Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2862062_0001.png
KØRESIMULATOR
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 1
Indhold
Forord................................................................................................................................................................................ 2
Nye initiativer på kørekortområdet .................................................................................................................................. 5
Initiativets punkt 6 ........................................................................................................................................................ 5
Initiativets punkt 10 ...................................................................................................................................................... 5
Initiativets punkt 12 ...................................................................................................................................................... 5
SimDrives CO
2
-reducering ................................................................................................................................................. 6
CO
2
-udledning bil og beregningseksempel ................................................................................................................... 6
CO
2
-udledning bus og lastbil og beregningseksempel .................................................................................................. 8
Køresimulatoren som digitalt undervisningsværktøj til den praktiske undervisning ..................................................... 10
Testede elever............................................................................................................................................................. 10
Eleven i centrum ............................................................................................................................................................. 11
Elever med diagnoser ................................................................................................................................................. 11
Unge og mistrivsel....................................................................................................................................................... 11
Amaxophobia eller amaxofobi .................................................................................................................................... 12
Eleven, ingen vil have .................................................................................................................................................. 12
Simulerede tilstande ................................................................................................................................................... 12
Promillebriller ......................................................................................................................................................... 12
Visual Impairment Glasses kit ................................................................................................................................. 13
Sikkerhed for elev, kørelærer og andre trafikanter ........................................................................................................ 13
Sprogbarrierer ............................................................................................................................................................. 13
Ved lægelig vurdering ................................................................................................................................................. 14
Samfundsmæssigt ........................................................................................................................................................... 14
Specielkøreskolen i Rødovre ....................................................................................................................................... 14
Udfordringen med mangel på køreprøver ...................................................................................................................... 15
Dumpeprocent ............................................................................................................................................................ 15
Sikre de små køreskolers erhverv ................................................................................................................................... 16
Eksempel på, hvordan en avanceret simulator kunne inddrages på kørekortområdet KAT B....................................... 17
Fordeling af timer........................................................................................................................................................ 17
Minimumskrav til tekniske specifikationer for en avanceret bilsimulator ................................................................. 17
SimDrives simulator ........................................................................................................................................................ 19
Simulator ..................................................................................................................................................................... 19
Software ...................................................................................................................................................................... 20
Resumé........................................................................................................................................................................ 20
Om SimDrive ................................................................................................................................................................... 22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 2
Forord
Vores simulator kan imødekomme de nye initiativer fra transportministeren, Thomas Danielsen, og
Kørelærerbranchens organisationer fra december 2023 samt Færdselsstyrelsens krav til avanceret
simulatorundervisning, der står i Vejledning til bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse førere
af køretøjer i vejtransport Punkt 17, Bilag 4.
Simulatoren kan imødekomme følgende punkter:
Punkt 6 krav til ny køreprøve
Punkt 10 digitale indlæringsløsninger
Punkt 12 Kode 78
SimDrives avancerede køresimulator med manuelt gear kan erstatte kørsel i en bil med manuelt
gear. Dette er bevist med test med elever, der ingen forudgående viden havde om at køre bil. Efter
bare 45 min. undervisning i simulatoren er eleven i stand til at føre bil med manuelt gear på
køreteknisk anlæg med en kørelærer i bilen, som er klar til at gribe ind.
SimDrives simulator har en positiv effekt på CO
2
-udledningen. Køresimulatoren vil have yderst
begrænset CO
2
-udledning ift. en skolevogn. Dette er både til fremstilling af bilen og mindre
slitage/reservedele samt mindre slid på vejene.
Naturen spares for:
Bremsestøv
Gummipartikler fra dæk
Partikeludledning fra fossile brændstoffer
Miljøfarlige stoffer fra køretøjet under kørslen
Under udviklingen af vores projekt har vi konstateret, at simulatoren giver mulighed for en positiv
effekt på yderligere områder:
Simulatoren har 12 sprog
Psykiatrisk/lægevurdering af trafikfarlighed
Ved helbredsmæssig vurdering
Generhvervelse af kørekort
Repetitionsundervisning efter behov
Fornyelse af kørekort
Kørsel i påvirket tilstand
Ved øjensygdomme/lidelse
SimDrives avancerede køresimulator er et kvalitetsprodukt, der kan hjælpe med at højne
trafiksikkerheden og skabe et bedre og trygt arbejdsmiljø for kørerlæren. Eleven vil, i et roligt og
sikkert miljø, opnå viden og erfaring om bilens funktioner. Indlæringen starter med
grundlæggende funktionsviden om køretøjet, f.eks.:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 3
Sæde og rat indstilles
Start
Koblingspunkt
Gearskift
Blinker
Viskerarm
Lys
Håndbremse
Når eleven efterfølgende skal køre i trafikken for første gang, har de styr på de grundlæggende
funktioner og kan derfor koncentrere sig om de udefrakommende færdselspåvirkninger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0005.png
SIDE 4
Avanceret køresimulator med manuelt gear som digitalt
læringsværktøj i den praktiske køreundervisning
Vores avancerede køresimulator med manuelt gear er et digitalt læringsværktøj, som er
et fantastisk supplement til den praktiske køreundervisning i forhold til undervisningsplanen BEK
nr. 757 af 29/05/2020
1
, Bilag 1, Kapitel 7.
Køresimulatoren har så virkelighedsnære funktioner, at eleven opnår erfaring og færdigheder på
samme niveau som i en bil, men i et mere trygt og sikkert miljø.
En køresimulator, der kan give praktisk øvelse indenfor følgende kørekortkategorier:
B
B/E
C
C1
C/E
D
D1
DE
KAT B-elever får førerret ved deres køreuddannelse ift. undervisningsplanen, og ret til at føre et
vogntog på max 3.500 kg, dog er der en undtagelse, der giver dem ret til at føre bil på max 3.500
kg plus påhængsvogn på 750 kg, hvilket giver en vogntogsvægt på 4.250 kg. Dette modtager
eleven ingen praktisk undervisning i. DKFS har ansøgt Færdselsstyrelsen om lov til at inddrage
påhængsvogn i repetitionsundervisningen indenfor lektionsplanen, men dette blev afvist ift. Bilag
5 i kørekortbekendtgørelsen
2
. SimDrive-simulatoren vil hermed undervise KAT B-elever i kørsel
med vogntog, så vi ikke har trafikanter ude i vores samfund, som fører vogntog uden nogensinde
at have modtaget undervisning i dette.
