er passeret, svinger
han. Cyklisten bliver ramt af en bil
fra den anden retning.
Buschauffør
En buschauffør skal snart holde
ind ved busstoppestedet. Han
hører en mærkelig lyd inde i bus-
sen og kigger i spejlet for at finde
ud af, hvad det er. Bussen kører
op bag i den forankørende bil.
Varebilsfører
Knallertkører
En knallertkører kører bagved sin
kammerat og har fuldt fokus på at
følge med. Pludselig svinger vejen
ret skarpt. Han kan ikke komme
tilstrækkeligt langt ned i fart til at
kunne følge svinget. Han bremser
hårdt og vælter.
En varebilsfører kører på motor-
vejen. Han lader tankerne flyve
og opdager ikke, at der kommer
stadig flere bremselys forude.
Han kører op bag i den forankø-
rende.
Lastbilchauffør
En lastbilchauffør er lidt sent på
Personbilsfører
En personbilsfører kører på en
næsten lige landevejsstrækning.
Han retter blikket mod sin telefon
for at tjekke en besked. I løbet af
et øjeblik er han ovre i den mod-
gående vognbane og kolliderer
med en modkørende.
den. Han skal dreje til venstre
ned ad en smal sidegade og kon-
centrerer sig om den vanskelige
svingmanøvre. Han afventer pas-
sage af en modkørende cyklist og
svinger derpå. Lastbilen rammer
en fodgænger, der krydser den
vej, han skal svinge ind på.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0014.png
Uopmærksomhed i
ukomplicerede trafiksituationer
I ukomplicerede trafiksituationer som f.eks. en lang lige strækning med begrænset
trafik får man som trafikant kun få nye indtryk. Man skal kun foretage ganske få
aktive handlinger og revurderinger af situationen, og udviklingen i vejforløbet og tra-
fikken kan synes forudsigeligt.
Trafikanten kan som følge heraf begynde at kede sig, slappe mere af og nedsætte sit
opmærksomhedsniveau, i nogle tilfælde for meget. Måske vurderer trafikanten, at
det kan gå an f.eks. lige at kigge på sin telefon.
En del ulykker viser dog, at det kan få alvorlige konsekvenser, når trafikanter har for
lidt opmærksomhed på kørslen, også i ukomplicerede trafiksituationer.
Uopmærksomhed i frontalkollisioner
I temaundersøgelsen om frontalkollisioner var der mange tilfælde, hvor førere på
grund af uopmærksomhed på en relativt ukompliceret landevejsstrækning lige
så langsomt kom til at køre over i de modkørendes vognbane.
Ulykkerne skete dels i svage højrekurver, hvor føreren blot fortsatte med at køre
ligeud, dels på lige veje, hvor f.eks. små ujævnheder i vejen eller sidevind fik bilen
til at ændre retning, hvilket føreren ikke opdagede.
Uopmærksomheden skyldtes i en del tilfælde brug af telefon, GPS og lignende.
I andre tilfælde var der ikke konkrete indikationer på distraktion, eller der var
forhold, som talte imod, at føreren var distraheret. Disse førere var sandsynligvis
faldet i staver.
I en del tilfælde var der indikationer på let træthed hos førerne, hvilket kan have
medvirket til, at førerne nemmere faldt i staver eller lod sig distrahere.
14
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0015.png
Uopmærksomhed hos varebilsførere
I temaundersøgelsen om varebilsulykker var der mange bagendekollisioner, hvor
varebilsførerne kørte op bagi et køretøj, der holdt stille eller kørte med nedsat
hastighed.
Ulykkerne skete især på motorvejsstrækninger, som generelt er en meget sikker
vejtype, men som er udformet, så trafikantens opgaver er relativt ukomplicerede og
forudsigelige, for på den måde at muliggøre kørsel med høj hastighed.
Varebilsførerne overså tydelige tegn foran sig, som viste, at der var kø eller lignende,
f.eks. bremselys eller havariblink. I de fleste tilfælde var disse tegn synlige i så lang
tid som 10-20 sekunder inden kollisionen. Varebilsførerne ville således have haft ri-
gelig tid til at reagere, hvis de havde været tilstrækkeligt opmærksomme på trafikken
forude.
Også her var der både eksempler på, at førerne lod sig distrahere, og eksempler, som
nærmere tydede på, at deres opmærksomhedsniveau var nedsat.
I nogle tilfælde kan træthed have haft en betydning for den nedsatte opmærksom-
hed hos føreren.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0016.png
Uopmærksomme bilister i
opmærksomhedskrævende
trafiksituationer
Nogle trafiksituationer kræver meget af trafikanternes opmærksomhed.
F.eks. skal en bilist ved svingning i et kryds være fokuseret og holde øje i flere
retninger efter både biler, fodgængere og cyklister, og desuden time sin frem-
kørsel og manøvrere bilen under svingningen. Bilisten skal således dele sin
opmærksomhed, være fokuseret og tænke og handle hurtigt. Hvis han ikke
har fuld opmærksomhed eller ikke fordeler sin opmærksomhed rigtigt, kan
han nemt overse noget. I det følgende gives eksempler med uopmærksomme
bilister i komplicerede trafiksituationer. Andre trafikanttyper kan også være
uopmærksomme i sådanne situationer.
Andet i trafikken tager opmærksomheden
En bilist skal svinge til venstre i et T-kryds i landzone. Der holder en bil og blinker
mod venstre ved vigelinjen på den vej, han skal dreje ind på. Bilisten bliver så
optaget af at holde øje med, om den anden bilist vil overholde sin vigepligt, at
han svinger uden at opdage en modkørende motorcykel.
