Notat
Opfølgning på Favrskov Kommunes foretræde for Transportudvalget 9. april 2024
Favrskov Kommunes foretræde for Transportudvalget 9. april 2024 og
transportministerens svar af 26. april 2024 på spørgsmål nr. 298 til udvalget giver
anledning til at fremkomme med supplerende oplysninger til brug for udvalgets videre
behandling af en genåbning af Laurbjerg Station.
Der fremsendes hermed supplerende oplysninger om kapaciteten på
jernbanestrækningen, rejsetidspåvirkning, klimapåvirkning og anlægs- og driftsøkonomi.
Kapacitet
Det er vigtigt at præcisere, at standsning i Laurbjerg kun vedrører regionaltog, og
dermed ikke IC-togene. Desuden er det tilstrækkeligt, at der anlægges en timedrifts
baseret model, så hvert andet regionaltog standser ved Laurbjerg Station.
De internationale anbefalinger vedr. kapacitetsudnyttelse er 65%.
Den udnyttede kapacitet i dagtimerne ligger for nuværende på 42%
1
.
Ovenstående viser efter kommunens opfattelse, at der allerede er tilstrækkelig kapacitet
til at indfri genåbningen af Laurbjerg Station.
Rejsetidsforlængelse
Der er udtalt bekymring for, at en rejsetidsforlængelse vil påvirke passagerantallet i
nedadgående retning.
Rapporten ”Beslutningsgrundlag, Ny station i Laurbjerg”
2
behandler dette, hvor den
totale køretidsforlængelse angives til 1 minut og 43 sekunder. Denne beregning baserer
sig på togtypen Alstom Coradia LINT 41, som er dieselmekaniske togsæt. Disse togsæt
udfases og erstattes med batteri- eller fuldelektriske togsæt fra 2025 og frem
3
, som følge
af den grønne omstilling.
Favrskov Kommune antager, at introduktionen af elektrificerede togsæt øger
accelerationsevnen, hvilket dermed sænker køretidsforlængelsen. Altså er
køretidsforlængelsen lavere end 1 minut og 43 sekunder.
Implementeringen af det nye signalprogram
4
på strækningen må ligeledes forventes at
have positiv effekt på trafikafviklingen, og således bidrage til at øge kapaciteten
yderligere samt sænke rejsetidsforlængelse ved standsning i Laurbjerg.
Samtlige passagerers eneste anden alternative transportmulighed til tog vil være egen
bil. Trængselsudfordringen på E45, og i det hele taget i Østjylland, er i disse år kraftigt
stigende. I 2023 passerede på E45 syd for Ødum dagligt 48.294 køretøjer
5
. At befordre
sig i bil vil medføre en forøget rejsetid på ca. 40 minutter. Det er derfor yderst tvivlsomt,
1
2
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 89 64 10 10
www.favrskov.dk
29. april 2024
Sagsbehandler:
Christian Brædder
Tlf. 89 64 30 62
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
EMN-2020-30689
Dokumentnr.
3706508
Laurbjerg - analyse om genåbning af station, Systra, 2023 s. 16
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (Bilag 64), 2018 s. 10
3
Trafikplan for den statslige jernbane 2023, afsnit 3 Materiel
4
Signalprogrammet, Transportudvalget, maj 2023
5
www.vej08.vd.dk/komse