Endvidere kan simulatoren bruges til repetition af BE (vogntog op til 7 tons).
1
2
www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/757
www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1402
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0006.png
SIDE 5
Nye initiativer på kørekortområdet
Initiativets punkt 6
I initiativerne fra december 2023 fra transportministeren, Thomas Danielsen, og
Kørelærerforeningerne
3
på kørekortområdet står der under Punkt 6: ”Der indføres en
karensperiode på syv dage ved ikke bestået praktisk køreprøve. Det skal mindske prøvespild og
før de har haft mulighed for at forbedre deres færdigheder”.
kan dette gøres i vores simulator.
sikre, at kørekortansøgere, der ikke har de fornødne færdigheder, ikke går op til køreprøve igen,
Hvis eleven har brug for at repetere praktisk indlæring ift. Kapitel 7 i undervisningsplanen KAT B,
Initiativets punkt 10
I initiativets punkt 10 står: ”Køreuddannelsen moderniseres. Reglerne afbureaukratiseres, der
for den enkelte elev. Det nye regelgrundlag offentliggøres medio 2025”.
opfylde dette.
indføres modulopbygning, øget mulighed for brug af digitale læringsværktøjer og øget fleksibilitet
Her vil SimDrives avancerede køresimulator med manuelt gear være en oplagt løsning til at
På bus- og lastbilområdet blev der i 2020 mulighed for at bruge en avanceret simulator i
undervisningen. Færdselsstyrelsen har, under punkt 17
4
, Bilag 4, i deres vejledning om
lastbilsimulator”. Nogle af disse krav kunne eventuelt overføres til bilområdet.
kvalifikationskrav beskrevet: ”Minimumskrav og tekniske specifikationer for avanceret bus- og
Initiativets punkt 12
Under punkt 12 står: ”Der indføres fra 1. juli 2024 en forsøgsordning, der skal gøre det muligt at
gennemføre en del af køreundervisningen samt aflægge køreprøve i en bil med automatgear,
automatgear”.
uden at kørekortet påføres kode 78
5
, der begrænser førerretten til kun at gælde køretøjer med
Vi kan imødekomme dette punkt med træning i SimDrive med manuelt gear. Der er et
øveprogram til start og gearskift (manøvrebane). Efter endt lektion kan eleven og kørelæreren se,
om opgaven er fuldført tilfredsstillende. Alle lektioner logges på hver enkelt elev og kan hentes
igen. Der er mulighed for at optage og genafspille lektionen.
simulatorundervisning.
SimDrive kan også imødekomme problematikken omkring fjernelse af kode 78 mod
www.trm.dk/nyheder/2023/transportministen-og-koererlaererforeningerne-indgaar-aftale-om-initiativpakke-paa-koerekortomraadet
www.tungvogn.dk/assets/documents/TOOLS/RULES/Vejledning%20om%20kvalifikationskrav%20marts%202020.pdf
5
fstyr.dk/nyheder/2023/nov/orientering-om-kode-78
3
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0007.png
SIDE 6
SimDrives CO
2
-reducering
CO
2
-udledning bil og beregningseksempel
mindre miljøbelastning.
Ved at bruge vores køresimulator vil der kunne opnås en markant reduktion af CO
2
og derved
Beregninger fra ICCT
6
viser, at CO
2
-udledningen ved produktion af en mellemstor benzinbil, ex.
VW Golf 7,2, er på tons CO
2
, og for en elbil på samme størrelse udledes der 9,2 tons. Den store
batterier. Følgende råstoffer har været vigtige for produktion af batterier: bly, kobolt, lithium,
grafit, nikkel, mangan.
udledning i produktionen af en elbil skyldes først og fremmest en meget CO
2
-tung produktion af
Iflg. PC Service Center
7
udleder produktion af en ny computer 250 kg CO
2
og kræver 1,5 tons
råstoffer. Tal fra Dustin
8
viser, at produktion, alt efter størrelse, af en computerskærm kan udlede
sammenlignet med produktion af bil vil det alt andet lige være en kæmpe reduktion.
helt op til 520 kg CO
2
. Ift. motordelen til simulatoren findes der ingen data på CO
2
-udledning, men
AU.dk
9
(Aarhus Universitet) har en beregningsmodel med forskellige transportmidler med
beregning med emissionsfaktoren kilo CO
2
pr. km.
emissionsfaktoren gram CO
2
pr. km. Denne udregningsmodel har vi brugt til at lave vores egen
På simulatoren er slitagen minimal, så den største CO
2
-udledning er til strøm. Der regnes med en
levetid på min. 10 år på pedaler, rat, gear og motor. En gennemsnitlig kilowatt-time udledte 132
gram CO
2
i 2022 iflg. opgørelse fra Green Power Denmark
10
.
ing.dk/artikel/elbiler-kan-med-bare-et-aars-koersel-kompenserer-hoej-udledning-fra-selve-fremstillingen
pcservicecenter.dk/reparation-af-computer-mindsker-c02-paavirkning/
8
www.dustin.dk/solutions/vidensbanken/archive/saadan-paavirker-din-baerbare-computer-klimaet
9
medarbejdere.au.dk/baeredygtighed/groen-guide/transport/beregn-din-co2-udledning
10
greenpowerdenmark.dk/nyheder/2022-blev-dyrt-vildt-energiaar-men-stroemmen-var-groennere
6
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0008.png
SIDE 7
Beregningsmodel for CO
2
-udledning
100 km i køresimulatoren i stedet for bil
med variable af lokalitet og transportmiddel
Emissions-
Kg CO
2-
Beregning
faktor
Transportmiddel
besparelse
(kilo CO
2
pr.
med km
pr. elev
km)
Tal fra 2023:
Elbil
Bykørsel
Landevej
Motorvej
Blandet kørsel
Bykørsel
Landevej
Motorvej
Blandet kørsel
Tal fra 2021:
Brændstofbil
0,024
0,024
0,031
0,027
0,193
0,125
0,134
0,141
100
100
100
100
100
100
100
100
2,4
2,4
3,1
2,7
19,3
12,5
13,4
14,1
Lastbil diesel
*
Fossilbaseret
Bio
25 km er ved bykørsel. Det er flere km, når det er på lande- og
motorvej, og flere km giver derfor også en større CO
2-
udledning.
* En lastbil vil ikke opnå samme antal km på lande- og motorvej,
men har til gengæld markant højere CO
2
-udledning.