Andre trafikanter foretager en uventet manøvre
En bilist er på vej lige over i et stort kryds i byzone. Da der er grønt for ham, kører
han lige over uden at orientere sig og fortsætter frem uden at være opmærksom
på en fodgænger, der uventet krydser vejen fra hans venstre side.
Dårlig oversigt
En bilist skal lige over i et kryds med ubetinget vigepligt. Mod højre er der en
kurve, så det er svært at se, om der kommer nogen. Han bliver så optaget af
at kigge efter trafikken fra denne side, at han ved en forhastet orientering mod
venstre overser en varebil og kører ud foran denne.
16
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0017.png
Føreren bliver distraheret
Bilisten holder for venstresving og får i det samme øje på et familiemedlem
inde på fortovet. Bilisten vinker og sætter i det samme i gang uden at få øje på
en modkørende cyklist.
Travlhed
I et lysreguleret kryds holder en bilist for den modkørende trafik og skal svinge til
venstre. Da lyset skifter for de modkørende, skynder bilisten sig at sætte i gang.
Hun opdager ikke, at et barn i det samme løber ud i den fodgængerovergang,
som hun skal krydse ind over.
Vanskelig manøvre
En bilist skal bakke ud fra en parkeringsbås, på en p-plads, hvor pladsen er me-
get trang. Han orienterer sig i spejlene efter, hvordan han kan undgå at ramme
de andre biler, og ser ikke en fodgænger, som pludselig dukker op bag ham.
Følger ”blindt” efter andre trafikanter
eller følger ”blindt” lyssignalet
Bilisten holder for rødt som nummer 2 i et lysreguleret kryds. Da lyset skifter til
grønt, sætter bilisten umiddelbart i gang og følger efter bilen foran og opdager
ikke en krydsende cyklist, som højst sandsynligt er cyklet over for rødt.
Føreren er i færd med at finde vej
En bilist kører i et ukendt område og er i tvivl om, hvilket ben i rundkørslen hun
skal ud af. Hun holder øje med skiltene og ser ikke cyklisten, førend hun, da hun
har fundet den rette vej, drejer ud af rundkørslen.
Højresving i lastbil er særligt opmærksomhedskrævende
For chaufføren er et højresving en meget opmærksomhedskrævende manøvre: Det
direkte udsyn fra lastbilens ruder er reduceret i forhold til en personbil. Chaufføren
skal orientere sig i flere forskellige spejle og måske også skærme. Selve svingmanøv-
ren med det store køretøj er nogle gange en udfordring i sig selv, f.eks. hvis plads-
forholdene er begrænsede. I nogle tilfælde kan det medvirke til, at chaufføren når
grænsen for, hvor mange informationer, der kan bearbejdes på én gang, og det
kan være med til at forklare, at han f.eks. overser en cyklist. I de højresvingsulyk-
ker, Havarikommissionen har undersøgt, medvirkede ofte flere andre forhold til
ulykkerne. F.eks. distraktion af GPS eller mad/drikke, travlhed/hastværk eller util-
strækkelig orientering på vej frem mod krydset.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0018.png
Mange slags distraktorer
Havarikommissionen har i de analyserede ulykker fundet eksempler på mange for-
skellige distraktorer, som medvirkede til ulykkerne. Bilister blev f.eks. distraheret
af noget inde i bilen eller noget uden for bilen. Nogle trafikanter valgte at lade sig
distrahere, mens distraktionen for andre bare skete, fordi deres opmærksomhed
blev tiltrukket af noget andet end kørselsopgaven.
Distraktion er set hos alle slags trafikanter – fodgængere, cyklister, bilister m.v.
Typer af distraktion
Visuel distraktion
– når trafikanten ser væk fra trafikken, forstyrrer det indhentningen af visuel
information.
Motorisk distraktion
– når trafikanten mærker noget, som ikke er relevant for færdslen i trafikken, f.eks.
hvis han holder en kaffekop i hånden, bliver hans evne til at manøvrere forstyrret.
Auditiv distraktion
– når trafikanten lytter efter noget andet end trafikken, vil det påvirke hans evne
til at lytte efter trafikrelevant information.
Kognitiv distraktion
– når trafikantens tanker er et andet sted end på trafikken, vil det forstyrre
trafikantens indhentning og bearbejdning af information samt beslutnings-
tagning i trafikken.
En konkret distraktor vil ofte indeholde flere typer af distraktion. En samtale i
håndholdt mobiltelefon vil f.eks. indeholde både motorisk, auditiv og kognitiv
distraktion.
18
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige
trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0019.png
Social distraktion
I ulykkerne var der mange eksempler på forskellige former for social distraktion.
Det var f.eks. børn, der gik eller løb sammen med andre børn, og unge, der kørte om
kap. Der var også voksne, som f.eks. på cykel eller knallert bare fulgte efter deres
familie eller venner uden selv at have opmærksomhed på kørslen som en slags
lemmingeeffekt. Andre var afledt af deres passagerer eller af dyr i bilen, eller af at
de fulgtes med eller så nogen, de kendte, på vejen, og eventuelt vinkede til dem.
Teknologibaseret distraktion
Der var en del eksempler på distraktion fra forskellig teknologi. F.eks. fra
mobiltelefoner, som trafikanterne talte i eller hørte høj musik, læste eller så
YouTube på, eller som de var i færd med at skrive beskeder eller vælge musik
på. Og eksempler på fast installerede GPS'er, som trafikanterne kiggede på,
eller radio- og musikanlæg, som de hørte musik eller i nogle tilfælde skiftede
kanal på. Der var også et eksempel på, at notifikationer på et Smart-ur fangede
trafikantens opmærksomhed.
