Beretning nr.
6
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Transportudvalget den 23. april 2024
Beretning
om
nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe i Transportudvalget om
effektive processer for godkendelse af anlægs- og byggeprojektere
[af Transportudvalget]
Transportudvalget nedsætter en parlamentarisk arbejds-
gruppe, der skal undersøge mulighederne for at forbedre
borgerinddragelsen i og effektivisere processerne for god-
kendelser af store anlægs- og byggeprojekter (efterfølgende
infrastrukturprojekter) og vedvarende energi-projekter (ef-
terfølgende VE-projekter).
Baggrund
Transportudvalget har noteret sig, at der i stigende grad
opleves en modstand mod store infrastrukturprojekter og
VE-projekter fra bl.a. borgere og foreninger. Samtidig er
en del af indsigelserne blevet mere professionaliserede og
handler ikke kun om »not in my backyard«. Modstanden
medfører bl.a., at godkendelse af projekterne kan trække
ud. Resultatet kan være fastlåste situationer og projekter, der
bliver udskudt eller aflyst, hvor skatteborgere har betalt for
dyre forberedelser. Derudover kan inddragelsen af borgere
og øvrige interessenter opleves som utilstrækkelig af både
beslutningstagere, borgere og øvrige interessenter. Den lan-
ge sagsbehandlingstid udfordrer politiske beslutninger om
at forbedre mobiliteten i Danmark og kan gøre det sværere
at leve op til målsætningerne for den grønne omstilling og
koste samfundet dyrt. Udvidelsen af Aarhus Havn, en tredje
Limfjordsforbindelse, Lynetteholmen og VE-projekter om
opsætning af vindmøller etc., f.eks. Aflandshage Vindmølle-
park, er eksempler herpå.
Inddragelse af borgere og foreninger
Inddragelse af borgere og foreninger er vigtigt for den
demokratiske proces i forbindelse med nye infrastruktur- el-
ler VE-projekter. At borgere og foreninger tages med på råd,
når der skal anlægges en ny vej, jernbane eller et VE-pro-
jekt, er helt afgørende i et demokratisk retssamfund. Spørgs-
målet er, om godkendelses- og høringsprocesser bør gribes
anderledes an for at smidiggøre processerne og skabe en
bedre borgerinddragelse og samlet set få en mere effektiv
tilrettelæggelse af godkendelserne af infrastruktur- og VE-
projekter. Det ønsker Transportudvalget at undersøge.
Ifølge Anne Tortzen, ph.d. og direktør for Center for Bor-
gerdialog, kan den folkelige modstand mod f.eks. vindmøl-
ler være udtryk for mange forskellige ting. Forskning peger
på, at det ofte handler om, at de lokale borgere ikke oplever
beslutningsprocessen som retfærdig og gennemsigtig. De
formelle planprocesser ses ofte af borgerne som lukkede
og ekskluderende og baseret på en snæver teknisk-økono-
misk logik, hvor deres holdninger og behov ikke får plads
(»Hvordan gør vi grøn omstilling til en fælles indsats? «,
Teknik & Miljø, oktober 2023).
Borgerinddragelse er ifølge lektor Sara Bjørn Aaen med
til at styrke infrastrukturprojekters demokratiske legitimitet,
mindske de sociale påvirkninger, som ændringer i lokalom-
rådet ofte medfører, og forebygge konflikter, der på længere
sigt kan koste både tid og penge. Der er en tendens til, at
jo større infrastrukturprojekterne bliver, desto mindre bliver
borgerinddragelsen også. Det rum for indflydelse, som bor-
gerne kan træde ind i, bliver mindre, fordi der er mange
aktører og komplekse dynamikker på spil i store infrastruk-
turprojekter (»Hør nu efter! Derfor er borgernes stemme
vigtig i store infrastrukturprojekter«, dm.dk, den 9. februar
2024).
I forbindelse med udvidelsen af Aarhus Havn tilbød Aar-
hus Kommune en meget begrænset model for borgerinddra-
gelse. Det medførte stor utilfredshed blandt borgerne, der
følte sig forbigået og ikke hørt i processerne (»Indrømmer:
Skal blive bedre til at lytte til borgerne ved store projekter«,
NB Kommune, den 10. november 2022).
Kritikere af nogle af de andre store infrastrukturprojekter
som Lynetteholmen, en tredje Limfjordsforbindelse og en
Kattegatforbindelse udtrykker, at de ikke kommer tidligt nok
ind i processen. Ifølge Michael Svane, der er formand for
AX029887