1,02
0,144
100
100
102
14,4
Vores beregningsmodel udgør sparet kg CO
2
pr. 100 km/elev. Vi har taget udgangspunkt i fire
kørelektioner, hvor de i gennemsnit vil køre 25 km i bil på vejene.
De eneste offentligt tilgængelige data fra internettet på KAT B-området er tal fra 2007
11
. Der står,
at der årligt er over 300.000, hvoraf 65.000 er førstegangselever. Så hvis man ganger de 65.000
førstegangselever med kg CO
2
-besparelse pr. 100 km/elev, så kan der reduceres rigtig mange tons
CO
2
pr. år. Endvidere vil nogle af de andre lektioner også kunne erstattes med simulatorlektioner,
som f.eks. ved repetition, og så vil der kunne opnås yderligere besparelse af CO
2
-udledning.
I DR’s artikel fra 2019
12
står, at i forsøgsordningsperioden med, at 17-årige, der må tage kørekort,
at der iflg. Rigspolitiet næsten var 73.000 unge, der benyttede sig af dette. De 73.000 elever var
over en 3-årig periode, men hvis de tal skal lægges oven i de 65.000, så kan der opnås endnu
større CO
2
-besparelse.
Alle de kilometer, som ville kunne spares på kørsel på vejene, vil også gavne naturen.
11
12
www.google.com/hvor mange tager kørekort
www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/hver-tredje-17-aarig-har-taget-koerekort-de-seneste-tre-aar-nu
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0009.png
SIDE 8
CO
2
-udledning bus og lastbil og beregningseksempel
Der er allerede åbnet op for brug af simulator på dette område. I Færdselsstyrelsens ”Vejledning
om kvalifikationskrav marts 2020
13
” står der under punkt 4.5 Individuelle køretimer (§19 og §20):
Af de mindst 20 individuelle køretimer, der indgår i den grundlæggende
kvalifikationsuddannelse, må højst 8 individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket
øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator
Af de mindst 10 individuelle køretimer, der indgår i den intensive grundlæggende
kvalifikationsuddannelse, må højst 4 individuelle køretimer foregå på en lukket godkendt
øvelsesplads, et godkendt køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator
Af de mindst 5 individuelle køretimer, der indgår i den grundlæggende
kvalifikationsuddannelse ved ændring eller udvidelse af virksomhedsområde, må højst 2
individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket øvelsesplads, et godkendt
køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator
Af de mindst 3 individuelle køretimer, der indgår i den intensive grundlæggende
kvalifikationsuddannelse ved ændring eller udvidelse af virksomhedsområde, må højst 2
individuelle køretimer foregå på en godkendt lukket øvelsesplads, et godkendt
køreteknisk anlæg eller i en avanceret simulator
Undervisning i en avanceret simulator kan gennemføres for den enkelte chauffør som en
lektion af 45 minutters varighed heraf mindst 15 minutter (kan opdeles) i selve den
avancerede simulator, samt mindst 30 minutter teori med en grundig gennemgang og
efterfølgende opsamling af reaktioner fra den enkelte chauffør ved enhver forhindring
I Sverige
14
bruger de køresimulatorer på Learnmark Efteruddannelse, hvor der kan vælges mellem
træning i bus og lastbil. Vi er allerede godt i gang med at udvikle en avanceret køresimulator til at
dække dette område, med samme muligheder, så det bliver så virkelighedsnært som muligt. Det er
en simulator, der opfylder kravene i punkt 17
13
, Bilag 4: ”Minimumskrav og tekniske specifikationer
for avanceret bus- og lastbilsimulator”. Indholdet kan også ses på side 9.
13
14
www.tungvogn.dk/assets/documents/TOOLS/RULES/Vejledning%20om%20kvalifikationskrav%20marts%202020.pdf
www.lastbilmagasinet.dk/article/view/906353/simulator_giver_nye_chaufforer_rutine
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0010.png
SIDE 9
Vi kan ikke finde en udbyder af en avanceret simulator på det danske marked, hvilket kan være
grunden til, at det ikke er så udbredt her i Danmark. Der vil helt sikkert kunne opnås en stor
reducering i CO
2
-udledningen, hvis simulatoren blev brugt mere i undervisningen og til
gummipartikler fra dæk, der sendes ud i naturen.
efteruddannelse. Store køretøjer belaster også vejene mere end en bil oveni det bremsestøv og de
I beregningsmodellen på side 7 har vi taget udgangspunkt i lastbil med diesel (fossilbaseret og
biodiesel) for at illustrere, hvor meget der kan hentes pr. chauffør, hvis de trænede fire lektioner i
simulatoren i stedet for kørsel på vejene.
Igen vil timer i simulatoren være sparede kilometer på vejene. Oveni kommer mindre slid på
reparation af køretøjerne og vejene.
køretøjet og selvfølgelig den CO
2
-udledning, det ville have givet til udskiftning af reservedele samt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 10
Køresimulatoren som digitalt undervisningsværktøj til den praktiske
undervisning
Testede elever
Vi har allerede lavet tests med to 16-årige. De modtog 45 min. undervisning i en prototype af
opnåede færdigheder på Køreteknisk Anlæg, Støvring.
køresimulatoren under indlæring af en kørelærer. Efterfølgende kom de ud og afprøvede deres
Dette var en øjenåbner for stifteren af Dansk Køre og Førstehjælps Skole, Jørgen Guldhammer, der har
over 23 års erfaring som kørelærer/faglærer på Amu Center. Med så mange år indenfor faget har han
undervist utroligt mange køreelever og rigtig mange kørelærere. Han har aldrig oplevet elever, der var
har vist sig rigtig effektiv, især til elever med diagnoser, men de har aldrig lavet forsøg med så kort
indlæring.
i stand til at føre bilen uden yderligere indlæring. Jørgen har haft en simulator på sin køreskole, og den
Vores testpersoner er perfekte til at illustrere, at træning i en køresimulator gør en forskel. Den ene har
diagnosen ADHD i meget svær grad, og den anden er den forsigtige og nervøse elev.
Jørgen Guldhammers konklusion af denne test er helt klar: at en køresimulator giver samme
denne måde.
færdigheder som i en bil, det er bare mere sikkert og trygt for alle, når man starter med at træne på
Eriksen mener, at ud fra træningen i simulatoren kan han sammensætte kørelektioner, så eleven lige
præcis får den træningskørsel, der er brug for.