Øvrig distraktion
Der var også eksempler på, at trafikanten var i færd med at spise mad, ledte
og rakte ud efter noget, kiggede efter noget uvedkommende i omgivelserne,
koncentrerede sig om at prøve at finde vej eller havde
sine tanker stærkt optaget af noget andet end kørslen.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0020.png
Uopmærksomhed
ved træthed
Sammenhæng mellem
træthed og uopmærksomhed
Træthed kan komme af mange ting. Det kan f.eks. skyldes søvn-
mangel, dårlig søvnkvalitet eller sløvende medicin, eller det kan
opstå nogen tid efter et sukkerholdigt måltid. Også mangel på
stimulation kan fremprovokere træthed, og træthed kan derfor
øges ved kørsel i enkle og monotone trafiksituationer, hvor der
er få indtryk, føreren skal forholde sig aktivt til.
Når en trafikant er træt, indhenter og bearbejder han ikke infor-
mationer i samme omfang som normalt. Det bliver sværere at
koncentrere sig og holde opmærksomheden på trafikken, også
på kortere ture.
Der vil være glidende overgange i opmærksomheds- og
bevidsthedstilstanden, som er konstant fluktuerende, og
han får en større tendens til at falde i staver og kan i nogle
tilfælde blive helt mentalt fraværende og falde i søvn enten
ganske kortvarigt eller i længere tid.
Nogle trafikanter kan i et forsøg på at holde deres op-
mærksomhedsniveau oppe og holde sig vågne begynde at
foretage sig andre ting under kørslen.
20
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0021.png
Ældre mand udkørt
En ældre mand har været på en heldagstur med sin kone og nogle
venner. De har gået lange ture i skoven og har fået godt med mad.
Sidst på eftermiddagen kører de ad landevejen hjemad. Manden
føler sig noget udkørt, men de skal jo hjem, og det er som altid
ham, der er chauffør. Hans kone sætter sig til at sove på passager-
sædet. Føreren tænker på dagens begivenheder med vennerne
og falder også lidt i staver. Han opdager ikke, at den forankøren-
de bremser, og kører op bagi den forankørende bil.
Ung mand med søvnunderskud
En ung mand har i en længere periode sovet for lidt og opbygget
et søvnunderskud. Denne morgen står han op ganske kort tid,
før han skal afsted og sætter sig søvndrukken ud i bilen uden at
have fået gang i kroppen eller fået morgenmad. Under kørslen
mærker han, at han begynder at falde lidt hen, og én gang kom-
mer han til at køre lidt ud i rabatten. Han retter op, men lidt efter
falder hans opmærksomhed igen. Han gnider sig i øjnene, netop
som han kører ind i en svag højrekurve, og han får ikke fulgt
kurven, men kører ind over vejmidten og over i den modgående
vognbane, hvor han kolliderer med en modkørende.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0022.png
Distraktion hos børn og unge
Børn som fodgængere
I temaundersøgelsen af ulykker med fodgængere indgik en del ulykker med børn.
I flere af disse ulykker medvirkede børnenes optagethed af de kammerater, de
fulgtes med, til at tage deres opmærksomhed væk fra trafiksituationen. De
orienterede sig derfor ikke, inden de ville krydse en vej, og blev ramt af en bil.
Unge knallertkørere
I temaundersøgelsen af knallertulykker fandt Havarikommissionen, at nogle
unge knallertførere lod sig distrahere under kørslen. De blev optaget af per-
soner i deres omgivelser eller af kommunikation på mobiltelefonen. Den mang-
lende opmærksomhed på deres omgivelser medførte f.eks., at de påkørte en
fast genstand i siden af vejen eller overså, at en forankørende bremsede ned.
Unge i frontalkollisioner
I temaundersøgelsen af frontalkollisioner var der en del yngre bilister, som
var distraherede af eksempelvis mobiltelefoner. Dette bevirkede, at de ikke
opdagede, at de kørte ind over vejmidten og kolliderede med en modkørende.
Forhold, der bidrager til distraktion
og uopmærksomhed hos børn og unge
• Børn og unge har mindre kontrol over deres impulser, herunder at lade sig di-
strahere.
• De har mindre erfaring med at risikovurdere som trafikanter. Herunder også
at vurdere risikoen ved at have opmærksomheden på distraherende aktiviteter.
• Børn under ca. 12 år har en mindre udviklet evne til at forestille sig ting, som de
ikke kan se. Herunder at forudse mulige faremomenter i trafikken.
• Op til ca. 14 år har de endvidere en begrænset simultan kapacitet, dvs. en be-
grænset evne til at bearbejde flere sanseindtryk og informationer samtidig. De
kan derfor nemmere overse noget.
• Sociale fællesskaber er særligt vigtige for børn og unge mennesker, og de er
i høj grad optagede af deres jævnaldrende. Dette gør dem særligt udsatte for
at rette opmærksomheden væk fra trafikken, når de f.eks. følges med jævn-
aldrende.
• Unge har ofte en nærmest konstant online kommunikation med deres kamme-
rater og er derfor udsatte i forhold til distraktion fra deres mobiltelefon.
22
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0023.png
Børn løber om kap
En 8-årig dreng løber om kap med sine
venner. Han er lige ved at overhale den for-
reste. Da de kommer til et vejkryds, stand-
ser vennerne ved kantstenen. Men dren-
gen fortsætter lige ud på vejen, hvor der i
det samme kommer en bil fra venstre.
Ung bilist tjekker mobiltelefonen
En ung bilist kører på en lige strækning på
landevej. Telefonen bipper. Der er kommet
en ny besked. Han tjekker lige, hvad det er.
