Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2864824_0001.png
København d. 8. maj 2024
Transportminister Thomas Danielsen
Folketingets Transportudvalg til orientering
Sendt pr. mail til
[email protected]
Dieselafgift, grøn omstilling og bustrafik
Regeringen har indgået aftale med Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten
og Radikale Venstre om deludmøntning af Grøn Fond (d. 15. april 2024).
Et væsentligt element i aftalen er forhøjelse af dieselafgiften. Denne afgiftsstigning vil ramme
bustrafikken, som i forvejen er udfordret. I sidste ende kan det føre til nedskæringer i busdriften og
dermed kommer vi længere væk fra et grønnere Danmark og et sundere og renere miljø. Aftalen – og
herunder de kompenserende tiltag – tager nemlig ikke højde for den situation og de vilkår, der
karakteriserer de forskellige dele af busbranchen: Turistbustrafikken på den ene side og kollektiv
bustrafik på den anden side
Turistbustrafikken står – ligesom vejgodstransporten – på tærsklen til en grøn omstilling, hvor
forudsætningerne, teknologierne og infrastrukturen endnu ikke er på plads. En dieselafgift for
turistbustrafikken, der ikke suppleres med en økonomisk ramme til grøn omstilling og effektivisering af
busbranchen skubber blot branchen og dermed danskerne længere væk fra en fremtid med
turistbustrafikken som et effektivt og grønt alternativ for danskernes transport. Vi tillader os at minde
om, at selv med konventionelle drivmidler turistbusserne og fjernbusserne blandt de mindst
klimabelastende transportformer, danskerne har til rådighed i dag.
DPT og DI Transport vil gerne kvittere for, at ministeren har valgt at sætte gang i en analyse af
turistbussernes vilkår og muligheder for grøn omstilling og imødeser en dialog om emnet. Der bør i
forlængelse heraf sikres en ramme til grøn omstilling og effektivisering i turistbustrafikken
sammenlignelig med den model, der er aftalt for vejgodstransporten.
For så vidt angår den kollektive bustrafik, flextrafikken og den specialiserede befordring som
kommunerne indkøber hos transporterhvervet er situationen en anden, da den grønne omstilling
allerede er godt på vej. Ved udgangen af 2024 vil cirka 40 pct. af den kollektive rutebustrafik være
omstillet til elbustrafik og der er en klar og bred hensigt hos kommuner og regioner om at fortsætte
denne grønne omstilling for flere busser og for flextrafikken. Det er vores frygt, at forudsætningerne i
landets trafikselskaber, regioner og kommuner for at gennemføre den grønne omstilling svækkes med
den aftalte afgiftsforhøjelse, idet den alene udhuler det finansielle grundlag i kommuner og regioner.
Som udgangspunkt vil vi anbefale, at Finansministeriet går i dialog med KL og Danske Regioner om en
model der sikrer, at de holdes skadesløse for udviklingen gennem enten en PL-regulering eller en
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Henvendelse af 8/5-24 vedrørende forhøjelse af dieselafgiften, grøn omstilling og bustrafik, fra DI Transport og Dansk PersonTransport
2864824_0002.png
opgørelse efter DUT-princippet. En sådan regulering vil efter Dansk PersonTransport beregninger for
2025 beløbe sig til cirka 30 mio. kr. for den kollektive bustrafik (kun diesel), cirka 13 mio.kr. for
flextrafikken og endnu skønnet 4-5 mio. kr. for øvrige kommunale kørselsordninger.
Alternativt bør der etableres en pulje, der understøtter den grønne omstilling af den offentligt indkøbte
trafik med en udformning, så den på passende vis dækker bustrafikken, flextrafikken samt den
offentligt indkøbte personbefordring i kommuner og regioner. Sådan et tiltag kan med fordel udformes
som en udvidelse (beløbsmæssigt) og forlængelse (tidsmæssigt) af den eksisterende pulje til Grønne
busser og grøn flextrafik (2022 til 2026) som parterne bag Infrastrukturplan 2035 har etableret. Puljen
er blevet etableret med 250 mio. fordelt på fem udlodninger af 50 mio. kr. Ved den seneste udlodning i
december 2023 blev der søgt om tilskud for 73 mio. kr. Dette indikerer behovet for en forøgelse på
yderligere 25 mio. kr. om året svarende til 125 mio. kr.
Med venlig hilsen
Michael Møller Nielsen
Dansk PersonTransport
Karsten Lauritzen
DI Transport