På efteruddannelsen til bus og lastbil i Sverige
14
er simulatoren en stor succes. Underviseren Kenneth
Jørgen Guldhammers køreskole, Dansk Køre og Førstehjælps Skole, er af Aalborg Kommune godkendt
hjælpeværktøj. Det har haft en rigtig positiv effekt, især på gruppen af unge med diagnoser/angst.
Vi har udført flere tests i samarbejde med Jeanett Orbé fra Unik Køreskole, og som er
til at undervise elever med diagnoser. På køreskolen har de brugt en simulator som digitalt
bestyrelsesmedlem i en af Kørelærerforeningerne. Hun har også haft et positivt resultat i sine tests,
hvor hendes elever var i stand til at køre med manuelt gear efter 45. min. undervisning i simulatoren.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0012.png
SIDE 11
SimDrives testpersoner. Begge elever har underskrevet samtykkeerklæring.
Link til hele video:
https://drive.google.com/file/d/1K4Jnu-uzVTm-c_wx8XXnuLXkU_rnJ__g/view?usp=drivesdk
QR-kode til filmen
Eleven i centrum
Elever med diagnoser
En desværre stigende gruppe, er unge med diagnoser. Iflg. Sundhedspolitisk Tidsskrift
15
var der på
landsplan i perioden 2013 til 2023 en stigning på 39% af gruppen, der gælder børn og unge, med
og selvfølgelig også andre, vil træning i en simulator få stor betydning, da de ikke bliver
diagnoser. På området med angst og OCD var der i denne periode en stigning på 67,6%. For dem,
overstimuleret ved at skulle starte ude i trafikken. De skal forholde sig til mindre, og det vil være
vil kunne træne praktiske øvelser i et overskueligt miljø.
knap så skræmmende at ramme noget under træningen i køresimulatoren ift. ude i trafikken. De
I Lærerliv
16
fra 2023 skriver de: ”Unge med ordblindhed, opmærksomhedsforstyrrelse eller
diagnoser som ADHD og autisme har med stor sandsynlighed også lav arbejdshukommelse. Det
gør det svært at huske, og de har derfor brug for gentagelse”. Dette gør dem nødvendigvis ikke
uegnet til kørekort, men de har bare brug for mere tid til at lære i og ofte en anderledes læreform.
Unge og mistrivsel
Der er vist heller ingen tvivl om, at unge mistrives. I en artikel om unge fra DBU Aarhus
Universitet
17
2023 skriver en 17-årig ung gymnasieelev bl.a.: ”I gymnasiet handler det om at klare
sig godt, være en succes, være klog og dygtig og få gode karakter”. Sådan føler alt for mange
unge det, næsten uanset hvad de foretager sig. Psykologer i Danmark har i en artikel skrevet: ”Det
december 2022, hvor de anslår, at det er mellem 15 og 20 procent af den danske befolkning, der
har haft eller vil få en depression. Der er 440.000 danskere, der hver dag indløser recept på
perfekte er blevet det nye normale: Unge har høje krav til sig selv”
18
. Denne artikel er opdateret 30.
antidepressiv medicin. Vi har et samfundsansvar om at passe bedre på vores børn og unge. Derfor
sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/sundhedspolitik/7840-stor-stigning-i-antallet-af-born-med-diagnoser-sadan-ser-det-ud-i-din-region.html
xn--lrerliv-mxa.dk/den-saerlige-elev/
17
dpu.au.dk/asterisk/trivsel-er-relationel-saa-lad-os-styrke-faellesskaberne-blandt-boern-og-unge
18
psykologeridanmark.dk/2017/08/psykologen-boern-skal-have-det-godt/
15
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0013.png
SIDE 12
anser vi, at vores køresimulator, som et digitalt undervisningsværktøj vil mindske presset for den
enkelte, når køreundervisningen bliver delt op i overskuelige bidder.
I en artikel fra Goodway køreskole fra 2023
19
skriver de, at 33% af alle bilister på verdensplan lider
af en eller anden form for frygt for at køre bil og størstedelen af denne gruppe er kvinder. Angst
for at køre er både normalt og noget, der kan kureres, så denne tilstand kan overvindes. Et af deres
forslag er netop gradvis eksponering for at reducere frygten bag rattet. Forslaget er, at man skal
starte med korte køreture med lavt stressniveau og så gradvis øge distancen og sværhedsgraden,
efterhånden som man bliver mere komfortabel og selvsikker bag rattet. Denne tilgang hjælper
med at opbygge selvtillid og reducerer angst over tid. Gradvis eksponering kunne jo også være
lektioner i simulatoren, hvor man øver i et trygt og sikkert miljø uden overstimulering.
Amaxophobia eller amaxofobi
Eleven, ingen vil have
Der er ikke ret mange køreskoler, der er interesseret i at få offentliggjort deres dumpeprocent med
et offentligt dumpeprocentregister, som Dansk Politi
20
skrev i artiklen fra 2018. Selvom dette ikke
findes endnu, så er der elever, der ansøger om kørekort hos en køreskole, der bliver afvist, på
baggrund af at kørelæreren vurderer, at der er stor risiko for, at de dumper.
Mennesker har forskellige læringsformer. Der er eleven, som har behov for at prøve/gøre tingene,
også kaldet for Aktivisten
21
, der lærer gennem kinæstetisk intelligens (kropslig). Denne gruppe
lærer bl.a. gennem praktisk indlæring, bevægelse og ved at røre ved ting. De, og selvfølgelig også
andre, kunne opnå bedre og måske hurtigere indlæring ved at lade dem starte med lektioner i en
del ved f.eks. at lade dem øve sideløbende med den almindelige teoriundervisning, så deres
indlæring optimeres.
køresimulator. Dette kunne bruges både til den praktiske undervisning, men også til den teoretiske
Vores avancerede simulator giver ens mulighed for alle, men tilbyder individuelle løsningsmodeller
for at øge chancen for, at den enkelte elev kommer i mål. Dette kan have stor betydning for deres
uddannelse, adgang til arbejdsmarkedet og det sociale liv.
Simulerede tilstande
Eleven bliver udstyret med promillebriller og åbner derfor op for elever, der ikke kun kan få
kendskab til paragraffer om stoffer og alkohol, men faktisk kan få en sikker og ufarlig oplevelse af
at være i påvirket tilstand og køre. Det drejer sig om ”§8.1.1 Alkohol som ulykkes- og skadesfaktor”
og ”§8.1.2 Narkotika som ulykkes- og skadesfaktor” i BEK nr. 757 af 29/05/2020 i undervisningen.