Imens bevæger hans bil sig over i modsat
vognbane, hvor der kommer en modkørende.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0024.png
Uopmærksomhed
hos ældre trafikanter
Ældre i krydsulykker
I temaundersøgelsen om ældre bilister var der en del ulykker, som efter al
sandsynlighed havde sammenhæng med de ældre føreres nedsatte simultane
kapacitet, det vil sige deres nedsatte evne til at bearbejde og udføre flere ting
samtidig.
Ulykkerne skete i kryds, hvor den ældre fører havde vigepligt. Den ældre fører
overså en trafikant fra den ene side af krydset og kørte frem, selvom der ikke var
fri bane. Analyserne viser, at der gik for lang tid, fra den ældre havde orienteret
sig, til han kørte frem i krydset, så trafiksituationen havde nået at ændre sig.
En del af de ældre var dog også præget af f.eks. træthed eller stress, så de af den
grund havde færre mentale ressourcer at trække på.
Tidspresset
ældre fører i kryds
En ældre bilist er på vej hjem fra
frokost hos nogle venner. Han er
lidt presset på tid, for han skal nå
på apoteket inden lukketid. Han når
frem til krydset ved hovedvejen og
standser ved hajtænderne.
Der er frit fra højre, men han ser, at
der kommer en bil fra venstre. Da
bilen er passeret, finder han kob-
lingspunktet, træder på speederen
og svinger ind over vejen. Han er
ikke opmærksom på bilen, der kom-
mer fra højre, før han bliver ramt.
24
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0025.png
Svært for ældre
at have opmærksomhed
på flere ting samtidig
Trafikanter i alle aldersgrupper kan nå
grænsen for, hvor mange informationer
de kan bearbejde samtidig, og hvor
mange ting de kan udføre på én gang.
Men ældre trafikanter er mere udsatte
for, at det sker, fordi de ofte får sværere
ved at have opmærksomhed på flere ting
på samme tid. I kryds kan det betyde, at
føreren er længere tid om at orientere
sig og sætte i gang, fordi føreren ud-
fører de forskellige handlinger serielt,
dvs. én ad gangen, i stedet for parallelt
eller simultant. Derved bliver der færre
elementer, føreren skal forholde sig til
på en gang. Til gengæld kan trafikbille-
det nå at ændre sig, fra orienteringen er
sket og til fremkørslen.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0026.png
Uopmærksomhed
i ulykker ved erhvervskørsel
Tre temaundersøgelser med arbejdskørsel
Havarikommissionen har i tre temaundersøgelser specifikt undersøgt ulykker,
som skete i forbindelse med erhvervskørsel: Lastbilulykker (2016), Traktorulyk-
ker (2017) og Varebilsulykker (2022).
Uopmærksomhed hos de førere, der kørte arbejdskørsel, medvirkede i flere til-
fælde til ulykkerne. Uopmærksomheden hang i en nogle tilfælde sammen med
forhold, som var relateret til arbejdssituationen.
I andre ulykker var førerne, der kørte arbejdskørsel, uopmærksomme af ikke ar-
bejdsrelaterede grunde. F.eks. var de distraherede af privat telefon- eller info-
tainmentbrug.
Eksempler på arbejdsmæssige forhold
af betydning for førernes uopmærksomhed:
• Manøvrering af stort køretøj og orientering med begrænset direkte udsyn
gennem ruderne:
Dette krævede en stor del af lastbilførernes opmærksom-
hed f.eks. i tilfælde med snævre pladsforhold eller vendemanøvrer. Det betød,
at de overså en anden trafikant.
• Uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsdagen:
Lange arbejdsdage, få
pauser, meget tidlige mødetider og lignende betød, at nogle førere var trætte,
og deres opmærksomhedsniveau derfor nedsat.
• Distraktion på grund af ruteplanlægning under kørslen:
Nogle førere tastede
i GPS- eller ordrestyringssystem under kørslen.
• Travlhed:
Nogle førere havde travlt med at nå arbejdsopgaverne og var derfor
ikke fuldt koncentrerede i orienteringssituationer.
• Fejl på køretøjet:
F.eks. betød fejl ved et gear, at føreren ikke kunne koncen-
trere sig fuldt i en orienteringssituation, og beskidte spejle gjorde en oriente-
ringssituation endnu mere kompleks.
26
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0027.png
Varebilsfører
tjekker opgaver
En varebilsfører er på vej til da-
gens første opgave og kører ad
motorvejen i firmabilen tidligt om
morgenen. Han er kommet lidt
sent afsted og prøver at få over-
blik over dagens opgaver i ordre-
styringssystemet. Han opdager
ikke tavlevognen, som forvarsler
om, at der er et akut vejarbejde
forude. Han når kun at bremse
kortvarigt, inden han påkører tav-
levognen med høj hastighed.
Lastbilchauffør
med lang arbejdsdag
På motorvejen kører en lastbil
med 85 km/t. Lastbilchaufføren
er træt efter sin sidste aflevering
og registrerer ikke, at det er en
særtransport med store beton-
elementer, der kører foran ham
med kun 60 km/t.
Lastbilchaufføren synker lidt ned i
sædet, og tænker på, hvad han skal
spise til aftensmad. Pludselig er be-
tonelementerne lige foran ham, og
han kan ikke nå at bremse.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0028.png
Anbefalinger
På de følgende sider præsenteres et udvalg af Havarikommissionens primære
anbefalinger rettet mod uopmærksomhed. Anbefalingerne tager udgangspunkt i
de undersøgte ulykker med uopmærksomhed og er tiltag, som kunne have fore-
bygget disse.
