Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2860597_0001.png
Notat
Opfølgning på Favrskov Kommunes foretræde for Transportudvalget 9. april 2024
Favrskov Kommunes foretræde for Transportudvalget 9. april 2024 og
transportministerens svar af 26. april 2024 på spørgsmål nr. 298 til udvalget giver
anledning til at fremkomme med supplerende oplysninger til brug for udvalgets videre
behandling af en genåbning af Laurbjerg Station.
Der fremsendes hermed supplerende oplysninger om kapaciteten på
jernbanestrækningen, rejsetidspåvirkning, klimapåvirkning og anlægs- og driftsøkonomi.
Kapacitet
Det er vigtigt at præcisere, at standsning i Laurbjerg kun vedrører regionaltog, og
dermed ikke IC-togene. Desuden er det tilstrækkeligt, at der anlægges en timedrifts
baseret model, så hvert andet regionaltog standser ved Laurbjerg Station.
De internationale anbefalinger vedr. kapacitetsudnyttelse er 65%.
Den udnyttede kapacitet i dagtimerne ligger for nuværende på 42%
1
.
Ovenstående viser efter kommunens opfattelse, at der allerede er tilstrækkelig kapacitet
til at indfri genåbningen af Laurbjerg Station.
Rejsetidsforlængelse
Der er udtalt bekymring for, at en rejsetidsforlængelse vil påvirke passagerantallet i
nedadgående retning.
Rapporten ”Beslutningsgrundlag, Ny station i Laurbjerg”
2
behandler dette, hvor den
totale køretidsforlængelse angives til 1 minut og 43 sekunder. Denne beregning baserer
sig på togtypen Alstom Coradia LINT 41, som er dieselmekaniske togsæt. Disse togsæt
udfases og erstattes med batteri- eller fuldelektriske togsæt fra 2025 og frem
3
, som følge
af den grønne omstilling.
Favrskov Kommune antager, at introduktionen af elektrificerede togsæt øger
accelerationsevnen, hvilket dermed sænker køretidsforlængelsen. Altså er
køretidsforlængelsen lavere end 1 minut og 43 sekunder.
Implementeringen af det nye signalprogram
4
på strækningen må ligeledes forventes at
have positiv effekt på trafikafviklingen, og således bidrage til at øge kapaciteten
yderligere samt sænke rejsetidsforlængelse ved standsning i Laurbjerg.
Samtlige passagerers eneste anden alternative transportmulighed til tog vil være egen
bil. Trængselsudfordringen på E45, og i det hele taget i Østjylland, er i disse år kraftigt
stigende. I 2023 passerede på E45 syd for Ødum dagligt 48.294 køretøjer
5
. At befordre
sig i bil vil medføre en forøget rejsetid på ca. 40 minutter. Det er derfor yderst tvivlsomt,
1
2
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 89 64 10 10
[email protected]
www.favrskov.dk
29. april 2024
Sagsbehandler:
Christian Brædder
Tlf. 89 64 30 62
[email protected]
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
EMN-2020-30689
Dokumentnr.
3706508
Laurbjerg - analyse om genåbning af station, Systra, 2023 s. 16
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (Bilag 64), 2018 s. 10
3
Trafikplan for den statslige jernbane 2023, afsnit 3 Materiel
4
Signalprogrammet, Transportudvalget, maj 2023
5
www.vej08.vd.dk/komse
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Opfølgende henvendelse af 30/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2860597_0002.png
om passagerer vil vælge egen bil på baggrund af en rejsetidsforlængelse i tog på under
2 minutter.
Klimapåvirkning
En genåbning af Laurbjerg Station vil medføre et dagligt antal togpassagerer på 262 og
vil have den effekt, at 200 personbiler
6
fjernes fra vejene, hvilket afføder en årlig CO
2
reduktion på 655 tons.
Favrskov Kommune finder, at det er ansvarligt og rigtigt at tage dette perspektiv med i
den samlede vurdering.
Anlægsøkonomi
Favrskov Kommune har i forberedelse af tredjepartsprojekt sammen med Banedanmark
i 2021, jf. Banedanmarks definitioner foretaget beregning af en passende
stationsløsning, hvilken blev præsenteret for Transportudvalget under foretrædet.
Anlægs- og infrastrukturløsningen beløber sig til 13 mio. kr. og forpladsen til ca. 3 mio.
kr. Denne løsning anser Favrskov Kommune som værende tilstrækkelig for at yde
passagergrundlaget et tilfredsstillende serviceniveau.
Favrskov Kommune fremlagde 9. april for Transportudvalget velvilje til en kommunal
finansiering af forplads-området
7
.
Vedligeholdelse/fornyelse og drift
Tredjepartsprojektets analyser, udført i 2021 af Banedanmark på baggrund af
tilsvarende stationsareal i Hjørring, viser, at omkostningerne til drift i en
genåbningsløsning af Laurbjerg Station vil beløbe sig til ca. 130.000 kr. til
vedligeholdelse og drift pr. år. Omkostningerne til fornyelse er, set over en 60-årig
periode, gennemsnitligt beregnet til 126.000 kr. pr. år.
Udgifter til drift, vedligeholdelse og fornyelse af forplads-arealet er ikke undersøgt, da
dette er forudsat finansieret af Favrskov Kommune.
Det bemærkes, at de nævnte tal er i 2021-priser og dermed skal pristalsreguleres.
Konklusion
Favrskov Kommune mener herved at have skabt et solidt vurderingsgrundlag for en
beslutning om genåbning af Laurbjerg Station, på baggrund af følgende forhold:
- Kapaciteten til at lade ét regionaltog pr. time standse ved Laurbjerg Station er til stede.
- Rejsetidsforlængelsen er ubetydelig sammenlignet med øvrige transportmuligheder på
strækningen, og forventes ikke at skabe gener for de eksisterende passagerer.
Desuden indvirker genåbning af Laurbjerg Station positivt på trængselsudfordringerne
i både Favrskov og Aarhus Kommune.
6
7
Laurbjerg – analyse om genåbning af station, Systra, 2023 s. 10
www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/144/2849021.pdf,
slide 4
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 230: Opfølgende henvendelse af 30/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2860597_0003.png
- Genåbning af Laurbjerg Station vil give en positiv effekt på klimamålene, da
belastningen reduceres med 200 biler, svarende til en årlig CO
2
reduktion på 655 tons.
- Anlægsøkonomien er udførlig og veldokumenteret, hvilket danner et solidt grundlag for
den samlede vurdering.
- Posterne vedrørende løbende drift, vedligehold og
veldokumenterede uden behov for yderligere analyse.
fornyelse
er
ligeledes
Favrskov Kommune håber, at ovenstående opfølgning på foretrædet 9. april 2024 indgår
i Transportudvalgets videre overvejelser, og at transportordførerne træder sammen
igen.
3