Promillebriller
goodway.dk/frygt-for-at-koere-bil/
dansk-politi.dk/nyheder/meget-snyd-urent-trav
21
www.ventures.dk/eintelligenser/eintelligenser.pdf
19
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0014.png
SIDE 13
Der er mulighed for flere grader af alkoholpromille samt at simulere en påvirket tilstand af
narkotika. Dette kan opnås ved at bruge køresimulatoren sammen med promillebriller
22
.
Køresimulatorens software giver også mulighed for at prøve simulerede tilstand uden brug af
promillebriller.
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 735 af 24. august 1922
23
, har man brugt simulator- og
laboratorieforsøg til at undersøge færdigheder i påvirket tilstand.
Visual Impairment Glasses kit
Der findes også briller, der simulere forskellige øjensygdomme/lidelser
24
. Ved
øjensygdomme/lidelser, der forværres over tid, kan en person få lidt af fornemmelsen af, hvordan
fremtiden måske kunne se ud, samt hvilke ændringer personen skal være opmærksom på
fremadrettet.
Sikkerhed for elev, kørelærer og andre trafikanter
Gennem lektioner i simulatoren opnår den enkelte elev en større tryghed gennem erfaring med
alt ikke virker nyt og ukendt, når eleven sætter sig ud i bilen. Eleven opnår derfor mere ro til at
have større fokus på trafikken og til at orientere sig. I en nyhed fra Rigspolitiet
25
fra 2021 viser
bilens funktioner og ikke mindst, hvor de forskellige ting sidder. Det vil så kunne afspejle sig i, at
deres erfaring, at uopmærksomhed eller manglende orientering er årsag til hver anden dødsulykke
kan betyde, at man overser andre i trafikken eller kommer til at trække over i modsatte vognbane
og rammer en modkørende frontalt.
i trafikken, og det er derfor et område, som de har meget fokus på. Få sekunders uopmærksomhed
Det er situationer, som f.eks. den utålmodige bilist, der godt kan se, at det er en køreskolebil, men
alligevel dytter og dermed øger elevens usikkerhed og stressniveau, hvorefter eleven så mister
der, at en sådan episode kan føre til, at eleven kører ind i en kantsten eller går i stå og dermed
risikerer at blive påkørt bagfra. Sådanne oplevelser giver eleven unødvendig stress, og
kørelektionens indlæring kan gå tabt, hvis eleven ikke formår at lægge oplevelsen bag sig.
Kørelærerne har et utroligt krævende ansvar, hvor der kræves 100 % opmærksomhed fra deres
side i de 45 minutter, som kørelektionen varer.
koncentrationen. Så er det, den farlige situation kan opstå. I en artikel fra TV2 Øst fra 2019
26
står
Sprogbarrierer
Ved sprogbarrierer kan sikkerheden blive forværret yderligere, hvis eleven ikke forstår mundtlige
instruktioner, for så bliver eleven nødsaget til at kigge på kørelæreren for at se, hvad kørelæreren
www.koreskoleservice.dk/shop/promillepakke-526p.html
www.retsinformation.dk/eli/ft/199612K00176
24
www.scandidact.dk/sundhed/visual-impairment-glasses-kit-6-in-case
25
politi.dk/rigspolitiet/nyhedsliste/politiet-har-fokus-paa-uopmaerksomme-trafikanter-i-uge-7/2021/02/14
26
www.tv2east.dk/sjaelland-og-oerne/korelaerer-er-traet-af-vrede-trafikanter-nu-underviser-han-sine-elever-i-god
22
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0015.png
SIDE 14
mener, og dermed fjernes fokus fra trafikken. Simulatoren giver mulighed for at vælge
internationale og mange andre forskellige sprog. Når kørelæreren står bagved, kan han stadig
følge med i elevens kørefærdigheder. Ud fra den statistik, som efterfølgende kan hentes, kan
for efterfølgende at gennemgå den sammen.
eleven få data om fejl og overtrædelser på et sprog, som de forstår, eller de kan optage lektionen
Ved lægelig vurdering
Der er helbredskrav til kørekort
27
, hvor lægen skal vurdere helbredstilstanden hos patienter i
forbindelse med ansøgning om udstedelse eller fornyelse af kørekort og overvejelser om et
lægeligt kørselsforbud. Det skal iflg. Færdselslovens §54, stk. 2
28
, kunne bevises, at personen kan
oplysninger ved udstedelse af kørekort
29
. Det er så op til den sagkyndige at afprøve personens
evner ude i trafikken
30
. Inden kørelektionen ved ingen helt, hvor godt personen kan køre, da
færdighederne eller mangel på samme først skal vurderes ude i trafikken. Den sagkyndige
pådrages dermed en potentiel risiko for unødvendig fare. Denne fare kunne undgås, hvis
de, at i tilfælde af, at læge og patient er uenige om afgørelsen, så beror denne på den
helbredsmæssige køretest.
føre køretøjet på fuldt betryggende måde. Personen skal udfylde en ”Blanket til heldbredmæssige
kørefærdighederne først blev vurderet i en køresimulator. Iflg. Ugeskrift for læger fra 2020
31
skriver
I samme Ugeskrift for læger fra 2020
32
omtaler de også, at der allerede er brugt en simulator til at
teste kognitiv svækkelse. Her er et af deres hovedpunkter følgende: ”Kombination af
neuropsykologiske test og simulatortest kan muligvis understøtte vurderingen af egnethed”. Deres
konklusion er, at ”Et større testbatteri inkl. simulationstestning er i enkelte studier fundet at være
(kognitiv svækkelse) (23,24).
pålidelige værktøjer til vurdering af bilkørslen hos patienter med AD (Alzheimers demens) og MCI
Efter sygdom vil der også kunne lave pedaltryktest.
