Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Mit navn er Nils Bjerre Jakobsen og jeg er en bekymret borger.
Min bekymring går på om vi i Danmark gør det rigtige når det drejer sig om det kørende materiel på de
danske jernbaner.
Jeg arbejder meget med telematik angående dataopsamling fra brændstofmotorer på det segment der
hedder Off-road maskiner. I den forbindelse har jeg haft den glæde at arbejde med forskellige løsninger
inden for entreprenør-, byggeri- og off-road-maskiner.
I den forbindelse har jeg snakket med mange om at gå fra ”gamle” motorer og til den nye teknologi inden
for de før nævnte brancher. Her falder snakken på vores skinnekørende materiel og da jeg blev interesseret i
hvordan man har løs den førnævnt teknologi opdatering, blev jeg gjort opmærksom på at intet bliver gjort i
den forbindelse.
Dette er skræmmende for mig at vide, at ALLE diesellokomotiver kører uden nogen former for emission
begrænsede tiltag. Over hovedet.
Dette mener jer helt ærligt ikke at vi kan være bekendt. Fordi alle muligheder ligger klar til at blive brugt.
Alle motorfabrikanter kan tilbyde det man kalder Re-Powered motorer som mere eller mindre kan byttes ud
og installeres i lokomotiverne.
Jeg er også bekendt med at det er forbundet med en økonomisk udfordring, men at det er muligt og vores
2030 klimamål må opveje dette. Elektrificering af jernbanenettet vil også gøre det at det er en
tidsbegrænset udfordring men det at foruden at indfrier vores klimamål og minimere vores miljøaftryk på
vores samfund må gøre det en prioritet. Det vil så også gøre vores togstammer mere værd når
elektrificeringen er fuldt rullet ud og vi skal sælge disse. Hertil kommer alle de special-togstammer som er i
Danmark og i sig selv betragtes som værende af en så stor økonomisk anskaffelsespris, at en Re-Powered
motor vil være det mindste.
Jeg havde en snak med nogle dygtige ingeniører hos BaneDanmark og DSB som kan berette om at man har
kikket ind i disse muligheder, men at jernbanestyrelsens krav er så høje og rigide (sikkert årtier fra TIER5-
Dieselmotoer og hele miljødelen) som spænder ben her. Her vil jeg henlede opmærksomheden til Sverige
hvor man netop her er i gang med at udføre Re-Powering på især special-togene til en start.
Jeg håber med min henvendelse at gøre opmærksom på at blive ved med at bruge 30 år gamle motorer som
har ingen miljø fremmende tiltag, ikke er det mest økonomisk fremtid sikrende tiltag, når man ser bare ind i
nutiden eller 5-7 år frem. Hertil kommer hvor meget partikler og NOx-emissioner der bliver ledt ud, hver
dag og på hver kilometer. Dette gør ikke 2030 målene mere muligt.
Vores Jernbanestyrelse må også spejle sig tilsvarende i vores virkelighed og tage miljøet med som en faktor.
Jeg takker for jeres tid og håber i vil tage dette med i overvejelserne, i det fremadrettede arbejde.
Med venlig hilsen
Nils Bjerre Jakobsen
En bekymret borger.