GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
18. oktober 2023
2022
–
6259
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om opgørelse af drivhusgasemis-
sioner fra transporttjenester
KOM (2023) 441
1. Resumé
Kommissionen har den 12. juli 2023 fremsat forslag til forordning
om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester.
Forslaget er oversendt til Rådet den 20. september 2023 i dansk
sprogversion.
Formålet med forslaget er at skabe grundlag for at harmonisere
måling, beregning, formidling og dokumentation af CO
2
e
1
-
emissioner fra transporttjenester i EU.
Kommissionen vurderer, at forskellige opgørelsesmetoder og for-
udsætninger i form af inputdata om transportmidlernes energief-
fektivitet og CO
2
e-indholdet i drivmidler fører til unøjagtige opgø-
relser af transporttjenesternes CO
2
e-emissioner, som i visse til-
fælde kan være direkte vildledende for forbrugerne. Kommissio-
nen finder, at pålidelige og gennemsigtige data om transporttje-
nesters CO
2
e-emissioner kan påvirke adfærd gennem forbruger-
nes præferencer for klimavenlige produkter og services samt ved
at skabe grobund for innovation, som trækker i retning af en
mere bæredygtig transportsektor med reducerede CO
2
e-emissio-
ner.
På den baggrund foreslår Kommissionen en harmonisering, som
betyder, at udbydere af gods- og passagertjenester, der
videregiver oplysninger om tjenesternes CO
2
e-emissioner med et
kommercielt sigte eller videregiver oplysningerne for at leve op til
et reguleringsmæssigt formål, bliver forpligtet til at anvende den
opgørelsesmetode, som fremgår af EN ISO 14083:2023-
1
CO
2
e (CO
2
-ækvivalenter) er en samlet betegnelse for drivhusgasser.