Samfundsmæssigt
Specielkøreskolen i Rødovre
I en artikel fra issuu
33
fra 2023 ytres der meget stor bekymring for lukningen af den sidste
specialkøreskole i Rødovre. De har allerede skrevet et bekymringsbrev til socialministeren,
transportministeren, Thomas Danielsen, og folketingspartiernes socialordfører. For rigtig mange
få rådighed over egen bil, en kæmpestor betydning for deres uddannelse, adgang til
stps.dk/sundhedsfaglig/koerekort-og-helbredskrav
danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/54
29
stps.dk/Media/Blanket.helbredsmæssige.forhold.pdf
30
www.handicapbilist.dk/specialkoreskole/specialkoreskolens-ydelser/korekort-hos-os/procedure-ved-korselsforbud
31
content.ugeskriftet.dk/sites/default/files/scientific_article_files/2020-11/v08200591_web.pdf
32
ugeskriftet.dk/videnskab/korekort-ved-kognitiv-svaekkelse-og-demens
og
https://content.ugeskriftet.dk/sites/default/files/scientific_article_files/2020-11/v08200591_web.pdf
33
issuu.com/cpdanmark/docs/cp_indblik_nr._1_-_2023_web/s/18991891
27
28
mennesker med cerebral parese har erhvervelsen af kørekort, og dermed også muligheden for at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0016.png
SIDE 15
arbejdsmarkedet samt fritids- og familieliv. Vores køresimulator kan tilpasses en kørestol. En mulig
løsning kunne måske være et samarbejde mellem almindelige køreskoler og Specialkøreskolen i
at bruge deres køresimulator.
Rødovre, hvis almindelige køreskoler/uddannelsessteder kunne tilbyde, at der kunne bookes tid til
Hvis alle køreskoler skal kunne tilbyde digital køreundervisning i en avanceret simulator, så vil den
handicappede have nemmere ved at finde en køreskole/uddannelsessted geografisk tættere på.
kommende handicapbil for at imødekomme den handicappedes behov på bedst mulige måde.
Gennem et samarbejde med de almindelige køreskoler ville de specialuddannede kørelæreres
som en landsdækkende service ved at køre ud. Dette kunne imødekommes ved at lave
højde for at minimere CO
2-
udledningen.
Køresimulatoren vil også kunne bruges til at finde ud af, hvilke tilretninger der er brug for i deres
erfaring og viden ikke være spildt, men disse lærere og deres speciallavede biler kunne blive brugt
forudbestemte perioder, hvor denne service kunne tilbydes i de forskellige regioner, så der tages
Udfordringen med mangel på køreprøver
Dumpeprocent
Vi har taget udgangspunkt i andres indhentede materiale, da de data, som vi har kunne finde har
været samlet tal for alle kørekortskategorier.
Dansk Politi
34
har i deres artikel fra 2018 skrevet, at i perioden januar til august 2018 var
Københavns Politi var dumpeprocenten desværre helt oppe på 47,2.
gennemsnittet på 36,7%, der dumpede i den praktiske prøve på landsplan (kørekort B). Hos
I DR’s
35
indlæg fra 2019 har de lavet en graf med dumpeprocent fordelt på mænd og kvinder samt
gennemsnittet for 2013, 2014 og 2015. Tager man for hele året 2018, så var dumpeprocenten 37,5.
og i 2017 var gennemsnittet 37,5% (kvinder 40% og mænd 35%).
Din Avis Aarhus
36
har fået aktindsigt i Færdselsstyrelsens statistikker, og her viser tal, at for
perioden januar til september 2023 var det på landsplan 36%, der dumpede den praktiske prøve.
Det betyder altså, at i de 5 år, som vi har tal fra, dumpede ca. 36% i snit. Graferne kan ses på side
16.
Når eleven dumper, kræver det en ny køreprøve og som transportministeren, Thomas Danielsen,
og Kørelærerforeningerne også selv nævner, så har det at få en ny køretime med sagkyndige
dansk-politi.dk/nyheder/meget-snyd-urent-trav
www.dr.dk/ligetil/indland/kvinder-dumper-oftere-koereproeven-end-maend
36
aarhus.lokalavisen.dk/samfund/ECE16507750/koebenhavnerne-dumper-dobbelt-saa-mange-koereproever-som-oestjyderne/
34
35
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0017.png
SIDE 16
været utroligt svært for kørelærerne og ikke mindst tidskrævende. I en artikel fra TV 2 Kosmopol
37
nogle steder i landet, men i nogle områder er det stadig kritisk. En køresimulator kunne være det
dumpeprocenten. En lavere dumpeprocent vil så give de køresagkyndige færre køreprøver og
dermed fjerne noget af de sagkyndiges belastning.
fra 2022 omtaler de problemstillingen med at få nok køresagkyndige. Heldigvis er det blevet bedre
digitale værktøj, der effektivt kunne højne indlæringen og dermed måske være med til at reducere
Sikre de små køreskolers erhverv
foregå i bil med automatgear.
Mindre køreskoler kan komme økonomisk i klemme for at efterkomme de nye krav og regler om,
at de skal undervise i bil med manuelt gear, hvorefter resten af den praktiske undervisning kan
I Danmark findes der rigtig mange køreskoler, der er enkeltmandsvirksomheder, som har en
skolevogn, så hvis de nye forslåede initiativer falder på plads, skal disse skoler måske ud og
37
tv2kosmopol.dk/artikel/dku-til-faerdselsstyrelsen-udbud-af-koereproever-stadig-for-lavt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 17
investere i en ny skolevogn enten med manuelt eller automatgear. Dette vurderer vi måske kunne
køreskoler ikke kan bære en sådan investering af ny skolevogn.
resultere i, at mange af disse kørelærere bliver nødsaget til at stoppe med deres erhverv, da deres
Hvis SimDrives avancerede køresimulator kunne blive godkendt til at varetage den praktiske
undervisning i manuelt gear, kunne de for en relativt lille investering kunne fortsætte deres
erhverv.
Samfundsmæssigt vil en lukning af små køreskoler i lokalområderne få store konsekvenser for
eleverne i disse områder, hvis de ikke har mulighed for at blive kørt fra og tilbage til køreskolerne
(eller der er begrænset) mulighed for at tage offentlige transportmidler. Hvis køreskolen skal
nødvendighed for dem for at sikre erhvervelse af nye elever.
af andre. Dette er, både pga. at afstanden til køreskolen så øges, samt at der mange steder ikke er
varetage denne transport af eleverne, vil det belaste miljøet yderligere, men dette kan blive en
Eksempel på, hvordan en avanceret simulator kunne inddrages på
kørekortområdet KAT B
Fordeling af timer
Af mindst 16 kørelektioner på vej, der indgår i køreuddannelsen, må højst 4 kørelektioner
foregå i en avanceret simulator
Af mindst 4 kørelektioner, der indgår i køreuddannelsen, skal mindst 2 kørelektioner
foregå på en godkendt, lukket øvelsesplads (manøvrebane) og højst 2 kørelektioner i en
avanceret simulator
Af 4 kørelektioner, der indgår i køreuddannelsen, skal mindst 3 kørelektioner foregå på
køreteknisk anlæg og højst 1 kørelektion i en avanceret simulator.