Havarikommissionens undersøgelser er dybdeanalyser og har fokus på udvalgte te-
maer. De er derfor ikke statistisk set repræsentative for alle ulykker, hvor uopmærk-
somhed er en medvirkende faktor. Der kan derfor være yderligere tiltag, som kan være
relevante i forebyggelsen af andre ulykker med uopmærksomhed end de undersøgte.
Hvis ulykker med uopmærksomhed skal forebygges, vil det kræve en kombination af
flere tiltag. F.eks. skal trafikanterne sørge for at holde fokus på trafikken, men hvis de
uforvarende bliver distraheret af noget i deres omgivelser, vil veje og køretøjer kunne
kompensere, hvis de er udformet til det.
Havarikommissionen anbefaler:
Kampagner og andre kommunikationsaktiviteter
med følgende budskaber:
• Hav fokus på kørslen hele tiden – også ved kørsel på en lang, lige strækning,
som kan opleves enkel og uden større udfordringer. Undgå at gøre noget, som
distraherer, f.eks. lede eller række ud efter noget, taste på telefon/GPS, pakke
mad ud, føre krævende samtaler eller vinke til nogen, du kender.
• I komplekse trafiksituationer i kryds anbefales det at orientere sig på vej frem
mod krydset, at tage sig tid til orienteringen inden fremkørsel og gennemføre
en eventuel svingmanøvre ved lav hastighed.
• Bak så kort som muligt, bak langsomt og orienter dig omhyggeligt. Bak ind i
en indkørsel eller på en p-plads, så du ikke skal bakke ud. Ved ankomsten til et
sted har man det bedste overblik over trafiksituationen.
• Reager på træthed. Ved udtalt og vedvarende træthed den dag, man skal køre,
anbefales anden transport eller som minimum en powernap undervejs. Ved
momentan træthed på kortere ture anbefales det at holde ind på en raste-
plads eller lignende og bevæge sig lidt.
• Tag ansvar som medpassager. Det anbefales, at passageren holder øje med, om
føreren er opmærksom, og griber ind ved tegn på uopmærksomhed og træthed.
• Børn skal i forbindelse med færdselsundervisning og lignende vejledes i, hvor-
dan man færdes sikkert med kammerater i trafikken. Børn og unge bør lægge
mobiltelefonen væk, når de færdes i trafikken.
• Ældre er som regel gode til at kompensere for de svækkelser, de oplever med
alderen, og undgår f.eks. de meget krævende trafiksituationer. Det anbefales,
at de bakkes op i dette gennem kommunikationsindsatser.
28
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0029.png
Fortsat politikontrol af uopmærksomhed
F.eks. kontrol af, om der bruges mobiltelefon eller infotainment under kørslen, og
om køre- og hviletiderne overholdes. Fortsat fokus på sanktioner, som har effekt.
Køretøjstekniske løsninger, der understøtter trafikanterne:
Havarikommissionen anbefaler førerstøttesystemer, som kan hjælpe førerne i
de kritiske situationer, der blandt andet opstår som følge af uopmærksomhed.
Da systemerne har begrænsninger og kan svigte, anbefales, at førerne gennem
kommunikationsindsatser advares mod at stole blindt på systemerne og opfor-
dres til at bevare fokus og fuld kontrol over kørslen. Desuden anbefales fortsat
udvikling og standardisering af systemerne.
Systemer med avanceret trætheds- og uopmærksomhedsovervågning
Systemer med avanceret trætheds- og uopmærksomhedsovervågning kan
f.eks. ved at overvåge førerens øjenbevægelser advare med lydsignaler m.v.,
hvis føreren falder i søvn eller er uopmærksom. Krav i nye biler fra juli 2026
(”Distraction Recognition/Prevention”).
Vognbaneassistent
En vognbaneassistent (”Emergency Lane Keeping System”) er et system, der
aktivt drejer rattet, når man utilsigtet er på vej til at køre ud over nogle linjer,
så bilen holder sig i vognbanen. Krav om dette i nye person- og varebiler fra
juli 2024.
Apps og udstyr, der begrænser ikke køreselsrelateret brug
af kommunikations- og infotainmentudstyr
Brug af og videreudvikling af f.eks. apps og udstyr, som forebygger uopmærksom-
hed, i forbindelse med telefon eller andet kommunikations- og infotainmentudstyr,
der ikke er relateret til kørslen. F.eks. ved helt at forhindre indgående opkald, beske-
der og brug af infotainment under kørslen, eller ved at brugen som minimum kan
foregå mere sikkert, f.eks. med håndfri betjening.
Adaptiv fartpilot
En adaptiv fartpilot hjælper føreren til at holde korrekt afstand til den forankørende,
så der er mindre risiko for, at der opstår farlige situationer. Bilen nedsætter hastig-
heden i god tid, når bilen indhenter langsomtkørende biler eller biler, der reducerer
hastigheden. En adaptiv fartpilot er også altid kombineret med Avanceret nød-
bremsesystem, der reagerer, hvis der sker pludselige ting foran bilen.
Avanceret nødbremsesystem
Et avanceret nødbremsesystem bremser automatisk bilen, så man i de fleste til-
fælde undgår påkørsel, hvis man ikke har opdaget, at man indhenter en anden bil
f.eks. i forbindelse med pludselige stop i trafikken. Havarikommissionen anbefa-
ler fortsat udvikling af systemerne, så de virker efter hensigten uanset hastighed,
vinkel/kørselsretning i forhold til modparten, og uanset om modparten er et mo-
torkøretøj, en cyklist eller en fodgænger.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0030.png
Kameraløsninger og sensorer
F.eks. til at hjælpe i forbindelse med bakning eller ved lastbilers højresving, så
føreren får en advarsel, hvis der er fodgængere bag bilen eller cyklister på højre
side. Eller sensorer, der advarer i forbindelse med vognbaneskift, hvis der er andre
bilister tæt på.