Minimumskrav til tekniske specifikationer for en avanceret bilsimulator
En simulator, der skal anvendes til kørelektioner til kørekort kategori B, skal kunne simulere en
for en kørelektion i et køretøj, skal være avancerede.
kørelektion i en bil. Der stilles på baggrund heraf krav om, at simulatorer, der skal træde i stedet
Uddannelsesdirektivet og kvalifikationsbekendtgørelsen indeholder ikke konkrete krav til model
kunne for at kunne opfylde kravene til, at øvelse i en bilsimulator kan træde i stedet for en
kørelektion.
eller type. Vejledningen vil således stille visse minimumskrav til, hvad en avanceret simulator skal
En bilsimulator skal bestå af en elevstation og kørelærer-/underviserstation.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0019.png
SIDE 18
Elevstation
Elevstationen skal bestå af simulatorrig, bevægelsessystem og én eller flere skærme, som
gengiver simuleringssituationerne
Kørelærer-/underviserstation
Kørelærer-/underviserstationen skal bestå af en separat skærm, hvor elevens kørsel kan
overvåges. Skærmen skal også kunne vise færdselsovertrædelser og fejl
Der skal være håndfri kontakt mellem kørelæreren/underviseren og elev under kørslen
Simulator
Synsfeltet skal være minimum
180˚
Blinker
Vinduesvisker
Håndbremse
Sikkerhedssele
Rat med horn
Manuelt gear
Pedaler: kobling, bremse og speeder
Sæde og rat skal kunne indstilles
Bevægelsessystem
Skal bestå af et bevægelsessystem, så der skabes realistiske bevægelser. Mulighed for at indstille
sæde og rat til den enkelte elev.
Simulering/software
Realistisk instrumentpanel
Automatgear
Realistisk motorlyd og lyde fra andre trafikanter
Sprog dansk og min. til engelsk
Europæiske trafikregler
Pludseligt opståede farlige situationer
Tilfældige ruter på alle vejtyper
Sammenfletning
Parkering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 19
Smart trafik-AI
Fodgængere
Visuelle skader på bilerne
Spejljustering
Kørsel i alt slags vejr og alle tidspunkter af døgnet inkl. simuleret glat vej
Kategorier af køremissioner efter sværhedsgrad
Særlige defensive (ekstreme) køreøvelser
Ændring af trafiktætheden
Tids- og brændstofforbrugsregistrering under kørslen
Alarm, hvis håndbremsen ikke er sluppet
Alarm, hvis sikkerhedsselen ikke er spændt
Optagning og genafspilning af køreturen med henblik på evalueringen af eleven
Bilsimulatoren skal kunne simulere alment forekommende europæiske vejrforhold og
vejrforhold.
færdselssituationer. Deltageren skal således være klar over og tilpasse sig forskellige vej-, trafik- og
SimDrives simulator
Simulator
Simulatorriggen er lavet i en specieldesignet profilramme, som giver øget stabilitet ift.
standardprofiler og hvor der er plads til at indsættes LED lys i.
Den består af:
Skærm(e)
Tastatur
Mus
Startknap
Wheel base motor med indbygget horn
Rat og sæde, som kan indstilles
Gearstang
Manuelt gear og automatisk gear
Sikkerhedssele med alarm
Elektronisk håndbremse
Blinkearm/viskerarm
pedalsæt i en bil
Pedalsæt bestående af kobling, speeder og bremse, som er justeret, så det svarer til et
Mulighed for en bevægelig ramme, der giver bevægelsesfunktion frem og tilbage
Mulighed for at vælge en ramme, der kan deles, så en kørestol kan køres helt ind til rattet
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 20
Software
Softwareprogrammet kører offline med ubegrænset antal brugere. Efter træningslektionerne i
enkelt elev, som kan bruges til at sammensætte kørelektionerne i trafikken ud fra elevens
færdigheder/behov.
Derudover har den:
Understøttelse af både højrehånds- og venstrehåndskørselstilstande biler
Europæiske og amerikanske trafikregler
virkelighedsnære og realistisk færdselssituationer kan der printes eller downloades statistik på hver
Sprog: Dansk, Engelsk, Finsk, Tysk, Fransk, Italiensk, Spansk, Portugisisk, Tyrkisk, Tjekkisk,
Kinesisk, Japansk
Træning i manøvre, herunder gearskift (manuelt og automatgear)
Kategorier for: Chaufførkandidat, Begynder, Erfaren, Pro, Specialundervisning, Trailerkørsel,
Hente og samle en person op
Aflæsning af tryk for hver pedal (kobling, bremse og speeder)
Køremissioner med mulighed for at ændre sværhedsgrad
Simuleret fysiske påkørsler kan mærkes
Forskellige tidspunkter på dagen og vejrforhold. Mulighed for at køre i barske vejrforhold,
såsom regn, is og sne samt under forhold med dårlig sigtbarhed om natten eller i tåge.
Vinter er ikke kun designet kosmetisk (faldende sne, sneteksturer osv.), men også fysisk, så
vejen er mere glat om vinteren
Softwaren generer pludselige farlige situationer for realistiske kørescenarier som
modkørende biler, biler kører ud foran, forgængere på vejene, ødelagte trafiklys m.fl.
Tilfældige ruter i fri køretilstand gør kørslen mere mangfoldig og interessant. Ruter kan
defineres uden begrænsninger
Optage/afspilningsfunktion til at gense kørselsfejl
2 forskellige virtuelle byer, der giver et enormt køreområde og inkluderer veje, krydsninger
og vejkryds af forskellig type og kompleksitet og derfor hjælper med at skabe selvtillid på
vejen i enhver situation. Hver virtuel by har sit eget store og udelelige virtuelle rum.
Mulighed for at køre fra den ene bydel til den anden uden ekstra skærm – byen vil gradvis
stige med en færdigheder
Aktivering af promillekørsel (også muligt at anvende promillebriller)
Kompatibelt med VR- (Virtual Reality) og MR-briller (Mixed Reality) med egnet computer
Udrykning, Neurologisk afklaring på Psykiatrisk Sygehus, Truck kørsel
Anvendelsesmuligheder indenfor EU Kvalifikationsuddannelse, Pilotuddannelsen, Forsvar,
Resumé
Et kørekort kan have stor betydning for, om man kan være aktiv på arbejdsmarkedet eller komme
frem og tilbage til uddannelsesstedet/sociale aktiviteter. Det er vigtigt, at vi reducerer CO
2
-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
2862062_0022.png
SIDE 21
udledningen, hvor der er mulighed for det. Vores løsningsmodel kan reducere CO
2
-udledningen
og derved være med til at mindske miljøbelastningen markant. Bremsestøv og støvpartikler fra
dæk ville dermed også kunne reduceres.
Vi har imødekommet eller løst punkt 6, 10 og 12 fra de initiativer, der udkom i december 2023 fra
transportministeren, Thomas Danielsen, og Kørelærerforeningerne.
Simulatorundervisning vil give mindre kørsel og derfor mindske omkostningerne både til køretøjet
og vedligeholdelse af vejnettet. Der vil være ingen eller meget minimal udskiftning af sliddele på
simulatoren, men den er fremtidssikret, da den altid vil kunne opdateres meget billigt, både
omkostnings- og miljømæssigt, for at imødekomme evt. nye krav og regler på kørekortsområdet.
Den skaber tryghed og sikkerhed for eleven samt kørelæreren og øvrige trafikanter, da
køreskoleeleverne vil have opnået erfaring i simulatoren, før de kommer ud i trafikken. Dette vil
ift. Vygotskys tanker med NUZO-metoden
38
.
højne trafiksikkerheden. Ydermere vil det også give en hel anden ro til læring fra kørelærer til elev
Forskning har vist, at træning i simulator ved kognitiv svækkelse i nogle tilfælde kan gøre en
forskel, og generelt ved lægelig vurdering vil det også kunne skabe større tryghed for alle og
endvidere bruges til at genoptræne kognitive færdigheder. Vi vil undersøge muligheden for et
Data og optagelsen kunne efterfølgende sendes digitalt til lægen/politiet sammen med
samarbejde mellem sygehus og køreskoler, hvis køreskolerne kunne tilbyde træning i simulatoren.
kørelærerens vurdering. Lægen kunne så ud fra dette materiale tage en kvalificeret vurdering.
Muliggøre, at mennesker med cerebral parese stadig ville kunne tilbydes mulighed for at erhverve
Rødovre kunne være fleksible, ved at tilbyde en landsdækkende service i samarbejde med
almindelige køreskoler.
kørekort, ved at de specialuddannede lærere med deres special indrettede biler fra Specialskolen i
I en pressemeddelelse fra Børne- og Undervisningsministeriet fra 2023
39
kom de med et nyt udspil
for at styrke kvaliteten i folkeskolen og sætte skolen fri. Dette vil de blandet andet gøre, for at
med vanskeligheder tidligere. Når nogle af de elever skal erhverve kørekort, så er deres
elever med udfordringer skal kunne tilbydes intensive undervisningsforløb og imødekomme elever
udfordringer der jo stadig. Løsningen på kørekortområdet kunne jo netop være at imødekomme
elevernes individuelle behov, ved at køreskolerne kunne tilbyde et digitalt læringsværktøj, der
måske derved også færre, der dumper. Så for at imødekomme det større antal elever med
kunne give flere en reel chance for at få kørekort ved at tilbyde en anderledes indlæringsmåde og
38
39
fremtidenspaedagoger.blogspot.com/2018/10/hvad-fanden-er-nuzo.html
www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/okt/231011-nyt-udspil-skal-styrke-kvaliteten-i-folkeskolen-og-saette-skolen-fri
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Kopi til orientering af ansøgning om virtuelt undervisningsværktøj til køreskoler, fra SimDrive ApS
SIDE 22
diagnoser, den pressede elev og den nervøse elev vil en køresimulator kunne skabe trygge rammer
for et bedre indlæringsmiljø.
Køresimulatoren vil også give mange af de elever, der måske på forhånd opgiver at få et kørekort,
en chance, hvis simulatorundervisning kunne tilbydes, som et digitalt undervisningsværktøj. Dette
kunne jo være elever, der har amaxofobi.
Vores køresimulator er en tryghedsskaber både for eleven, kørelæreren og samfundet, der løser
samfundsmæssige problemer og samtidig gavner miljøet.
Om SimDrive
Jørgen Guldhammer
er stifter af Dansk Køre & Førstehjælps Skole. Han er uddannet som Product
Engineer med ret til CE-mærkning, Faglærer i AMU-systemet, Særlig Kørelærer til alle
kørekortkategorier, Førstehjælpsinstruktør, Brandinstruktør, EU-kvalifikationsbevis, Pædagogisk
Uddannelse, Skibsmontør, Dykkerinstruktør og Korporal i Forsvaret. Han har en kæmpe
kontaktflade gennem sit virke som kørelærer og kender branchen ud og ind, lige fra
køresagkyndige til mange af de nuværende kørelærere, som han selv har uddannet som faglærer
på AMU Center.
Michael Kubicki
ejer virksomheden Kubicki Development ApS, hvor han har diverse CNC-maskiner.
Her kan han designe køresimulatorer, producere og samle dem. Han har et bredt
leverandørkendskab. Derudover er han ME, NPI, Product & Prototype Manager. Uddannet som
maskinarbejder og Korporal i Forsvaret. Kan tegne i Solid Works samt CAD/CAM. Lidt af en Georg
Gearløs, som både får ideen og kan tegne og producere den.
Det perfekte partnerskab.
Jørgen Guldhammers mangeårige virke som kørelærer har givet et rigtig
godt branchekendskab, og han kender lovgivningen på området. Oveni er han Product Engineer.
Michael Kubickis mangeårige arbejde som ME, NPI, Product & Prototype manager og i kraft af sin
egen virksomhed gør, at han har kæmpestor viden om materialer og deres egenskaber. Han kan
visualisere løsninger og har kompetencer til at tegne og designe.
SimDrives grundfilosofi er opfindelsen af produkter/løsninger, der vil højne færdselssikkerheden
og på samme tid bidrage til et bedre miljø i nutiden og derved skabe et bedre miljø for alle i
fremtiden.
Venlig hilsen
SimDrive ApS