Udvikling af bilernes kollisionsegenskaber og passive sikkerhedsudstyr
Bilernes evne til at absorbere energi og modstå stor kraftpåvirkning ved kollisio-
ner har stor betydning for at mindske personskaderne. Det samme har airbags,
seler, selestrammer, selekraftbegrænser m.v. Der anbefales fortsat udvikling på
dette område.
Vejtekniske løsninger, der understøtter
trafikanterne eller kompenserer, hvis ulykken ikke kan undgås
Forbedringer af kryds
Der anbefales tiltag, som kan gøre orienteringssituationen mindre opmærksom-
hedskrævende og øge trafikanternes opmærksomhed på hinanden. F.eks. sepa-
rat cyklistsignal, afkortet cykelsti, fjernelse af rabat mellem cykelsti og kørebane
op til krydset, separate svingbaner, bedre belysning og forbedring af oversigten
på steder, hvor den er dårlig.
Rumleriller eventuelt i kombination med midterareal
Rumleriller i midten og/eller siden af vejen giver rumlen og støj i bilen og kan
derved øge førerens opmærksomhed, hvis denne er på vej over i modgående
vognbane eller er ved at køre af vejen. Et midterareal med en bredde på f.eks.
1 meter, og som afgrænses af vejafmærkning og rumleriller, vil yderligere give
føreren en mulighed for at nå at rette bilen op f.eks. i kurver.
Midterautoværn
Et midterautoværn kan fysisk forhindre, at en uopmærksom trafikant
uforvarende kører over i den modgående vognbane.
Sikre sidearealer
Ved at forbedre vejenes sidearealer kan man mindske ulykkes- og skades-
risikoen. Forbedringer kan være ulykkesforebyggende som at fylde grus i
rabatten for at undgå høje asfaltkanter, og beskære beplantning i kurver for
at sikre oversigt. Det kan også være skadesreducerende tiltag, som f.eks.
at udjævne grøfter og skråninger eller fjerne faste genstande tæt på vejen.
30
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0031.png
En aktiv trafiksikkerhedspolitik i virksomheder inden for trans-
port eller med firmakørsel
Virksomhederne/firmaerne anbefales at have en aktiv trafiksikkerhedspolitik,
som blandt andet retter sig mod uopmærksomhed. Det anbefales firmaerne,
at de:
• Motiverer medarbejderne til sikker kørsel ved løbende dialog.
• Tilrettelægger arbejdet, så der indgår pauser, så tidspres, lange arbejdsdage
og natarbejde så vidt muligt undgås, og så lastbilchauffører kan overholde
køre- og hviletidsreglerne.
• Sørger for, at førerne ikke får besked om arbejdsopgaver, rute og lignende
under kørslen, eller som minimum kan betjene systemerne håndfrit.
Fokus på nye kilder til uopmærksomhed
som følge af ny avanceret køretøjsteknologi
Systemer som f.eks. avanceret nødbremse, linjevogter og trætheds- og uopmærk-
somhedsovervågning vil sandsynligvis ændre på ulykkesbilledet de kommende år
og blandt andet forebygge mange ulykker med uopmærksomhed. Havarikommis-
sionen anbefaler, at det følges tæt, om systemerne samtidig genererer nye typer
ulykker, hvor førerne for eksempel distraheres af advarselstegn og -lyde fra de nye
systemer eller måske kører med for lavt opmærksomhedsniveau, fordi de regner
med, at bilen tager over.
Beslutning om implementering af anbefalingerne ligger hos de relevante aktører
og inkluderer sandsynligvis andre aspekter og eventuelle prioriteringer baseret
på forventet økonomi og effekt.
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0032.png
Samfundsøkonomiske
vurderinger af anbefalinger
Havarikommissionens anbefalinger videregives til de relevante aktører, som efterfølgende prioriterer, hvad
der skal implementeres. I henhold til Havarikommissionens kommissorium fra 2018 er der foretaget sam-
fundsøkonomiske vurderinger af anbefalingerne, hvor det har kunnet lade sig gøre.
Vejdirektoratet, som har udført vurderingerne for Havarikommissionen, benytter samfundsøkonomiske vur-
deringer til f.eks. at sammenligne (vej)projekter og/eller at vurdere et enkelt projekts samfundsøkonomiske
nytteværdi. Vurderingen kræver kendskab til anlægs- og driftsomkostninger på den ene side, og effekten af
det foreslåede tiltag og de transportøkonomiske enhedspriser på den anden side, forenklet set.
I den samfundsøkonomiske analyse af et projekt medtages principielt alle effekter af projektet. Dette er na-
turligvis ikke muligt i praksis, men man kommer så vidt muligt rundt om alle aspekter. For et infrastrukturan-
læg gælder dette:
Omkostninger til anlægget
Driftsøkonomiske konsekvenser
Brugergevinster
Eksterne effekter
Afgiftseffekter og forvridningstab
Samfundsøkonomiske vurderinger
Til de eksterne effekter hører luftforurening, støj, trafikulykker, CO2-udledning, trængsel og barriereeffekt. De
eksterne effekter er konverteret til markedspriser, og disse transportøkonomiske enhedspriser, eller nøgletal,
opdateres regelmæssigt af Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Visse omkostninger er beregnet pr kilo-
meter eller tid, og andre er beregnet pr enhed, fx kg CO2.
Enhedspriserne for trafikulykker bygger på undersøgelser af de omkostninger, som knytter sig til trafikulyk-
ker. Det drejer sig om:
Politi- og redningsomkostninger
Behandlingsomkostninger
Produktionstab pga. tabt/nedsat arbejdsevne
Materielskadeomkostninger
Dertil kommer velfærdstab. Velfærdstab udtrykker samfundets betalingsvillighed for at reducere risikoen for
at undgå lidelse og afsavn ved trafikulykker.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
32
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0033.png
Enhedspriserne kan derefter tillempes pr. kørt kilometer eller pr. ulykke, afhængig af hvad der skal vurderes.
Priserne bliver justeret hvert år og de aktuelle enhedspriser findes tilgængelige på DTU:s hjemmeside
https://www.cta.man.dtu.dk/modelbibliotek/teresa
Enhedspriser for uheld på vej for
2023
Kr. per
rapporteret uheld
rapporteret uheld, heraf materielomkostninger
rapporteret uheld med personskade
rapporteret personskade
2023
priser
3.338.083
941.442
8.942.080
7.033.995
Hvis de personrelaterede omkostninger fordeles efter registreret personskade, gælder følgende enhedspri-
ser:
Personrelaterede uheldsomkostninger for
Kr. per
Dræbt
Alvorligt tilskadekommen
Lettere tilskadekommen
Gennemsnit
2023
2023
priser
41.201.428
6.444.094
828.136
5.316.679
Det kan ikke lade sig gøre at udføre en samfundsøkonomisk vurdering af alle de anbefalinger, som indgår i
Havarikommissionens rapport. Det skyldes, at visse tiltag er vanskelige at prissætte, at effekten for nogle
tiltag vil afhænge af lokale forhold (f.eks. hvor mange og hvilke typer ulykker, der sker på en strækning) eller
at effekten vil afhænge af, hvordan tiltaget implementeres. Man kan dog overordnet sige at et tiltag vil være
samfundsøkonomisk rentabelt, hvis man sparer 0,11 rapporterede personskadeulykker for hver 1 mio. kr.,
der anvendes, baseret på ovenstående enhedspriser.
Kampagne- og kommunikationsindsatser
De kampagne- og kommunikationsindsatser, som anbefales af kommissionen og som forventes at kunne
have en direkte effekt på trafikanters adfærd, kan være vanskelige at prissætte og effektvurdere. Prisen for
et tiltag kan variere betragteligt og afhænger af hvilke ressourcer, der bruges: arbejdstimer, brug af media,
brug af fysiske tiltag ude på vejene etc. Kampagne- og kommunikationstiltag kan rettes mod en bred gruppe
eller udformes til en mere specifik gruppe trafikanter, og dette kan også have en indflydelse på prisen. Dertil
kommer, at denne slags tiltag ofte bliver gentaget, evt. i modificeret form, for at opnå større effekt. Dette har
også en indflydelse på prisen.
Kampagne- og kommunikationstiltag kan have forskellige potentiale for effekt, hvilket afhænger af den kon-
krete adfærdsændring og den gruppe trafikanter, som skal nås af tiltaget, og om det er en bestandig effekt
eller ej. En effekt af et tiltag er oftest registreret som en adfærdsændring, og sammenhængen mellem ad-
færdsændring og reduktion af antallet af personskadeulykker eller personskader, kan også være vanskelig at
kvantificere.
Politiindsatser
Havarikommissionens forslag til politiindsatser vil ofte handle om øget kontrol med ulovlig adfærd i trafikken.
På tilsvarende måde som ved kampagne-og kommunikationsindsatser er det vanskeligt at beregne, hvor
mange personskadeulykker som kan undgås.
2
Begrænsninger i vurderingerne
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
33
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0034.png
Politiets kontrolindsats kan foregå på forskellige måder, og dette har stor betydning for, hvor mange ressour-
cer der skal bruges, hvilket gør det vanskeligt at prissætte. Kontrol af køretøjer langs vejen kan betyde højt
forbrug af mandskab, mens automatisk hastighedskontrol kan kræve færre ressourcer. Kontrolindsatsen ge-
nererer også et ressourceforbrug ved håndtering af sanktioner, som fx opkrævning af bøder eller klip i køre-
kort eller beslaglæggelse af køretøjer.
Det er heller ikke muligt at kvantificere effekten af en bestemt kontrolindsats i form af reduktion af ulykker
og/eller tilskadekomne. Trafikanternes kendskab til en planlagt politikontrol kan i sig selv medvirke til ændret
adfærd og derved have en positiv effekt. Dette kan forstærkes af, at landsdækkende kampagner ofte koordi-
neres med efterfølgende målrettet kontrol af den adfærd, som kampagnen retter sig mod. De to typer tiltag
kan derfor siges at komplettere hinanden og derved forstærke effekten.
Køretøjsrelaterede indsatser
Havarikommissionen får via kommissionens ulykkesundersøgelser en unik mulighed for at foreslå forbedrin-
ger af køretøjsteknik, som ville kunne bidrage til færre ulykker og tilskadekomne. Tekniske forhold ved køre-
tøj er reguleret i EU, og de danske aktører har derved begrænset indflydelse på denne regulering. Derfor vil
flere af de tiltag, som Havarikommissionen foreslår vedrørende køretøjer have karakter af anbefalinger til
trafikanten om fordele med bestemte valg i forbindelse med køb af køretøj eller udstyr. Det er ikke muligt at
vurdere, hvor meget denne form for anbefaling vil blive taget videre af aktører eller trafikanter, og det er hel-
ler ikke muligt at vurdere, hvor stor effekt denne form for anbefaling vil have på ulykker og/eller tilskade-
komne.
Europakommissionen har udført beregninger af cost-effectiveness af de tiltag, som vil blive indført med den
forordning om sikkerhedsudstyr i biler, som træder i kraft i 2024. Flere af de tiltag er forbedringer, som Hava-
rikommissionen har skønnet ville kunne bidrage til at reducere ulykker og/eller tilskadekomst. Vejdirektoratet
henviser til de udførlige beregninger som Europakommissionen har fået udarbejdet. Beregningerne danner
baggrund for de forordninger som træder i kraft 6. juli 2024, og som stiller krav til at alle nye personbiler skal
være udstyret med bestemte sikkerhedssystemer. Som eksempel kan nævnes træthedsdetektorer og linje-
vogtere. Beregningerne præsenteres bl.a. i rapporten Impact Assessment som kan findes på dette link:
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SWD:2018:0190:FIN:EN:PDF
Vejrelaterede tiltag
Vejdirektoratet har solid erfaring med samfundsmæssige vurderinger af vejanlæg. Dette gælder først og
fremmest sammenlignelige, afgrænsede anlægsprojekter, hvor det ofte er brugergevinsterne i form af sparet
tid for bilister, som vejer tungest på positivsiden.
I Vejdirektoratet benyttes enhedspriserne for ulykker specifikt i forbindelse med vurdering af vej-og trafiktil-
tags effekt på trafikulykker. I de vurderinger holdes anlægsudgifter til konkrete tiltag på udpegede lokaliteter
op mod den reduktion i antal ulykker og antal tilskadekomne, som skønnes ske, hvis tiltaget etableres. Det
kan for eksempel handle om ombygning af et ulykkesbelastet landevejskryds til en rundkørsel. Denne slags
vurderinger foretages som en del af Vejdirektoratets sortpletarbejde. Formålet med vurderingerne er at sikre,
at de bevillinger som er reserveret til anlægsinvesteringer til forbedring af trafiksikkerheden på statsvejnettet,
bliver brugt så effektivt som muligt.
Vejdirektoratet bruger resultater fra danske og internationale undersøgelser af tiltags effekt på ulykker. De
danske erfaringer er søgt samlet i et effektkatalog som kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside.
https://www.vejdirektoratet.dk/udgivelse/haandbog-i-trafiksikkerhed-2014.
Effektkataloget vil snart blive op-
dateret. Internationale undersøgelser findes samlet i den norske Transportøkonomisk Institutts Trafikksikker-
hetshåndbok:
https://www.tshandbok.no/
3
34
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0035.png
Selv om der således findes stor viden om vejtiltags effekt på ulykker, så kan denne viden ikke nødvendigvis
bruges til at beregne den samfundsøkonomiske effekt af de vejtekniske tiltag som anbefales af Havarikom-
missionen. I Havarikommissionens rapport anbefales altid vejtekniske tiltag som har en dokumenteret effekt
på den type ulykke som indgår i analysen. Men for at udføre en samfundsøkonomisk beregning skal man,
som nævnt, kunne kvantificere både den nødvendige anlægsinvestering og dennes ulykkesbesparende ef-
fekt på en konkret lokalitet. Uden viden om implementering eller økonomi er det ikke muligt at foretage en
direkte samfundsøkonomisk vurdering.
Det kan, for visse tiltag, være muligt at lave en form for ”break even” – beregning. Her beregnes den forud-
sætning, der skal være til stede for at tiltaget netop er samfundsmæssigt rentabelt.
Resultater
Af de anbefalinger der indgår i den aktuelle rapport, så har det kun været muligt at udføre samfundsøkono-
miske vurderinger for rumleriller, da man i effektundersøgelser har konstateret en simpel og veldokumenteret
ulykkesreducerende effekt af rumleriller. For dette tiltag gælder dog, at det ikke er skønnet muligt at med-
regne andre samfundsøkonomiske effekter end reduktion af ulykker og personskader. Derudover er der hel-
ler ikke regnet på afledte effekter, som ændringer i kørselsmønster. Der er heller ikke korrigeret for, at tiltaget
kan overlappes af andre tiltag, eller påvirke andre typer af ulykker end dem, som tiltaget retter sig mod.
For rumleriller har det været muligt at lave en form for ”break even” – beregninger. Dette skal ikke ses som
udtryk for, at denne anbefaling prioriteres højere end andre, men den er udvalgt, fordi det har været muligt at
udføre beregningerne for denne.
Anbefaling om etablering af rumleriller
Tiltaget forventes at have effekt på personskadeulykker der sker på vejstrækninger i åbent land. Reduktion
er påvist i forskellige undersøgelser til at være ca. 20%, set på alle personskadeulykker på de strækninger
hvor rumleriller er etableret både i vejmidten og i vejsiderne (fra Vejdirektoratets effektkatalog)
Anlægsomkostningen for at etablere rumleriller i vejens midte og i vejens sider er opgjort til ca. 50.000 kr. pr.
km og levetiden er sat til 15 år, hvilket kan svare til næste udskiftning af slidlag, hvor rillerne forventes gen-
etableret.
Med disse forudsætninger, vil rumleriller være samfundsøkonomisk rentable, hvis der forventes mere end ca.
0,0033 rapporterede personskadeulykker pr. km pr. år på en strækning. På de statslige landeveje er gen-
nemsnittet 0,10 personskadeulykker pr. km pr år, og derfor etablerer Vejdirektoratet allerede i dag rumleriller
på veje udenfor byzone, ofte i forbindelse med fornyelse af slidlag.
4
Tværanalyse 2023, Upmærksomhed i alvorlige trafikulykker
35
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers tværanalyse om uopmærksomhed i alvorlige trafikulykker, fra transportministeren
2767626_0036.png
Nærmere oplysninger kan
fås hos sekretariatet
Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker
C/O Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
DK-1577 København V
Telefon: 72 44 32 04
[email protected]
www.hvu.dk